Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Alles over reizigerstreinen in België.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul » 28 nov 2014, 23:11

Een kleine vakbond van treinbestuurders willen op 11 december de woede van de reizigers nog maar eens aanwakkeren.
Om van te walgen!
Wat zij willen enkel hun "eigen belangen" dienen.
Een premie die hen niet aanstaat, een werkregeling die hen niet past enz...

En ja , zei hebben de macht om alles overhoop te gooien.
En zo die andere tienduizenden werknemers, die hier totaal niks mee vooruit zijn, mee in het verdom hoekje duwen.

Zonder het te beseffen zijn het deze mensen die de NMBS kapot maken.
Zijn ondermijnen ons statuut!!!!

Want nu roept men harder dan ooit: "privatiseren" !!

Het is zoals in de klas, een paar leerlingen maken amok en heel de klas wordt gestraft.
Wanneer wordt hier eens een halt aan geroepen.
Wij werknemers die geen directe macht hebben, zouden zich moeten verzetten tegen deze onbenullen.

Ik wil werken, desnoods iets langer, en met iets minder, maar wel met werkzekerheid!
Ik vrees echter dat deze kleine vakbond, die amokmakers zijn, deze liberale regering een voorzet geven om heel de boel maar op te doeken!!!!

:roll: :? :evil:


Eimai
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Eimai » 29 nov 2014, 01:26

De laatste keer dat deze vakbond gestaakt heeft, heeft bijna alles in Vlaanderen gereden, met uitzondering van Oostende waar ze ook sterk staat, en natuurlijk waren er de nodige vertragingen en afschaffingen op verbindingen met Wallonië. Ik denk dat in onze depot toen geen enkele treinbestuurder gestaakt heeft. Het was eerder alle hens aan dek om de treinen te kunnen rijden van bestuurders die aan het staken waren in Wallonië.

Ik denk dat we deze keer ongeveer hetzelfde gaan mogen verwachten. Ook al zijn er velen akkoord dat er wat moet gedaan worden aan de dingen die ze aanklagen, 't is nu niet echt het moment om daarvoor te staken, en het zijn de andere intersectorale stakingen die veel belangrijker zijn en de problemen die daarmee aangekaart worden zijn veel acuter en ernstiger.

dekooiker
Berichten: 1476
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door dekooiker » 29 nov 2014, 09:18

Ik zulk betoog kan ik me vinden.
De andere vakbonden -de erkende dan toch- roepen maar graag dat ze zoveel voor ons gedaan hebben.
Ik kan me niet herinneren wanneer zij eens iets gedaan hebben voor het personeel van Infrabel-seinhuizen of dienst ES.
Dat moet al heel erg lang geleden zijn...
Voor bestuurders staan ze er meestal wél en dat maakt dat ze zonder het te beseffen (daarvoor is het een vakbond) geen solidariteit onder het personeel kweken.
Met acties als deze wordt het alleen maar erger en ja, zo zal de privé staan springen om contracten van NMBS over te nemen; hun personeel eist minder en het kost minder.
odul stelt terecht: laat ons onze werkzekerheid voorop staan in de gemeenschappelijke belangen.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 445
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Merijn » 29 nov 2014, 11:06

Odul, aan je betoog te zien, ben jij werkzaam bij de NMBS? Wat mij betreft ben je de werknemer van het jaar! Velen denken inderdaad zo, maar om dit dan nog eens publiekelijk te maken: petje af. Ik ben ervan overtuigd dat dit verhaal niet zou misstaan in de krant, zodat de mensen beseffen dat een staking vaak grote effecten doordat werkwilligen gewoon niet kunnen/mogen werken.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20756
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven » 29 nov 2014, 11:22

Ik sta niet te springen voor stakingen. Ik ben niet aangesloten bij de kleine vakbond maar versta wel een deel van hun eisen. Wat die premie betreft is het vrij simpel.

Heden hebben treinbestuurders premies die vrij oneerlijk zijn omdat ze verdeeldheid bezorgen tussen de treinbestuurders zelf. Een premie waarin uw resultaten verwerkt zijn van uw ondervraging.
Om de drie jaar leggen treinbestuurders een examen af waarin ze gequoteerd worden op hun kennis. Hoe hoger hun score hoe hoger hun premies. Maar iemand die net iets meer examenstress heeft kan dus net iets lager scoren en dus minder verdienen. Ondanks dat die zijn werk even goed doet als zijn collega die wel een half punt meer haalde (op 20). Dit is al een klein deel van de uitleg waarover het dus gaat.

Zij willen dit veranderen en daar kan ik mij in vinden (maar ik zou er niet voor staken). Je schiet het probleem dus mee af zonder het te kennen en het te begrijpen. Het zijn zaken waar de andere categorieën personeel niet mee in contact komen. In vele andere Europese landen bestaat ook zo'n vakbond. In Duitsland heeft die zelfs redelijk veel macht/leden.
Wat ik wou zeggen is dat je hun eisen en hun methodes niet gelijktijdig mag afschieten zonder ze te begrijpen. De staking is zeker verkeerd doch hun eisen zijn zeker niet slecht bedoeld.

nighttrain
Berichten: 2037
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain » 29 nov 2014, 11:58

odul schreef:Een kleine vakbond van treinbestuurders willen op 11 december de woede van de reizigers nog maar eens aanwakkeren.
Om van te walgen!
Wat zij willen enkel hun "eigen belangen" dienen.
Een premie die hen niet aanstaat, een werkregeling die hen niet past enz...

En ja , zei hebben de macht om alles overhoop te gooien.
En zo die andere tienduizenden werknemers, die hier totaal niks mee vooruit zijn, mee in het verdom hoekje duwen.

Zonder het te beseffen zijn het deze mensen die de NMBS kapot maken.
Zijn ondermijnen ons statuut!!!!

Want nu roept men harder dan ooit: "privatiseren" !!

Het is zoals in de klas, een paar leerlingen maken amok en heel de klas wordt gestraft.
Wanneer wordt hier eens een halt aan geroepen.
Wij werknemers die geen directe macht hebben, zouden zich moeten verzetten tegen deze onbenullen.

Ik wil werken, desnoods iets langer, en met iets minder, maar wel met werkzekerheid!
Ik vrees echter dat deze kleine vakbond, die amokmakers zijn, deze liberale regering een voorzet geven om heel de boel maar op te doeken!!!!

:roll: :? :evil:
Beste Odul, het zou toch prettiger & eerlijker zijn om eerst uw profiel te vervolledigen zodat u iets minder anoniemer bent.
Goed het blijkt hier niet verplicht te zijn. sugestie voor de moderators hier, zonder volledig profiel kom je er niet bij of op.Uw discours is nogal primair en zeer gratuit.
De twee erkende vakbonden en later een derde die ze erbij moeten nemen hebben hebben nooit iets gedaan voor het werkvolk in het algemeen. De vlag van al hun stakingen dekte andere ladingen ,die erg te maken hadden hun eigen voordelen (aantal vrijgestelden , administratieve voordelen enz enz.)
In alle beschaafde landen zijn er vakbonden (sterke) voor bepaalde specifieke beroepskategoriën binnen een bepaald bedrijf, daar hun noden anders zijn en beter kunnen verwoord worde door hun specialisten. Daar België GEEN normaal land is , zie NMBS geen sociale verkiezingen enz , is er een nood aan een organisme dixit vakbond om echte eisen/ voorstellen te uiten. In België maken ze U uit voor corporatiest ,voor wat in andere landen normaal is
Als u treinbestuurder bent , dan voel ik me vrij om U enkele vragen te stellen waarop U ook het liefst openlijk antwoord op dit forum, kwestie van het debat levendig te houden.
Hier dus de vragen mbt de treinbestuurder:
Hoe zit het met bv de berekening van uw werktijden en pauzes voor het nemen van een maatijd tov ander NMBS werknemers.
kun je de "10 jaren beschermings regeling uitleggen voor 1990 en erna ? En bekomen door wie?
kan je de "overgang " uileggen voor 1980 en erna ? bekomen door wie?(heeft niks te maken met de 36 uren werkweek)
Kan je de max diensturen per dag en aantal te werken dagen zonder R of Cuitleggen voor 1980 en nu? bekomen door wie?(heeft niks te maken met de 36 uren werkweek)

Eimai
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Eimai » 29 nov 2014, 12:54

dekooiker schreef:Voor bestuurders staan ze er meestal wél en dat maakt dat ze zonder het te beseffen (daarvoor is het een vakbond) geen solidariteit onder het personeel kweken.
Gek dat je dat zegt, bij het treinpersoneel leeft niet echt het idee dat de grote vakbonden voor hen vechten. Er zijn veel verzuchtingen eigen aan het beroep waar ze bij de vakbonden niet mee bezig zijn omdat het uiteindelijk wat hen betreft maar gaat om een klein deel van het personeel onder hun vlag. ACV en ACOD zijn stilletjesaan hun steun bij het treinpersoneel aan het verliezen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20756
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven » 29 nov 2014, 13:02

stilletjes? Heb eerder de indruk dat in bepaalde depots het treinpersoneel zich in blok keert tegen groen en rood.

Eimai
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Eimai » 29 nov 2014, 13:28

Steven schreef:stilletjes? Heb eerder de indruk dat in bepaalde depots het treinpersoneel zich in blok keert tegen groen en rood.
Ik wou het zo sterk niet zeggen, tenslotte is de meerderheid nog wel bij de groene of rooie aangesloten, en ik ken ook de situatie niet overal in het land. Maar wat we in Wallonië nu zien met het ASTB dat daar ineens zeer sterk staat, als groen en rood niet snel hun boot gaan keren dan staat er ook zoiets te wachten in Vlaanderen. Al is het ASTB nu ook niet echt zo populair hier. Waar ze in Wallonië direct iedereen meekrijgen om het werk neer te leggen, zit dat gewoon niet in de Vlaamse mentaliteit.

stefanic
Berichten: 836
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door stefanic » 29 nov 2014, 14:33

Steven schreef: Zij willen dit veranderen en daar kan ik mij in vinden (maar ik zou er niet voor staken). Je schiet het probleem dus mee af zonder het te kennen en het te begrijpen. Het zijn zaken waar de andere categorieën personeel niet mee in contact komen. In vele andere Europese landen bestaat ook zo'n vakbond. In Duitsland heeft die zelfs redelijk veel macht/leden.
Wat ik wou zeggen is dat je hun eisen en hun methodes niet gelijktijdig mag afschieten zonder ze te begrijpen. De staking is zeker verkeerd doch hun eisen zijn zeker niet slecht bedoeld.
Inderdaad! het zijn zaken waar alle anderen niet mee in contact komen, laat staan dat ze er iets van weten. Ik heb dan ook met interesse je bijdrage gelezen. Maar met hun acties worden wel ALLE andere personeelsleden mee in het bad getrokken zonder dat ze dat willen, of erbij betrokken zijn. Voor de buitenwereld worden ook ALLE personeelsleden als luie stakers afgeschilderd, ondanks dat het al bij al een beperkte groep is die het voor de rest totaal verkloot, en heeft niemand nog een goed woord voor de NMBS over. Dan kan je toch ook begrijpen dat het begrip van de collega's, weliswaar niet betrokken personeel verdwijnt.

De argumenen van de TBS om boos te zijn zijn misschien terecht, als ik jou info hier lees, maar los daarvan zitten we op een punt dat het ERG SLECHT gaat met de NMBS. Iedereen bij NMBS zal langer moeten werken tot zijn pensioen.... behalve... inderdaad... de treinbestuurders. Dat is ongetwijfeld terecht, net zoals die 55j ook voor andere beroepscategorieën blijft bestaan!

Maar een beetje hedendaags realisme voor de situatie zou ook de TBS niet misstaan: wij hangen eraan voor ons pensioen, awel, laat de TBS ook maar IETS inleveren he en een beetje leren leven met de noodzaak tot besparen, anders is het binnen x jaar gedaan voor iedereen (of rekenen de TBS er misschien op dat ze dankzij hun niche-job bij een failliet toch wel bij de vervoersmaatschappij zullen terechtkunnen die het door NMBS gelaten gat zal dichtrijden, terwijl alle andere sukkelaars, die 'maar' een administratief jobke hebben bij de NMBS hunne plan maar moeten trekken.

dus:
Begrip voor de TBS hun problemen: 100%
Begrip voor de TBS hun acties: ZERO! GVD! :evil:

nighttrain
Berichten: 2037
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain » 29 nov 2014, 14:39

@ ODUL , ondanks uw verschillende bezoekjes, sinds mijn vraagstelling , hier op het forum blijft U angstvallig stil. Heb nog enkel vraagjes voor U.
Hoeveel loonsverhogingen zijn er al gebeurd voor treinbestuurders /of andere arbeiders bij de NMBS, de laatste 30 jaar?
moesten de erkende vakbonden zo werken voor het werkvolk, leg me eens uit hoe ze kunnen verdragen dat hun "leden" met zo slechte bedrijfskledij moeten rondwandelen tussen het publiek of andere werkplekken?
Dus de paritaire /sub paritaire en andere comitees werken duidelijk niet.
Als ik personneel van infrabel / NmBS enz zie werken , heb ik een gevoel van plaatsvervangende schaamte over mij en dit als ex-werknemer en als betalend klient.
och ja niet te vewonderen ,bij betogingen worden ze ook gehuld in rode , groen of blauwe plastiek afvalzakken met 3 gaten in geknipt , 1 dito petje en 1 ditofluitje.....

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20756
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven » 29 nov 2014, 14:49

stefanic schreef:
Steven schreef: Zij willen dit veranderen en daar kan ik mij in vinden (maar ik zou er niet voor staken). Je schiet het probleem dus mee af zonder het te kennen en het te begrijpen. Het zijn zaken waar de andere categorieën personeel niet mee in contact komen. In vele andere Europese landen bestaat ook zo'n vakbond. In Duitsland heeft die zelfs redelijk veel macht/leden.
Wat ik wou zeggen is dat je hun eisen en hun methodes niet gelijktijdig mag afschieten zonder ze te begrijpen. De staking is zeker verkeerd doch hun eisen zijn zeker niet slecht bedoeld.
Inderdaad! het zijn zaken waar alle anderen niet mee in contact komen, laat staan dat ze er iets van weten. Ik heb dan ook met interesse je bijdrage gelezen. Maar met hun acties worden wel ALLE andere personeelsleden mee in het bad getrokken zonder dat ze dat willen, of erbij betrokken zijn. Voor de buitenwereld worden ook ALLE personeelsleden als luie stakers afgeschilderd, ondanks dat het al bij al een beperkte groep is die het voor de rest totaal verkloot, en heeft niemand nog een goed woord voor de NMBS over. Dan kan je toch ook begrijpen dat het begrip van de collega's, weliswaar niet betrokken personeel verdwijnt.

De argumenen van de TBS om boos te zijn zijn misschien terecht, als ik jou info hier lees, maar los daarvan zitten we op een punt dat het ERG SLECHT gaat met de NMBS. Iedereen bij NMBS zal langer moeten werken tot zijn pensioen.... behalve... inderdaad... de treinbestuurders. Dat is ongetwijfeld terecht, net zoals die 55j ook voor andere beroepscategorieën blijft bestaan!

Maar een beetje hedendaags realisme voor de situatie zou ook de TBS niet misstaan: wij hangen eraan voor ons pensioen, awel, laat de TBS ook maar IETS inleveren he en een beetje leren leven met de noodzaak tot besparen, anders is het binnen x jaar gedaan voor iedereen (of rekenen de TBS er misschien op dat ze dankzij hun niche-job bij een failliet toch wel bij de vervoersmaatschappij zullen terechtkunnen die het door NMBS gelaten gat zal dichtrijden, terwijl alle andere sukkelaars, die 'maar' een administratief jobke hebben bij de NMBS hunne plan maar moeten trekken.

dus:
Begrip voor de TBS hun problemen: 100%
Begrip voor de TBS hun acties: ZERO! GVD! :evil:

Stefanic, net daarom dat ik een onderscheid maakte naar Odul tussen wat het probleem is en wat de aanpak is. ASTB is van origine een Franstalige vakbond die de laatste jaren ook wel wat leden heeft weten te werven in Vlaanderen (bijna heel depot Oostende is in blok overgestapt). Doch dat wil niet zeggen dat ik hun acties/methodes goedkeur. Als persoon ben ik de vele stakingen eigenlijk beu. Komt gewoon omdat er al voor te veel onbenulligheden werd gestaakt in het verleden. Voor mij heeft het stakingswapen te veel aan kracht verloren bij de spoorwegen wat ik bijzonder jammer vind. Je gaat het haast aanzien als een soort toneel. Wij Belgen kloppen onszelf al eens op de borst dat we goed kunnen onderhandelen maar als ik dan zie hoe het soms verloopt heb ik er mijn bedenkingen bij.

odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul » 29 nov 2014, 16:25

Beste nighttrain,

wat mijn job bij de NMBS is speelt geen rol.
Ik kan u wel zeggen dat ik bijna niet meer in uniform de trein durf opstappen.
Telkens boze blikken, en verwijten.
Terwijl ik er NIETS mee te maken heb, ik doe mijn werk graag, dus ik staak niet!
En ja, nogmaals, als het met iets minder moet dan is dat maar zo, het belangrijkste is mijn "vast statuut" werkzekerheid dus.

Daar er een kleine minderheid steeds het recht op vervoer van honderdduizend mensen verstoort of afpakt, ja dat is koren op de molen van een regering om maatregelingen te treffen.
NIET VOOR HET PERSONEEL, wel (zogezegd) voor de reiziger. Die het massaal beu wordt.

De NMBS zal geen tweede sabena worden, maar ik verwacht wel dat ze enkel nog goed zal zijn voor een minimale dienstverlening.
De rest zal voor privéondernemingen worden.

nighttrain
Berichten: 2037
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain » 29 nov 2014, 17:00

odul schreef:Beste nighttrain,

wat mijn job bij de NMBS is speelt geen rol.
Ik kan u wel zeggen dat ik bijna niet meer in uniform de trein durf opstappen.
Telkens boze blikken, en verwijten.
Terwijl ik er NIETS mee te maken heb, ik doe mijn werk graag, dus ik staak niet!
En ja, nogmaals, als het met iets minder moet dan is dat maar zo, het belangrijkste is mijn "vast statuut" werkzekerheid dus.

Daar er een kleine minderheid steeds het recht op vervoer van honderdduizend mensen verstoort of afpakt, ja dat is koren op de molen van een regering om maatregelingen te treffen.
NIET VOOR HET PERSONEEL, wel (zogezegd) voor de reiziger. Die het massaal beu wordt.

De NMBS zal geen tweede sabena worden, maar ik verwacht wel dat ze enkel nog goed zal zijn voor een minimale dienstverlening.
De rest zal voor privéondernemingen worden.
Ja veel zijn er niet die nog geuniformeerd op de trei stappen.
Mijn reactie was vooral , dat u net die actie van een kleine vakbond aanklaagde, die toch een kleine druppel is tussen al de andere nuteloze politieke stakingen van de andere.En ik wou gewoon aantonen dat net die kleine vakbonden of vriendenkringen zoals ze genoemd werden in de jaren 70 en 80 WEL sociale verbeteringen hebben losgeweekt. Dat zal wel niet met zoveel woorden erkend worden.Maar ik kan u met het het hand op het hard dit bevestigen. Anders zou u net zoals treinbestuurders nog altijd 10 dagen aan een stuk diensten kunnen doen van 10 uur en zonder overgangen van nachten naar vroege gaan.
Dus de ziekte van de NMBS ligt wel degelijk bij de 3 erkende vakbonden die handenvol geld kosten, sociale vooruitgang tegenhouden voor bepaalde beroepscategorieen enz enz.
En dit alles zijn de ingredienten voor een SABENA verhaal.
Wie heeft er uw(NMBS) pensioenkas ingelijfd en verkwanselt? En hebben de 3 daar iets over gezegd? neen
En als de mensen kwaad naar U kijken is het mischien omdat ze vinden dat de grote meerderheid van de niet-stakers ook maar eens hun muil moeten opendoen. wat eenvoudiger is in 2014 dan in 1978, dan hadden we nog geen sociale netwerken zoals nu , om iets in beweging te zetten.

Eimai
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Eimai » 29 nov 2014, 17:12

Maar waarom haal je er nu deze ene staking uit? Er zijn genoeg werkonderbrekingen geweest de voorbije jaren door kleinere categorieën van het personeel. Ik vind ook dat deze staking compleet op het verkeerde moment komt, maar mogen treinbestuurders dan niet staken omdat dat nu per definitie betekent dat er geen treinen rijden? Als je kijkt naar de vorige algemene stakingen (niet de intersectorale stakingen deze maand) dan werden ze (in Vlaanderen althans) maar heel magertjes opgevolgd door treinbestuurders. Maar toen konden de treinen ook niet rijden omdat de vakbonden met hun piketten de sporen blokkeerden. De depots zaten vol werkwilligen, de blokposten waren bemand, maar er kon niks rijden. Om nu zo te veralgemenen en te stellen dat treinbestuurders de NMBS kapot maken...

Gesloten