Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Tram44 »

Er worden nog steeds volwaardige spoorboekjes verkocht. Gisteren heb ik in Antwerpne de twee dleen kunnen kopen: 5 EUR voor de weekdienst, 4 EUR voor het weekend.

Mod-info: dit topic is afgesplitst van het topic over de nieuwe dienstregeling
Laatst gewijzigd door Steve op 08 dec 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Tram44 schreef:Er worden nog steeds volwaardige spoorboekjes verkocht. Gisteren heb ik in Antwerpne de twee dleen kunnen kopen: 5 EUR voor de weekdienst, 4 EUR voor het weekend.
En op tijd! Ik hoop dat ze het boekje nog lang publiceren. Het is nog altijd het handigste, want overzichtelijkste opzoekmedium. Hopelijk zijn de fouten die erin stonden ook in het papieren boekje verbeterd. In de pdf's op de website van de NMBS zijn ze dat alleszins wel, althans degene die ik gesignaleerd had, is er uit.
Met vriendelijke groet

overweg13
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door The_Knitter »

Mooi dat ze er zijn. Ik, als buitenlander, die niet altijd mijn Belgische simkaart óf roaming gebruik, kan dan toch makkelijk een dienstregeling opzoeken. Binnenkort maar weer eventjes langs het loket hiervoor!
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

overweg13 schreef:
Tram44 schreef:Er worden nog steeds volwaardige spoorboekjes verkocht. Gisteren heb ik in Antwerpne de twee dleen kunnen kopen: 5 EUR voor de weekdienst, 4 EUR voor het weekend.
En op tijd! Ik hoop dat ze het boekje nog lang publiceren. Het is nog altijd het handigste, want overzichtelijkste opzoekmedium. Hopelijk zijn de fouten die erin stonden ook in het papieren boekje verbeterd. In de pdf's op de website van de NMBS zijn ze dat alleszins wel, althans degene die ik gesignaleerd had, is er uit.
Helaas zitten er diverse fouten in:
-IC Antwerpen-Hasselt via de luchthaven stopt in Berchem (stop niet weergegeven op L25, evenmin als stop luchthaven). In de richting van Antwerpen is het wel juist...
-IC Mechelen-Gent stopt in Wetteren (niet weergegeven L53)
-Studententrein Hamont-Leuven op zondag heeft onterecht herkomst Neerpelt
-P 7991 Gent-Kortrijk is laattijdig aangepast op vraag van NMBS en vertrekt 11' vroeger in Gent
-tientallen treinen die last-minute (na afsluiten van bestanden voor de drukker) nog gewijzigd zijn door Infrabel
-... en ongetwijfeld nog meer elementen, waar ik nu niet direct opkom, of die nog moeten blijken.

Ik ben trouwens (persoonlijke mening!) absoluut voorstander van afschaffen van het spoorboekje als één boek. Ik ga voor een kaftje met algemene inleiding en ICIR-gids en bv. 5 lijnfolders naar keuze, die door de echte fanaat kan angevuld worden met folders van alle lijnen, als je persé een volledig spoorboekje wil.
spoorwegrealist
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Paul »

In tegenstelling tot Stefanic ben ik, net als Overweg13, voorstander van de publicatie van een volledig spoorboekje.
Het zou compacter moeten kunnen, zoals het tot in de jaren 1960-1970 was (kleiner formaat, dunner papier), zodat je het gemakkelijk kunt meenemen op reis.
En natuurlijk zouden er zo weinig mogelijk fouten moeten instaan...
Een voorstel: laten we een apart topic opstarten waarin iedereen correcties en aanvullingen kan signaleren, zodat wie dat wenst zijn aangekochte spoorboekje handmatig kan verbeteren.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

stefanic schreef:Ik ben trouwens (persoonlijke mening!) absoluut voorstander van afschaffen van het spoorboekje als één boek. Ik ga voor een kaftje met algemene inleiding en ICIR-gids en bv. 5 lijnfolders naar keuze, die door de echte fanaat kan aangevuld worden met folders van alle lijnen, als je persé een volledig spoorboekje wil.
Eens. Toegegeven, ook ik zal in de situatie belanden waar ik zonder lijnfolder in De Panne of Couvin zit, maar realistisch gezien zit ik toch meestal op de lijnen tussen Lille - Roosendaal, Aachen/Maastricht - Gent en Antwerpen-Brussel. En met mij vele mensen. Wat ook handig kan zijn is dat je even zelf een extra lijnfolder kan afdrukken om er bij te steken, kan je makkelijk de laatste informatie bij de hand hebben.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind wel degelijk dat er papieren informatie moet bestaan, het gaat me enkel over de vorm, met persoonlijke voorkeur.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

kika schreef:
stefanic schreef:Ik ben trouwens (persoonlijke mening!) absoluut voorstander van afschaffen van het spoorboekje als één boek. Ik ga voor een kaftje met algemene inleiding en ICIR-gids en bv. 5 lijnfolders naar keuze, die door de echte fanaat kan aangevuld worden met folders van alle lijnen, als je persé een volledig spoorboekje wil.
Eens. Toegegeven, ook ik zal in de situatie belanden waar ik zonder lijnfolder in De Panne of Couvin zit, maar realistisch gezien zit ik toch meestal op de lijnen tussen Lille - Roosendaal, Aachen/Maastricht - Gent en Antwerpen-Brussel. En met mij vele mensen. Wat ook handig kan zijn is dat je even zelf een extra lijnfolder kan afdrukken om er bij te steken, kan je makkelijk de laatste informatie bij de hand hebben.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind wel degelijk dat er papieren informatie moet bestaan, het gaat me enkel over de vorm, met persoonlijke voorkeur.
Extra lijnfolders afdrukken kan toch perfect! Ze staan allemaal online, en met correctere informatie dan de dikke spoorboek of de lijnfoldertjes die nu op papier beschikbaar zijn! Bovendien print je dan enkel de info af die je nodig hebt, en niet het hele foldertje (week+weekend, inclusief reclame, cover, kaartje,...)
Ik kijk trouwens ook uit naar het topic met gevonden fouten in de spoorboek (weliswaar in de hoop dat het een erg kort topic zal zijn :wink: )!
Je zegt het zelf: je gebruikt zelf pakweg 3, 4 lijnfolders, en al de rest is dus gewicht (en nodeloos omgehakte bomen) dat je meezeult voor die ene keer dat je eens in een andere uithoek van het land beland. De huidige layout (niet langer landscape) is bovendien onhandig en nog meer papierverspillend dan vroeger.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

Uiteraard heeft niet iedereen een smartphone, maar voor diegenen die dit wel hebben: je kunt ook perfect de benodige lijnfolders downloaden, zodat je geen gebruik hoeft te maken van een internetverbinding op je treinreis.

Desalniettemin vind ik het absoluut niet kunnen dat er spoorboekjes verkocht worden met zoveel fouten in. Niet iedereen heeft immers internet. Diegenen zonder internet dienen 100% te kunnen vertrouwen op de spoorboekjes.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Merijn schreef:Uiteraard heeft niet iedereen een smartphone, maar voor diegenen die dit wel hebben: je kunt ook perfect de benodige lijnfolders downloaden, zodat je geen gebruik hoeft te maken van een internetverbinding op je treinreis.

Desalniettemin vind ik het absoluut niet kunnen dat er spoorboekjes verkocht worden met zoveel fouten in. Niet iedereen heeft immers internet. Diegenen zonder internet dienen 100% te kunnen vertrouwen op de spoorboekjes.
Neen. De enige officiële info zijn de gele affiches. De rest is extra. Daarom staat er ook in de spoorboekjes dat er foute info kan instaan.
spoorwegrealist
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Mechanik »

er bestaan ook pdf-programma's waarmee je verschillende pdf bestanden aan elkaar kunt "afprinten" zoals bij Nitro pdf via de printerinstellingen .. en zo kun je een volledig gepersonaliseerd spoorboekje aanmaken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Voor het Publiek zijn de gele affiches het enige punt waarnaar men verwijst als het op uurregeling aankomt. Dat men intern nog ander documenten gebruikt daar heeft het publiek niets aan he :mrgreen:
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Merijn »

Stefanic, ik kan je volgen dat er staat dat er info verkeerd kan zijn. Bij mij komt dan wel de vraag naar boven vanwaar de NMBS het lef vandaan haalt om geld te vragen hiervoor...

