Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Reizigerstellingen

Bericht door Stijn91 »

Op de website van TreinTramBus staan de cijfers van de reizigerstellingen in oktober 2013.

http://www.treintrambus.be/actueel/blog ... -2013.html
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Glodenox »

Alvast een positief punt voor de nieuwe minister!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dekooiker »

In verband met (te weinig) reizigers oordeelde de voormalige spoorbaas dat er beter een bus zou ingelegd worden.
Dit voor ritten onder de 40 reizigers.
Waar zijn die bussen eigenlijk?
De reiziger moet maar zijn plan trekken, mijnheer heeft enkele jaren zijn pree opgestreken zonder veel verwezenlijkt te hebben...
De trein.
Alleen voor durvers.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

Glodenox schreef:Alvast een positief punt voor de nieuwe minister!
Zeg nu eens eerlijk: wat ben je daar nu ECHT mee dat je die cijfers hebt/kent? Enige dat ik zie is dat de concurrentie, die binnen enkele jaren mogelijks kan gaan cherry-picken in het aanbod, nu kan vermoeden waar de cherry's zitten. En zal de reiziger daar beten van worden?
Iedereen zit hier maar te roepen om die cijfers, maar ik wil de eerste nog zien die mij echt kan vertellen of de wereld er beter van zal worden omdat hij die cijfers kent. Ik daag iedereen hier uit: ZEG het mij! Ja, nu kunnen de burgemeesters elkaar uitlachen van hihi ik heb zoveel reizigers meer dan mijn buur. En ze kunnen gaan zagen bij NMBS dat hun station meer recht heeft op een schuilhuisje meer dan die van het station ernaast, want ik heb 50 reizigers en die van hiernaast maar 40. Maar NMBS is ondertussen wel intern erg belangrijke cijfers te grabbel aan 't gooien.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Ik mag toch echt hopen dat open access in België nooit toegelaten wordt. Dat heeft geen enkele meerwaarde voor de reizigers.
Als er echter een systeem van lijnen in concessie komt (zoals in Nederland of UK) lijkt het mij geen probleem dat deze reizigersaantallen gekend zijn. Wanneer je verplicht bent de hele lijn te bedienen, zoals NMBS vandaag, kan je er toch niet het laaghangend fruit uitpikken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Sorry, stefanic, maar als je werkt met openbare middelen, dan moet gecontroleerd kunnen worden of die middelen correct worden besteed. En dan zijn dergelijke gegevens (en vooral hun evolutie, ook naar aantal treinen toe) wel degelijk belangrijk. De autonomie van de NMBS is begrensd van zodra er subsidies voor worden verleend. Op manier zou je zelfs kunnen zeggen dat al die NMBS-treinen slechts treinen zijn, besteld door de federale overheid. Dan moet de overheid kunnen weten of een bepaalde bediening nog wel de moeite is, of dat er net meer treinen nodig zijn, zij zijn immers de opdrachtgever.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Reizigerstellingen

Bericht door AlexNL »

Openbare cijfers of niet, vervoerders die in open access willen rijden zullen dat toch alleen doen op lijnen waarvan zij het vermoeden hebben dat er een winst te halen valt. Dat er nu recente cijfers openbaar zijn is mooi, maar een OA-vervoerder kan zelf ook wel achterhalen welke lijnen het meest profitabel zijn.

Ik zie in de tabel een aantal stations waarbij op zaterdagen en zondagen niets staat ingevuld, ik denk dat dit stations zijn die in het weekend niet worden bediend?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Reizigerstellingen

Bericht door The_Knitter »

