? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Als geef ik je wel deels gelijk: ze zouden inderdaad beter alle treinen langs Merelbeke sturen, dat maakt het voor iedereen veel duidelijker.
Dan zijn er immers nóg meer overstaps vern*kt en reistijden "robuust" verlengd. Hoera enzo. Reizigers levert dat niet op.
In Zwitserland en Nederland levert dat nogthans wèl reizigers op :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Als geef ik je wel deels gelijk: ze zouden inderdaad beter alle treinen langs Merelbeke sturen, dat maakt het voor iedereen veel duidelijker.
Dan zijn er immers nóg meer overstaps vern*kt en reistijden "robuust" verlengd. Hoera enzo. Reizigers levert dat niet op.
In Zwitserland en Nederland levert dat nogthans wèl reizigers op :wink:
Daar wordt eerst de infra aangepast, zodat de aansluitingen ook kloppen. In Nederland gaat dat deels via overbelastverklaringen, die de problemen expliciet maken en ProRail verplichten oplossingsgericht te denken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Daar wordt eerst de infra aangepast, zodat de aansluitingen ook kloppen. In Nederland gaat dat deels via overbelastverklaringen, die de problemen expliciet maken en ProRail verplichten oplossingsgericht te denken.
Hier heeft Infrabel (toen nog NMBS) op voorhand al oplossingsgericht gedacht door de vertakking Merelbeke te voorzien voor treinen die van de L50A komen en richting Kortrijk moeten.
Vooruitdenkend toch?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Daar wordt eerst de infra aangepast, zodat de aansluitingen ook kloppen. In Nederland gaat dat deels via overbelastverklaringen, die de problemen expliciet maken en ProRail verplichten oplossingsgericht te denken.
Hier heeft Infrabel (toen nog NMBS) op voorhand al oplossingsgericht gedacht door de vertakking Merelbeke te voorzien voor treinen die van de L50A komen en richting Kortrijk moeten.
Vooruitdenkend toch?
En waardoor de genoemde aansluitingen in Gent verloren gaan. Dat aspect negeer je steeds. Treintjes rijden is zeker belangrijker dan reizigers vervoeren?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:En waardoor de genoemde aansluitingen in Gent verloren gaan. Dat aspect negeer je steeds. Treintjes rijden is zeker belangrijker dan reizigers vervoeren?
Er zijn veel meer mensen gebaat bij algemeen stipte treinen dan die enkelen met een zeer krappe overstap. Het is net door dit soort krappe overstappen en toegevingen aan kleine aantallen reizigers dat het systeem vierkant is gaan draaien de laatste jaren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door kika »

Shrek schreef:Er zijn veel meer mensen gebaat bij algemeen stipte treinen dan die enkelen met een zeer krappe overstap. Het is net door dit soort krappe overstappen en toegevingen aan kleine aantallen reizigers dat het systeem vierkant is gaan draaien de laatste jaren.
Zomaar even tussendoor, ik weet niet of het aan mij ligt maar in zo'n forum als dit communiceren we met tekst. Wanneer je die schrijft, zeg je die misschien met een bepaalde intonatie in je hoofd, die niet dezelfde is als waarmee anderen het lezen. En ja, allemaal hebben we wel eens meer of mindere momenten waar we kort door de bocht gaan. Maar in deze discussie, ben ik met jou echt helemaal de draad kwijt. Hoeveel krappe (gegarandeerde) overstappen zijn er nou gecreëerd? Hoeveel 'extra robuuste reistijd' is er toegevoegd, zowel in de vorm van performanter materieel als in effectief dienstregeling aanpassen dan wel niet aanpassen na werken? Er zijn inderdaad toegevingen gedaan van de variant ieder dorp moet zijn rechtstreekse trein met Brussel, maar waarom noem je niet veranderende reizigersaantallen bijvoorbeeld want dat soort toegevingen is niet iets van de laatste 5 jaar.

Er is een bepaalde verbinding mogelijk, maar niet de volledige dienstregeling. We zitten met een bepaalde infrastructuur vandaag die onhandig is voor Brussel-Gent (en aansluiting richting Eeklo). Logisch dat NMBS en Infrabel om de tafel zitten met deze en andere puzzelstukken. Er wordt iets gevraagd, dat niet geleverd kan worden. Wat is er dan mis met een NMBS die zegt: 'jammer, met dit punt zijn we het niet eens.' Formuliertje in 3-voud invullen. En - maar misschien droom ik nu - mocht er ooit een minister met OV in de portefeuille zitten die dat ook serieus neemt, kan die relatief eenvoudig zeggen 'we hebben zoveel miljoen nodig voor die en die knooppunten.' Of 'laten we nieuwe grootschalige stationsvernieuwingen een kleiner budget toekennen, en meer richting knelpunten vloeien.'
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door Shrek »

kika schreef:Er is een bepaalde verbinding mogelijk, maar niet de volledige dienstregeling. We zitten met een bepaalde infrastructuur vandaag die onhandig is voor Brussel-Gent (en aansluiting richting Eeklo). Logisch dat NMBS en Infrabel om de tafel zitten met deze en andere puzzelstukken. Er wordt iets gevraagd, dat niet geleverd kan worden. Wat is er dan mis met een NMBS die zegt: 'jammer, met dit punt zijn we het niet eens.' Formuliertje in 3-voud invullen. En - maar misschien droom ik nu - mocht er ooit een minister met OV in de portefeuille zitten die dat ook serieus neemt, kan die relatief eenvoudig zeggen 'we hebben zoveel miljoen nodig voor die en die knooppunten.' Of 'laten we nieuwe grootschalige stationsvernieuwingen een kleiner budget toekennen, en meer richting knelpunten vloeien.'
Het is niet zo simpel, de infra is onhandig voor Brussel-Gent-Kortrijk. Niet voor Brussel-Gent-Brugge.
In de landen waar de spoorwegen beter draaien dan hier creëert men hoofdassen (bijvoorbeeld Kortrijk-Antwerpen en Brugge-Brussel) en laat men de mensen gewoon overstappen in zo'n station. De verbinding Brussel-Gent-Kortrijk verbeteren zou enorm veel geld kosten en eigenlijk niet veel toevoegen: vandaag is er al een vertakking die daarvoor gebruikt kan worden, wat men in het nieuwe plan ook doet.
Gelukkig snappen de mensen bij de NMBS ook dat voor die 2 minuutjes winst een investering van verschillende honderden miljoenen gewoon buitensporig is. Eender hoeveel papiertjes er ingevuld worden, die investering zal er nooit komen.
Trouwens, enkel in de huidige dienstregeling kan je daarmee iets winnen (voor een beperkt aantal mensen). In de toekomst is die aangepast infra misschien compleet overbodig.
Maar dus: dat snappen ze ook bij de NMBS, dus is er eigenlijk geen probleem.
Trouwens: papiertjes invullen is tijdsverlies voor beide kanten wanneer je al samen rond de tafel zit.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door 2012 »

Wat is er moeilijk aan om van de 50A naar L75 te rijden?
Als je op spoor 9 komt kan je al naar de L75 he, de 36xx doen dat al sinds jaar en dag op die manier, zonder de ganse wisselstraat over te rijden kan je makkelijk van de 50A naar sporen 9 of 8.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door Paul »

Shrek schreef:In de landen waar de spoorwegen beter draaien dan hier creëert men hoofdassen (bijvoorbeeld Kortrijk-Antwerpen en Brugge-Brussel) en laat men de mensen gewoon overstappen in zo'n station.
En zorgt men er bovendien voor dat die overstappen cross-platform kunnen gebeuren: dus de treinen Brugge-Brussel en Kortrijk-Antwerpen stoppen aan weerszijde van hetzelfde perron en vv. Dat vergt natuurlijk ook vooraf goed overdachte infrastructuur.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door nahoj »

2012 schreef:Wat is er moeilijk aan om van de 50A naar L75 te rijden?
Als je op spoor 9 komt kan je al naar de L75 he, de 36xx doen dat al sinds jaar en dag op die manier, zonder de ganse wisselstraat over te rijden kan je makkelijk van de 50A naar sporen 9 of 8.
Inderdaad -- ik begrijp ook niet waarom dit ineens zo'n moeilijk punt is.
Zeker wanneer in de toekomst de wisselstraten rond Gent-Sint-Pieters volledig 90km/h worden, wat de in- en uitritcapaciteit aanzienlijk verhoogt, zou een dergelijke splitsing toch geen probleem meer mogen vormen?
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door groentje »

Er zijn momenteel wel nog werken aan de gang die die doorsteek enigszins bemoeilijken. Ik kan dus nog wel enigszins begrijpen dat hier als tijdelijke oplossing gekozen wordt voor een omweg langs Merelbeke, maar dit mag geen permanente oplossing worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door Shrek »

nahoj schreef: Inderdaad -- ik begrijp ook niet waarom dit ineens zo'n moeilijk punt is.
Zeker wanneer in de toekomst de wisselstraten rond Gent-Sint-Pieters volledig 90km/h worden, wat de in- en uitritcapaciteit aanzienlijk verhoogt, zou een dergelijke splitsing toch geen probleem meer mogen vormen?
Tegen dan zitten we al aan het vervoersplan 2020 vrees ik :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
nahoj schreef: Inderdaad -- ik begrijp ook niet waarom dit ineens zo'n moeilijk punt is.
Zeker wanneer in de toekomst de wisselstraten rond Gent-Sint-Pieters volledig 90km/h worden, wat de in- en uitritcapaciteit aanzienlijk verhoogt, zou een dergelijke splitsing toch geen probleem meer mogen vormen?
Tegen dan zitten we al aan het vervoersplan 2020 vrees ik :wink:
Gaat dat zolang duren om de wissels die er vandaag al liggen (meerdere in de aanloopsporen kant Brussel (kant Brugge/Kortrijk kom ik minder, dus daar ken ik de actuele situatie niet :wink: ), plus de aansluitingen van de vernieuwde sporen 9-10-11-12) in dienst te stellen? Sporen 9-10 zouden toch in 2017 zeker af moeten zijn?

Dat het als tijdelijke maatregel nodig is, juist omwille van de werken, kan ik nog inkomen.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: ? Welk materieel op de nieuwe IC Welkenraedt-Kortrijk?

Bericht door bram2727 »

Daar straks 18 met 7 of 8 m6 rijtuigen overbrengen van oostende naar kortrijk
Plaats reactie