Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 16 mei 2018, 09:34Sorry maar dat bekijk je verkeerd. Het zijn effectief de klanten, het merendeel van de reizigers, die verzot zijn op de app. De klanten zelf zoeken voor het overgrote deel hun reis op op laptop of smartphone. De klanten waren vragende partij om wat meer mensen met kennis van moderne communicatiemiddelen in de NMBS te hebben.
De app staat nu centraal omdat de reizigers dat zo willen en het bedrijf volgt de reizigers.
Het enige wat je kan zeggen is dat het centraal stellen van de site en app niet automatisch hoeft te betekenen dat ze de archaische methode moeten verwaarlozen, wat nu soms wel gebeurd.
Shrek, ik vind het prima dat de NMBS er alles aan doet om goede apps te ontwikkelen en de digitale informatie te verzorgen. Ik maak er ook dagelijks gerbruik van. En ik merk voortdurend de onvolkomenheden ervan op. Zoals de routeplanner die onrealistische of 'avontuurlijke' reiswegen voorstelt. Of die onterecht vermeldt dat een verbinding 'niet toegelaten is' of dat je er 'meer dan één reisbiljet voor nodig hebt'. Ik snap niet dat die hoog opgeleide IT-mensen zulke bugs - waar we al jaren over klagen - er niet uit kunnen halen.

Anderzijds wil ik graag de volledige dienstregeling op de lijnen kunnen consulteren. Dat hoeft niet op papier te zijn, een digitale pdf is prima. En ik begrijp niet waarom het niet mogelijk zou zijn de lijnfolders up to date te houden en ze op tijd te publiceren. En ik begrijp ook niet waarom de pdf's van gewijzigde dienstregelingen tijdens werken niet meer te raadplegen zijn. Het is immers belangrijk om een overzicht te hebben van de volledige dienstregeling, zodat je kan inspelen op onverwachte problemen of gemiste aansluitingen tijdens een reis. Met "archaïsch" heeft dat niets te maken, integendeel.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
AK81

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door AK81 »

We leven in 2018 en de technologie staat niet stil, dat beseft iedereen. Maar de slinger slaat te ver door want door de app heb je geen overzicht van het treinverkeer op een bepaalde lijn. In Frankrijk zijn er ook al jaren geen fiches meer van de TGV-verbindingen en dat maakt het verdomd lastig om iets op te zoeken. Een spoorboekje (op pdf is ook prima voor mij) is de 'catalogus' van het treinaanbod, dat is toch een basisdocument maar ook dat vindt de NMBS niet belangrijk... Hetzelfde bij De Lijn die op haar website de lijnfolders goed verstopt...
Laburnum

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Laburnum »

Ik ben ook reiziger bij de NMBS, en behoor tot de generatie die digitaal is opgegroeid. Een app, routeplanner, allemaal OK, als aanvullend initiatief. Maar het probleem is dat de NMBS er een reden in vindt helemaal geen drukwerk meer te verspreiden. Daarmee blijft een groot deel van de reizigers in de kou staan: de meer ervaren spoorreizigers die graag "hunne plan" trekken, alsook ouderen of gewoon mensen die het eventjes gehad hebben met al die apps. Die "apps" houden mensen dom, en zonder hun smartphone zijn ze niet capabel om de juiste reisweg, of nog maar het juiste spoor te vinden. De besparingen op folders leidt tot minder reizigers, want hoe overhaal je de reiziger als je hem zegt "trek uw plan met de routeplanner". Iemand die nog nooit met de trein gereist heeft haakt zo af, zeker als er geen loket is waar hij om inlichtingen kan vragen.
AK81

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door AK81 »

Het is toch niet normaal dat reizigers veel meer informatie vinden op privé-websites (zoals seat61.com) over reizen met de trein dan bij de spoorwegmaatschappijen zelf - alsof je een nieuwe auto gaat kopen en de verkoper je zegt dat je alle info maar in de autogids moet gaan zoeken... Nu hangen er terug netkaarten in de stations, toch al iets...
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Wouterh12 »

Je kan via de website nog wel veel terugvinden, door op een aantal tabs tegelijk de reisplanner te openen en individuele (of alternatieve) delen van een traject te bekijken. Zo kan je tenminste de beste overstap zelf bepalen en ook nagaan wat de mogelijkheden zijn als de normale aansluiting gemist wordt, in plaats van te vertrouwen op wat de reisplanner of app voorstelt.

