Pagina 10 van 13

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 26 jul 2020, 17:39
door overweg13
BlackEagle schreef: 26 jul 2020, 17:20
Er zit een aanzienlijke foutmarge op de individuele tellingen per station, bovendien kan het aantal reizigers per jaar ook variëren zonder aanwijsbare reden. Als we 2019 vergelijken met 2017 zien we dat het aantal reizigers van stations Chênée (125>94) en Trooz (147>119) licht gedaald is. Desondanks is het totale aantal reizigers voor de drie stations enigszins gestegen (272>307). Maar gezien zowel Chênée (3km) als Trooz (4km) toch wel op enige afstand liggen en Chaudfontaine vrij geïsoleerd in de Vesdervallei ligt, is het de vraag in hoeverre de opening van Chaudfontaine hier echt een rol speelt.
Ik zou ook denken aan de rol van de TEC-lijn 30: nu Chaudfontaine opnieuw geopend is, is de treinhalte een erg aantrekkelijk alternatief voor de niet zo aangename en trage buslijn. Mogelijk zuigt Chaudfontaine meer van de TEC-reizigers aan dan Chênée en Trooz.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 29 mei 2021, 23:01
door nibura
Ondertussen zijn de reizigerstellingen van 2020 gepubliceerd, gemeten in volle coronaperiode (oktober 2020, toen de tweede golf net aan het doorbreken was).

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 01 sep 2022, 18:49
door BlackEagle
Is er eigenlijk al zicht op het publiceren van de reizigerstellingen van oktober 2021? Of is er een reden waarom die niet gepubliceerd worden? Het jaarverslag 2021 staat intussen al een hele tijd online...

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 02 sep 2022, 09:34
door ronny
BlackEagle schreef: 01 sep 2022, 18:49 Is er eigenlijk al zicht op het publiceren van de reizigerstellingen van oktober 2021? Of is er een reden waarom die niet gepubliceerd worden? Het jaarverslag 2021 staat intussen al een hele tijd online...
Er is dat jaar geen telling gehouden. Waarschijnlijk omdat het geen meerwaarde had doordat corona nog aanwezig was.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 30 mar 2023, 15:32
door am62
De nieuwe reizigerstellingen 2022 uitgevoerd tussen 1 en 9 oktober zijn te bekijken via de link https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 30 mar 2023, 18:11
door Portbou
am62 schreef: 30 mar 2023, 15:32 De nieuwe reizigerstellingen 2022 uitgevoerd tussen 1 en 9 oktober zijn te bekijken via de link https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
Ik bemerk dat men alweer "vergeten" is om twee interessante kolommen aan de tabel toe te voegen :
-> het aantal treinen dat per weekdag en per weekenddag op die stations stoppen.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 30 mar 2023, 18:33
door Shrek
Portbou schreef: 30 mar 2023, 18:11
am62 schreef: 30 mar 2023, 15:32 De nieuwe reizigerstellingen 2022 uitgevoerd tussen 1 en 9 oktober zijn te bekijken via de link https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
Ik bemerk dat men alweer "vergeten" is om twee interessante kolommen aan de tabel toe te voegen :
-> het aantal treinen dat per weekdag en per weekenddag op die stations stoppen.
Er zijn tientallen parameters die hier interessant zijn, het is niet aan de NMBS om voor jou te gaan kiezen welke dat moeten zijn. Aantal treinen, stiptheid, amplitude, bevolkingsdichtheid rond het station, werkzaamheidsgraad, aantal studenten de stad,...
Je kan deze cijfers allemaal over elkaar leggen.
Maar gezien al die data 100% publiek is houdt niemand je tegen om dat zelf toe te voegen :wink:

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 30 mar 2023, 22:49
door Portbou
Shrek schreef: 30 mar 2023, 18:33
Portbou schreef: 30 mar 2023, 18:11
am62 schreef: 30 mar 2023, 15:32 De nieuwe reizigerstellingen 2022 uitgevoerd tussen 1 en 9 oktober zijn te bekijken via de link https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
Ik bemerk dat men alweer "vergeten" is om twee interessante kolommen aan de tabel toe te voegen :
-> het aantal treinen dat per weekdag en per weekenddag op die stations stoppen.
Er zijn tientallen parameters die hier interessant zijn, het is niet aan de NMBS om voor jou te gaan kiezen welke dat moeten zijn. Aantal treinen, stiptheid, amplitude, bevolkingsdichtheid rond het station, werkzaamheidsgraad, aantal studenten de stad,...
Je kan deze cijfers allemaal over elkaar leggen.
Maar gezien al die data 100% publiek is houdt niemand je tegen om dat zelf toe te voegen :wink:
Ik zou dat kunnen doen maar heb niet het bereik van de klassieke media.

En feit is dat men in die media niet verder kijkt dan het persbericht waarin de NMBS dus enkel het aantal reizigers vermeldt.
Dan wordt het wel heel makkelijk om in de publieke opinie het idee te doen leven dat stations als Aarsele en Erpe-Mere zo snel mogelijk dicht moeten.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 30 mar 2023, 23:13
door Shrek
Portbou schreef: 30 mar 2023, 22:49 Ik zou dat kunnen doen maar heb niet het bereik van de klassieke media.

