Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

rdv schreef: Maar je hebt gelijk. Het is heel jammer om te zien dat men er de moeite niet voor neemt om een lay-outer vier uurtjes aan het werk te zetten (veel meer dan dat zal dat wellicht niet in beslag nemen) om zo iets te maken. Kostprijs aan manuren nog geen 240 EUR.
Dat laatste is niet eens waar, want of dat personeelslid daar een pdf'je in elkaar draait of met zijn duimen zit te draaien, betalen moeten ze hem toch.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, dat is wel erg cynisch. Er is toch wel ièts veranderd de laatste decennia. Toen ik in 2008 overstapte van de informatica van de NMBS naar een grootbank was ik verbaasd dat de werkdruk zeker niet hoger lag... Pas in mijn recente avonturen bij de Vlaamse overheid heb ik het traditionele ambtenarenleven leren kennen, bij de NMBS (toch de informatica) werd er plichtgetrouw en met stevige inzet gewerkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Tja, ik ben snel aan het radicaliseren. Ik ben 50 jaar een echte, trouwe fan geweest van de NMBS - de meeste van mijn oud-leerlingen herinneren zich meer van mijn treinologie dan van mijn lessen Nederlands - maar de laatste tijd voel ik inderdaad dat ik de sympathie die ik al die jaren voor het bedrijf uitdraag, snel aan het verliezen ben. En ik wil desondanks niet beweren dat er niet gewerkt bij de NMBS: ik bedoelde eigenlijk dat het personeelslid niet extra betaald wordt omdat hij een spoorboekje in pdf-vorm in elkaar knutselt.
Maar als de nietszeggende antwoorden zou lezen die ik de voorbije maanden van de klantendienst over dit onderwerp heb gekregen, zou je mijn cynisme wel beter begrijpen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

Ik begrijp je frustratie enerzijds wel, vroeger werd de info voor jouw op een dienblaadje gepresenteerd en nu moet je al gaan pdf's samenvoegen en het zelf ergens laten afdrukken. Duidelijke achteruitgang in jouw geval.
Maar voor de overgrote meerderheid van de mensen, die hun reis niet plant op papier maar via de website of de app is het gebruiksgemak enorm hard gestegen. Daar mag je je ogen toch ook niet voor sluiten? Voor de gemiddelde reiziger is het plannen nu veel sneller en eenvoudiger dan 20 jaar geleden. Het is om die gemiddelde reiziger het leven makkelijker te maken dat de staat miljarden aan de spoorwegen geeft, niet om een relikwie uit het verleden in stand te houden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Daar gaat het nu eigenlijk ook wel over: als de NMBS occasionele reizigers wil winnen, dan kunnen die maar best een beroep kunnen doen op een overzichtelijke catalogus van wat de spoorwegen te bieden hebben. Voor de dagelijkse pendelaar maakt het eigenlijk weinig uit onder welke vorm de info gepresenteerd wordt: die moet alleen maar op de hoogte zijn van de wijzigingen aan zijn trein. Maar voor wie het OV wil gebruiken als alternatief voor de wagen, is meer en overzichtelijker info nodig. Wat de elektronische planners soms voorstellen is vaak te idioot om los te lopen. Als je van Brussel naar Leuven moet, lukt het allemaal nog wel, maar het wordt soms een soepje als je een wat ingewikkelder verbinding opvraagt.
Ik voel me de laatste jaren als klant vooral in mijn wiek geschoten omdat ik blijkbaar niet meer pas in het plaatje; keer op keer ervaar ik dat, en dat ik dan wat gefrustreerd ben, lijkt me heel logisch.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door rdv »

overweg13 schreef: Maar als de nietszeggende antwoorden zou lezen die ik de voorbije maanden van de klantendienst over dit onderwerp heb gekregen, zou je mijn cynisme wel beter begrijpen.
Dat vind ik eigenlijk nog het ergste. Van dergelijke opmerkingen kan men veel leren, maar in vele gevallen krijg je een standaard antwoord en wordt je met een kluitje in het riet gestuurd. Om dan erna wellicht dure marketingstudies te gaan bestellen.

Het is alsof een bakker je na het vinden van muizeresten in je brood je zegt: "ja maar, ik heb een kat rond lopen in mijn bakkerij hoor", of nog erger: hem zelfs niet verontschuldigd. Dan ga je snel naar een andere bakkerij, of eet je geen brood meer.

