Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Ondertussen is de weliswaar licht aangepaste dienstregeling al sinds 11 juni in voege, maar de nieuwe pdf's (lijnfolders en spoorboekje) hebben ondertussen al meer dan twee weken vertraging. Het is trouwens even degoutant dat op affiches in de stations niet eens meer verwezen wordt naar de mogelijkheid om met die pdf's de volledige dienstregeling lijn per lijn te raadplegen. De affiche gewaagt van apps, planners, zelfs van lullige dingen als facebook en twitter, maar een spoorboekje, ho maar, dat is beneden de waardigheid van de flashy jongens en meisjes die het voor het zeggen hebben.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door jan_olieslagers »

Natuurlijk zijn er ook mensen die pdf's lullig vinden... Maar ik geef u volmondig gelijk! Trouwens als die pdf's niet worden gepropageerd waarom zou men ze dan nog maken? Alleen om te voldoen aan een of andere verplichting, misschien, maw dik tegen de goesting?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Vic schrijft het al: het moet allemaal hip zijn en geweldig.
Dat heb je als men universitairen aanwerft die langs geen kanten kaas hebben gegeten van OV maar wél weten hoe ze dingen moeten verkopen.
Zonder hun multimediatoestel kunnen ze zelf waarschijnlijk niet veel aan met een dienstregelingboekje, waarom daar nog tijd en geld insteken.
Het antwoord: omdat zulks u bij defect of fouten aan de elektronische toepassingen er snel uit kan helpen, of om snel en in één oogopslag de algemene frequentie te zien, de amplitude...dat kan immers niet vlot genoeg met de app of wat dan ook.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Nadleeh »

Het is wel erg jammer dat er in België geen derde partij instapt. In Nederland heeft een reizigersorganisatie dat wel gedaan, het spoorboekje op print heeft kennelijk nog wel aftrek. Zijn er geen Belgische reizigersverenigingen voor te porren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:Vic schrijft het al: het moet allemaal hip zijn en geweldig.
Dat heb je als men universitairen aanwerft die langs geen kanten kaas hebben gegeten van OV maar wél weten hoe ze dingen moeten verkopen.
Zonder hun multimediatoestel kunnen ze zelf waarschijnlijk niet veel aan met een dienstregelingboekje, waarom daar nog tijd en geld insteken.
Het antwoord: omdat zulks u bij defect of fouten aan de elektronische toepassingen er snel uit kan helpen, of om snel en in één oogopslag de algemene frequentie te zien, de amplitude...dat kan immers niet vlot genoeg met de app of wat dan ook.
Neen het moet niet allemaal hip en geweldig zijn, het moet wel relevant zijn. De groep van gebruikers van een spoorboekje is zo klein geworden dat je je inderdaad de vraag kan stellen of je daar nog veel geld moet aan spenderen. Enkele honderden mensen gebruiken het boekje, enkele miljoenen de app. Het is helemaal geen onkunde om ermee te werken of gebrek aan kennis van de universitairen die daarmee bezig zijn, maar een doelbewuste strategie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:[ Het is helemaal geen onkunde om ermee te werken of gebrek aan kennis van de universitairen die daarmee bezig zijn, maar een doelbewuste strategie.
Dat is ongetwijfeld waar: een strategie die erop gericht is dat iedereen het papieren spoorboekje aan de kant schuift, zodat het uiteindelijk inderdaad overbodig wordt. Dat is trouwens al jaren bezig: onhandig dikke boeken, achterstand bij verschijning, fouten enz. En dat men zelfs de pdf's niet tijdig kan aanpassen, zal wel de volgende stap zijn. Want van het papieren spoorboekje is er al een tijdje geen sprake meer.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Het is wel erg jammer dat er in België geen derde partij instapt. In Nederland heeft een reizigersorganisatie dat wel gedaan, het spoorboekje op print heeft kennelijk nog wel aftrek. Zijn er geen Belgische reizigersverenigingen voor te porren?
Dat lijkt mij inderdaad één van de weinige oplossingen voor dit probleem: de redactie laten doen door een externe partij zodat de NMBS enkel nog correcte gegevens moet aanleveren en voor de rest er geen last meer van heeft.
Een andere optie zou kunnen zijn dat de regering de uitgave van een correct en tijdig spoorboekje in het beheerscontract zou zetten, maar die kans lijkt mij klein.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door rvdborgt »