En feit is dat men in die media niet verder kijkt dan het persbericht waarin de NMBS dus enkel het aantal reizigers vermeldt.
Dan wordt het wel heel makkelijk om in de publieke opinie het idee te doen leven dat stations als Aarsele en Erpe-Mere zo snel mogelijk dicht moeten.
Als je argumenten zoekt om een al dan niet sluiting te verantwoorden lijken mijn parameters mij veel relevanter dan de jouwe. Je moet immers het potentieel onderzoeken.
Maar dat is allemaal veel te complex om in één tabel te gieten. Gewoon de droge cijfers geven is het meest neutrale wat de NMBS kan doen. Nu kunnen allerlei drukkingsgroepen daarmee aan de slag. In de ene of andere richting.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2023, 03:37
door Portbou
Shrek schreef: 30 mar 2023, 23:13
Portbou schreef: 30 mar 2023, 22:49 Ik zou dat kunnen doen maar heb niet het bereik van de klassieke media.

En feit is dat men in die media niet verder kijkt dan het persbericht waarin de NMBS dus enkel het aantal reizigers vermeldt.
Dan wordt het wel heel makkelijk om in de publieke opinie het idee te doen leven dat stations als Aarsele en Erpe-Mere zo snel mogelijk dicht moeten.
Als je argumenten zoekt om een al dan niet sluiting te verantwoorden lijken mijn parameters mij veel relevanter dan de jouwe. Je moet immers het potentieel onderzoeken.
Maar dat is allemaal veel te complex om in één tabel te gieten. Gewoon de droge cijfers geven is het meest neutrale wat de NMBS kan doen. Nu kunnen allerlei drukkingsgroepen daarmee aan de slag. In de ene of andere richting.
Enkel de parameter "opstappers per dag" geven is niet droog en niet neutraal...

--

Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel... maar voor alle zekerheid :

Als je leest :
  • Station A heeft 50 opstappers per dag
  • Station B heeft 500 opstappers per dag
dan concludeer je : Station A moet dicht.



Maar als je leest :
  • Station A heeft 50 opstappers per dag met 1 trein per dag
  • Station B heeft 500 opstappers per dag met 20 treinen per dag
dan concludeer je iets anders.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2023, 06:55
door groentje
Portbou schreef: 31 mar 2023, 03:37 ...

Enkel de parameter "opstappers per dag" geven is niet droog en niet neutraal...

--

Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel... maar voor alle zekerheid :

Als je leest :
  • Station A heeft 50 opstappers per dag
  • Station B heeft 500 opstappers per dag
dan concludeer je : Station A moet dicht.



Maar als je leest :
  • Station A heeft 50 opstappers per dag met 1 trein per dag
  • Station B heeft 500 opstappers per dag met 20 treinen per dag
dan concludeer je iets anders.
Station B moet dicht? :mrgreen:
Zeker Aalst-Kerrebroek lijkt me bovendien het slachtoffer te zijn van het feit dat enkel opstappende reizigers worden geteld. Als je toch moet wachten, ga je naar een station met wat meer leven, én waar je vrienden zijn, dus Aalst ipv Kerrebroek. Dat je die ochtend in Kerrebroek bent uitgestapt, telt uiteraard niet mee voor de statistieken...

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2023, 08:02
door maarten
Portbou schreef: 31 mar 2023, 03:37
Maar als je leest :
  • Station A heeft 50 opstappers per dag met 1 trein per dag
  • Station B heeft 500 opstappers per dag met 20 treinen per dag
dan concludeer je iets anders.
Maar dan nog moet je nadenken of je voor 50 opstappers per dag een hele halte moet onderhouden.
Kijk, vroeger hoefde een halte niet veel soeps te zijn. Een stoeprandje, wat gravel, een bord.
Tegenwoordig moet het perron op hoogte zijn, moet het bestraat zijn, moet er een kaartautomaat staan, moet er omroep zijn.
Dat zijn heel wat kosten voor 50 reizigers, ook al hoef er je maar één keer voor te stoppen.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2023, 08:13
door overweg13
Kerrebroek is er destijds gekomen voor de scholieren die schoolliepen in de onmiddellijke buurt. Als die allemaal met de auto zouden komen zijn dat 200 extra autoritten per dag in een omgeving die al meer dan druk genoeg is. Leve Kerrebroek en al die andere kleine halten.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2023, 10:06
door Shrek
Portbou schreef: 31 mar 2023, 03:37
Maar als je leest :
  • Station A heeft 50 opstappers per dag met 1 trein per dag
  • Station B heeft 500 opstappers per dag met 20 treinen per dag
dan concludeer je iets anders.
Ik concludeer vooral niets als er alleen maar één cijfertje beschikbaar is.
Maar laten we het dan eens omdraaien: welke informatie heb jij nodig om overtuigd te worden dat een halte gesloten mag worden en krijg je dat overzichtelijk in één tabel gegoten?

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2023, 11:35
door jan_olieslagers
Zelfs op basis van een tabel met twintig kolommen kan men niet eenduidig besluiten tot het sluiten van een halte of station.
Zo'n sluiting of afschaffing kan nmbm slechts gebeuren na zeer uitvoerig onderzoek, en zou hoogst uitzonderlijk moeten zijn.
Tenslotte is "het grote plaatje" dat er 30% reizigers moeten bijkomen, niet?
Om reizigers bij te winnen moet men beginnen met er geen te verliezen, en iedere sluiting zal leiden tot verlies van reizigers, hoe weinig ook.

Wel vind ik (nogmaals) dat een deel van de kosten moet kunnen verlegd worden naar plaatselijke overheden, bv. het onderhoud van de perrons en toegangswegen. NMBS moet treinen doen rijden, niet meer, niet minder.