Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Eimai »

odul schreef:Maar treinbestuurders maken eigen vakbond om hun brut geweld in te dekken.
Doordat enkele treinbestuurders het werk neerleggen heeft dit een enorme impact op het treinverkeer.
Je kan gerust een vakbond beginnen voor je eigen beroepscategorie, wat die ook mag wezen. Het ASTB bestaat gewoon omdat de grote vakbonden totaal niet naar de treinbestuurders luisteren. Wat moet je dan doen? Sociale verkiezingen bestaan niet, dus we kunnen geen andere vertegenwoordigers kiezen, en dan kan je uiteindelijk enkel je ongenoegen uiten door je lidmaatschap en je 15 euro bijdrage elke maand in te trekken bij de ene vakbond en eventueel aan te sluiten bij een ander. Ik ken het ASTB niet echt, aangezien ze in onze depot niet vertegenwoordigd zijn, maar het ongenoegen over de traditionele vakbonden is groot, en dan o.a. ook voor de compleet idiote stakingen die de afgelopen jaren gehouden zijn. Iedereen die de treinen effectief laat rijden wou werken maar de sporen werden geblokkeerd door die mensen van de ateliers en nog een hoop gepensioneerden erbij. En nu er treinbestuurders zijn die zelf het werk neerleggen kan het plots niet meer omdat ze blijkbaar te machtig zijn?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door dekooiker »

Misschien moet ik mijn bijdrage toch wat wijzigen.
Als er iets gebeurt, bijvoorbeeld een seinvoorbijrijding, dan is het meer dan eens zo dat de instructeurs de fout in een ander zijn schoenen proberen te schuiven.
Meermaals geweten, niet verzonnen!
Men komt dan ook op het seinhuis alles nakijken en de personeelsleden aldaar mogen blazen.
Zij krijgen echter niet dezelfde steun als de bestuurders...al zijn de gevallen waarbij iemand moedwillig door het rood rijdt wel heel beperkt in onze spoorgeschiedenis.
Het tij is gelukkig aan het keren en bij incidenten krijgt ook het personeel Infrabel TMS wat hulp.

Niet zozeer de vakbonden dus maar wel de onmiddellijke chefs van de TB tenzij iemand op een slecht blaadje staat.
Ik ben ook verrast te lezen dat meer en meer het personeel het gehad heeft met de houding van de vakbonden.
Ze kunnen zeker hun nut bewijzen maar helaas, tegenwoordig stampen ze de eigen ruiten in.
Bewaren van grenzen is ook belangrijk.
Zeker als Cornu aan het stuur staat.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Odul je onderschat de kracht van uw eigen titel. De ene keer schrijf je sommige bestuurders. Het andere moment terug treinbestuurders. Ken eerst het ongenoegen dat er heerst alvorens je het van tafel veegt. Wij weten dat er in andere afdelingen ook ongenoegen is over bepaalde zaken. Zijn die frustraties overal dezelfde? Weinig waarschijnlijk kan je dan altijd een algemene aanpak gebruiken? Te betwijfelen. Moet er om de haverklap gestaakt worden? Zeker niet. Maar uw betoog blijft nog steeds kort door de bocht en veralgemenend over een deel van het personeel. Onbekend en dus onbemind zegt men al eens en dat is hier duidelijk het geval. Ik moet u proficiat wensen eigenlijk want verdeeldheid en jaloezie is wat men al jaren zaait ...
Nochtans is afgunst over wat andere hebben/kunnen doen een vies beestje.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Maak trouwens eens de echte telling. Hoeveel keer was het spoornet geblokkeerd dat een staking enkel door de treinbestuurders was georganiseerd ? Je zou u nog verschieten.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul »

Moet ik nu in elke zin "sommige" of" bepaalde" of "een gedeelte" van de treinbestuurders zetten...

Ik begrijp best dat de treinbestuurders hun ongenoegen willen kenbaar maken.
Maar moet dat dan door het net "deels" overhoop te gooien of plat te leggen.
Zoals je zelf zegt Steven, er zijn nog categorieën die dergelijke macht hebben, maar zij gebruiken het wel niet hé!
Omdat het meer schaadt dan baadt, voor alle andere collega's.

Doordat de publieke opinie maar hard genoeg blijft roepen 'privatiseren die boel'! geven ze de overheid een legitimatie om dit door te voeren.
Elke staking zet de de NMBS in een slecht daglicht, en is munitie voor diegene die er vanaf willen.
Is het dat wat je wil?
Daarom dat "sommige" (sic) treinbestuurders beter twee keer nadenken voor ze hun bazooka boven halen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Excuseer. Gaan we tellen hoeveel stakingen er al waren na een agressie tegen een treinbegeleider ?? Ik zou willen vragen om uw info over stakingen even te actualiseren. Het astb is een jonge kleine vakbond. Je gaat straks nog elke staking op hun dak schuiven. Ik ben evengoed tegen staking maar tegen dit soort oppervlakkigheid ben ik ook. Neem eerst is wat info aub. Daarna kunnen we verder praten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

odul schreef:
Beste Steven,

rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders een eigen vakbond oprichten???
rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders tienduizend mensen hun vervoer blokkeren????
rechtvaardigt dit dat de publieke opinie steeds harder roept "privatiseren" die boel?????
Maakt het uit welke vakbond er staakt. Rood groen blauw. Het zijn vakbonden en ze vertegenwoordigen mensen. Als ik u hoor spreken zou er maar 1 vakbond mogen zijn voor iedereen. Iedereen mag een vakbond oprichten werd er al gezegd. De andere zijn er gekomen door de klassieke partijen.
Ik weet welk effect een extra staking brengt. Ik zeg al ettelijke keren dat ik ook tegen de staking ben maar moesten die treinbestuurders aangesloten zijn bij rood of groen en dan staken is het dan beter voor u? Ik denk het niet dus snap ik uw betoog tegen de vakbond voor treinbestuurders niet.
De andere stakingen deze maand zijn geen zuivere spoorwegstakingen trouwens al weet je net als mij dat de spoorwegbonden (ongeacht hun kleur) snel mee op de kar zitten als die thema's aan bod komen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

odul schreef:Denken sommige treinbestuurders nu echt dat zij de enige misnoegde werknemers zijn?
Voor iedereen wordt de werkdruk opgevoerd, er rijden meer treinen dan ooit tevoren met minder personeel.

Maar treinbestuurders maken eigen vakbond om hun brut geweld in te dekken.
Doordat enkele treinbestuurders het werk neerleggen heeft dit een enorme impact op het treinverkeer.

Als het personeel in de ateliers het werk neerleggen, is er geen haan die er over kraait.
En dat steekt nu net de ogen uit.
De treinbestuurders gaan staken om "HUN" premies en om "HUN" werkuren.

Ik heb nog nooit geweten, dat de treinbestuurders hun machtig stakingswapen gebruiken (lees het treinverkeer lam leggen) om het ongenoegen van hun collega's te ondersteunen.

Daarom dat ik vind dat dergelijk 'egoïsme' de NMBS kapot maakt
beste ODUL, de geschiedenis heeft zijn rechten.
Moest u ook maar eens beseffen hoe de vork aan de steel zit.
Inde jaren 60/70 zijn de treinbestuurders gebruikt om het verkeer stil te leggen met een staking uitgeroepen door de 2 vakbonden. Achteraf bleek dat dit was om andere categorien zoals instructeurs /stationschefs te bevoordelen.
Dat was toen ze nog geen seinhuizen bezetten of andere "modernere" technieken werde toegepast. neen want toen stond "den gendarm" er om de mensen teverwijderen0. Eind jaren 70 zijn hun technieken van stake veranderd en hadden ze de treinbestuurders niet meer nodig!
dan is LOCO onstaan.
een afgekeurde treinbestuurder was juist goed om stuurposten uit te kuisen met de vodden onder het bevredigende oog van "den atelier".Door de staingen van88/89, is er eindelijk een meswaardige oplossing gevonden. En zo kan ik nog even doorgaan met voorbeelden. De NMBS direktie heeft meermaals de weddes en werkomstanfigheden willen verbeteren, maar een njet van de vakbonden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Asterix »

Steven schreef:De volgende punten zijn mogelijk
12-14 (factor 1)
14-16 (factor 1,1)
16+ (factor 1,3)
een bestuurder die 15,9 haalt zal door deze berekening veel minder verdienen dan iemand die net 16 haalt. Het volstaat om ergens "op een slecht blaadje " te staan bij uw instructie om dat verschil te maken. Bij vele collega's heeft het dan altijd zo wat een bijsmaak, als ze geen 16 halen denken ze dat instructie iets tegen hun heeft. Treinbestuurders in de privé kennen dat systeem niet normaal. Daar is het simpel weg dat je uw stof kent of je kent ze niet. Het is niet dat het een eenmalige beloning betreft maar eentje die over heel wat geld gaat als je iemand heel zijn loopbaan maar 12 zou geven. Kortweg gezegd het systeem laat toe om aan voorkeurpolitiek te doen (ik zeg enkel dat de kans er is, daarom doet men het nog niet) en net dat is de wringende factor voor velen.
Ja goed maar dat heb je toch ook bij de productiviteitspremies? Die worden toch ook door de directe chef bepaald? Even zeer heb je dat bij een aanwervings- of bevorderingsexamen. Waarom buist de ene net en is de andere er net door? Omdat men die ene wél kan hebben en die andere niet? Of gewoon om die gebuisde kandidaat gewoon slecht presteert?
Steven schreef:Excuseer. Gaan we tellen hoeveel stakingen er al waren na een agressie tegen een treinbegeleider ??
Ik zou graag hebben dat men eens telt hoeveel stakingen werden begonnen door NMBS-personeel en hoeveel door Infrabel-personeel. En dat men dan meteen ook eens de stakingsbereidheid bij beiden in kaart brengt. Op basis daarvan kan men dan eens beginnen ernstig na te denken over de voor- en nadelen van het splitsen van het statuut. Ik hoor rondom mij steeds meer Infrabel'ers die het hebben gehad met dat totaal onverantwoorde gedrag van sommige groepen NMBS-werknemers. Ze trekken de maatschappij en vooral het statuut de dieperik in. Naast de almacht van de treinbestuurders (want rond hen draait het toch altijd), is er nog het probleem van het doorkoppelen van functies binnen Infrabel naar functies binnen de NMBS. Zo wordt een onderstationschef Infrabel op een seinhuis gelijk gesteld met zijn collega op het perron terwijl de verantwoordelijkheden inmiddels toch van een totaal ander kaliber zijn. Dat zou zich mogen vertalen in een verschillend loonpakket.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:beste ODUL, de geschiedenis heeft zijn rechten.
Met alle respect maar je schrijft altijd maar over de jaren '70 en '80. Die geschiedenis heeft zeker zijn rechten maar inmiddels zijn we wel een dikke 30 à 40 jaar verder. Het is nu dat we leven, niet in het verleden. Odul kent misschien zijn geschiedenis niet goed maar heb jij nog wel voldoende feeling met het Belgische werkveld en de Belgische spoorwegen anno 2014?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door groentje »

De geschiedenis heeft een lang geheugen, Jeroen. Ook bij ons leeft het idee dat de vakbonden steeds voor het rollend personeel zijn, en niet voor 'de beweging'. Eerlijk gezegd, ik vind dat behoorlijk kort door de bocht, maar ja. Als ik mijn vooroordeel mag uitspreken, dan zijn het vooral de bureaumensen die meeprofiteren van een staking, zonder zelf hun handen vuil te (willen) maken, maar goed, ik besef dat dat al even kort door de bocht is.
Hoedanook, elke staking is er een teveel, of die nu door een kleine bestuurdersvakbond wordt georganiseerd, dan wel door de grote jongens, al leg ik de verantwoordelijkheid voor een staking niet alleen bij de werknemers. Het is aan de directie om een correct sociaal klimaat te zorgen, zodat men niet wil staken, maar ik heb soms de indruk dat het de NMBS amper kan schelen als de boel wordt platgelegd. Als er veel wordt gestaakt bij de NMBS, dan is dat voor mij een gedeelde verantwoordelijkheid.
Ik heb persoonlijk veel meer een probleem met de laatste ACOD-staking, dan met de bestuurdersstaking, vooral door de gehanteerde methodes. Het werk neerleggen is een wettelijk beschermd actiemiddel. Er is bovendien en 'herenakkoord' om stakingen aan te kondigen, en niet in het wilde weg te gaan staken. Er is geen wettelijke bescherming voor het bezetten van sporen, blokposten, of aggressie tegenover andere personeelsleden of reizigers, maar er wordt spijtig genoeg evenmin tegen opgetreden.
Ik ben het niet met je eens, odul, als je alle verantwoordelijkheid wil afschuiven op de bestuurders. Integendeel, zoals reeds gezegd, bij de laatste grote stakingen waren er amper stakende bestuurders. De staking van de 11e is een slechte tactische zet van het ASTB, maar goed, die mannen zijn wel vaker Einzelgänger. Dat ze dat menen te moeten zijn, is echter net zo goed de schuld van de erkende organisaties. Ik voel me evenmin door hen vertegenwoordigd, en met mij heel wat collega's. Als de vakbonden ons niet willen verliezen, gaan ze dringend een tandje moeten bijsteken. Of daartoe gedwongen worden door sociale verkiezingen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door stefanic »

groentje schreef:Als ik mijn vooroordeel mag uitspreken, dan zijn het vooral de bureaumensen die meeprofiteren van een staking, zonder zelf hun handen vuil te (willen) maken, maar goed, ik besef dat dat al even kort door de bocht is.
Ik ben nu 17j bij NMBS, en kan me niet herinneren dat ik ooit mee heb kunnen profiteren van een staking. Heeft één van die stakingen iets effect gehad voor de bureaumensen? Ik weet wel dat ik evenveel verlofdagen heb kunnen verkwisten aan zo'n staking, quasi steeds voor een probleem van collega's, maar 'ver van mijn bed'. Ik voel me even betrokken als de gewone reiziger, en ook even getroffen.
Staken is een recht, en als zelfs 50% van de werknemers wil actievoeren, ok dan, maar die 50% anderen moeten het werk niet ontzegd worden, en VOORAL onze klanten niet. En als daarna dan wordt gezegd: je hebt niet mee gestaakt, dus moet je ook ook niet komen zagen dat je niet mee kan profiteren van wat de stakers met hun actie bereikt hebben (ALS er al iets bereikt is, naast imagoschade aan het bedrijf), dan is dan ook maar zo.
spoorwegrealist
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door groentje »

Natuurlijk, Stefanic. Maar als een staking al eens een loonsopslag opleverde, of een ander voordeel, dan profiteerden jullie wel mee. Terecht, trouwens. Maar goed, het bewijst wel dat iedereen geplaagd wordt door vooroordelen, in meer of mindere mate. Ook ik.
Dat je door een staking niet kan gaan werken, omdat er geen treinen rijden, allemaal goed en wel, een flink deel van het rijdend personeel, seinhuispersoneel of andere terreinwerkers heeft sowieso geen trein om te komen werken, omdat zij die eerste trein moeten (laten) rijden. En dat zonder dat hun km met de eigen wagen vergoed worden. Maar een verandering hieraan werd nog nooit door een van de vakbonden op tafel gelegd, toch niet dat ik er van weet.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

Jeroen schreef:
nighttrain schreef:beste ODUL, de geschiedenis heeft zijn rechten.
Met alle respect maar je schrijft altijd maar over de jaren '70 en '80. Die geschiedenis heeft zeker zijn rechten maar inmiddels zijn we wel een dikke 30 à 40 jaar verder. Het is nu dat we leven, niet in het verleden. Odul kent misschien zijn geschiedenis niet goed maar heb jij nog wel voldoende feeling met het Belgische werkveld en de Belgische spoorwegen anno 2014?
Gelukkig zijn er nog mensen die weten, of menen te weten hoe iets tot stand gekomen is. En door de overlevering gaan er bepaalde gebruiken/toestanen enz. mee.Bv Oostende is altijd l een aard geweest van gezonde rebellen. Inderdaad ik schrijf over de geschiedenis van de jaren 70/80, maar vertel me eens wat is er op sociaal gebied zoveel veranderd bij de NMBS sinds? Welke vooruitgang is geboekt voor bepaalde beroepscategorien , en dus niet alleen de treinbestuurders, naar gelang nieuwe benodigde skils. Een seingever anno 2014 is ook niet het zelfde als 1960,maar toch is zijn verloning of statuut niet veranderd!
Dus zeg ik volmondig de vakbonden zijn verantwoordelijk voor dit conservatisme uit schrik voor het nieuwe, en niet ik door terug te verwijzen naar vroeger!Waar heb je nog jobtitles als Eerst aanwezend bureauchaf anno 1830?
Ja ik heb nog genoeg feeling met het Belgische werkveld via ex collega's, en ik heb het voordeel dat ik kan vergelijken met andere maatschapijen.
Mischien kan U me dan vertellen welke vooruitgang er is geboekt op gebied van rust en werktijden/omstandighedne sinds 1980 voor de treinbestuurders? En voor andere personneelsleden sinds 1960 (eenheidswet, weet je nog uit de boeken). Niet afkomen met maaltijdchecks he! Vergelijk eens de zaterdag , nacht en zondgvergoeding bij de NMBS op heden met andere industriele bedrijven, Ja dan zitten we nog in het verleden!
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

Straks kijken naar de 7 de dag met de stakingsspecialist en wonder van de nederlandse taal en progresief denken, en schouder aan schouder met een andere vervoersspecialist /opportunist David Geerts.
Welke blunders gaan ze nu op ons afvuren.
Gesloten