Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Tijgernoot »

AlexNL schreef:Ik heb de cijfers eens in Excel gegooid, ik ben een beetje gaan rekenen en er vallen me een paar dingen op: slechts een handjevol stations zorgt voor maarliefst 80% van de instappers, en in het weekend is er nog maar 1/3e van de normale hoeveelheid reizigers over.

- Op werkdagen zorgt 15,4% van de 550 stations voor 80% van de instappers. Ruim 15% van de stations heeft op werkdagen minder dan 100 instappers per dag.
- Op zaterdagen is dit 12,3% van de 473 bediende stations, op zondagen 13% van de 469 bediende stations. De helft van de bediende stations ziet minder dan 100 reiziges per dag.

Met zulke cijfers kan het zinnig zijn om je eens af te gaan vragen of bediening per trein wel het beste is voor de allerkleinste stations (< 100 instappers) en de omliggende plaatsen. Dit kost de NMBS (en dus uiteindelijk de belastingbetaler) handenvol geld, geld dat zinniger besteed kan worden. De trein is een massavervoermiddel, maar met zulke lage cijfers is daar gewoon geen sprake meer van. Waarom niet de treindienst vervangen door een busdienst, die wellicht ook nog eens vaker rijdt dan de trein nu?
Ja en nee.

Van een beperkt aantal stopplaatsen is inderdaad af te vragen of ze nog bestaansrecht hebben, maar je kan dat niet alleen op basis van deze gegevens bepalen, daar spelen meer zaken mee zoals de huidige bediening, de ligging/de omgeving en de mogelijkheid om alternatief vervoer aan te bieden wat op langere termijn een gelijkwaardige of betere dienst kan bieden voor die omgeving. In het verleden (1984 en 1993) is er al vrij enthousiast geschrapt in het stationsbestand en het aangeboden alternatief, een busdienst, is daarna, zeker in Wallonië, dusdanig afgebouwd dat hele gebieden niet meer te bereiken zijn zonder auto. Sla daar de weblog van Overweg13 maar op na.

Je zou de vraag ook kunnen omdraaien: hoe kan ik er voor zorgen dat stations met weinig instappers beter gaan presteren. Dan kan best blijken dat concurrerende busdiensten een oorzaak kunnen zijn en dat zou de trein toch de voorkeur moeten genieten boven het rijden met bussen bijna parallel aan de spoorlijn. Daarmee geef je twee keer geld uit aan het aanbieden van twee matige verbindingen in plaats van een keer geld uit te geven aan een goede verbinding.
kika schreef:En het principe: met openbaar geld mag ook liefst openbaar in te zien zijn geldt hier duidelijk. De angst voor een eventuele private kaper op de kust, blijft hypothetisch vandaag de dag.
Anderzijds zou de relatie tussen de federale regering en NMBS er een moeten zijn van opdrachtgever en opdrachtnemer in plaats van de NMBS als een leuk politiek speeltje is waarmee je allerlei politiek eigenlijk onverantwoorde projectjes alsnog kan uitvoeren. Uit het bericht van Stefanic maak ik vooral op dat de NMBS wel weet/visie heeft op hoe hun rol het beste kan worden uitgevoerd maar zich ergert aan het slechte opdrachtgeverschap van de overheid.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

kika schreef:Misschien heel praktisch iemand die er wat aan kan hebben is pakweg iemand die een klein winkeltje wilt openen bij of naast een halte in een doodlopend straatje iets verder weg van het centrum waar de makelaar gouden bergen voorspiegelt, met vele passanten terwijl er maar 36 instappers per dag zijn.
Als IK op zo'n plaats zou overwegen om iets te openen en ik wil een idee van aantal reizigers, dan ga ik ZELF wel eens tellen, ipv 1 cijfer van NMBS, die toch niemand echt gelooft (zie hierboven, het 'met de klak gegooi'), en bij voorkeur verschillende dagen, woensdagmiddag, etc. Het staat trouwens iedereen vrij om te gaan tellen als ze zo graag cijfers willen zien.

Een privé-operator die een stuk van de markt wil inpikken zal ook ZELF wel uitgebreid onderzoek gaan doen, tellen, analyses etc. Zie in supermarkten, waar ook 'spionnen' van andere winkels prijzen gaan noteren, om hun eigen prijzen dan te verlagen.
Colruyt vraagt ook niet aan Delhaize: zet al uw prijzen eens in een mooi tabelletje beschikbaar. Ook telefoonoperatoren zijn zelf zo ondoorzichtig mogelijk met al hun abonnementsformules.
spoorwegrealist
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Tram44 »

Het is ook deze keer interessant hoe vaak een correlatie kan worden gemaakt met het bedieningsniveau van een stopplaats. Er zijn gevallen waar inderdaad geen potentieel is en waar je om die reden aan een laag cijfer komt, maar er zijn ook stations die in het verleden zeer zwak scoorden en met sluiting bedreigd waren en die vandaag mooie cijfers halen: Wezemaal, Alken, Meiser,...

In het weekend valt op dat stations met een 2-uurfrequentie weinig volt trekken, terwijl op plaatse waarom het uur gestopt wordt meestal wel een behoorlijk aantal reizigers passeren. Helaas zullen er met de aangekondigde besparingen niet meteen middelen zijn om dat probleem grondig aan te pakken.

Stefan
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Reizigerstellingen

Bericht door profke »

wat betreft "nut" van die cijfers:

ze bevestigen aan mij dat het ECHT wel drukker wordt op "mijn" station...

Nijlen/2009: 489 instappers
Nijlen/2012: 625
Nijlen/2013: 674 instappers...

dat is een stijging van 50 dagelijkse instappers per jaar... en dat al 5 jaar na mekaar...

(oftewel 37% erbij.)
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Reizigerstellingen

Bericht door stefanic »

profke schreef:wat betreft "nut" van die cijfers:

ze bevestigen aan mij dat het ECHT wel drukker wordt op "mijn" station...

Nijlen/2009: 489 instappers
Nijlen/2012: 625
Nijlen/2013: 674 instappers...

dat is een stijging van 50 dagelijkse instappers per jaar... en dat al 5 jaar na mekaar...

(oftewel 37% erbij.)
Maar dat is ook effectief zo, niet enkel voor Nijlen!
Probleem is ook dat door saturatie van grote stations reizigers uitwijken naar de kleinere stations in de buurt, ook al omdat daar de parking meestal nog gratis is ed. En als er daar dan bovendien ook een trein stopt die je ook rechtstreeks op je bestemming brengt...
spoorwegrealist
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Reizigerstellingen

Bericht door KB »

Tram44 schreef:Het is ook deze keer interessant hoe vaak een correlatie kan worden gemaakt met het bedieningsniveau van een stopplaats. Er zijn gevallen waar inderdaad geen potentieel is en waar je om die reden aan een laag cijfer komt, maar er zijn ook stations die in het verleden zeer zwak scoorden en met sluiting bedreigd waren en die vandaag mooie cijfers halen: Wezemaal, Alken, Meiser,...

In het weekend valt op dat stations met een 2-uurfrequentie weinig volt trekken, terwijl op plaatse waarom het uur gestopt wordt meestal wel een behoorlijk aantal reizigers passeren. Helaas zullen er met de aangekondigde besparingen niet meteen middelen zijn om dat probleem grondig aan te pakken.

Stefan
Inderdaad, minstens even belangrijk dan het aantal reizigers is het aantal potentiële reizigers. Men zou eens moeten uitzoeken waarom mensen die in de buurt van een station wonen de trein in hun station niet nemen. Ik vermoed dat een (te) lage frequentie zeker een grote rol zal spelen, net zoals slechte aansluitingen en dergelijke.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

profke schreef:wat betreft "nut" van die cijfers:

ze bevestigen aan mij dat het ECHT wel drukker wordt op "mijn" station...

Nijlen/2009: 489 instappers
Nijlen/2012: 625
Nijlen/2013: 674 instappers...

dat is een stijging van 50 dagelijkse instappers per jaar... en dat al 5 jaar na mekaar...

(oftewel 37% erbij.)
Ik denk niet dat iemand het nut van die cijfers in twijfel trekt; de vraag was of die ook bekend gemaakt moesten worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Ik heb de cijfers van 2009 en 2013 even naast elkaar gezet en wat statistieken eruit gehaald (2012 voorlopig nog niet, de beschikbare versie is een scan van een papieren document en dus moeilijk te digitaliseren). Enkele vaststellingen:

- Er is een stijging van het algemene aantal reizigers maar die is - althans volgens deze cijfers - niet echt spectaculair. Van 808.433 naar 842.872 instappers per dag, dat is een gemiddelde stijging van 1% per jaar. Feit is dat de grote reizigersstijgingen wellicht al de jaren ervoor hebben plaatsgevonden. En zelfs 1% per jaar is op zich al heel wat - op die 4 jaar gaat het over zo'n 35.000 extra ritten per dag. Als je ervan uitgaat dat dat maximaal 15.000 ritten op min of meer hetzelfde moment zijn (ochtendspits, avondspits en wat ertussenin), dan heb je meer dan 100 M6-rijtuigen nodig om al dat extra volk op te vangen.

- Hoeveel mensen nemen dan dagelijks de trein? Gesteld dat iedereen één heen-en-terugrit doet, dan zit je met 842.872 / 2 = 421.436 reizigers per dag. Natuurlijk is het reële aantal lager doordat je ook zit met overstappers, mensen die meermaals per dag reizen enz. Toch zit je met vermoedelijk minstens 300.000 unieke personen die dagelijks de trein nemen. Een flink aantal, maar nog steeds een kleine minderheid van de Belgische bevolking. Zo'n 2,7% van de totale bevolking, of zo'n 5,5% als je enkel de "actieve" (werkende, studerende, ...) bevolking tussen 15 en 64 jaar neemt. Al de rest vertrouwt dus op andere vervoersmiddelen (te voet, auto, fiets, bus/tram enz). Wat vooral in de steden niet echt verwonderlijk is - daar woont het meeste volk en de trein heeft er meestal geen grote lokale vervoersrol.

- Bij de stijgers zitten er wat verrassing tussen. Ik filter de stations met lage reizigersaantallen even uit (de foutenmarge zal daar wellicht groter zijn dan het aantal reizigers), maar dan nog zit jet met stations als Diksmuide (van 644 naar 1461, meer dan 2x zoveel?!), Antwerpen-Berchem (van 9594 naar 15229), Waregem (1752 naar 2650), Aarlen (2848 naar 4100), Sint-Genesius-Rode (van 850 naar 1167), Antwerpen-Zuid (van 1182 naar 1582), Izegem (van 1076 naar 1438), enzovoort.

- In een aantal gevallen is er een aanwijsbare verklaring voor de stijging (neem nu de extra stop van de IC in Waregem), maar bij meerdere voorbeelden zie ik niet goed in waar ze vandaan komt. Neem nu Diksmuide, waar er plots meer dan 2x zoveel reizigers zouden zijn (644 in 2009, 588 in 2012 en plots 1461 in 2013). Dit heeft wellicht veel te maken met de telmethode, die natuurlijk een grote foutenmarge met zich meebrengt. Let wel, dit is geen kritiek - er zijn met de huidige stand van zaken nu eenmaal geen twintig mogelijkheden.

- Bij de middelgrote stations (enkele honderden reizigers) zijn er ook redelijk wat stijgers. Op het eerste gezicht bijvoorbeeld veel in en rond de Kempen. Absolute koploper is hier wel Athus, dat van 136 naar 790 reizigers is gegaan?!

- Ook een aantal dalers. Beverlo/Beringen kent een lichte achteruitgang (192 naar 168), wat wellicht alles te maken heeft met de heropening van het nabijgelegen station Beringen. Bosvoorde van 1000 naar 660 reizigers, hier zitten de uitgebreide renovatiewerkzaamheden wellicht voor iets tussen. Iets minder duidelijk zijn de dalingen in Mechelen-Nekkerspoel (2372 naar 1635), Doornik (6884 naar 4785), Brussel-Centraal (72.772 naar 52.543?!), Geraardsbergen (3974 naar 3348).