Het enige probleem is dan dat sommige treinen verborgen worden, zoals de Benelux tussen Mechelen en Brussel bijvoorbeeld. Als er storingen zijn op de lijn Schaarbeek-Vilvoorde-Mechelen kan dat echter een handig alternatief zijn, ook al maakt die een trage omweg langs de luchthaven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Eerlijk? Dan vind ik het veel sneller op papier en hou ik ook constant het overzicht.
Met vriendelijke groet

overweg13
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Wouterh12 »

overweg13 schreef: 17 mei 2018, 00:01 Eerlijk? Dan vind ik het veel sneller op papier en hou ik ook constant het overzicht.
Zeker, maar dan moet het wel op papier beschikbaar en up-to-date zijn, wat dus duidelijk geen prioriteit meer is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Wouterh12 schreef: 17 mei 2018, 21:08
overweg13 schreef: 17 mei 2018, 00:01 Eerlijk? Dan vind ik het veel sneller op papier en hou ik ook constant het overzicht.
Zeker, maar dan moet het wel op papier beschikbaar en up-to-date zijn, wat dus duidelijk geen prioriteit meer is.
Vandaar dat de NMBS langs alle zijden bestookt zou moeten worden om wat meer aandacht hieraan te besteden
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals reeds eerder gesteld: als eenmaal alle relevante informatie wordt aangeboden, al ware het maar via een API, dan is het geen titanenwerk om daaruit pdf of wat dan ook te genereren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 18 mei 2018, 15:30 Zoals reeds eerder gesteld: als eenmaal alle relevante informatie wordt aangeboden, al ware het maar via een API, dan is het geen titanenwerk om daaruit pdf of wat dan ook te genereren.
NMBS site schreef:NMBS stelt de data ter beschikking in de vorm van GTFS, een gemeenschappelijk formaat voor openbaar vervoer dienstregelingen. Deze GTFS-feed laat NMBS toe om deze data ter beschikking te stellen aan derden die eigen toepassingen willen ontwikkelen. Een GTFS-feed is geen API. De data worden ter beschikking gesteld via een web URL. Als ontwikkelaar haal je deze data op en kun je ermee aan de slag, er is verder geen interactie tussen leverancier en ontwikkelaar nodig. Bij een API is er op continue basis onderlinge communicatie tussen de softwareprogramma’s van beide partijen.
Dus: wie programmeert even een app die PDF's per lijn genereert?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hm, toch maar eens bekijken. Welke is dan wel de URL waar NMBS deze GTFS-bestanden aanbiedt? Ik zie het best zitten om daar wat mee aan de slag te gaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Freken »

jan_olieslagers schreef: 18 mei 2018, 15:47 Hm, hm, toch maar eens bekijken. Welke is dan wel de URL waar NMBS deze GTFS-bestanden aanbiedt? Ik zie het best zitten om daar wat mee aan de slag te gaan.
Ze zijn niet zo maar vrij beschikbaar, normaal zou het via http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... -data.aspx wel moeten lukken.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Welbedankt, @Freken! Maar zo werkt dat voor mij dus niet. Alleen met gegevens die onvoorwaardelijk vrij en open beschikbaar zijn wil ik aan de slag. Als ze mijn naam en voornaam en toenaam en maat van onderbroek willen weten dan pik ik onmiddellijk af. GDPR en zo, ik ga altijd al spaarzaam om met mijn privacy.

Of moet men soms al die gegevens voorleggen aan het loket om een papieren spoorboekje te kunnen verkrijgen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Freken »

jan_olieslagers schreef: 18 mei 2018, 17:21 Welbedankt, @Freken! Maar zo werkt dat voor mij dus niet. Alleen met gegevens die onvoorwaardelijk vrij en open beschikbaar zijn wil ik aan de slag. Als ze mijn naam en voornaam en toenaam en maat van onderbroek willen weten dan pik ik onmiddellijk af. GDPR en zo, ik ga altijd al spaarzaam om met mijn privacy.

Of moet men soms al die gegevens voorleggen aan het loket om een papieren spoorboekje te kunnen verkrijgen?
Inderdaad, ik had het ook graag anders gezien maar daar krijgen wij helaas geen inspraak in. Ik heb een flauw vermoeden dat het is opgelegd door de juridische afdeling van de NMBS of door een paar managers die het niet zo leuk dat door de beslissing van minister De Croo iedereen toegang zou moeten krijgen tot hun interne gegevens.

Verder denk ik dat iRail nog steeds hun eigen API ter beschikking stelt die wel voor iedereen toegankelijk is maar niet zo uitgebreid.
Plaats reactie