Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Alles over reizigerstreinen in België.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door odul »

groentje schreef:@odul: Tja, waarom blijf je dan zo stil over de stakingen door de erkende organisaties? Ik heb me 10x meer geërgerd aan de laatste algemene ACOD-staking, dan ik me wellicht zal ergeren aan de staking van ASTB. Waarom is die ene staking voor jou nu de 'staking te veel'? Ze is aangekondigd, je kan enigszins voorspellen waar de problemen zich zullen voordoen, en men heeft een paar legitieme eisen, waar de erkende organisaties over zwijgen. Eerlijk gezegd vind ik dergelijke staking een pak verdedigbaarder dan de wilde stakingen van onze rode vrienden, een paar maand geleden, en de bijhorende bezettingen van seinhuizen en sporen.
Mij stoort niet zozeer je verwijt naar de stakers, maar vooral de 2 maten en 2 gewichten als het een staking door een andere vakbond betreft.

Maar Steven, als ik je goed begrijp, is het niet zozeer het feit dat er examens zijn, dat jou en je collega's stoort, maar de gebrekkige manier waarop ze georganiseerd zijn. En daar valt iets voor te zeggen, je bent inderdaad enorm afhankelijk van wie je voor je hebt, zeker bij mondelinge examens, zonder neutrale (?) waarnemer...
Groentje er is een spreekwoord dat zegt... de druppel die de emmer doet overlopen.
Lees aub de laatste zin van mijn openingspost.

Ik keur al die wilde stakingen ook volledig af.
Ook andere stakingen storen mij enorm.
Dat heb ik eerder duidelijk gemaakt in één van mijn reacties.

Ik vrees dat een liberale regering als deze, juist pap lust van stakingen om te argumenteren dat privatiseren de enige oplossing is.
Dat is ook de mening van vele lezers in de online kranten.

Moeten we daar blind voor blijven?
mag ik mijn ongerustheid dan niet uiten wanneer er een kleine vakbond van treinbestuurders gaat staken, en dat dit heel nefast kan zijn?

Want dat staat er heel duidelijk in mijn openingspost.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Nee je moet er niet blind voor zijn, maar waarom zou een staking van het astb de NMBS dan alleen kapot maken? Leg dat is duidelijk uit, want al die andere stakingen doen dat ook, ik zie er geen verschil ik en ik maak er ook geen verschil in, jij doet dat wel. Uw zinnetje van een kanon op een mug is daarvoor geen bewijs dat is enkel maar een uitspraak.
moest het nu de enige staking zijn in 5 jaar tijd dan had ik uw uitspraak kunnen verstaan. Maar nu is het een kleine vakbond die een staking houd tussen al die grote, het is zelfs zo dat de staking bijna zal opgegeten worden door al die andere die er al zijn. Dus uw punt dat die ene staking de NMBS kapot maakt klopt al niet echt. Het enige en degelijke argument dat je hen kan verwijten is dat hun "timing" alles behalve correct is maar verder zie ik niet in waar het verschil zit tov al die andere stakingen die trouwens meer schade aanrichten (zoals die provinciale stakingen door de grote bonden die liefst 4 keer een half land platleggen en dat gaat dan om meer dan de spoorweg alleen).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door groentje »

De staking door het ASTB is noch de eerste, noch de laatste in de rij. Toch pik je er deze ene uit. Waarom? En waarom in het groot treinbestuurders de schuld geven (ook al zeg je dat niet alle bestuurders meedoen) in de titel, als die waarschijnlijk niet meer staken dan de rest, en misschien zelfs minder dan anderen aan het spoor? Nogmaals, als je tegen de stakingen bent, en de stakers verwijten wil maken, pik er dan niet 1 categorie mensen uit, maar verwijt iedereen gelijkwaardig. Je zal jezelf een pak geloofwaardiger maken.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Dat onze kennis gecontroleerd word is voor de meeste mensen geen probleem op zich ook al zorgt ze bij de meeste voor grote stress. Dat de objectiviteit in vraag gesteld mag worden van deze testen kunnen de meeste van onze collega's veel beter begrijpen en mede in vraag stellen. Dat de quotering eens aangepast zou worden naar het tweeledige systeem van, "je kan het" of "je kan het niet" is veel beter te verdedigen.
Mijn productiviteitspremie wordt bepaald door mijn onmiddellijke chef, net zoals voor de meerderheid van de spoorwerknemers, en bij uitbreiding, in deze of gelijkaardige vorm, de meerderheid van alle werknemers. Ook in privé-bedrijven.
Dat is ook niet altijd even objectief. Geen enkel systeem van menselijke beoordeling is 100% objectief.

Indien er een chronisch gebrek is aan objectiviteit, meer dan bij collega's uit andere beroepsgroepen / beroepen, dan moet je inderdaad het beoordelingssysteem in vraag stellen (samenstelling jury's, afwisseling van die samenstellingen, vergelijkingen van beoordelingen tussen jury's, waaruit eventueel correctiefactoren voortvloeiën?,...), en niet het het concept van beoordelen.

Hoe een vereenvoudiging naar 'kent - kent niet' i.p.v. een quotering op 20 met meerdere premie-opdelingen de zaak objectiever zou maken, is me onduidelijk.
En zou je de 'kent-niet'-groep te voet stellen (want zo iemand nog een trein laten rijden, lijkt me onverantwoord), en de 'kent'-groep eenzelfde verloning geven, onafhankelijk van hoe goed iemands kennis werkelijk is? En zou dat laatste dan voor iedereen eerlijk zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Steven »

Iemand die niet slaagt zet men nu ook te voet en mag herkansen (max 2x) en daarna is het gewoon gedaan met treinbestuurder zijn. Zo simpel is het. Het betreft dus enkel onderscheid maken in het slagen van die ondervraging.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door kika »

odul schreef:De treinbestuurders voelen zich aangevallen.
Ben geen spoormedewerker, maar lees wel hoe ze zich aangevallen kunnen voelen.
odul schreef:Als ik morgen niet tevreden ben, en ik zeg ik staak, heeft dat helemaal geen inpakt, zelfs als wij met 20 gaan staken dan nog, zal dat geen invloed hebben.
Geen haan die erover zal kraaien
Dat is in veel beroepen zo, heel veel, vooral modernere beroepen. Er zijn er voor onze maatschappij maar heel weinig die zo ontzettend belangrijk gevonden worden dat zij minimumdiensten hebben of een andere variant om het stakingsprobleem op te lossen (brandweer, cipiers, medische beroepen, chemische industrie…). Er zijn voldoende beroepen waar je niet zo'n impact hebt als bij treinbestuurders. Er zijn er een pak die een gelijkaardige impact hebben, die zijn reeds opgenoemd, zoals mensen op het seinhuis of treinbegleiders. Als een IT-afdeling staakt, merk je het pas wanneer bepaalde machinerie begint te haperen. Net zo met alle andere infrastructuur, wegen, telefoonleidingen, rioolzuivering: nieuwe projecten worden niet tijdig afgewerkt en de oude blijven draaien totdat ze uit elkaar vallen. Lijken me allemaal vanzelfsprekendheden in onze maatschappij, met slechts links en rechts wat grijs gebied.
odul schreef:Als morgen echter de treinbestuurders zegt, ik rij niet vandaag en zijn vakbond steunt hem, zal dit een uur later in het nieuws komen.
Goh. Waarom denk je dat bijvoorbeeld de Nederlandse schoonmakers vaker actie gevoerd hebben bij Schiphol en NS dan pakweg een willekeurig kantorenpand? Al bedacht dat 3/4 van het nieuws ofwel gaat over iets wat veel mensen raakt, gebaseerd op een mooi persbericht of wat de journalisten in kwestie raakt? Gelukkig is 'in het nieuws komen' nooit de reden waarom stakers staken, hoogstens 1 van de vele punten waarmee druk gemaakt kan worden. Schoonmakersstaking in Nederland duurde 105 dagen om effect te hebben, en nog steeds een precaire baan.
odul schreef:Dus ja, jullie treinbestuurders hebben een enorme macht, die wij niet hebben.
Ben ik daarom jaloers, nee integendeel, ik vloek net zoals alle reizigers die jullie in de kou zetten omdat ze niet of tijdig op hun werk geraken.
Maar dat zal jullie een zorg wezen als "wij" treinbestuurders onze eisen maar ingewilligd zien.
Wat verwacht je precies? Solidariteit door ook het werk neer te leggen wanneer jij met een werkgeversconflict zit? Ik vermoed dat bijna iedereen het hier eens is dat er niet zomaar gestaakt moet worden, maar enkel in weloverwogen gevallen. Dus waarom zou die solidariteit bij jou arbeidsconflict zich niet anders moeten uiten? Dat er nauwelijks solidariteit is tussen verschillende beroepsgroepen, dat speelt helaas op heel veel plaatsen.
odul schreef:En ik vrees dat de politiek daar een antwoord op zal geven, en dan zullen ze iedereen over dezelfde kam scheren.
Politiek en over 1 kam scheren gaat toch hand-in-hand? Enkel wanneer ergens vriendjespolitiek bedreven moet worden, zullen individuele 'kwaliteiten' beoordeeld worden. Zeker met de huidige regering, is het pogen om lief te worden gevonden bij voorbaat gedoemd te mislukken. En zelfs al vinden ze je aardig of gesprekswaardig, vergis je niet. Wat Nighttrain al aanhaalt over geprobeerd maar 'falicant' afgelopen geldt net zo voor die politiek.
odul schreef:Wanneer het gezamenlijk vakbondsfront een staking indient, veronderstel ik dat ze dit doet voor alle personeelsleden.
Waarom? Ik kan me geen mijnwerkersstaking voor de geest halen waar er voor het veiligere werkomstandigheden van het middenkader werd gepleit. Kan toch prima voor een bepaalde (sub-)categorie die om wat voor reden ook met een een minder fijne regeling zit?
odul schreef:Wanneer een kleine vakbond treinbestuurders een staking aankondigt, is dat om hun eigen belangen te verdedigen.
Beide stakingen hebben wel hetzelfde resultaat het treinverkeer zit overhoop.