Die worden niet bediend.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

groentje schreef:Sorry, stefanic, maar als je werkt met openbare middelen, dan moet gecontroleerd kunnen worden of die middelen correct worden besteed. En dan zijn dergelijke gegevens (en vooral hun evolutie, ook naar aantal treinen toe) wel degelijk belangrijk. De autonomie van de NMBS is begrensd van zodra er subsidies voor worden verleend. Op manier zou je zelfs kunnen zeggen dat al die NMBS-treinen slechts treinen zijn, besteld door de federale overheid. Dan moet de overheid kunnen weten of een bepaalde bediening nog wel de moeite is, of dat er net meer treinen nodig zijn, zij zijn immers de opdrachtgever.
De overheid KRIJGT die cijfers ook, maar wat ik me hierboven afvraag is waarom jan modaal die cijfers moet hebben, of wat die ermee kan doen!
En geloof je nu zelf wat je zegt? Overheid moet kunnen weten of een bepaalde bediening de moeite is etc... en 'zij zijn e pdrachtgever'
Dat weten ze, maar het enige dat gebeurd is vragen naar meer en meer en meer treinen (terecht he! ik spreek ze zeker niet tegen) maar dan moet er ook wel boter voor bij de vis komen. Wij kunnen niet meer treinen inleggen op vraag van de overheid, terwijl dizelfde overheid langs de andere kant 2.1Miljard uit het budget gaat knippen. Langs de ene kant moeten we de rurale gebieden absoluut blijven bedienen, en quasi een paragraaf verder wordt gezegd dat de lokale vervoersmaatschappijen de plaatselijke bediening maar moet overnemen met bussen ed. Dan heb ik toch zeer serieuze bedenkingen bij opmerkingen als 'alvast een positief punt voor de minister'. Dat dus 'de opdrachtgever' maar eens voor zichzelf uitmaakt waar we nu eigenlijk naartoe moeten, en dan ook consequent handelen daarnaar.
spoorwegrealist
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Tijgernoot »

Ik snap heel goed welk punt je wil maken. Hoewel telcijfers niet de enige statistiek zijn is het wel een belangrijk onderdeel voor de logistieke planning bij het maken van een dienstregeling: het gebruik van de stations langs de lijn heeft invloed op de frequentie, aansluitingen en inzet van het materieel.

In een marktsituatie waarbij de NMBS moet strijden tegen andere partijen om (delen van de markt) blijkt in de praktijk dat logistieke know-hoe extreem belangrijk is. Een bedrijf dat de efficientste logistieke planning maakt en daarmee de best mogelijke inzet uit materieel en personeel weet te halen kan zo het beste aanbod maken op basis van de beschikbare middelen of de goedkoopste offerte maken. De NMBS is er daarbij gebaat de ingrediënten van het logistieke recept zoveel mogelijk geheim te houden, zoals een banketbakker dat is bij het recept van zijn taarten. Dat de minister bereid delen van het recept vrij te geven maakt het mogelijk voor andere partijen zogenaamde reverse engineering toe te passen om zo de rest van het recept proefondervindelijk ook te achterhalen, bijvoorbeeld door observatie van de treindienst. Voor een bedrijf dat zich voorbereidt op een concurrentiegevecht zijn dit soort acties dus totaal ongewenst.

Dan nog wat anders over het beleid van de regering: De minister heeft in theorie wel een begrijpelijk streven, dat de kostprijs per reiziger bij het treinvervoer omlaag moet, maar zet daarbij de verkeerde middelen in. In plaats van de reiziger de trein in te lokken jaagt ze de reiziger de trein uit en die gaan daarbij echt niet de bus in. In de werkelijkheid zou de minister moeten zeggen "hey De Lijn en TEC, julie bussen parallel aan het spoor zorgen dat mijn treinen leger zijn dan nodig, kap eens even met die parallele lijnen". Zeker De Lijn, die ook moet besparen, kan door het omleggen van lijnen die tussen stations rijden aan dezelfde spoorlijnen in plaats van stations aan verschillende lijnen een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van het aantal treinreizigers. Maar omdat de inkomsten dan naar een andere overheid verschuiven is dat voor de gewesten in de praktijk een ongewenste situatie. Het gevolg daarvan is dat beide bedrijven in de dienstregeling moeten schrappen zonder daarbij een duidelijke visie te hebben hoe dat toch omgezet kan worden in kwaliteitsbehoud voor de reiziger. De nieuwe Belgische regering is misschien revolutionair in het überhaupt hebben van een visie op het openbaar vervoer, maar het is wel de verkeerde in mijn ogen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Reizigerstellingen

Bericht door AlexNL »

Ik heb de cijfers eens in Excel gegooid, ik ben een beetje gaan rekenen en er vallen me een paar dingen op: slechts een handjevol stations zorgt voor maarliefst 80% van de instappers, en in het weekend is er nog maar 1/3e van de normale hoeveelheid reizigers over.

- Op werkdagen zorgt 15,4% van de 550 stations voor 80% van de instappers. Ruim 15% van de stations heeft op werkdagen minder dan 100 instappers per dag.
- Op zaterdagen is dit 12,3% van de 473 bediende stations, op zondagen 13% van de 469 bediende stations. De helft van de bediende stations ziet minder dan 100 reiziges per dag.

Met zulke cijfers kan het zinnig zijn om je eens af te gaan vragen of bediening per trein wel het beste is voor de allerkleinste stations (< 100 instappers) en de omliggende plaatsen. Dit kost de NMBS (en dus uiteindelijk de belastingbetaler) handenvol geld, geld dat zinniger besteed kan worden. De trein is een massavervoermiddel, maar met zulke lage cijfers is daar gewoon geen sprake meer van. Waarom niet de treindienst vervangen door een busdienst, die wellicht ook nog eens vaker rijdt dan de trein nu?

(Ja, ik besef me dat ik hier op een forum zit voor treinenthousiasten en dat dit vloeken in de kerk is ;) )
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Reizigerstellingen

Bericht door am62 »

Ik stel mij trouwens vragen bij dat hele telsysteem van de NMBS. Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat er op sommige stations er met de pet naar wordt gegooid... eerst valabele metingen organiseren (maar dat is een zorg voor de interne kwaliteitsdienst)? Met MOBIB kan de NMBS al het een en ander perfect uitkienen als het aankomt op abonnementen en dat is uiteraard wel een bedrijfsgeheim. Daarom dat ik destijds opperde om een performant (=correct) telsysteem te organiseren los van de NMBS want nu hangt het vaak af van degene die staat te tellen en het feit dat zijn pet goed staat of niet, maar dan vervallen we opnieuw in het probleem van het buurstation dat meer reizigers trekt en meer eisen stelt zoals Stefanic al zei...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

am62 schreef:Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat er op sommige stations er met de pet naar wordt gegooid...
Welke bijvoorbeeld?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

Stefanic: ben het volmondig met je eens over je analyse van 'de opdrachtgever.' Door het kennen van instapcijfers kan je er ook (lokale) politici op aanspreken, maar ook is het gemakkelijker te verteren als er 'maar' zoveel instappers zijn wanneer een bepaalde halte wordt opgedoekt. Misschien heel praktisch iemand die er wat aan kan hebben is pakweg iemand die een klein winkeltje wilt openen bij of naast een halte in een doodlopend straatje iets verder weg van het centrum waar de makelaar gouden bergen voorspiegelt, met vele passanten terwijl er maar 36 instappers per dag zijn.

Belangrijkste: typisch cijfers waar ontzettend veel mensen op bepaalde manier mee in aanraking komen, je kan dan wanneer je op die cijfers zit, ook niet van tevoren weten door wie ze op zinnige manier gebruikt kunnen worden. En het principe: met openbaar geld mag ook liefst openbaar in te zien zijn geldt hier duidelijk. De angst voor een eventuele private kaper op de kust, blijft hypothetisch vandaag de dag.
Laatst gewijzigd door kika op 22 nov 2014, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

De NMBS heeft momenteel nog een monopolie. We zullen nog zien welke privé-operator bereid zal zijn om zich te wagen op de Belgische spoorwegen...
Ik wil wel toegeven, dat de overheid niet meteen uitblinkt qua visie...
Plaats reactie