Pagina 9 van 10

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 01 dec 2014, 22:53
door nighttrain
dentheo schreef:Die maatregel zou teruggedraaid worden toen de machinisten op eloks en diesel gingen rijden, die maatregel is ook goedgekeurd.
Maar de vakbond heeft elke stakingsdreiging gebruikt om uitstel te krijgen van de uitvoering....dat spelletje hebben ze een keer of tien gespeeld en na een twintigtal jaar de goedkeuring officieel laten "vergeten". Ik vraag me af of ze nu ook twee jaar langer gaan werken ? Solidariteit ?
1978: alle NMBS personneel op 60 in pensioen, en nog steeds om de 2 of3 herziening pensioen rijdend personeel
2005: officialisering :55 jaar mogelijkheid tot vervroegd pesioen rijdend personneel.
rijdend personneel = bestuurders rangeringen/bestuurders tractie/wachters hoofdwachters.

ja en deie 2 jaar , ik weet het niet , be er niet meer bij.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 02 dec 2014, 12:47
door dekooiker
Steven schreef:
... treinbestuurders zijn nu eenmaal het zwarte schaap dat makkelijk aan te duiden is bij welke staking dan ook.
Elke keer hoor je wel "dat die machinisten weer niet willen rijden" als er een staking is maar waarom zitten dan bij de meeste stakingen onze loges goed gevuld met werkwilligen en toch bolt er geen enkele trein??? Is zoiets de fout van de treinbestuurders? Ik denk het niet, het is eerder een spel dat men speelt en daarin is het rijdend persoonlijk een makkelijk te plaatsen pion in het veld zoals bij schaken. De koning of koningin blijft dan buiten schot (om het in schaaktermen uit te leggen).

Bij de laatste volledige staking was ik te Brussel Noord en wou ik een lege trein afvoeren naar Vorst rijtuigen en dat lieten de vakbonden niet toe (het acod had toen haar njet gegeven), er was nochtans overal wel wat personeel aanwezig (ook op het seinhuis van Brussel Noord en vele andere diensten). Wie maakt er dan de spoorweg kapot?
Dit is een heel eerlijke repliek.
Het kaart ook meteen een heel groot probleem aan: 'de mensen' weten niet beter dan dat de spoorweg bestaat uit een treinbestuurder, een kaartjesknipper en een 'stationschef' (onderstationschef dus) op het perron.
Het is dan vrij eenvoudig om naar de bestuurder te kijken als de trein niet rijdt ookal is de oorzaak elders te zoeken.

Onder het personeel heersen uiteraard vooroordelen.
Zelf op een seinhuis werkend ken ik de dooddoener dat bestuurders dwarsliggers zijn heel goed.
Ik maak echter meestal mee dat ze bereid zijn om mee te werken aan de beste oplossing.
Soms is er eens een lastigaard tussen.
Net als op een seinhuis dus, waarvan de mensen meestal alleen de seingever ('wisselwachter') kennen.
Door het eigen gelijk op te geven en eerst eens naar de andere partij te luisteren komen er dikwijls betere oplossingen uit de bus.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 02 dec 2014, 15:05
door marklintrein
dekooiker schreef:
Dit is een heel eerlijke repliek.
Het kaart ook meteen een heel groot probleem aan: 'de mensen' weten niet beter dan dat de spoorweg bestaat uit een treinbestuurder, een kaartjesknipper en een 'stationschef' (onderstationschef dus) op het perron.
Het is dan vrij eenvoudig om naar de bestuurder te kijken als de trein niet rijdt ookal is de oorzaak elders te zoeken.