Durf dan niet te zeggen dat heel misschien die treinbestuurders wel eens egoïsten kunnen zijn.
En dat ze hiermee de NMBS kapot maken, want elke staking is koren op de molen van...
Als buitenstaander zou ik zeggen dat de NMBS serieuze zandkorrels in haar machinerie heeft. Dat treinbestuurders voor hun belangen opkomen, wilt nog niet zeggen dat ze egoïstisch zijn: uiteindelijk zijn ze nog steeds 230 (?) dagen per jaar onderweg in weer en wind voor de reizigers. En aanhangers van die 'sociaal democratische derde weg' (zeg maar gerust neo-liberale praktijk verpakt in een rood praatje), zijn al sinds de jaren 80 aan de macht. Om te beweren dat deze staking een aanzet is voor werkonzekerheid of liberalisering is toch een brug te ver. Dat is een proces dat al jaren aan de gang is en nog veel tijd nodig zal hebben.

Odul: wanneer je i.p.v. treinbestuurders, politiekers en kortzichtige syndicalisten schrijft in de titel, krijg je vast een heleboel meer vrienden :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door dentheo »

odul schreef:
Beste Steven,

rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders een eigen vakbond oprichten???
rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders tienduizend mensen hun vervoer blokkeren????
rechtvaardigt dit dat de publieke opinie steeds harder roept "privatiseren" die boel?????
Odul,

Misschien even het "belgisch" vakbond systeem vergelijken met enkele buitenlandse systemen ?

Er zijn coöperatieve vakbonden , die werken voor bepaalde beroepsgroepen, loodgieters, electriekers, machinisten enz.
Er zijn "politieke" vakbonden (ons systeem).
Er zijn algemene vakbonden met beperkte politieke binding....

En mengvormen..
Alle systemen hebben hun voor en nadelen

Ik heb in het buitenland ALLE huidige stakingen al een paar maal moeten uitleggen: zij zeggen er is nu een duidelijke meerderheid in Vlaanderen en toch ligt Vlaanderen plat. Hoe kan dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door dentheo »

e49memling schreef:[

De treinbestuurders zijn altijd al de paria's van de NMBS geweest. En ook zo behandeld. Typisch in dit land.
Zeker nooit de geschiedenis gelezen van de "chantage" rond het 55-jarig pensioen (uit de stoomtijd), dat ooit officieel afgeschaft is maar nooit in uitvoering gebracht ? :lol: :lol:
Toen deed de "grote" vakbond aan coöperatisme voor één doelgroep, zoals ze nu "politiek" bedrijven voor "reeds beschermde" personeelsgroepen.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
odul schreef:
Beste Steven,

rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders een eigen vakbond oprichten???
rechtvaardigt dit dat "sommige" treinbestuurders tienduizend mensen hun vervoer blokkeren????
rechtvaardigt dit dat de publieke opinie steeds harder roept "privatiseren" die boel?????
Odul,

Misschien even het "belgisch" vakbond systeem vergelijken met enkele buitenlandse systemen ?

Er zijn coöperatieve vakbonden , die werken voor bepaalde beroepsgroepen, loodgieters, electriekers, machinisten enz.
Er zijn "politieke" vakbonden (ons systeem).
Er zijn algemene vakbonden met beperkte politieke binding....

En mengvormen..
Alle systemen hebben hun voor en nadelen

Ik heb in het buitenland ALLE huidige stakingen al een paar maal moeten uitleggen: zij zeggen er is nu een duidelijke meerderheid in Vlaanderen en toch ligt Vlaanderen plat. Hoe kan dat ?
Inderdaad Theo,
maar elke staking is een nederlaag van de sociale dialoog.
Maar hier in dit geval kan je niet van sociale dialoog spreken ,daar deze vakbonden niet erkend zijn. Dus de Nmbs ,mag niet met hen praten op straffe van.. door de 3 andere.
Wel grappig het VSOA is erkend geraakt in de jaren 90 door hun groot ledenaantal va treinestuurders en hoofdwachters!!
En nu ze erbij zijn , willen ze er niemand anders bij. Zie OVS enz.
Dus de NMBS is verry special. De Belg mag zich verenigen , maar niet bij de NMBS
De Belg mag zijn syndicale afgevaardigden kiezen , maar niet bij de NMBS!
Democratie?
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Winston »

Hopelijk heeft iemand gisterenmiddag naar Canvas gekeken. Daar was een programma over het spoor! Er werd door iemand van de E U een plan naar voren geschoven dat het beste voor België was dat de NMBS geprivatiseerd zou worden gelijk o a in Nederland. Men zou dan beter gaan functioneren, treinen beter op tijd en de service naar de klant beter.

Maar ik zet er heel veel ??????????????????????????????? achter. De laatste jaren is België een heel sociaal onrustig land geworden.

Wim
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door dentheo »

Die ??? kun je er inderdaad rustig bijzetten, dan legt Infrabel wel de boel plat.
Gebeurt nu toch ook hoofdzakelijk via de seinhuizen ?
Dan zal pas blijken wat doorgedreven centralisatie "waard" is in dit landje.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
e49memling schreef:[

De treinbestuurders zijn altijd al de paria's van de NMBS geweest. En ook zo behandeld. Typisch in dit land.
Zeker nooit de geschiedenis gelezen van de "chantage" rond het 55-jarig pensioen (uit de stoomtijd), dat ooit officieel afgeschaft is maar nooit in uitvoering gebracht ? :lol: :lol:
Toen deed de "grote" vakbond aan coöperatisme voor één doelgroep, zoals ze nu "politiek" bedrijven voor "reeds beschermde" personeelsgroepen.
dat was toch een gevolg van de éénheidswet in 1961.
heb mijn grootvader nog over horen vertellen die toen treinbestuurder op de stoom was in Merelbeke ,en ook oudere treinbestuurders in FKR.
Maar die maatregel voor de treinbestuurders was maar een itoegeving om vele andere deals van peronneelscatgorien te dienen ,zoals instructeurs en ingenieurs in die tijd..

Om duidelijk te zijn, het gaat er hem over dat de mogelijkheid geboden wordt een vervroegd pensioen aan te vragen voor de eerste dag die volgt op de maand na de 60ste verjaardag en na 30 jaar rijdende dienst. En dit tussen 55 en 60 jaar. maar in 1978 werd de mogelijkheid geboden dat iedereen bij de NMBS op 60 op pensioen kon gaan ipv 65.
Dus wat moet er gebeuren, dit is een open vraag:+/-17.000 personneelsleden terug op pensioen op 65(20 jaar dienst) en die 3000 treinbestuurders op 60(30 jaar rijdende dienst)?
Dus het afkalven van die eenheidswet (met de treinbestuurders in de spotlight) en de wet van 05/1978 (voor de anderen) ,zou een andere agenda geven voor de vakbonden.Dus zouden er meer benadeeld zijn en worden!
Want wat was de reden voor die maatregel van 65 naar 60?? allemaal zware beroepen??
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door dentheo »

Die maatregel zou teruggedraaid worden toen de machinisten op eloks en diesel gingen rijden, die maatregel is ook goedgekeurd.
Maar de vakbond heeft elke stakingsdreiging gebruikt om uitstel te krijgen van de uitvoering....dat spelletje hebben ze een keer of tien gespeeld en na een twintigtal jaar de goedkeuring officieel laten "vergeten". Ik vraag me af of ze nu ook twee jaar langer gaan werken ? Solidariteit ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door Tim »

Daarbij kan je ook de vraag stellen of het nog solidair is tov de contractuele treinbestuurders (ongeveer 1/10 van de treinbestuurders in dit land) om zo'n verschil te hebben in pensioenleeftijd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Bericht door kika »

Tim schreef:Daarbij kan je ook de vraag stellen of het nog solidair is tov de contractuele treinbestuurders (ongeveer 1/10 van de treinbestuurders in dit land) om zo'n verschil te hebben in pensioenleeftijd.
De vraag kan ik niet beantwoorden. Wat is het verschil met andere 'zware beroepen?'
Gesloten