stefanic schreef:Ik vraag toch ook niet de productiegeheimen van mijn bakker, Microsoft, coca-cola,... En die betaal ik ook.
En die bakker vraag ik wat er in zit, en als ik geen zin heb in zonnebloempittenbrood, laat ik dat links liggen en neem een ander. Bij niet iedere bakker weet ik hoe of waar z'n brood gebakken wordt, laat staan wie het bakt. Maar bij sommige bakkers wel, die hun brood smaakt me veel beter. Hoeveel ik meebetaal van zijn toonbank komt, zal me een worst wezen, maar als ik heel veel meer geld moet uitgeven aan een brood dan wat het me kost om zelf meel en gist te mengen, kom ik er niet vaak meer. Microsoft, die krijgt geen geld van mij. Omdat ik niets kan zien. Coca-cola krijgt ook geen geld van mij. Tenzij per ongeluk wanneer ik een watertje bestel waar hun naam op staat… Blijft wel zo dat ze verplicht zijn te publiceren wat er in zit, en je kan een grove inschatting maken van hoeveel van wat.
En wat ben je met dat ene cijfertje: aantal opstappers op een weekdag: welke leeftijdscategorieën, bestemming, tijdstip,...
Dat ene cijfertje is enkel nuttig voor de betrokken burgemeester om te gaan zagen: "die gemeente krijgt zoveel investeringen voor een nieuw perron, maar dan moet ik dat ook hebben want ik heb zelfs meer reizigers in mijn station."
Ik heb nog altijd geen duidelijke reden gehoord waarom 'jan modaal' dus die cijfers nodig heeft, en wat die daarmee kan doen.
* waarom zou er een duidelijk aanwijsbaar nut moeten zijn?
* zondag sprak ik nog 3 tellers in 2 buitenlanden: allemaal zeiden ze dat het inderdaad heel erg afhankelijk is van bepaalde factoren: een concert, het weer, een voetbalwedstrijd, schoolvakanties. Die interne werking met treinbegeleiders die overal komen en kunnen doorseinen dat die ene trein op zondagavond altijd uitpuilt functioneert beter dan de tellingen, dus waarom telt de nmbs überhaupt? [1]
* ik heb al vaker zulke cijfers aangehaald om burgemeesters er op te wijzen dat er bvb. te weinig fietsenparking is rondom een bepaalde halte. Met de opmerking dat een beetje meebetalen aan een fietsenstalling goedkoper is dan een parkeerplaats.
* Stefanic, je hebt het over burgemeesters die zeuren en zagen, maar wat met hun kiezers? Als ik vertrouwen had in deze maatschappij zou ik kunnen beargumenteren dat mensen anders zullen stemmen als ze merken dat haltes waar 'vrienden-van' opstappen wél netjes en met schuilhuisje zijn en de andere op dezelfde lijn niet. Kortom: controle.
[1] dit is provocatief lokaas, je hoeft niet te bijten