Laat me wel zelf de discussie voor zijn: ik begrijp uiteraard wel dat er heel veel (gratis) alternatieven zijn.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door stefanic »

Merijn schreef:Stefanic, ik kan je volgen dat er staat dat er info verkeerd kan zijn. Bij mij komt dan wel de vraag naar boven vanwaar de NMBS het lef vandaan haalt om geld te vragen hiervoor...

Laat me wel zelf de discussie voor zijn: ik begrijp uiteraard wel dat er heel veel (gratis) alternatieven zijn.
Voldoende argumenten om maar te stoppen met dat boekje? :wink:

In alle drukwerk kunnen fouten staan, en dat wordt dan ook altijd expliciet vermeld. Kijk maar naar reclamefolders, prijslijsten etc.
't Is uiteraard niet zo dat er bewust fouten in worden gezet, maar het spoorboekje is een momentopname van het aanbod, x weken voordat deze effectief ingaat. Dat kan niet anders, want de drukker heeft ook tijd nodig voor het maken van de boekjes.
Alternatief is dat we wachten met het finaliseren van het boekje, en het naar de drukker doorzenden, tot als we 'zeker' zijn dat er niets meer veranderd. Maar dan zal er weer geklaagd worden dat het boekje, ergens half januari, veel te laat komt.
En we weten bovendien uit ervaring dat er altijd nog aanpassingen gebeuren, tot het laatste moment, en zelfs nog erna. Stel dat er in februari dingen bijgestuurd worden... die zullen niet in het spoorboekje staan, maar wel in de online folders en dienstregelingentoepassingen.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door overweg13 »

Ik ben dus een onvoorwaardelijk voorstander van het spoorboekje, en de argumentatie over de losse lijnfolders klopt niet helemaal. In te veel stations worden namelijk folders beschikbaar gesteld die hun beste tijd gehad hebben, zeg maar waarvan de geldigheid vervallen is.
Maar dat betekent uiteraard niet dat het boekje zijn huidige vorm moet behouden. Er kan (gemakkelijk?) voor een alternatief gezorgd worden, in de vorm van een niet te ruime kleine ringfarde. Als de lijnfolders dan met ringetjes uitgerust worden, kunnen die makkelijk in en uit de farde gehaald worden, wat het probleem met de geldigheid (of de fouten) vrij handig kan oplossen. De gebruiker kan dan zelf beoordelen wat hij meeneemt. Ik vind wel dat de NMBS de boekjes moet blijven drukken, want eerlijk gezegd, alle boekjes zelf afdrukken zie ik niet zo meteen zitten. Zelfs als je als boekje afdrukt, heb je nog een groter formaat dan de huidige boekjes.
Ik heb maar één grote maar - eigenlijk twee:
1. het vergt toch wel wat meer organisatiedrang van de gebruiker; het volledige boekje biedt op dat vlak voordelen;
2. in de jaren 1980 deed de NMVB een experiment met dergelijke kaftjes - die waren toen knal oranje, in de huisstijl; alleen is de NMVB er traditiegetrouw noiit in geslaagd het systeem te laten werken: elke entiteit voorzag dan een farde, en bij wijzigingen kreeg de klant nieuwe lijnboekjes toegestuurd, zodat wat in de farde zat altijd up-to-date was. Dat was de theorie zoals die uit Mechelen vertrok, maar de entiteiten veegden hier vierkant hun voeten aan, zodat je als gebruiker toch nooit zeker was dat je de actuele dienstregeling had. Ik sta dus niet echt te springen voor de invoering van het systeem, tenzij de NMBS kan garanderen dat ze het beter kunnen dan de prestatie van de NMVB destijds.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door kika »

stefanic schreef:Extra lijnfolders afdrukken kan toch perfect!
Het ging me er om dat ze dan netjes in dat mapje moeten kunnen passen met 1 of 2 keer vouwen en 1 keer perforeren, dat je niet met 2 formaten zit. Daar zie ik de NMBS wel toe in staat :mrgreen:
Plaats reactie