Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Larch »

In Gent-sint-pieters liggen er vandaag een soort van telmatten aan de ( rol)trappen.
Bijlagen
_20171113_111043.JPG
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Reizigerstellingen

Bericht door profke »

en werkt die roltrap dan ook? (in antw berchem is er al weer eentje ruim een maand stuk..., 'k zou niet willen dat ik hierdoor een afgebouwde dienstregeling krijg)
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

Die tellingen in Gent zullen niet bijzonder representatief zijn: nogal wat reizigers maakten een ommetje langs SintPieters wegens de onderbreking tussen Denderleeuw en Aalst. Een collega van me pendelt van Merelbeke naar Brussel-Centraal, is vanochtend via GSP en L50A gereisd, terwijl hij gewoonlijk een rechtstreekse neemt over L50.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

De reizigerstellingen van oktober 2017 vind je hier terug: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 02017.aspx

Met de groeten van Skyscrapercity
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Paul »

Wat betekenen de getallen in de kolom TOP ?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 23 jun 2018, 12:07 Wat betekenen de getallen in de kolom TOP ?
Dat is de rangschikking. TOP 3 is het 3e drukste station, top 1 het drukste,...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Reizigerstellingen

Bericht door profke »

Bijzondere vermelding voor stockem... Enige station met over de hele lijn cijfers<10
Hourpes ook, maar dat is in het weekend dicht.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ToMiKoN »

Als ik de kuststations bekijkt blijft Blankenberge toch stevig op 2 na Oostende. Terwijl wij als inwoners toch merken dat het aanbod door het jaar zeer beperkt is met maar 1 trein per uur, een laatste trein uit Brugge om 21:52u, een eerste trein in het weekend om 7:54u, 1 piekuurtrein per spits. ... Knokke is hier zelfs beter bediend, met vroegere en latere treinen en 2 piekuurtreinen per spits. Een half uur dienstregling zou mooi zijn, want de meeste stations met dergelijke cijfers hebben dit. De sporen, het nieuw station, alles is aanwezig.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

De frequentie is inderdaad niet ideaal, maar Blankenberge heeft nu eenmaal de pech dat het een eindpunt is. 1666 reizigers zijn niet niets maar nu ook geen enorm aantal - de stations met vergelijkbare reizigersaantallen in het land hebben zeker niet allemaal een constante halfuursdienst en diegene die dat wel hebben, hebben meestal het "geluk" op een grote lijn te liggen en zo mee te profiteren van het reeds aanwezige aanbod met minieme kosten. Een verschil is ook dat Blankenberge slechts één station telt - als je de reizigers van Knokke, Duinbergen en Heist optelt, of verderop die van De Panne, Koksijde en Veurne, kom je aan totalen die goed in de buurt komen van dat van Blankenberge. Een hogere frequentie zou alleen maar kunnen door een speciale treinrelatie daarvoor in te leggen, en zou bij de andere kuststations een begrijpelijke soortgelijke vraag oproepen gezien hun niet zo sterk afwijkende reizigersaantallen. In de zomer is de situatie natuurlijk helemaal anders, maar dan is er ook een meer dan stevig extra aanbod in de vorm van toeristentreinen.

Laten we ook niet vergeten dat de capaciteit naar Blankenberge verdubbeld is sinds de verbinding niet meer gekoppeld is aan die naar Knokke - de 10x M6 die de meeste treinen verzorgen, zijn de ruimste samenstellingen die je in heel het land vindt. De aloude verzuchting van een kortere rittijd naar het centrum van het land is ook ingewilligd sinds er niet meer ge-/ontkoppeld wordt in Brugge. Ik kan dus begrijpen dat men nu even andere prioriteiten heeft.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ToMiKoN »

Die 10 wagens en personeel staan wel 50 minuten leeg in Blankenberge. Ik zou er toch nuttigere dingen mee kunnen doen ... IK hoor het personeel regematig klagen hierover.

... en zo'n verdubbeling van de capaciteit of toeristentreinen, daar heeft de lokale bewoner niets aan. Een steviger basis aanbod met vroege en late treinen en eventueel een 2de trein per uur, daar heeft iederen wat aan, ook de toerist.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 25 jun 2018, 15:21 Als ik de kuststations bekijkt blijft Blankenberge toch stevig op 2 na Oostende. Terwijl wij als inwoners toch merken dat het aanbod door het jaar zeer beperkt is met maar 1 trein per uur, een laatste trein uit Brugge om 21:52u, een eerste trein in het weekend om 7:54u, 1 piekuurtrein per spits. ... Knokke is hier zelfs beter bediend, met vroegere en latere treinen en 2 piekuurtreinen per spits. Een half uur dienstregling zou mooi zijn, want de meeste stations met dergelijke cijfers hebben dit. De sporen, het nieuw station, alles is aanwezig.
Met zo'n cijfers zou een 2e trein inderdaad gerechtvaardigd zijn. Maar helaas zit het spoor tussen Brugge en Y.Dudzele bomvol, elke extra trein richting Blankenberge betekent een andere (goederen)trein minder.
Infrabel was bezig met dit op te lossen door een 3e spoor te bouwen tussen Brugge en Blauwe toren, maar dit project is vorig jaar geschrapt uit het investeringsplan. De werken zullen dus voor onbepaalde tijd stilgelegd worden waardoor er geen ruimte bijkomt voor extra treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Toch ook vrij opvallend in de cijfers: als je ze rangschikt per aantal reizigers en vervolgens kijkt waar er geen weekendaanbod was op het moment van de tellingen (oktober 2017), dan zie je dat die er vandaag de dag in de meeste gevallen wél is, nota bene doordat lijn 26 en lijn 52 nu eindelijk bediend worden in het weekend. De tussenliggende stations op lijn 89 blijven helaas een blinde vlek. In de overblijvende gevallen (dan zit je al bij de 100 minst bezochte stations) gaat het bijna steeds over piepkleine stationnetjes waar de vraag ongetwijfeld te klein is.

Wel vreemd dat er voor Sint-Job, Diesdelle, Boondaal en Bordet geen gegevens voor het weekend aangegeven worden, terwijl er in oktober 2017 wel degelijk al een weekendbediening was (IC Eigenbrakel - Leuven sinds december 2016).
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ToMiKoN »

Shrek schreef: 25 jun 2018, 16:12
ToMiKoN schreef: 25 jun 2018, 15:21 Als ik de kuststations bekijkt blijft Blankenberge toch stevig op 2 na Oostende. Terwijl wij als inwoners toch merken dat het aanbod door het jaar zeer beperkt is met maar 1 trein per uur, een laatste trein uit Brugge om 21:52u, een eerste trein in het weekend om 7:54u, 1 piekuurtrein per spits. ... Knokke is hier zelfs beter bediend, met vroegere en latere treinen en 2 piekuurtreinen per spits. Een half uur dienstregling zou mooi zijn, want de meeste stations met dergelijke cijfers hebben dit. De sporen, het nieuw station, alles is aanwezig.
Met zo'n cijfers zou een 2e trein inderdaad gerechtvaardigd zijn. Maar helaas zit het spoor tussen Brugge en Y.Dudzele bomvol, elke extra trein richting Blankenberge betekent een andere (goederen)trein minder.
Infrabel was bezig met dit op te lossen door een 3e spoor te bouwen tussen Brugge en Blauwe toren, maar dit project is vorig jaar geschrapt uit het investeringsplan. De werken zullen dus voor onbepaalde tijd stilgelegd worden waardoor er geen ruimte bijkomt voor extra treinen.
Dat is een heel domme beslissing. Een echt voorstadsnet naar Brugge wordt hiermee dicht geknepen. Ook zijn de investeringen in de viaduct kruising ter hoogte van de blauwe toren (twv 25 miljoen euro) en de nieuwe brug over de Blankenbergse steenweg, weggegooid geld.

Ik vraag me ook af of alle rijpaden van de haven echt worden gebruikt, want zo veel goedertreinen zie ik toch niet rijden. Zeker in de spits.

Dat men al eerst even begint met
- meer dan 1 spitstrein. (nu enkel bla-bru 7:07u en bru-bla 16:27u)
- latere treinen in de week (nu laatste om 21:52u in Brugge, 20:44u in Bru-C)
- eerste trein in het weekend (nu om 7:54u)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

ToMiKoN schreef: 25 jun 2018, 17:37 Dat is een heel domme beslissing. Een echt voorstadsnet naar Brugge wordt hiermee dicht geknepen. Ook zijn de investeringen in de viaduct kruising ter hoogte van de blauwe toren (twv 25 miljoen euro) en de nieuwe brug over de Blankenbergse steenweg, weggegooid geld.

Ik vraag me ook af of alle rijpaden van de haven echt worden gebruikt, want zo veel goedertreinen zie ik toch niet rijden. Zeker in de spits.

Dat men al eerst even begint met
- meer dan 1 spitstrein. (nu enkel bla-bru 7:07u en bru-bla 16:27u)
- latere treinen in de week (nu laatste om 21:52u in Brugge, 20:44u in Bru-C)
- eerste trein in het weekend (nu om 7:54u)
De viaduct van blauwe toren heeft ook in de huidige configuratie al voor iets meer capaciteit richting Zeebrugge gezorgd, dat was dus zeker geen weggegooid geld. De andere werken zijn inderdaad momenteel vrij zinloos, maar iedereen hoopt natuurlijk dat een volgende regering het 3e spoor weer in het investeringsplan inschrijft zodat het er toch kan komen. Hetzelfde is gebeurd met de GEN-werken op L161, die zijn ook geschrapt geweest en later teruggekomen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

De reizigerstellingen van 2018 staan op de site!

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
Plaats reactie