Nadleeh schreef:Het is wel erg jammer dat er in België geen derde partij instapt. In Nederland heeft een reizigersorganisatie dat wel gedaan, het spoorboekje op print heeft kennelijk nog wel aftrek. Zijn er geen Belgische reizigersverenigingen voor te porren?
Treinreiziger.nl had wel wat interesse maar de NMBS wilde de PDF's niet op tijd aanleveren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk zou deze discussie niet veel zin hebben, mochten alle reizigers al hun reizen zonder overstap kunnen maken. In dergelijk geval is de app - als hij correct werkt - waarschijnlijk net zo handig, volgens sommigen handiger, dan de tabellen. Maar wie regelmatig moet overstappen, heeft veel meer nood aan overzichtelijke tabellen, die je in een oogopslag duidelijk maken dat je wat reserve kunt inbouwen, een vroegere of latere trein kunt nemen, in een ander station overstappen e.d. Vandaar dat ik in aanzet veel vaker gebruik maak van de tabellen (al dan niet afgedrukt) dan iemand die elke week eens van Halle naar Brussel gaat shoppen en dat ik me ook "veiliger" voel als ik de geschikte tabellen onder handbereik heb. Maar ik geloof al lang niet meer dat de NMBS mijn type reiziger (in ons geval vrije tijd, maar voor velen ook van en naar het werk) nog belangrijk vindt: het verdwijnen van het spoorboekje is daar één symptoom van, maar ook het afschaffen van allerlei (toeristische) tariefformules past in die politiek, die eigenlijk regelrecht indruist tegen het nobele voornemen om meer mensen buiten de spits te laten reizen.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Het probleem is, dat wie geen tabellen kan lezen laat staan weet onder welk tabelnummer zijn of haar trein ressorteert, bij verstoring van de dienstverlening niet in staat is zelfstandig een oplossing te formuleren.
Dan komt de informatica weer op de proppen die geen weg weet met verstoringen van de diensten.
In de stations alsmaar minder loketten of personeel (dankuwel regering Michel!) om aan te spreken die wel een weg weten met alsnog op bestemming te raken.
Een beetje zoals iemand die buiten de eigen straat op GPS aangewezen is: slaat de GPS tilt of laat die het afweten dan zijn ze reddeloos verloren want kaartlezen zit er ook niet meer in.
Of hoe een paar generaties het toelaat dat ze minder bekwaam zijn om basisgegevens te verwerken; zowaar een paar stappen achteruit.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Asterix »

Alsof je zelfstandiger bent wanneer je een boekje kan raadplegen dan wanneer je een app kan consulteren? Dat lijkt mij vooral een redenering die bol staat van de nostalgie. Het klopt dat informaticamateriaal kan uitvallen maar is dat nu een reden om de vooruitgang te wantrouwen? Er is de real time informatie, de combinatie met andere vervoermiddelen, het even goed kunnen consulteren van een latere trein of zelfs de laatst mogelijke combinatie van de dag. Allemaal veel omslachtiger indien je alles in papieren versies moet gaan opzoeken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Asterix schreef:Alsof je zelfstandiger bent wanneer je een boekje kan raadplegen dan wanneer je een app kan consulteren? Dat lijkt mij vooral een redenering die bol staat van de nostalgie. Het klopt dat informaticamateriaal kan uitvallen maar is dat nu een reden om de vooruitgang te wantrouwen? Er is de real time informatie, de combinatie met andere vervoermiddelen, het even goed kunnen consulteren van een latere trein of zelfs de laatst mogelijke combinatie van de dag. Allemaal veel omslachtiger indien je alles in papieren versies moet gaan opzoeken.
Ik geloof dat je dezelfde fout maakt als de NMBS: je gaat ervanuit dat de apps het spoorboekje kunnen en moeten vervangen, maar eigenlijk zijn het twee systemen die elkaar op een erg zinvolle manier aanvullen. Het is een en-en-verhaal: bij de voorbereiding van een reis gebruik ik in eerste instantie mijn spoorboekje (dat dus inderdaad een ingebonden versie is van de afgedrukte pdf's) en tijdens de reis de apps, omdat die nu eenmaal acute informatie geven. Tussenin heb ik ook gecheckt of de dienstregelingen in de pdf's nog stroken met de werkelijkheid; de NMBS durft nu eenmaal tijdelijke wijzigingen doorvoeren, meestal ten gevolge van geplande werken. Ik weet niet wat dit met nostalgie te maken heeft, al vind ik dat zelf helemaal geen vies woord. Ik vind dat eerder een erg efficiënt gebruik van de voorlopig nog beschikbare middelen.
En als je het opzoeken in de papieren versie omslachtiger vindt, dan zal dat wel aan jouw gebrek aan ervaring ermee liggen. Ik kan je verzekeren dat het volstaat om de lijnnummers te kennen en dan gaat het sneller dan met de apps; de treinnummers krijg je er bovenop.
Wat het uitvallen van apps betreft: ik vrees niet zozeer dat een app eens enkele uren buiten strijd is (en waar sta je dan?), ik ben wel bang dat het hele internet op een bepaald moment implodeert. Het is niet meer de vraag of dat gebeurt, wel wanneer dat gebeurt. Er is dan één troost: samen met vele andere dingen zullen dan ook de treinen stil komen te staan...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:
Asterix schreef:Alsof je zelfstandiger bent wanneer je een boekje kan raadplegen dan wanneer je een app kan consulteren? Dat lijkt mij vooral een redenering die bol staat van de nostalgie. Het klopt dat informaticamateriaal kan uitvallen maar is dat nu een reden om de vooruitgang te wantrouwen? Er is de real time informatie, de combinatie met andere vervoermiddelen, het even goed kunnen consulteren van een latere trein of zelfs de laatst mogelijke combinatie van de dag. Allemaal veel omslachtiger indien je alles in papieren versies moet gaan opzoeken.
Ik geloof dat je dezelfde fout maakt als de NMBS: je gaat ervanuit dat de apps het spoorboekje kunnen en moeten vervangen, maar eigenlijk zijn het twee systemen die elkaar op een erg zinvolle manier aanvullen. Het is een en-en-verhaal: bij de voorbereiding van een reis gebruik ik in eerste instantie mijn spoorboekje (dat dus inderdaad een ingebonden versie is van de afgedrukte pdf's) en tijdens de reis de apps, omdat die nu eenmaal acute informatie geven. Tussenin heb ik ook gecheckt of de dienstregelingen in de pdf's nog stroken met de werkelijkheid; de NMBS durft nu eenmaal tijdelijke wijzigingen doorvoeren, meestal ten gevolge van geplande werken. Ik weet niet wat dit met nostalgie te maken heeft, al vind ik dat zelf helemaal geen vies woord. Ik vind dat eerder een erg efficiënt gebruik van de voorlopig nog beschikbare middelen.
En als je het opzoeken in de papieren versie omslachtiger vindt, dan zal dat wel aan jouw gebrek aan ervaring ermee liggen. Ik kan je verzekeren dat het volstaat om de lijnnummers te kennen en dan gaat het sneller dan met de apps; de treinnummers krijg je er bovenop.
Wat het uitvallen van apps betreft: ik vrees niet zozeer dat een app eens enkele uren buiten strijd is (en waar sta je dan?), ik ben wel bang dat het hele internet op een bepaald moment implodeert. Het is niet meer de vraag of dat gebeurt, wel wanneer dat gebeurt. Er is dan één troost: samen met vele andere dingen zullen dan ook de treinen stil komen te staan...
Dat laatste weet ik zo nog niet. Alle kritieke info voor het laten rijden van treinen (seinsturingen, gsm-r, seinzalen, overwegen,...) hangen op een intern netwerk en zijn niet met het internet verbonden. Laat dus maar uitvallen, de spoorwegen blijven werken.
Maar daarnaast: is de minieme kans op zo'n uitval een reden voor de nmbs om geld te moeten pompen in papieren boekjes?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: RE: Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: Dat laatste weet ik zo nog niet. Alle kritieke info voor het laten rijden van treinen (seinsturingen, gsm-r, seinzalen, overwegen,...) hangen op een intern netwerk en zijn niet met het internet verbonden. Laat dus maar uitvallen, de spoorwegen blijven werken.
Maar daarnaast: is de minieme kans op zo'n uitval een reden voor de nmbs om geld te moeten pompen in papieren boekjes?
Nee, en dat vraag ik ook niet meer: ik vraag alleen dat men de pdf's (van het volledige spoorboekje en van de lijnfolders) op tijd ter beschikking stelt. Op 11 juni 2017 wijzigde de dienstregeling - zij het licht - maar we moeten het nog altijd stellen met de pdf's van 11.12.2016! Van twee dingen één: ofwel verwittigt men dat er geen nieuwe pdf's komen, omdat de wijzigingen miniem zijn, ofwel brengt men de nieuwe op tijd uit. Het gaat hier dus al lang niet meer over de papieren spoorboekjes, maar over de pdf's: kijk maar eens naar mijn bijdrage van 27.06.2017, toen ik dus al meer dan 2 weken geduld had gehad.
En verder hoop ik dat ik je optimisme over een algemene internetpanne mag delen. Spijtig dat de treinen nog altijd uitvallen bij een stroompanne...
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Matthias »

Waar een papieren spoorboekje volgens mij nog effectief nuttig kan zijn, is bij grote verstoringen op het net, wanneer de app, zoals quasi altijd bij verstoringen, totaal niet meer real-time geupdate wordt. Onlangs moest ik van Leuven naar Lier, maar er was een probleem tussen Aarschot & Heist-Op-Den-Berg. Ik kwam rond 18u20 aan in het station van Leuven, en volgens de app zou de trein van 18u36 naar Antwerpen-Centraal stipt vertrekken. Aangezien mijn vertrouwen de laatste weken nogal ingestort was, checkte ik maar even snel de tegenrit, en inderdaad, die stond nog stil in Lier, met op zijn minst al + 30 minuten vertraging. De app raadde mij echter nog altijd die verbinding aan. Gelukkig wist ik van een vorige keer dat het dus een pak sneller ging zijn via een overstap in Mechelen, maar je moet niet denken dat de app mij dat ook maar op een moment heeft aangeraden...

Dus kom alstublieft de app niet heilig verklaren, papieren dienstregeling hebben nog wel degelijk hun nut, zolang de app amper werkt, en dit komt van iemand die vergroeid is met zijn smartphone...

(Had ik naar de app geluisterd, zou ik uiteindelijk in Lier aangekomen zijn met een dikke twee uur vertraging, nu was ik 20 minuten later thuis dan voorzien.)
Plaats reactie