Onder het personeel heersen uiteraard vooroordelen.
Zelf op een seinhuis werkend ken ik de dooddoener dat bestuurders dwarsliggers zijn heel goed.
Ik maak echter meestal mee dat ze bereid zijn om mee te werken aan de beste oplossing.
Soms is er eens een lastigaard tussen.
Net als op een seinhuis dus, waarvan de mensen meestal alleen de seingever ('wisselwachter') kennen.
Door het eigen gelijk op te geven en eerst eens naar de andere partij te luisteren komen er dikwijls betere oplossingen uit de bus.
Iemand zijnde die in januari aan de opleiding TB gaat beginnen heb ik dit onderwerp met aandacht gevolgd en ben toch wel geschrokken van een aantal dingen. Ik heb ong. 17 jaar gewerkt, waarvan 2/3 als bediende (in de privé) en 1/3 als zelfstandige. Dus zeker niet nieuw op de arbeidsmarkt. Heb echter nooit gestaakt of zelfs maar gesyndiceerd geweest. Ik ben ook nu niet van plan om te beginnen met staken trouwens. Maar ik maak mij wel geen illusies over de administratieve labyrinten bij de NMBS waardoor ik waarschijnlijk niet anders zal kunnen dan bij een vakbond gaan. (Een mooi voorbeeld is de laatste brief die ik ontvangen heb waar mij dus voor de 3e keer gevraagd wordt van al mijn studierichting gegevens nog eens in te vullen.) Geen slecht woord over HRRail overigens, want ik vind dat alle contacten zeer correct zijn verlopen. Het is gewoon heel de aanwervingsprocedure die zeer lang duurt.
Maar om terug op het topic te komen schrok ik toch een beetje van hoe collega's onder elkaar omgaan. Ik bedoel dan niet onderling in dezelfde groep (vb. TB's) maar wel de verschillende groepen onder elkaar.
Afin, ik ben blij dat er ook aan hetzelfde zeel kan getrokken worden. Dat stelt mij toch iets of wat gerust. :)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 02 dec 2014, 15:26
door groentje
Tja, een beetje naijver zal je altijd hebben, hoor. En wie geen andere beroepen en beroepsinhoud kent, heeft er automatisch ook minder begrip voor. Dat is waarom ik het zo geweldig vind dat we ook lijnstudie krijgen, en dat we regelmatig bestuurder (in opleiding) op bezoek krijgen. Spijtig dat het vooral mensen zijn in opleiding, het zouden eens wat vaker 'gewone' bestuurders mogen zijn... Of treinbegeleiders. Of mensen uit de bureau's, waarom niet.


EDIT: correctie typfout. Merci, Bordensteker.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 02 dec 2014, 15:29
door Steven
Dat is dan weer het voordeel van een seinhuis zoals Vorst, daar krijgen ze frequenter met treinbestuurders en treinbegeleiders te maken. Dat zorgt duidelijk voor meer begrip en weet men ook veel sneller wie zijn werk goed doet en wie niet (omdat je de mensen beter kent, ken je ook de zwakkere uit de groep en dan bedoel ik dit voor alle beroepen).

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 04 dec 2014, 11:58
door Mechanik
Jeroen schreef: Ga eens langs bij de collega's op pakweg één van de "contact centers" en kijk hoe zij moeten werken en welke premies zij daarvoor (niet) krijgen. Dat is toch nog wat anders, hoor. Heeft er ooit al iemand voor die mensen gestaakt?
en hoe werken die mensen daar? en wat krijgen ze ervoor ? ... allemaal bijkomende vragen die misschien een antwoord verdienen voordat je dergelijke retorische vraag stelt :-)

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 19:44
door odul
Steven schreef:

jeroen dat is net het probleem, treinbestuurders zijn nu eenmaal het zwarte schaap dat makkelijk aan te duiden is bij welke staking dan ook.
Wat voor ne zever is dat nu weer.
treinbestuurders kunnen door te staken het net overhoop halen.
Zijn hebben dus veel macht, en kunnen deze gemakkelijk uitspelen.
Ze zijn dus zeker niet "het zwarte schaap" in tegendeel.

Het is een beetje zoals bij islam-terrorisme, niet "alle" moslims zijn terroristen, maar alle terroristen zijn wel islamieten.

Het zou dan ook beter zijn dat werkwillige treinbestuurders, fel protesteren tegen een handvol treinbestuurders die veel kwaad bloed zetten.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 20:02
door Steven
Met dat zwart schaap verhaal mis je iets. Er zijn vele stakingen geweest waar er tot 90% treinbestuurders beschikbaar was maar dat er geen trein reed. Het treinpersoneel wijst men nadien vanuit het publiek wel aan als stakend. Men denkt daarbij niet aan bureau of werkplaatspersoneel of welke functie ook bij de spoorweg. Men wijst dus naar een groep die niet noodzakelijk de grooste stakers zijn. Stel dat ik u aanduid voor iets waar je niet toe hebt bijgedragen hoe zou jij u voelen. Daar gaat het over, verdraai mijn woorden dus niet. Wij mogen dan misschien due macht hebben daarom gebruiken wij ze niet. Bij de grote stakingen gaat men gewoon seinhuizen sluiten en daar stopt het meestal.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 20:18
door odul
Steven schreef:Met dat zwart schaap verhaal mis je iets. Er zijn vele stakingen geweest waar er tot 90% treinbestuurders beschikbaar was maar dat er geen trein reed. Het treinpersoneel wijst men nadien vanuit het publiek wel aan als stakend. Men denkt daarbij niet aan bureau of werkplaatspersoneel of welke functie ook bij de spoorweg. Men wijst dus naar een groep die niet noodzakelijk de grooste stakers zijn. Stel dat ik u aanduid voor iets waar je niet toe hebt bijgedragen hoe zou jij u voelen. Daar gaat het over, verdraai mijn woorden dus niet. Wij mogen dan misschien due macht hebben daarom gebruiken wij ze niet. Bij de grote stakingen gaat men gewoon seinhuizen sluiten en daar stopt het meestal.
Ik heb het niet over (de) grote stakingen, ik heb het over de staking van treinbestuurders die morgen is aangekondigd.
Jij als werkwillige treinbestuurder, zou u er beter openlijk tegen verzetten.
Nu schiet je op de pianist.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 20:45
door Steven
Ik repliceerde omdat jij al de hele tijd alles op een hoop gooit. De ene moment spreek je enkel van die ene staking maar voor de rest spreek je algemeen. Trouwens mij verzetten tegen uitspraken van iemand die graag een zwart schaap zoekt daar waar er geen is. Zoals ik al zei ligt het niet aan 1 categorie werknemers dat het bij de NMBS eventueel verkeerd gaat maar daar antwoord je niet op ongeacht het aantal mensen die de vraag al hebben gesteld. Geef degelijk gefundeerde argumenten voor uw stelling. Ter info ik ben geen treinbestuurder.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 21:08
door odul
Steven schreef: ....

Bij de laatste volledige staking was ik te Brussel Noord en wou ik een lege trein afvoeren naar Vorst rijtuigen
Hoe wou je dit dat doen? als je geen treinbestuurder bent????

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 21:23
door odul
Steven schreef:... De ene moment spreek je enkel van die ene staking maar voor de rest spreek je algemeen.
Dat klopt, al naar gelang dit nodig is.


...iemand die graag een zwart schaap zoekt daar waar er geen is.
Uh, jij bent begonnen over treinbestuurders die het zwarte schaap zouden zijn...
Zoals ik al zei ligt het niet aan 1 categorie werknemers dat het bij de NMBS eventueel verkeerd gaat maar daar antwoord je niet op ongeacht het aantal mensen die de vraag al hebben gesteld. Geef degelijk gefundeerde argumenten voor uw stelling.
Ik doe niks anders.
Eén bepaalde groep gaat morgen de NMBS besmeuren, en dat zou ik niet mogen aanklagen, omdat volgens u het aan meerdere zaken ligt.
Zo is het wel heel gemakkelijk om bepaalde boosdoeners onder de mat te steken.

Ter info ik ben geen treinbestuurder.
ahja? wat ben je dan?

... mijn loopbaan staat elders beschreven in dit topic

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 22:00
door Steven
odul schreef:
Steven schreef: ....

Bij de laatste volledige staking was ik te Brussel Noord en wou ik een lege trein afvoeren naar Vorst rijtuigen
Hoe wou je dit dat doen? als je geen treinbestuurder bent????
omdat ik in de verleden tijd spreek misschien ? Maar ik ga mijn persoonlijk dossier hier niet bloot leggen want dat is een ander verhaal.

Re: Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 22:55
door Matthias
Ik wil graag aannemen dat bij de meeste volledige stakingen bij het rijdend personeel de stakingsbereidheid eerder laag is, en dat enkelingen het treinverkeer zwaar kunnen verstoren, door bijvoorbeeld seinhuizen te bezetten. Dat treinbestuurders NMBS kapot maken, zou ik dus niet durven zeggen.

Wat er bij mij als gewone pendelaar echter niet ingaat, is dat het ASTB zo'n grote minachting heeft voor reizigers en bereid is om in een maand waar al drie stakingen zijn aangekondigd met grote impact (ik begin dan nog te tellen vanaf 1 december!), het lef heeft een vierde aan te kondigen en die dan nog één dag voordien te bevestigen als definitief zeker. Ik wil nog geloven dat hun kritiek op het premiesysteem terecht is, maar ergens moeten zij toch beseffen dat die timing op het walgelijke af is?
Dan vind ik eigenlijk ook niet dat er verbaasd gereageerd moet worden als er dan stellingen komen als 'treinbestuurders maken NMBS kapot', want hoe je het ook draait of keert, dat is wel de indruk die aan de buitenwereld gegeven wordt.

Treinbestuurders maken NMBS kapot!

Geplaatst: 10 dec 2014, 23:43
door Steven
Die indruk was er al hoor. Die krijgen treinbestuurders en treinbegeleiders (zij hebben rechtstreeks contact met de reiziger) na elke staking hoor. Het rijdend personeel en in sommige stations ook het stationspersoneel krijgen bij elke staking de vieze woorden naar het hoofd geslingerd of die mensen er nu iets mee te maken hebben of niet. Het zal de gewone pendelaars wordt wezen wie de echte staker is als er geen trein komt. Net daarom is de stelling van dit topic niet op zijn plaats. Ook zonder het astb en zonder deze staking bestond het verwijt al.