Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door am62 »

Ik lees op http://mobility-brochures.b-rail.be/nl/ ... regelingen

Message
Om u persoonlijk op de hoogte te houden van alle aanpassingen die worden aangebracht aan de brochures die u nodig heeft, is het mogelijk om u hierop te abonneren via My SNCB.


--> Ik heb gezocht bij My"SNCB" maar niets gevonden... Ik kan wel de vier treinen aanduiden die gevolgd worden en waarbij dan een sms wordt gestuurd via 8833. Maar de Message om het gaan te zoeken in MySNCB... neen, onduidelijk en dat zou pas een echte aanwinst zijn dat je op die manier op de hoogte wordt gehouden van wijzigingen in die brochures (althans voor pendelaars want reizigers zoals OW13 komen hier niet aan hun trekken).

Misschien toch een datum laatste aanpassing invoeren bij die brochures ?
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Om het met wat minder woorden te zeggen: je weet nooit vooraf welke oplossing de beste is, en dus moet je over te veel boekjes beschikken om er echt werk van te maken.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wilt zeggen? Occasioneel heb je naast de complete NMBS dienstregeling ook nog alle foldertjes nodig van Tec Luxemburg en Luik? Je weet nooit op voorhand of je een loodgieter nodig hebt dus loop je niet rond met een adresboekje van arts, nooddiensten, geliefden, werk maar neem je zowel de witte als gouden gids mee?

Je verhaal doet me een beetje denken aan het Verkehrsverbund waar ik woon. Er zijn maar 12-15 folders die ik wekelijks nodig heb (denk te hebben). Af en toe ga ik naar ergens anders, dus dan mogen er weer 4 of 6 meer mee. Maar als ik pech heb en aan de andere kant van stad X moet zijn, of onverwacht 2 andere metro's + bus neem, dan baal ik want dan ontbreken er weer 6 folders. Nog steeds 60 (gokje) folders die ik een heel jaar niet of slechts eenmalig zal bekijken. Omdat ik er simpelweg niet kom.
En om voor al die dingen nu een iPhone aan te kopen, gaat me wat ver, zeker als je weet dat mijn maandelijks mobiel gebruik nu schommelt tussen 1 en 2 EURO...
Je kan ook een e-bookreader aanschaffen en daarop alle lijnfolders frotten :mrgreen:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Ik drukte een paar dagen geleden de dienstregelingen van lijn 35 af.
Nu hoopte ik op een eenvoudige wijze iets mee te hebben dat voorlopig kon dienen in afwachting van de spoorbijbel.
Gefopt want: het economisch en ecologisch dubbelzijdig afdrukken zorgt ervoor dat de snijlijnen voor de voorkant anders zijn dan de achterkant.
Een oplossing die weinig waard is...
Lijnfolders kunnen wel maar toch schafte ik me een spoorboekje aan.
Volgens de man aan het loket liep de verkoop al goed, en het is wel heel straf dat een boek zonder promotie vlot over de toonbank gaat.
En dat voor fictie ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door brunel »

De Neserlandse Spoorwegen geven sinds 2010 geen spoorboekje meer uit, zoals geloof ik wel eerder in dit draadje gememoreerd. Kennelijk blijft er toch vraag naar.
http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... er-te-koop
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Tijgernoot »

Er zal altijd een vraag zijn naar een spoorboekje of een papieren dienstregeling, maar het is met een verkoop van enkele duizenden exemplaren toch wel een nicheproduct, als je dat afzet tegen 1 miljoen dagelijkse treinreizigers is het niet veel.

Maar het maken, drukken en de distributie van het spoorboekje is niet gratis, de kosten wegen vaak niet op tegen de baten en papier heeft wel een aantal aandelen, dus heeft NS het afgeschaft. Maar ze vinden het geen probleem als iemand anders wel een spoorboekje maakt. De mensen die het willen hebben ook weer tevreden en NS zit niet met de lasten.

In Belgie zou TreinTramBus (en de vergelijkbare Waalse organisatie) een boekje kunnen uitgeven, is NMBS er ook vanaf.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Tijgernoot schreef:Er zal altijd een vraag zijn naar een spoorboekje of een papieren dienstregeling, maar het is met een verkoop van enkele duizenden exemplaren toch wel een nicheproduct, als je dat afzet tegen 1 miljoen dagelijkse treinreizigers is het niet veel.

Maar het maken, drukken en de distributie van het spoorboekje is niet gratis, de kosten wegen vaak niet op tegen de baten en papier heeft wel een aantal aandelen, dus heeft NS het afgeschaft. Maar ze vinden het geen probleem als iemand anders wel een spoorboekje maakt. De mensen die het willen hebben ook weer tevreden en NS zit niet met de lasten.

In Belgie zou TreinTramBus (en de vergelijkbare Waalse organisatie) een boekje kunnen uitgeven, is NMBS er ook vanaf.
Alleen heb ik nooit begrepen wat de extra kost aan het spoorboekje kan zijn: het zetten kan nauwelijks een probleem zijn - nu ja, zetten, even vergeten dat we in 2014 leven - want dat moet toch al gebeuren voor de lijnfolders. Wat je aan papier betaalt voor het spoorboekje, win je weer gedeeltelijk in omdat je minder lijnfolders moet drukken. Maar het is inderdaad een nicheproduct geworden, nu zelfs het eigen personeel het niet meer krijgt.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
Tijgernoot schreef:Maar het maken, drukken en de distributie van het spoorboekje is niet gratis, de kosten wegen vaak niet op tegen de baten en papier heeft wel een aantal aandelen, dus heeft NS het afgeschaft. Maar ze vinden het geen probleem als iemand anders wel een spoorboekje maakt. De mensen die het willen hebben ook weer tevreden en NS zit niet met de lasten.
Alleen heb ik nooit begrepen wat de extra kost aan het spoorboekje kan zijn: het zetten kan nauwelijks een probleem zijn - nu ja, zetten, even vergeten dat we in 2014 leven - want dat moet toch al gebeuren voor de lijnfolders. Wat je aan papier betaalt voor het spoorboekje, win je weer gedeeltelijk in omdat je minder lijnfolders moet drukken.
Uit betrouwbare bron weet ik dat het uitgeven van het spoorboekje de afgelopen jaren voor Rover en Treinreiziger.nl geen verliespost is geweest.

Groetjes,
Rian
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door spurt2244 »

Afgelopen weekend de spoorbijbels meegenomen uit België :D (ze zijn super handig)
Binnenkort spoorbijbel van Nederland aanschaffen.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dentheo »

Zomaar... vorige week onderweg in Sachsen (geen sneeuw) op een lijntje van een regionale uitbater:
Op één van de stationnetjes springt een student in de trein met een grote tas.
Die begint aan elke reiziger een klein geschenk uit te delen samen met een plooifolder van de nieuwe dienstregeling.

Op de tram-trein van Chemnitz volgt er twee dagen later een pakje met een koekje en een folder met de nieuwe dienstregeling van de conductrice.
Dat vond ik wel netjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door benoit »

Ook in het station van Poperinge en dat van Ieper zijn er geen spoorboekjes meer beschikbaar... Enkel nog de delen voor de weekends.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door kika »

Stukken beter dus dan in Midden-Franken: norse busbestuurders die dubbelchecken of je een kaartje hebt, niet weten wat het nieuwe tarief is en sterretjes i.p.v. lijn- en zonenummer uit de stempelautomaat prima vinden. Maar Theo, wat heeft dat te maken met spoorboekjes?

Wat misschien wel relevant is, is dat de realtime planner ik gebruikte (die maakt op haar beurt gebruik van de DB site op de achtergrond), kaduuk is sinds een dag of 4. Ben erg blij met de uurregelingen aan bus- en treinhaltes. De website van mijn Verkehrsverbund laat het ook afweten: vandaag al staat er niets meer op de voorpagina over veranderde dienstregeling noch over aanstaande prijsveranderingen. Het kan altijd beter :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

kika schreef: Wat misschien wel relevant is, is dat de realtime planner ik gebruikte (die maakt op haar beurt gebruik van de DB site op de achtergrond), kaduuk is sinds een dag of 4. Ben erg blij met de uurregelingen aan bus- en treinhaltes. De website van mijn Verkehrsverbund laat het ook afweten: vandaag al staat er niets meer op de voorpagina over veranderde dienstregeling noch over aanstaande prijsveranderingen. Het kan altijd beter :wink:
Zoals ik elders gemeld heb: de DB is ermee gestopt, maar je vindt dezelfde planner op de website van de ÖBB: http://www.oebb.at/en/Planning_your_tri ... /index.jsp. Veel plezier ermee!
Met vriendelijke groet

overweg13
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door brunel »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:
Tijgernoot schreef:Maar het maken, drukken en de distributie van het spoorboekje is niet gratis, de kosten wegen vaak niet op tegen de baten en papier heeft wel een aantal aandelen, dus heeft NS het afgeschaft. Maar ze vinden het geen probleem als iemand anders wel een spoorboekje maakt. De mensen die het willen hebben ook weer tevreden en NS zit niet met de lasten.
Alleen heb ik nooit begrepen wat de extra kost aan het spoorboekje kan zijn: het zetten kan nauwelijks een probleem zijn - nu ja, zetten, even vergeten dat we in 2014 leven - want dat moet toch al gebeuren voor de lijnfolders. Wat je aan papier betaalt voor het spoorboekje, win je weer gedeeltelijk in omdat je minder lijnfolders moet drukken.
Uit betrouwbare bron weet ik dat het uitgeven van het spoorboekje de afgelopen jaren voor Rover en Treinreiziger.nl geen verliespost is geweest.

Groetjes,
Rian

Precies. Het zijn geen kapitaalkrachtige clubs die zich verliezen kunnen veroorloven. De kosten van ieder drukwerk zitten grotendeels in het schrijven van de tekst of in dit geval het verzamelen van de informatie. Dat gebeurt toch. De distributieketen hoeft ook niet erg ingewikkeld te zijn voor de kleine groep die graag een papieren spoorboekje wil hebben. Als de spoorwegen willen, kunnen ze zonder problemen het boekje (blijven) maken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door The_Knitter »

benoit schreef:Ook in het station van Poperinge en dat van Ieper zijn er geen spoorboekjes meer beschikbaar... Enkel nog de delen voor de weekends.
Ik ga zondag maar eens snel naar Antwerpen, ik hoop/verwacht dat ik het daar wel kan kopen... Aansluitend maar ff rondje België. Vind die boekjes handig, want ik (als buitenlander) zet niet altijd mijn roaming aan in België....
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Zoals ik elders gemeld heb: de DB is ermee gestopt, maar je vindt dezelfde planner op de website van de ÖBB: http://www.oebb.at/en/Planning_your_tri ... /index.jsp. Veel plezier ermee!
Bedankt voor het meedenken, maar daar maak ik geen gebruik van (geen windows en geen behoefte aan geklooi om het eventueel in een virtuele machine aan de praat te krijgen). Ondertussen is mijn probleem al 'opgelost,' DB doet een beetje moeilijker met hoe queries richting hun site moeten gaan.
Plaats reactie