Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Olivier_Doorne »

In Nederland is men zelfs bezig met een telling per rijtuig waardoor je via een app en in bepaalde stations op het perron zou kunnen zien welke wagons vol, minder vol en nog veel zitplaatsen hebben.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Olivier_Doorne schreef:In Nederland is men zelfs bezig met een telling per rijtuig waardoor je via een app en in bepaalde stations op het perron zou kunnen zien welke wagons vol, minder vol en nog veel zitplaatsen hebben.
Hopelijk reageren de Nederlanders dan wel op de suggesties, want Belgen lijken liefst allemaal in te stappen in een zestal deuren in het midden van de trein, en staan of zitten daar dan dicht opeen gepakt, terwijl een aantal rijtuigen ongeveer leeg blijft. Om een tbg van een IC Eupen - Oostende (met 12 rijtuigen) te citeren: ge moogt hier 20 rijtuigen aanhangen, ze zullen nog allemaal in de middelste 3 gaan zitten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steven »

Dat is een feit. Op dat vlak is een doorsnee belg een lastige klant. Eens ze hun keuze gemaakt hebben van rijtuig weigeren ze halsstarrig een ander te zoeken ook al is daar een zee van plaats. Ook al zitten ze neer op de vloer van het platform.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Merijn »

Volgens mij heeft dit ook te maken met de vaak slechte aansluitingen. Als men in andere rijtuigen aan het uiteinde gaat instappen, is het in een station vaak een geloop om een aansluitende trein te halen. In veel station is er immers maar 1 onderdoorgang.

Nu, dit is mijn persoonlijk idee, want de laatste 3 keer dat ik de trein genomen heb, heb ik mijn aansluiting door vertraging de mist zien ingaan. Ik heb dan telkens net geen uur moeten wachten. Vermits het me dan telkens om de trein te doen was, deerde me dat zo niet. Ik kan echter geloven dat de pendelaar dan nog liever op het platform zit, om toch maar die aansluiting te halen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Anderzijds helpt het frequent wisselen van Materieel ook niet erg.
Op IC Essen-Brussel Zuid, is het soms 8 rijtuigen en dan weer één Desiro.
Lijkt mij nog niet zo gek om dan maar in het midden te gaan staan.

Anderzijds reageert Infrabel eigenlijk net hetzelfde.
De rijtijden van een Desiro worden niet aanvaard in de dienstregeling, want voor men het weet stuurt NMBS een lamme combinatie op weg.

De aankoop van 300 vinnige treintjes heeft daardoor geen invloed op de basisdienstregeling, hopelijk op recuperatie van vertragingen.
Misschien kan men ze dan toch beter verlengen tot een viertje....
Theo
Groeten vanop de Heide
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Olivier_Doorne »

Als je de beelden ziet over wat men in Station Den Bosch gedaan heeft, dan ben ik overtuigd dat het ook hier zal werken.
Nadeel van zo'n systeem is dat de rustige eerste en laatste wagons en stuk drukker zouden worden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

In Nederland zijn de samenstellingen een pak meer gestandaardiseerd, je zal niet zo vaak een onverwachte samenstelling zien opduiken. Ondanks de pogingen om minder variatie te brengen, zie je hier nog altijd dat mensen niet weten met welk materieel hun trein zal gereden worden, en blijven ze dus veiligheidshalve in de buurt van het midden staan. En mensen zijn ook kuddedieren, als ze zien dat er mensen wat verder gaan staan, dan durven ze zelf ook vaker, maar het zijn durvers die zelf de eerste stap zetten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

Enkel het aangeven van treindrukte i.p.v. per rijtuig zou al serieus kunnen helpen. Zowel in de planner op voorhand zoals je dat al kent van DB als realtime. Gezien alle NMBS reizigerstreinen met een bijzonder en uniek stukje technologie zijn uitgerust (TBG), zouden er geen extra investeringen in infraroodtellers e.d. meer nodig zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Met welk doel, mensen doen wachten op een andere trein? Mijn ervaring is dat dat een aartsmoeilijke opdracht is, kuddedieren als de meesten zijn.

In de zomer zie je het daar altijd het orgelpunt van. De reguliere IC naar de kust op spoor A, al goed gevuld terwijl hij nog niet eens halfweg is. Vlak ernaast op spoor B (zelfde perron) een extratrein of ICT naar dezelfde bestemming. Een grote en lege M6-stam, die dan ook nog eens eerder vertrekt én eerder aankomt dan de reguliere IC. Twee keer raden op welke trein minstens 70% van de mensen desondanks kruipt...