Ik heb al verschillende keren mijn vrijwillige medewerking aangeboden aan de NMBS, bvb om werfaffiches leesbaarder te maken, of om de aankondigingsborden te helpen verbeteren. Daar komt zelfs geen antwoord op. Ik heb het opgegeven om nog suggesties (en klachten) in te dienen. En geef het jammergenoeg ook meer en meer op om met de trein te gaan.
overweg13 schreef:Daar gaat het nu eigenlijk ook wel over: als de NMBS occasionele reizigers wil winnen, dan kunnen die maar best een beroep kunnen doen op een overzichtelijke catalogus van wat de spoorwegen te bieden hebben. Voor de dagelijkse pendelaar maakt het eigenlijk weinig uit onder welke vorm de info gepresenteerd wordt: die moet alleen maar op de hoogte zijn van de wijzigingen aan zijn trein. Maar voor wie het OV wil gebruiken als alternatief voor de wagen, is meer en overzichtelijker info nodig. Wat de elektronische planners soms voorstellen is vaak te idioot om los te lopen. Als je van Brussel naar Leuven moet, lukt het allemaal nog wel, maar het wordt soms een soepje als je een wat ingewikkelder verbinding opvraagt.
Ik voel me de laatste jaren als klant vooral in mijn wiek geschoten omdat ik blijkbaar niet meer pas in het plaatje; keer op keer ervaar ik dat, en dat ik dan wat gefrustreerd ben, lijkt me heel logisch.
Dat klopt, maar in dat bedje is ook bvb De Lijn ziek (van het UZ Gent naar Gent Sint Pieters via Gent-Dampoort om daar met de trein terug te keren naar Sint-Pieters omdat de tram zogezegd niet stopt aan het station). Anderzijds ken ik maar heel weinig mensen die nog een lijnfolder (kunnen) consulteren. Een evolutie die je jammergenoeg ook bij het NMBS-personeel ziet: er zijn er maar weinigen die je bij een verstoring tussen Berchem en Gent zullen aanraden om via Mechelen en Dendermonde rond te rijden, omdat ze de alternatieve routes niet kennen. Eerder wel via Brussel, maar dat is meestal langer onderweg en in de spits overvol.

Hét probleem met de nieuwe snufjes is dat ze iedere keer dat ze het hardst nodig zijn (gedeeltelijke staking, incidenten allerhande, ...), uitvallen of compleet onbetrouwbaar worden. En als je dan niet kan terugvallen op een spoorboekje, kan je als gebruiker, maar ook als NMBS-personeel, figuurlijk geen kant meer op.

Een persoonlijke vergelijking: in ons orkest spelen een aantal mensen van hun iPad tijdens de repetitie, maar niemand durft het aan om van zijn iPad te spelen tijdens het concert. Papier is zo goed als storingsvrij, het enige dat kan gebeuren is dat je voorbuur je partituren een tik geeft en ze op de grond belanden. Als je iPad een tik krijgt, is de kans niet onbestaande dat je niet veel noten op je zang meer hebt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

rdv schreef:Dat klopt, maar in dat bedje is ook bvb De Lijn ziek (van het UZ Gent naar Gent Sint Pieters via Gent-Dampoort om daar met de trein terug te keren naar Sint-Pieters omdat de tram zogezegd niet stopt aan het station). Anderzijds ken ik maar heel weinig mensen die nog een lijnfolder (kunnen) consulteren. Een evolutie die je jammergenoeg ook bij het NMBS-personeel ziet: er zijn er maar weinigen die je bij een verstoring tussen Berchem en Gent zullen aanraden om via Mechelen en Dendermonde rond te rijden, omdat ze de alternatieve routes niet kennen. Eerder wel via Brussel, maar dat is meestal langer onderweg en in de spits overvol.

Hét probleem met de nieuwe snufjes is dat ze iedere keer dat ze het hardst nodig zijn (gedeeltelijke staking, incidenten allerhande, ...), uitvallen of compleet onbetrouwbaar worden. En als je dan niet kan terugvallen op een spoorboekje, kan je als gebruiker, maar ook als NMBS-personeel, figuurlijk geen kant meer op.

Een persoonlijke vergelijking: in ons orkest spelen een aantal mensen van hun iPad tijdens de repetitie, maar niemand durft het aan om van zijn iPad te spelen tijdens het concert. Papier is zo goed als storingsvrij, het enige dat kan gebeuren is dat je voorbuur je partituren een tik geeft en ze op de grond belanden. Als je iPad een tik krijgt, is de kans niet onbestaande dat je niet veel noten op je zang meer hebt.
U haalt daar één van de grote pijnpunten aan: een programma kan maar reageren naarmate het geschreven is.
Sommige, heel zinvolle of handige zijsprongen zullen bijvoorbeeld niet aangegeven worden terwijl ik soms ook versteld sta van een reisweg die zeker niet in me opgekomen is (en dan meestal net iets toeristischer maar niet noodzakelijk trager is).
Het Gentse voorbeeld kende ik niet maar toont de ziekte duidelijk aan.

