Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Eimai »

Die aparte lijnfoldertjes bestaan/bestonden toch al? 'k Heb ze nog niet gezien voor de nieuwe dienstregeling, maar de vorige jaren kon je toch van die foldertjes vinden in alle stations, gratis bovendien.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Eimai schreef:Die aparte lijnfoldertjes bestaan/bestonden toch al? 'k Heb ze nog niet gezien voor de nieuwe dienstregeling, maar de vorige jaren kon je toch van die foldertjes vinden in alle stations, gratis bovendien.
Uiteraard bestaan die al, maar als je ze allemaal wil, is het toch wel erg moeilijk om er aan te komen. Bovendien: zo beschik je dan ook wel over alle benodigde info, maar het is toch echt niet nodig dat je ook nog eens enkele tientallen keren de inleidende pagina's en de reclame hebt?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Wat eigenlijk nog echt verontrustend is, is dat men zelfs op een forum als dit vertrekt van de stelling dat je om de trein te nemen maar één (of enkele) folder(s) nodig hebt, omdat je toch altijd dezelfde verplaatsing maakt. Zolang we over OV op die manier denken, zal er nooit een stevige poot bestaan voor de uitbreiding ervan. Want zelfs hier gaat men ervanuit dat je voor alle andere verplaatsingen toch de auto neemt. Vandaar waarschijnlijk dat gps'en een zo groot mogelijk gebied bestrijken, terwijl trein- en busboekjes per definitie beperkt moeten blijven tot kleine foldertjes voor erg beperkte verplaatsingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

In de praktijk zie je dat een heel groot deel van de reizigers alles toch opzoekt via apps of de site. Het lijkt mij nuttiger meer in die richting te focussen.
Initiatieven zoals de interactieve infozuilen lijken mij dan ook geschikter om die enkele mensen zonder smartphone verder te helpen.
Tenslotte haalt een niet-doorwinterde reiziger veel meer info uit zo'n app dan uit een boekje.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:Tenslotte haalt een niet-doorwinterde reiziger veel meer info uit zo'n app dan uit een boekje.
Ja, maar stel nu dat je zoals Vic ergens in de Ardennen staat waar geen 3G ontvangst is, en je dan met je app weinig kan doen. Of nog beter, met alle toeters en bellen die op je smartphone opstaan is de batterij net leeg op het moment dat je iets wil opzoeken..

Een boekje heeft geen ontvangst of batterij nodig, enkel een paar ogen om gelezen te worden :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

msts.be schreef:
Shrek schreef:Tenslotte haalt een niet-doorwinterde reiziger veel meer info uit zo'n app dan uit een boekje.
Ja, maar stel nu dat je zoals Vic ergens in de Ardennen staat waar geen 3G ontvangst is, en je dan met je app weinig kan doen. Of nog beter, met alle toeters en bellen die op je smartphone opstaan is de batterij net leeg op het moment dat je iets wil opzoeken..

Een boekje heeft geen ontvangst of batterij nodig, enkel een paar ogen om gelezen te worden :lol:
En het is evenmin denkbeeldig dat alle elektronische info plots uitvalt: sinds een nieuwe site hebben bij De Lijn lukt het bijna zo vaak niet als wel. De zogenaamde realtime-info ligt nu al bijna een week plat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Tijgernoot »

Ik snap de behoefte aan papieren reisinformatie, maar de snelheid waarmee deze publicaties gemaakt worden (samenstellen, drukken, distributie) zorgen er wel voor dat informatie in de praktijk al verouderd kan zijn voordat het de verdelingsrekken bereikt. Er is bovendien geen efficiënte manier om wijzigingen snel door te geven, wat met publicatie via internet wel kan.

Hoewel ik ook kan begrijpen dat niet iedereen op het internet is aangesloten en ook geen smartphones heeft en daar goed mee uit de voeten kan, vraag ik mij ook af hoeveel mensen nu ook nog daadwerkelijk in staat zijn om hun reis met behulp van papieren hulpmiddelen uit te stippelen. Mijn inziens is het dan ook terecht dat vervoersbedrijven nadrukkelijk inzetten op actuele reisplanners en deze via een groot aantal kanalen beschikbaar maken. De medewerkers op de stations en in de trein kunnen een hulpbehoevende reiziger bovendien ook van een gedrukt reisadvies voorzien, ik heb er zelf ook wel eens eentje ontvangen van een treinbegeleider in Charleroi.

Nemen we een blikje over de noordelijke grens, dan zien we dat NS de publicatie van het spoorboekje al enige jaren gestaakt heeft. Ook hier is de juistheid van de informatie een reden geweest. Naast de zes momenten per jaar dat er in de dienstregeling structurele aanpassingen gemaakt kunnen worden (wees gerust, het blijft vaak bij minutenwerk en spoorwijzigingen) kunnen ook voor elke dag tot 36 uur van te voren wijzigingen gemaakt worden. Daarnaast zijn er voortdurend wijzigingen door een aanhoudende stortvloed van werkzaamheden, met name in de weekenden en vakantieperioden. Dit alles zorgt ervoor dat de juistheid van de informatie in het spoorboekje hooguit tot begin februari gegarandeerd kon worden. Om die redenen heeft men het gedrukte spoorboekje afgeschaft en ingezet op de digitale informatievoorziening (internet, apps, beeldschermen op de stations). Een reiziger kan altijd bij bemande informatiepunten op het station een papieren, persoonlijk reisadvies krijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:
Shrek schreef:Tenslotte haalt een niet-doorwinterde reiziger veel meer info uit zo'n app dan uit een boekje.
Ja, maar stel nu dat je zoals Vic ergens in de Ardennen staat waar geen 3G ontvangst is, en je dan met je app weinig kan doen. Of nog beter, met alle toeters en bellen die op je smartphone opstaan is de batterij net leeg op het moment dat je iets wil opzoeken..

Een boekje heeft geen ontvangst of batterij nodig, enkel een paar ogen om gelezen te worden :lol:
Dan denk ik dat de overgrote meerderheid van de reizigers met een infozuil op het perron veel beter geïnformeerd is dan met een spoorboekje.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door stefanic »

overweg13 schreef:
msts.be schreef:
Shrek schreef:Tenslotte haalt een niet-doorwinterde reiziger veel meer info uit zo'n app dan uit een boekje.
Ja, maar stel nu dat je zoals Vic ergens in de Ardennen staat waar geen 3G ontvangst is, en je dan met je app weinig kan doen. Of nog beter, met alle toeters en bellen die op je smartphone opstaan is de batterij net leeg op het moment dat je iets wil opzoeken..

Een boekje heeft geen ontvangst of batterij nodig, enkel een paar ogen om gelezen te worden :lol:
En het is evenmin denkbeeldig dat alle elektronische info plots uitvalt: sinds een nieuwe site hebben bij De Lijn lukt het bijna zo vaak niet als wel. De zogenaamde realtime-info ligt nu al bijna een week plat.
Vic, ik denk dat jij je uitstappen altijd mooi voorbereid, dus lijkt het best haalbaar om enkele bladzijden uit enkele lijnfolders af te drukken om je trip met wat veiligheidsmarge (gemiste aansluiting) te kunnen doen, dit als alternatief voor het meezeulen van de spoorboek, waaruit je dan op die bepaalde dag toch maar enkele bladzijden gebruikt.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Blijft het probleem dat je de ervaring van de gebruiker van het spoorboekje nooit kunt wegcijferen, en dat ik sommige elektronische reisadviezen ronduit belachelijk vind. Je kunt natuurlijk wel een aantal parameters invoeren, zoals bijv. de gewenste overstaptijd, maar voor ik dat allemaal heb ingebracht, heb ik het eerlijk gezegd op een overzichtelijker manier ook in het spoorboekje gevonden.
Wat de snelheid betreft, waarmee een papieren boekje veroudert: dat ligt tenslotte helemaal in handen van de NMBS, die overigens vrij goed de 2 periodes per jaar respecteert.
De fouten in het boekje zijn trouwens een teken des tijds: het is nu eenmaal de gewoonte geworden om een half afgewerkt product op de markt te brengen en dan te wachten op de fouten en de reacties. Ook vroeger zat er af en toe wel eens een foutje in het manueel te zetten spoorboekje, maar die werden er met het eerste bijvoegsel (ook met echte wijzigingen) uitgehaald.
En ja, ik toets mijn bevindingen ook altijd nog eens voor het vertrek, zodat eventuele wijzigingen toch nog tijdig ontdekt worden. Maar het boekje gaat steevast mee, omdat het nog altijd toelaat snel de reisplannen aan te passen. En nog eens ja, er is een tijd geweest dat je met 2 boekjes (een van de NMBS en een van de NMVB) het hele land door kon, en dat vond ik bijzonder handig.
Tot slot: ik weet wel dat een zestiger maatschappelijk niet meer meetelt. Zelfs voor de kijkcijfers tellen we niet mee, wat zouden die flitsende vervoerbedrijven dan rekening houden met ons. Maar lang niet iedereen wil afhankelijk worden van wat ik nog altijd een gadget vind. En dus wil ik alles ook op papier...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

stefanic schreef:[Vic, ik denk dat jij je uitstappen altijd mooi voorbereid, dus lijkt het best haalbaar om enkele bladzijden uit enkele lijnfolders af te drukken om je trip met wat veiligheidsmarge (gemiste aansluiting) te kunnen doen, dit als alternatief voor het meezeulen van de spoorboek, waaruit je dan op die bepaalde dag toch maar enkele bladzijden gebruikt.
Sterker, Stefan, op bepaalde dagen heb ik dat boekje helemaal niet nodig. Maar als ik ergens tussen pakweg Marloie en Bastogne aan het stappen ben, en er loopt plots iets verkeerd, dan wil ik weten welke reisweg het best uitkomt: via Houffalize en lijn 1011 naar Liège, via Houffalize en Gouvy, via Bastogne en Libramont, via Marloie... Gezien de frequenties van de TEC is de meest voor de hand liggende oplossing niet altijd de beste. En we hebben het ooit meegemaakt dat we met zo veel vertraging in Libramont aankwamen, dat we gewoon een compleet andere richting uitgingen om in de buurt van Vielsalm te gaan stappen. (Toen reden er nog treinen tussen Libramont en Gouvy.) Om het met wat minder woorden te zeggen: je weet nooit vooraf welke oplossing de beste is, en dus moet je over te veel boekjes beschikken om er echt werk van te maken. En om voor al die dingen nu een iPhone aan te kopen, gaat me wat ver, zeker als je weet dat mijn maandelijks mobiel gebruik nu schommelt tussen 1 en 2 EURO...
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Wat eigenlijk nog echt verontrustend is, is dat men zelfs op een forum als dit vertrekt van de stelling dat je om de trein te nemen maar één (of enkele) folder(s) nodig hebt, omdat je toch altijd dezelfde verplaatsing maakt.
Pardon, maar ik heb geen rijbewijs. En als je mijn bijdrage leest, zie je ook dat het meerdere lange lijnen zijn. De realiteit is dat ik niet iedere dag in de trein naar een andere plek onderweg ben (en in België ben ik sowieso maar een paar weken per jaar met slechts een km of 2000 bij NMBS, gok ik). Maar ook waar ik woon zou ik voor 10 van de 12 verplaatsingen maar 4 lijnfolders ofzo gebruiken, en de bussen zitten er dan helaas niet bij en die heb je wel vaker nodig.
Vandaar waarschijnlijk dat gps'en een zo groot mogelijk gebied bestrijken, terwijl trein- en busboekjes per definitie beperkt moeten blijven tot kleine foldertjes voor erg beperkte verplaatsingen.
Ik heb zo'n gadget (dat ben ik met je eens, blij dat er nog mensen zo over denken) en ik zet er enkel de kaarten in die ik nodig heb, af en toe een kaart erbij of eraf. Als je niet moet autorijden of fietsen heb je ook niet de tussenliggende kaarten nodig. Wat ik wel mis is een kaart met enkel treinlijnen, die mag dan wel weer heel Europa bevatten. Ik geef toe: spielerei.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door kika »

Tijgernoot schreef:Hoewel ik ook kan begrijpen dat niet iedereen op het internet is aangesloten en ook geen smartphones heeft en daar goed mee uit de voeten kan, vraag ik mij ook af hoeveel mensen nu ook nog daadwerkelijk in staat zijn om hun reis met behulp van papieren hulpmiddelen uit te stippelen.
Daar ben ik benieuwd naar overweg13 zijn reactie en ervaringen met leerlingen van lang geleden. Ik heb er zo mijn twijfels bij, in mijn omgeving was het lezen van zulke dienstregelingen vaak iets wat gevraagd werd aan 2,3 'geletterden.' Het zal er niet op vooruit gegaan zijn, net als met kaartlezen.
De medewerkers op de stations en in de trein kunnen een hulpbehoevende reiziger bovendien ook van een gedrukt reisadvies voorzien, ik heb er zelf ook wel eens eentje ontvangen van een treinbegeleider in Charleroi.
Gemiste kans dat de automaten geen (actueel!) reisadvies kunnen geven.
Nemen we een blikje over de noordelijke grens, dan zien we dat NS de publicatie van het spoorboekje al enige jaren gestaakt heeft. Ook hier is de juistheid van de informatie een reden geweest. Naast de zes momenten per jaar dat er in de dienstregeling structurele aanpassingen gemaakt kunnen worden (wees gerust, het blijft vaak bij minutenwerk en spoorwijzigingen) kunnen ook voor elke dag tot 36 uur van te voren wijzigingen gemaakt worden. Daarnaast zijn er voortdurend wijzigingen door een aanhoudende stortvloed van werkzaamheden, met name in de weekenden en vakantieperioden. Dit alles zorgt ervoor dat de juistheid van de informatie in het spoorboekje hooguit tot begin februari gegarandeerd kon worden. Om die redenen heeft men het gedrukte spoorboekje afgeschaft en ingezet op de digitale informatievoorziening (internet, apps, beeldschermen op de stations). Een reiziger kan altijd bij bemande informatiepunten op het station een papieren, persoonlijk reisadvies krijgen.
En hoeveel bemande informatiepunten zijn er? En blijkbaar is het alternatief wel degelijk een succes: http://www.treinspoorboekje.nl/ Over de kwaliteit en correctheid kan ik niets zinnigs zeggen, maar het is wel duidelijk dat er veel mensen het misten. Zelfde verhaal met de geel (en blauwe) vertrekstaten: een terechte storm van verontwaardiging brak los als je het mij vraagt. Qua werken: dat is inderdaad erg lastig in boekvorm te verpakken, dat klopt. Mapje waar je dan zelf een extra uitdraai (of op het station oppikken) in kan steken kan dat ten dele oplossen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

[quote="kika"]
Daar ben ik benieuwd naar overweg13 zijn reactie en ervaringen met leerlingen van lang geleden. Ik heb er zo mijn twijfels bij, in mijn omgeving was het lezen van zulke dienstregelingen vaak iets wat gevraagd werd aan 2,3 'geletterden.' Het zal er niet op vooruit gegaan zijn, net als met kaartlezen.

[quote]
Ik heb inderdaad een tijdlang geëxperimenteerd met het aanleren van het gebruik van het spoorboekje. Zoals altijd geldt, dat je geen les kunt geven over een onderwerp dat je niet voor de volle 100 % beheerst. Daar zat ik dus goed. Misschien herinneren sommigen zich nog dat in 1984, bij de invoering van het allereerste IC-IR-plan, geprobeerd werd om de IC-verbindingen op een andere manier voor te stellen. Ik leerde mijn leerlingen in een tweetal lessen beide methoden gebruiken, en ik had eerlijk gezegd de indruk dat ze na die twee lessen beter met de klassieke dienstregeling overweg konden dan met de nieuwe presentatie, die trouwens na enkele jaren alweer uit het spoorboekje verdween. Ik herinner me wel dat minstens 80 % van de leerlingen zelfs na een relatief korte introductie in staat waren om verbindingen met maximaal 1 aansluiting te vinden. Een vijfde van de leerlingen kon zich onvoldoende inleven in het structurele aspect van spoorwegnet en dienstregelingen, en bakte er dus niet te veel van. Maar ik ben er wel van overtuigd gebleven dat een groot deel van mijn leerlingen toen hebben leren omgaan met dienstregelingen die op een klassieke manier gepresenteerd worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door stefanic »

kika schreef:En hoeveel bemande informatiepunten zijn er? En blijkbaar is het alternatief wel degelijk een succes: http://www.treinspoorboekje.nl/ Over de kwaliteit en correctheid kan ik niets zinnigs zeggen, maar het is wel duidelijk dat er veel mensen het misten. Zelfde verhaal met de geel (en blauwe) vertrekstaten: een terechte storm van verontwaardiging brak los als je het mij vraagt. Qua werken: dat is inderdaad erg lastig in boekvorm te verpakken, dat klopt. Mapje waar je dan zelf een extra uitdraai (of op het station oppikken) in kan steken kan dat ten dele oplossen.
Maar ik alvast hou TTB niet tegen als zij net als ROVER, desnoods op basis van de lijnfolders op de NMBS-website, zelf met pdf-geknip-en-geplak een spoorboek samenstellen die ze dan afprinten en verkopen (en als integrale-spoorboek-pdf op hun website zetten). Da's iets dat trouwens TTB al gedaan heeft toen ze een spoorboekje 'dec2014' hebben proberen samen te stellen op basis van dienstregelinggegevens van her-en-der...

Nog iets: lijnfoldertjes met nietjes-met-een-oogje zijn zo bv. uitgegeven in dec 2009. Ook in 2010 hadden de lijnfolders zo'n nietjes. Zeer handig om zo in een ringkaftje te steken.
spoorwegrealist
Plaats reactie