Bij gewoontereizigers zal dat effect misschien wat minder zijn, maar de kuddementaliteit komt toch ook snel naar boven. Neem twee treinen naar dezelfde bestemming, de eerste wat in vertraging en bomvol, de tweede volgt er vlak na en is logischerwijs een stuk rustiger: toch zul je zien dat vrijwel iedereen zich nog in de eerste zal proppen. Vaak speelt daar een zeker wantrouwen in mee ("die volgende zal ook wel bijkomende vertraging oplopen" - al dan niet terecht) of een eerdere slechte ervaring ("ik heb dat eens gedaan en dan hebben ze die volgende beperkt tot station X !!"), maar toch.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Je hebt gelijk dat mensen kuddedieren zijn, maar als je informatie over samenstelling en voorziene drukte kunnen tenminste de zich informerende reiziger al helpen een verstandiger keuze te maken, welke trein te nemen en waar op het perron te staan. Alle beetjes helpen, nietwaar?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Je hebt gelijk dat mensen kuddedieren zijn, maar als je informatie over samenstelling en voorziene drukte kunnen tenminste de zich informerende reiziger al helpen een verstandiger keuze te maken, welke trein te nemen en waar op het perron te staan. Alle beetjes helpen, nietwaar?
En niet alleen dat: je kunt reizigers toch ook gewoon verbieden om in te stappen in overvolle treinen als er een alternatief beschikbaar is. Dat klinkt natuurlijk niet meer als van deze tijd, maar tenslotte is het voor iedereen beter.
Hoewel, hoe vaak gebeurt het niet dat de ICT die de taak van de reguliere IC moet verlichten - enkele minuten ervoor, zelfde spoor - met vertraging rijdt. Dan valt het mooie plannetje natuurlijk compleet in duigen. En dergelijke ervaringen zijn niet van aard om de achterdocht weg te nemen. Zelf raad ik altijd iedereen aan om een ICT of EXT naar de kust te nemen, maar ja, je loopt dus wel de kans om achteraf te horen te krijgen dat het verkeerd gelopen is. Overigens neem ik zelf alleen in stervensnood treinen naar de kust tijdens de zomer...
Met vriendelijke groet

overweg13
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Henk »

overweg13 schreef: Hoewel, hoe vaak gebeurt het niet dat de ICT die de taak van de reguliere IC moet verlichten - enkele minuten ervoor, zelfde spoor - met vertraging rijdt. Dan valt het mooie plannetje natuurlijk compleet in duigen. En dergelijke ervaringen zijn niet van aard om de achterdocht weg te nemen. Zelf raad ik altijd iedereen aan om een ICT of EXT naar de kust te nemen, maar ja, je loopt dus wel de kans om achteraf te horen te krijgen dat het verkeerd gelopen is.
Er zijn wellicht ook reizigers die zich bedrogen voelen door zo'n ICT. In de vorige dienstregeling vertrok vanuit Oostende voor de terugreis een ICT die al in Brugge werd ingehaald door de reguliere IC die enkele minuten later vertrokken was. Ook in de nieuwe dienstregeling zo'n geval gevonden: de trein van 17.35 richting Brussel (en verder Namen/Luik) wordt in Gent-Sint-Pieters voorbijgegaan door de IC-01 van 17.40. Als je dat meemaakt, stap je de volgende keer wellicht toch maar op de reguliere IC.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Henk schreef:
overweg13 schreef: Hoewel, hoe vaak gebeurt het niet dat de ICT die de taak van de reguliere IC moet verlichten - enkele minuten ervoor, zelfde spoor - met vertraging rijdt. Dan valt het mooie plannetje natuurlijk compleet in duigen. En dergelijke ervaringen zijn niet van aard om de achterdocht weg te nemen. Zelf raad ik altijd iedereen aan om een ICT of EXT naar de kust te nemen, maar ja, je loopt dus wel de kans om achteraf te horen te krijgen dat het verkeerd gelopen is.
Er zijn wellicht ook reizigers die zich bedrogen voelen door zo'n ICT. In de vorige dienstregeling vertrok vanuit Oostende voor de terugreis een ICT die al in Brugge werd ingehaald door de reguliere IC die enkele minuten later vertrokken was. Ook in de nieuwe dienstregeling zo'n geval gevonden: de trein van 17.35 richting Brussel (en verder Namen/Luik) wordt in Gent-Sint-Pieters voorbijgegaan door de IC-01 van 17.40. Als je dat meemaakt, stap je de volgende keer wellicht toch maar op de reguliere IC.
Daar maak ik me dan weer minder zorgen om, want hoeveel procent van de doordeweekse toeristen in de trein zullen beseffen dat ze ingehaald worden door een andere trein op hetzelfde traject... tenzij het natuurlijk tijdens stilstand in een station gebeurt en de andere trein op het spoor ernaast staat, dan kan je frank misschien nog gaan vallen. Maar het belangrijkste blijft volgens mij dat de EXT/ICT éérst vertrekt, en ook in de reiswegplanner weergegeven wordt (dat laatste kan tegenvallen als een andere trein later vertrekt én eerder aankomt...).
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

Zijn er eigenlijk al reizigerstellingen van 2016 bekend? Want de laatste die ik gevonden heb zijn van 2015.
Plaats reactie