En als er geen internetverbinding om welke reden mogelijk is, schuif open, reisgids eruit en we zijn vertrokken.
Daar blijft nu niet veel meer van over, tenzij u stilstaan ook als optie beschouwt.
Het gemak van met een paar gegevens invoeren een reisweg te krijgen is goed maar leidt uiteraard tot die analfabeten die geen dienstregeling meer kunnen lezen.
Zelfs interpreteren van gegevens van het alwetende internet is een probleem.

Wat de muziek betreft denk ik dat het nog heel lang zal duren voordat iemand papier niet meer nodig acht.
Ik schrijf liefst muziek op papier en de meesten houden toch vast aan die partituur, waarop geschreven kan worden, verbeterd, aanwijzingen aangebracht...je kan er zonder gevolgen zelfs achteloos de kont op parkeren ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door profke »

in zekere zin is het pleidooi van touring op tv over de auto's en hun GPS identiek:
"neem aub een wegenkaart mee, want in parijs moet je anders rijden dan elke mogelijke routeplanner verzint"
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

profke schreef:in zekere zin is het pleidooi van touring op tv over de auto's en hun GPS identiek:
"neem aub een wegenkaart mee, want in parijs moet je anders rijden dan elke mogelijke routeplanner verzint"
l

En het eerste wat de lesgever zei toen ik een cursusje wandel-gps volgde, was: de kaart blijft de basis, de gps is alleen ondersteunend. Gek toch dat men bij de NMBS altijd in termen van of/of lijkt te denken. Ook bij de halveprijskaart was het halveprijskaart OF railpass, nu moet het papieren spoorboekje op de schop. Dat beide alternatieven best naast elkaar kunnen bestaan, dringt niet door. De marketeers weten immers wat goed voor ons is.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Zonet alweer een prachtig voorbeeld van de grote misser die de planner en aanverwanten zijn.
Ik vraag de dienstregeling van de lijn 431 Oud-Turnhout-Oostmalle op, krijg meteen alle haltes te zien.
Dan wil ik deze gegevens als pdf van het net halen, en valt het deel Rijkevorsel-Oostmalle er toch wel af, net als het stuk Oud-Turnhout-Turnhout!
Leve de papieren versie, die weliswaar enkele aanpassingen (gewoonlijk spitsaangelegenheden) niet bevat maar voor de rest alles toont wat nodig is en de kaart niet vergeet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Het spoorboekje is sinds gisteren 2/9 weer in zijn geheel af te printen (of op te slaan). Verscheidene malen is die volumineuze pdf me als alternatief aangeboden voor het papieren spoorboekje, maar in juni waren er alleen nog folders per lijn down te loaden. Gelukkig is men daar nu blijkbaar van teruggekomen. Je moet wel nog altijd onder lijnfolders zoeken.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door groentje »

De volhouder wint. Of toch bijna, het heeft schandalig lang geduurd vooraleer het in orde kwam...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie ook niet goed waarom iemand het niet zou willen. Als eenmaal de dienstregeling voorligt, in een of andere electronische vorm (Artemis-database?) dan is er niet meer nodig dan wat scripting om er een formidabele collectie pdf's uit te distilleren. Die dan misschien nog wel ergens moeten opgepoetst worden onderweg maar dat mag toch ook niet onoverkomelijk zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Dat het papieren spoorboekje nu definitief verdwenen is, zal wel duidelijk zijn, maar je vraagt je toch wel af welke papierhater daar bij de NMBS over beslist. Want nu is het blijkbaar ook al taboe om op de affiches in de stations die de nieuwe dienstregeling aankondigen zelfs maar op een besmuikte manier melding te maken van de pdf-lijnfolders of van het pdf-spoorboekje. Zelfs het loket personeel wordt nog vermeld als informatiebron, helemaal onderaan. En voor de rest is alleen de elektronica zaligmakend. Geen wonder ook: op de website zijn vandaag 8 december nog geen nieuwe lijnfolders of spoorboekje te vinden. Vanwaar toch die fobie voor klassieke informatieverstrekking, vooral omdat al de andere er wel erg regelmatig naast zit!
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Onvoorstelbaar dat we nog steeds geen informatie kunnen vinden wat dienstregelingtabellen betreft.
Voor een leek kan de planner dan wel volstaan, de gevorderde OV-gebruiker hoeft daarom niet de voorstellen zomaar aan te nemen en kan creatief zijn.
Overigens wilde ik gisteren de dienstregeling van lijn 39B Tongeren-Voeren (De Lijn) raadplegen.
De pdf die men -overigens correct- produceert maakt dat er de helft van elke bladzijde uit (meestal dezelfde) tekst bestaat waardoor er minstens 3 bladzijden liggend formaat nodig zijn om het geheel een beetje te kunnen overzien.

Dé vraag: wie is het brein achter deze ongelofelijke achteruitgang?
Wat aan drukwerk bespaart wordt gaat er weer uit aan elektriciteit en personeel om de website operationeel te houden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie