Pagina 6 van 12

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 13 nov 2017, 11:12
door Larch
In Gent-sint-pieters liggen er vandaag een soort van telmatten aan de ( rol)trappen.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 13 nov 2017, 14:41
door profke
en werkt die roltrap dan ook? (in antw berchem is er al weer eentje ruim een maand stuk..., 'k zou niet willen dat ik hierdoor een afgebouwde dienstregeling krijg)

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 13 nov 2017, 20:25
door jan_olieslagers
Die tellingen in Gent zullen niet bijzonder representatief zijn: nogal wat reizigers maakten een ommetje langs SintPieters wegens de onderbreking tussen Denderleeuw en Aalst. Een collega van me pendelt van Merelbeke naar Brussel-Centraal, is vanochtend via GSP en L50A gereisd, terwijl hij gewoonlijk een rechtstreekse neemt over L50.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 23 jun 2018, 10:28
door BlackEagle
De reizigerstellingen van oktober 2017 vind je hier terug: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 02017.aspx

Met de groeten van Skyscrapercity

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 23 jun 2018, 12:07
door Paul
Wat betekenen de getallen in de kolom TOP ?

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 23 jun 2018, 12:31
door Shrek
Paul schreef: 23 jun 2018, 12:07 Wat betekenen de getallen in de kolom TOP ?
Dat is de rangschikking. TOP 3 is het 3e drukste station, top 1 het drukste,...

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 24 jun 2018, 23:53
door profke
Bijzondere vermelding voor stockem... Enige station met over de hele lijn cijfers<10
Hourpes ook, maar dat is in het weekend dicht.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 15:21
door ToMiKoN
Als ik de kuststations bekijkt blijft Blankenberge toch stevig op 2 na Oostende. Terwijl wij als inwoners toch merken dat het aanbod door het jaar zeer beperkt is met maar 1 trein per uur, een laatste trein uit Brugge om 21:52u, een eerste trein in het weekend om 7:54u, 1 piekuurtrein per spits. ... Knokke is hier zelfs beter bediend, met vroegere en latere treinen en 2 piekuurtreinen per spits. Een half uur dienstregling zou mooi zijn, want de meeste stations met dergelijke cijfers hebben dit. De sporen, het nieuw station, alles is aanwezig.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 15:52
door Steve
De frequentie is inderdaad niet ideaal, maar Blankenberge heeft nu eenmaal de pech dat het een eindpunt is. 1666 reizigers zijn niet niets maar nu ook geen enorm aantal - de stations met vergelijkbare reizigersaantallen in het land hebben zeker niet allemaal een constante halfuursdienst en diegene die dat wel hebben, hebben meestal het "geluk" op een grote lijn te liggen en zo mee te profiteren van het reeds aanwezige aanbod met minieme kosten. Een verschil is ook dat Blankenberge slechts één station telt - als je de reizigers van Knokke, Duinbergen en Heist optelt, of verderop die van De Panne, Koksijde en Veurne, kom je aan totalen die goed in de buurt komen van dat van Blankenberge. Een hogere frequentie zou alleen maar kunnen door een speciale treinrelatie daarvoor in te leggen, en zou bij de andere kuststations een begrijpelijke soortgelijke vraag oproepen gezien hun niet zo sterk afwijkende reizigersaantallen. In de zomer is de situatie natuurlijk helemaal anders, maar dan is er ook een meer dan stevig extra aanbod in de vorm van toeristentreinen.

Laten we ook niet vergeten dat de capaciteit naar Blankenberge verdubbeld is sinds de verbinding niet meer gekoppeld is aan die naar Knokke - de 10x M6 die de meeste treinen verzorgen, zijn de ruimste samenstellingen die je in heel het land vindt. De aloude verzuchting van een kortere rittijd naar het centrum van het land is ook ingewilligd sinds er niet meer ge-/ontkoppeld wordt in Brugge. Ik kan dus begrijpen dat men nu even andere prioriteiten heeft.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 16:00
door ToMiKoN
Die 10 wagens en personeel staan wel 50 minuten leeg in Blankenberge. Ik zou er toch nuttigere dingen mee kunnen doen ... IK hoor het personeel regematig klagen hierover.

... en zo'n verdubbeling van de capaciteit of toeristentreinen, daar heeft de lokale bewoner niets aan. Een steviger basis aanbod met vroege en late treinen en eventueel een 2de trein per uur, daar heeft iederen wat aan, ook de toerist.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 16:12
door Shrek
ToMiKoN schreef: 25 jun 2018, 15:21 Als ik de kuststations bekijkt blijft Blankenberge toch stevig op 2 na Oostende. Terwijl wij als inwoners toch merken dat het aanbod door het jaar zeer beperkt is met maar 1 trein per uur, een laatste trein uit Brugge om 21:52u, een eerste trein in het weekend om 7:54u, 1 piekuurtrein per spits. ... Knokke is hier zelfs beter bediend, met vroegere en latere treinen en 2 piekuurtreinen per spits. Een half uur dienstregling zou mooi zijn, want de meeste stations met dergelijke cijfers hebben dit. De sporen, het nieuw station, alles is aanwezig.
Met zo'n cijfers zou een 2e trein inderdaad gerechtvaardigd zijn. Maar helaas zit het spoor tussen Brugge en Y.Dudzele bomvol, elke extra trein richting Blankenberge betekent een andere (goederen)trein minder.
Infrabel was bezig met dit op te lossen door een 3e spoor te bouwen tussen Brugge en Blauwe toren, maar dit project is vorig jaar geschrapt uit het investeringsplan. De werken zullen dus voor onbepaalde tijd stilgelegd worden waardoor er geen ruimte bijkomt voor extra treinen.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 16:23
door Steve
Toch ook vrij opvallend in de cijfers: als je ze rangschikt per aantal reizigers en vervolgens kijkt waar er geen weekendaanbod was op het moment van de tellingen (oktober 2017), dan zie je dat die er vandaag de dag in de meeste gevallen wél is, nota bene doordat lijn 26 en lijn 52 nu eindelijk bediend worden in het weekend. De tussenliggende stations op lijn 89 blijven helaas een blinde vlek. In de overblijvende gevallen (dan zit je al bij de 100 minst bezochte stations) gaat het bijna steeds over piepkleine stationnetjes waar de vraag ongetwijfeld te klein is.

Wel vreemd dat er voor Sint-Job, Diesdelle, Boondaal en Bordet geen gegevens voor het weekend aangegeven worden, terwijl er in oktober 2017 wel degelijk al een weekendbediening was (IC Eigenbrakel - Leuven sinds december 2016).

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 17:37
door ToMiKoN
Shrek schreef: 25 jun 2018, 16:12
ToMiKoN schreef: 25 jun 2018, 15:21 Als ik de kuststations bekijkt blijft Blankenberge toch stevig op 2 na Oostende. Terwijl wij als inwoners toch merken dat het aanbod door het jaar zeer beperkt is met maar 1 trein per uur, een laatste trein uit Brugge om 21:52u, een eerste trein in het weekend om 7:54u, 1 piekuurtrein per spits. ... Knokke is hier zelfs beter bediend, met vroegere en latere treinen en 2 piekuurtreinen per spits. Een half uur dienstregling zou mooi zijn, want de meeste stations met dergelijke cijfers hebben dit. De sporen, het nieuw station, alles is aanwezig.
Met zo'n cijfers zou een 2e trein inderdaad gerechtvaardigd zijn. Maar helaas zit het spoor tussen Brugge en Y.Dudzele bomvol, elke extra trein richting Blankenberge betekent een andere (goederen)trein minder.
Infrabel was bezig met dit op te lossen door een 3e spoor te bouwen tussen Brugge en Blauwe toren, maar dit project is vorig jaar geschrapt uit het investeringsplan. De werken zullen dus voor onbepaalde tijd stilgelegd worden waardoor er geen ruimte bijkomt voor extra treinen.
Dat is een heel domme beslissing. Een echt voorstadsnet naar Brugge wordt hiermee dicht geknepen. Ook zijn de investeringen in de viaduct kruising ter hoogte van de blauwe toren (twv 25 miljoen euro) en de nieuwe brug over de Blankenbergse steenweg, weggegooid geld.

Ik vraag me ook af of alle rijpaden van de haven echt worden gebruikt, want zo veel goedertreinen zie ik toch niet rijden. Zeker in de spits.

Dat men al eerst even begint met
- meer dan 1 spitstrein. (nu enkel bla-bru 7:07u en bru-bla 16:27u)
- latere treinen in de week (nu laatste om 21:52u in Brugge, 20:44u in Bru-C)
- eerste trein in het weekend (nu om 7:54u)

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 25 jun 2018, 17:52
door Shrek
ToMiKoN schreef: 25 jun 2018, 17:37 Dat is een heel domme beslissing. Een echt voorstadsnet naar Brugge wordt hiermee dicht geknepen. Ook zijn de investeringen in de viaduct kruising ter hoogte van de blauwe toren (twv 25 miljoen euro) en de nieuwe brug over de Blankenbergse steenweg, weggegooid geld.

Ik vraag me ook af of alle rijpaden van de haven echt worden gebruikt, want zo veel goedertreinen zie ik toch niet rijden. Zeker in de spits.

Dat men al eerst even begint met
- meer dan 1 spitstrein. (nu enkel bla-bru 7:07u en bru-bla 16:27u)
- latere treinen in de week (nu laatste om 21:52u in Brugge, 20:44u in Bru-C)
- eerste trein in het weekend (nu om 7:54u)
De viaduct van blauwe toren heeft ook in de huidige configuratie al voor iets meer capaciteit richting Zeebrugge gezorgd, dat was dus zeker geen weggegooid geld. De andere werken zijn inderdaad momenteel vrij zinloos, maar iedereen hoopt natuurlijk dat een volgende regering het 3e spoor weer in het investeringsplan inschrijft zodat het er toch kan komen. Hetzelfde is gebeurd met de GEN-werken op L161, die zijn ook geschrapt geweest en later teruggekomen.

Re: Reizigerstellingen

Geplaatst: 31 mar 2019, 16:18
door BlackEagle
De reizigerstellingen van 2018 staan op de site!

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts