Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:maar vertel me eens wat is er op sociaal gebied zoveel veranderd bij de NMBS sinds? Welke vooruitgang is geboekt voor bepaalde beroepscategorien , en dus niet alleen de treinbestuurders, naar gelang nieuwe benodigde skils. Een seingever anno 2014 is ook niet het zelfde als 1960,maar toch is zijn verloning of statuut niet veranderd!
Dat is het net. Dat zijn statuut, 36-urenweek of riante verloning anno 2014 nog altijd niet veranderd is, mag gerust een half wereldwonder worden genoemd. Heb je er enig idee van wat er zou gebeuren mochten deze mensen morgen in een privé-bedrijf worden tewerkgesteld met hun 'skills'? Ik denk dat ze niet zoude weten wat hen overkomt. Ik denk ook dat het merendeel van de nieuwe generatie werknemers maar al te goed beseft dat er iets moet veranderen en dat er zal moeten worden ingeleverd om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. De situatie en het klimaat zijn gewoon helemaal anders dan in de jaren '80.
Laatst gewijzigd door Asterix op 30 nov 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door HLercules »

Dit is misschien wel off-topic maar toch zou ik graag eens hier mijn vraag stellen!

Dat Treinbestuurders de nmbs kapot maken ben ik totaal niet mee eens, maar dit terzijde
De Belgische spoorwegen worden kapot gemaakt in Brussel met hun rare structuren en procedures, ook geven ze totaal geen gehoor aan de verzuchten op de werkvloer, integendeel zelfs!

Het is algemeen geweten dat de spoorwegen heel veel personeel zoeken en dat dit allesbehalve vlot gaat.
(Grote pensioengolf bij de spoorwegen)
Maar door de vele negatieve berichten de laatste jaren kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er veel bekwame sollicitanten afhaken.
Ook in de manier van aanwerven veel te traag, infosessie - wachten- geschiksheidproeven - wachten - mondelinge jury - wachten - cps - wachten, en intussen maar een job aanvaard in de prive wegens het beu zijn te wachten op een brief die misschien komt of niet!

Het is offtopic maar ik zou ook wel een willen welk percentage laureaten (personen die in alle testen slagen) uiteindelijk toch niet beginnen bij de nmbs.
En waarom: door de negatieve berichtgeving van hun nieuwe werkgever, slechte communicatie, te lang aanwervingsparcour,....
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

Jeroen schreef:
nighttrain schreef:maar vertel me eens wat is er op sociaal gebied zoveel veranderd bij de NMBS sinds? Welke vooruitgang is geboekt voor bepaalde beroepscategorien , en dus niet alleen de treinbestuurders, naar gelang nieuwe benodigde skils. Een seingever anno 2014 is ook niet het zelfde als 1960,maar toch is zijn verloning of statuut niet veranderd!
. De situatie en het klimaat zijn gewoon helemaal anders dan in de jaren '80.
Die zijn net hetzelfde , juist dat nu iedereen een smartphone of internet heeft, we anders consumeren ,en we de dingen anders gaan noemen, stress, cool,keigoed enz. , meer egoistischer , meer schulden, maar in wezen is er NIKS veranderd. Om een renaissance (geschiedenis)mee te maken bij de NMBS zal je nog lang oeten wachten.
Dit is GEEN kritiek op die mensen maar een vaststelling, Het berusten in de zekerheid; Binnenkomen in 20xx aan yyy€ per maand en op pensioen op 20xx aan zzz€ per maand.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door stefanic »

groentje schreef:Natuurlijk, Stefanic. Maar als een staking al eens een loonsopslag opleverde, of een ander voordeel, dan profiteerden jullie wel mee. Terecht, trouwens. Maar goed, het bewijst wel dat iedereen geplaagd wordt door vooroordelen, in meer of mindere mate. Ook ik.
Dat je door een staking niet kan gaan werken, omdat er geen treinen rijden, allemaal goed en wel, een flink deel van het rijdend personeel, seinhuispersoneel of andere terreinwerkers heeft sowieso geen trein om te komen werken, omdat zij die eerste trein moeten (laten) rijden. En dat zonder dat hun km met de eigen wagen vergoed worden. Maar een verandering hieraan werd nog nooit door een van de vakbonden op tafel gelegd, toch niet dat ik er van weet.
Maar heeft een staking al eens loonsopslag opgeleverd? Is het in deze economische tijden echt nodig om zwaar actie te voeren voor een of ander luxerecht waar niet-spoorwegmensen maar van kunnen dromen? Ik denk echt dat we wreed content mogen zijn dat we nog werk HEBBEN vandaag!
Zoals iemand al zei: Ik geef met plezier morgen 10% van m'n loon af (hopelijk samen met ALLE collega's, laten we eens collegiaal zijn, zoals de vakbondsmilitanten zo graag willen!), als daarmee een ramp voor NMBS kan vermeden worden, en ons loon terugvalt op 0%! Als we (hypothetisch hé!) morgen x dagen verlof moeten inleveren, of vrijbiljetten voor gezinsleden ed. zou dat inderdaad spijtig zijn, maar gaan we daar dood van? Moet daarvoor het halve land plat?
En ik denk ook dat voor machinisten, net als voor iedereen, woonwerkverkeer een aftrekpost is van de belastingen.
En het probleem met de eerste treinen etc. dat je aanhaalt, is iets dat bekend is als je voor die job kiest. Da's 't zelfde als aan de luchthaven gaan wonen, en dan klagen over de vliegtuigen.

Wat ik eigenlijk maar wil zeggen: De REDEN van het protest, van welke personeelsgroep dan ook, mag dan misschien meer dan terecht zijn, de WIJZE van protest (lees: het halve land platleggen met 10 man, door hier en daar een rood vlagske te planten) is onaanvaardbaar, en zou ook door de vakbonden, groot of klein, die zich serieus nemen ook als onaanvaardbare actie moeten bestempeld worden. En ja, die 10 man die zich daar dan toch niet kunnen aan houden (en er zijn geen collega's die hen weerhouden van die onnozelheden... toffe collega's dan...), die moeten gewoon buiten, zonder gezever van de vakbond, want hun actie was niet erkend door de vabond. Als daar al eens duidelijkheid over zou komen hé: niet erkende actie? Dan moet ge ook niet komen zagen en moogt ge op de blaren zitten.
spoorwegrealist
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door HLE 2302 »

Goed. Voor alle duidelijkheid, ik ben tegen de staking van 11 december. Waarom ? Het onderwerp die ze aankaarten is volledig terecht, maar in een tijd waarin we moeten vechten om onze huidige voordelen te behouden totaal misplaatst en kan dit inderdaad gezien worden als een egoïstische staking die volgens mij in Vlaanderen op Oostende na weinig gevolg zal hebben.

De algemene stakingen van 1, 8 en 15 december daarentegen zijn algemene stakingen tegen de besparingsdrift van onze regering. En daar doe ik uiteraard wel aan mee. Het zijn niet de stakers die de NMBS kapot maken, het zijn de politici.

In hun beheerscontract staat dat er zoveel treinen moeten zijn, tegen een maximum ticketprijs en aan de huidige rijpadprijs. Met een fictieve optelsom weet je dat ze bv. 2€ dotatie krijgen, 1€ inkomst van een treinticket maar wel voor 5 €aan treinen moeten laten rijden, gevolg is 2€ verlies. De NMBS KAN onmogelijk break-even draaien zolang er niet de nodige financiële middelen zijn, en zolang er op die talloze bureaus in Brussel niet geherstructureerd word. Op dit moment word de NMBS kapot gemaakt DOOR DE STAAT, en niet door het personeel die opkomt voor hun rechten, laat dat absoluut duidelijk zijn ! Om de NMBS geen verlies te laten draaien is op z'n minst een duurdere ticketprijs, een lagere rijpadprijs maar vooral een hogere dotatie nodig. Weet dat er 4 miljard (!) € dotatie is voor bedrijfswagens, terwijl er maar huidig 3,2 miljard en tegen 2019 nog eens 668 miljoen minder per jaar ter beschikking staat van het spoor. We leven in een tijd waarin duurzame mobiliteit énorm belangrijk is, deze regering heeft gewoon totaal géén visie op mobiliteit. Door niet te raken aan bedrijfswagens blijven er véél te veel auto's op de baan, worden de files alleen langer, en door te besparen op een openbare dienst maken ze dit alleen nog erger.

Er is een probleem, die niet veroorzaakt word door stakers, maar door de regering zelf.

Die stakingen zijn vervelend, absoluut. Er is niemand die graag staakt, want ook stakers verliezen loon. Maar er zijn in deze tijd bepaalde dingen die we écht niet kunnen laten gebeuren, dit zowel ten voordele van de werknemers, maar zelfs van de reizigers. Want geen enkele reiziger is geholpen met het schrappen van spoorlijnen en een mindere dienstverlening op andere lijnen.

En ten slotte nog dit; Odol. Wat je ook doet aan het spoor, je gaat verschrikkelijk kort door de bocht en schoffeert mij en al mijn collega's. Ik ben van mening dat we samen sterk staan, maakt niet uit wat je doet, al ben je een poetser, rangeerder, schouwer, treinbegeleider,treinbestuurder, technicus, onderchef, ...
Het is absoluut dom om een groep personeel openbaar 'te kakken' te zetten. Ik vermoed dat je onderchef bent, en ik vind het spijtig dat ik niet weet waar. Want in mijn stuurpost ben je niet meer welkom. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door groentje »

Geen idee, wat het al heeft opgeleverd. Hier en daar is er misschien een beetje verholpen aan een chronisch personeelsgebrek, maar zelfs dat zelden naar behoren, al is het statuut wel nog altijd van kracht. Daarom ook, dat ik zo'n koele minnaar ben van de vele stakingen, ik ben ervan overtuigd dat de overdaad aan stakingen ons meer slecht dan goed gedaan heeft. Voor de zoveelste maal op rij moet ik niet werken tijdens de stakingen, dus de vraag stelt zich niet echt, maar ik heb me wel afgevraagd wat ik zou doen met de stakingen tegen de aangekondigde besparingen door de regering. Want achter die eisen kan ik wél staan, de besparingen zijn niet gelijkmatig verdeeld over de burgers. Wellicht zou ik gewoon gaan werken bij de provinciale stakingen, maar op de 15e zou ik wellicht ook thuisblijven. Veel zal er sowieso niet gebeuren, die dag...

Ik vind ook, dat ik een goed loon krijg voor wat ik doe. Ik verdien meer dan veel van mijn leeftijdsgenoten, zelfs zij die wél hogere studies hebben gedaan (maar natuurlijk niet de wisselende uren, de weekends en de nachten moeten kloppen, die ik wel doe, natuurlijk), ik ben rijk genoeg om mijn eigen appartement te kunnen kopen als alleenstaande, en al bij al werk ik officieel een 36-urenwerkweek. Misschien zijn er sectoren waar ik nog beter zou kunnen verdienen, ik denk maar aan de chemische sector, maar ik heb geen slecht leven, en zie geen reden om van job te willen veranderen. Ik wil misschien zelfs een deel van mijn loon opgeven, als dat meer collega's oplevert, maar moet toegeven dat ik op dat vlak toch behoorlijk achterdochtig ben, en niet geloof dat het echt zou helpen. Hoedanook, als je wil dat mensen wat opgeven (loon, een deel van het statuut, een deel van de promotiemogelijkheden...), dan moet daar wat tegenover staan. En er is nog wel wat waar we als personeel wat aan zouden hebben, zoals pauzes voorzien (is eigenlijk een wettelijke verplichting voor bijvoorbeeld beeldschermwerkers die nu met de voeten wordt getreden), die km-vergoeding voor mensen waarvoor de trein geen optie is, flexibelere werkorganisatie, niet alleen voor de werkgever, maar ook voor de werknemer, etc.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:En ten slotte nog dit; Odol. Wat je ook doet aan het spoor, je gaat verschrikkelijk kort door de bocht en schoffeert mij en al mijn collega's. Ik ben van mening dat we samen sterk staan, maakt niet uit wat je doet, al ben je een poetser, rangeerder, schouwer, treinbegeleider,treinbestuurder, technicus, onderchef, ...
Het is absoluut dom om een groep personeel openbaar 'te kakken' te zetten. Ik vermoed dat je onderchef bent, en ik vind het spijtig dat ik niet weet waar. Want in mijn stuurpost ben je niet meer welkom. :wink:
Je bent ongetwijfeld niet van slechte wil maar eigenlijk schoffeer je - wellicht zonder het zelf te beseffen - even goed je collega's van Infrabel. Door aan te dringen op een lagere rijpadprijs maak je het voor Infrabel (die nu ook niet bepaald het geld door ramen en deuren kan gooien) weer wat moeilijker om te overleven. Staan NMBS'ers en treinbestuurders daar bij stil? Of is dan de solidariteit opeens niet meer zo belangrijk? :wink: Hoe je het ook draait of keert, er bestaan tegengestelde belangen en dat is/zal meteen ook het begin van het einde van de solidariteit zijn. De verdere liberalisering zal dit enkel versnellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Jeroen dat gedoe rond die rijpaden is eerder een politiek spel en minder dat van het personeel. We hebben er toch niets in te zeggen. Een zaak die zich boven de hoofden van al het personeel afspeelt.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul »

Wanneer treinbestuurders een eigen vakbond oprichten, om met een kleine groep het net grondig te verstoren of plat te leggen, zeg ik dat deze groep de NMBS kapot maakt.
Is dat kort door de bocht.. Ik denk het niet.
Het gaat niet om een paar reizigers die hun aansluiting missen of enkele minuten later thuis zijn.
Nee, het gaat erom dat een kleine groep treinbestuurders "duizenden" pendelaars hun vervoer moedwillig blokkeren.

En dit is koren op de molen van de politiekers die niet liever willen dan de NMBS privatiseren.
En dat merk ik meer en meer.
De liberalisering komt eraan. Wel als we het snel willen tewerkstellen doe dan zo voort.

Iedere groep werknemers kan een eigen vakbond oprichten.
Maar het grootse deel kan nooit een grotere negatieve inpakt tewerkstellen als de treinbestuurders.
Vandaar nogmaals "treinbestuurders maken de NMBS kapot"
Laatst gewijzigd door odul op 30 nov 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

Jeroen schreef:
HLE 2302 schreef:En ten slotte nog dit; Odol. Wat je ook doet aan het spoor, je gaat verschrikkelijk kort door de bocht en schoffeert mij en al mijn collega's. Ik ben van mening dat we samen sterk staan, maakt niet uit wat je doet, al ben je een poetser, rangeerder, schouwer, treinbegeleider,treinbestuurder, technicus, onderchef, ...
Het is absoluut dom om een groep personeel openbaar 'te kakken' te zetten. Ik vermoed dat je onderchef bent, en ik vind het spijtig dat ik niet weet waar. Want in mijn stuurpost ben je niet meer welkom. :wink:
Je bent ongetwijfeld niet van slechte wil maar eigenlijk schoffeer je - wellicht zonder het zelf te beseffen - even goed je collega's van Infrabel. Door aan te dringen op een lagere rijpadprijs maak je het voor Infrabel (die nu ook niet bepaald het geld door ramen en deuren kan gooien)
Je moet eens nadenken over wat je schrijft!
de rijpad vergoeding is een vestzak broekzak transactie. Hoe hoger die rijpad vergoeding ,hoe minder externe concurentie, als nu de NMBS bv 1M€ betaald aan rijpaden , die toch ergens van de staat komen gaan die terug naar een ander zak van de "staat"Maar je verhindert wel dat externe matschapijen die sommen gaan betalen. Dus dit is een akkoordje onder politieke partijen en de 2 sindicaten of alles te laten wat het is.Hetzelfde principe wordt gedaan door bedrijven zoals Starbuck's Mc do en andere op boekhoudkundig vlak bdoel ik dan! het ene filiaal leegzuigen ,maar finaal komen de winsten toch goed terecht bij bibi!!
Rétro

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Rétro »

Jeroen schreef:
HLE 2302 schreef:En ten slotte nog dit; Odol. Wat je ook doet aan het spoor, je gaat verschrikkelijk kort door de bocht en schoffeert mij en al mijn collega's. Ik ben van mening dat we samen sterk staan, maakt niet uit wat je doet, al ben je een poetser, rangeerder, schouwer, treinbegeleider,treinbestuurder, technicus, onderchef, ...
Het is absoluut dom om een groep personeel openbaar 'te kakken' te zetten. Ik vermoed dat je onderchef bent, en ik vind het spijtig dat ik niet weet waar. Want in mijn stuurpost ben je niet meer welkom. :wink:
Je bent ongetwijfeld niet van slechte wil maar eigenlijk schoffeer je - wellicht zonder het zelf te beseffen - even goed je collega's van Infrabel. Door aan te dringen op een lagere rijpadprijs maak je het voor Infrabel (die nu ook niet bepaald het geld door ramen en deuren kan gooien) weer wat moeilijker om te overleven. Staan NMBS'ers en treinbestuurders daar bij stil? Of is dan de solidariteit opeens niet meer zo belangrijk? :wink: Hoe je het ook draait of keert, er bestaan tegengestelde belangen en dat is/zal meteen ook het begin van het einde van de solidariteit zijn. De verdere liberalisering zal dit enkel versnellen.
Dit vat het allemaal mooi samen denk ik. Door alles en iedereen te gaan opdelen in aparte vakjes krijg je dit soort discussies en toestanden. Bij oudere werknemers merk je door de band toch dat er nog veel meer met elkaar gesproken wordt en dat ze mekaar (verschillende diensten & etc) allemaal nog wel kennen . Dit gaat er helaas meer en meer op achteruit. Mooi voorbeeld daarvan zijn ook de 'gesprekken' die hier gevoerd worden (moesten die in het echt gevoerd worden ipv hier zouden die wss ook wel een heel stuk gematigder verlopen , maar bon=> Mensen spreken nog altijd mensen?). Gaat de goeie werking zeker niet bevorderen mijn gedacht :roll: ...

Dan nog de media en de politiek die constant wat olie op het vuur gieten...
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul »

Eimai schreef:..... En nu er treinbestuurders zijn die zelf het werk neerleggen kan het plots niet meer omdat ze blijkbaar te machtig zijn?
Ze gebruiken een kanon om op een vlieg te schieten.
Doordat het treinverkeer te verstoren, (om het zacht uit te drukken) maken ze meer kapot dan het te beseffen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Dat doen die andere vakbonden ook. Odul ben jij dan zo naïef.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul »

Steven schreef:
odul schreef:
Beste Steven,

rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders een eigen vakbond oprichten???
rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders tienduizend mensen hun vervoer blokkeren????
rechtvaardigt dit dat de publieke opinie steeds harder roept "privatiseren" die boel?????
Maakt het uit welke vakbond er staakt. Rood groen blauw. Het zijn vakbonden en ze vertegenwoordigen mensen. Als ik u hoor spreken zou er maar 1 vakbond mogen zijn voor iedereen. Iedereen mag een vakbond oprichten werd er al gezegd. De andere zijn er gekomen door de klassieke partijen.
Ik weet welk effect een extra staking brengt. Ik zeg al ettelijke keren dat ik ook tegen de staking ben maar moesten die treinbestuurders aangesloten zijn bij rood of groen en dan staken is het dan beter voor u? Ik denk het niet dus snap ik uw betoog tegen de vakbond voor treinbestuurders niet.
De andere stakingen deze maand zijn geen zuivere spoorwegstakingen trouwens al weet je net als mij dat de spoorwegbonden (ongeacht hun kleur) snel mee op de kar zitten als die thema's aan bod komen.
Ik zal het nog eens herhalen.
Een kleine vakbond van treinbestuurders die staakt maakt meer kapot voor de NMBS dan wat het opbrengt.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul »

Steven schreef:Dat doen die andere vakbonden ook.
Dat klopt, maar als er straks 10 kleine vakbonden komen, die naar eigen dunken op hun beurt het treinverkeer dienen te verstoren, zullen er alle weken stakingen zijn.
Gesloten