- Sommige stations zijn tussen 2009 en 2013 heropend. Hoe doen zij het? Het "nieuwe" Beringen en Zonhoven openen ietwat matig met 79 en 59 reizigers, maar op het moment van de telling in 2013 waren ze natuurlijk nog niet zo lang geopend. Dieptepunten (in verhouding tot de bevolkingsdichtheid) zijn echter Brussel-West en Simonis met 91 en 72 reizigers, ook al zijn ze intussen meerdere jaren opnieuw open. Heeft natuurlijk grotendeels te maken met het nogal onvoorspelbare en ook wel eentonige aanbod dat er momenteel is, maar toont ook wel dat er nog steeds vrij weinig interesse is voor die kant van de stad (temeer daar het traject grotendeels parallel loopt met de metro). En dan zeggen dat er vrij concrete plannen zijn om over een paar jaar álle treinen van de lijnen 50 en 60 daarnaartoe om te leiden. :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Nekkerspoel is zijn functie als overstapstation verloren. Vroeger stopte daar de IC Antwerpen-Leuven, die voor veel reizigers zorgde.

Athus heeft heel veel reizigers die naar Luxemburg gaan met Luxemburgse treinen, misschien dat deze vroeger niet meegeteld werden?

De daling in Brussel-Centraal kan je deels verklaren door het veranderen van het metronet in Brussel. Vandaag is voor heel wat plaatsen Brussel-Zuid een beter overstappunt dan Brussel-Centraal. In 2009 moest bijna iedereen langs Centraal.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Elgar »

Shrek schreef:Athus heeft heel veel reizigers die naar Luxemburg gaan met Luxemburgse treinen, misschien dat deze vroeger niet meegeteld werden?
In Athus zijn er een aantal zaken flink verbeterd, momenteel vertrekt er ieder half uur een trein naar Luxemburg stad via de rechtstreekse lijn 7. Ervoor was dit een uurdienst met een omweg via Esch-sur-Alzette. Ook maakt Athus deel uit van het Luxemburgse tariefsysteem, maar dat was vroeger ook al zo. Voor 2007 werd het zelfs enkel door de CFL bediend.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Tijgernoot schreef: In een marktsituatie waarbij de NMBS moet strijden tegen andere partijen om (delen van de markt) blijkt in de praktijk dat logistieke know-hoe extreem belangrijk is.

Met wie moet de NMBS strijden ??? Er zijn geen andere partijen .
Zij vinden dat jan Modaal zaagt, maar krijgen van Jan Modaal wel 100.000 euro per personeelslid... goed toch van Jan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steven »

Nig niet voor reizigers binnenland maar al de rest is open markt hoor.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Tijgernoot schreef: Anderzijds zou de relatie tussen de federale regering en NMBS er een moeten zijn van opdrachtgever en opdrachtnemer in plaats van de NMBS als een leuk politiek speeltje is waarmee je allerlei politiek eigenlijk onverantwoorde projectjes alsnog kan uitvoeren. Uit het bericht van Stefanic maak ik vooral op dat de NMBS wel weet/visie heeft op hoe hun rol het beste kan worden uitgevoerd maar zich ergert aan het slechte opdrachtgeverschap van de overheid.
Ik denk dat NMBS blij is dat veruit het meeste geld van de politiek komt.
Daar hebben ze meer "greep" op dan de op de reizigers.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Shrek schreef: De daling in Brussel-Centraal kan je deels verklaren door het veranderen van het metronet in Brussel. Vandaag is voor heel wat plaatsen Brussel-Zuid een beter overstappunt dan Brussel-Centraal. In 2009 moest bijna iedereen langs Centraal.
Goed punt, en ik zou dat moeten weten - ik heb de "bouclage" van de metro vanaf de eerste rij meegemaakt...

Anderzijds, als ik zie hoe overbevolkt Brussel-Centraal nu al is op veel momenten, vraag ik me toch af waar ze die 20.000 extra mensen tot een paar jaar geleden staken? :?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: Ik denk niet dat iemand het nut van die cijfers in twijfel trekt; de vraag was of die ook bekend gemaakt moesten worden.
Waarom eigenlijk niet.
Er is geen "concurrent" in velden of wegen te zien voor de volgende decenia.
Ik zie het probleem echt niet.
Misschien vind de NMBS het "vervelend" dat ze op hun vingers gekeken worden ?
Dat kan, maar dan kunnen ze de tabel nog altijd masseren...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie