Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Schitterend en veelzeggend voorbeeld, Matthias. Wij hebben hetzelfde meegemaakt toen we op 22.03.2016 's morgens vroeg in Florenville verzeild waren geraakt en indien mogelijk toch nog diezelfde dag terug wilden keren. De app was absoluut onbetrouwbaar en je kon op geen enkele manier uitvorsen welke treinen effectief reden en welke niet. Op dat ogenblik neem ik mijn lot (en mijn spoorboekje) graag in eigen handen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Steve »

Het spoorboekje vertelt je toch nog veel minder welke treinen er al dan niet rijden in zulke situaties?

Als het de bedoeling is om de theoretische dienstregelingen te bekijken en zelf een alternatieve reisweg uit te stippelen, dan lukt dat ook aardig via de app, door bijvoorbeeld de doorkomsten per station op te zoeken en/of de reisweg voor aparte deeltrajecten.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat de app niet voor verbetering vatbaar is (wel integendeel) maar voor dit specifieke punt zie ik niet meteen het grote voordeel van papieren of pdf-dienstregelingen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Asterix »

Ik vind het een oneerlijke vergelijking, je hebt immers van de app gebruik gemaakt om vast te stellen dat de trein niet meteen zou doorkomen waardoor je van reistactiek bent veranderd. En dat is dan de fout van... diezelfde app? En wat als je nu de papieren versie zou hebben gebruikt en al even min ergens was geraakt omdat het verkeer volledig verstoord was? Dat had toch even goed gekund? Waar zit dan het magische van zo een papieren versie?

Wat doen jullie trouwens als je pakweg van Leuven naar de Gentse regio moet met zowel in Leuven als in Gent verschillende mogelijke busverbindingen, bovenop de treinreis? Zeker als je zo lang mogelijk wil blijven, wordt dat toch een heel gedoe om je ideale reis uit te stippelen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Asterix schreef:Ik vind het een oneerlijke vergelijking, je hebt immers van de app gebruik gemaakt om vast te stellen dat de trein niet meteen zou doorkomen waardoor je van reistactiek bent veranderd. En dat is dan de fout van... diezelfde app? En wat als je nu de papieren versie zou hebben gebruikt en al even min ergens was geraakt omdat het verkeer volledig verstoord was? Dat had toch even goed gekund? Waar zit dan het magische van zo een papieren versie?

Wat doen jullie trouwens als je pakweg van Leuven naar de Gentse regio moet met zowel in Leuven als in Gent verschillende mogelijke busverbindingen, bovenop de treinreis? Zeker als je zo lang mogelijk wil blijven, wordt dat toch een heel gedoe om je ideale reis uit te stippelen?
Het is nochtans eenvoudig: gelukkig zijn ook van De Lijn en van de TEC pdf's met overzichten van volledige dienstregelingen beschikbaar. Ik leg die gewoon naast die van de NMBS en kan dus op dezelfde manier wat reserve inbouwen, een idee krijgen van de frequentie en van de amplitude van de dienst. En doordat ik zodoende een beeld heb van de mogelijkheden, kan ik ook sneller en efficiënter ingrijpen als het even anders loopt. Om te weten hoe het concreet loopt, gebruik ik dus wel de apps, maar nooit voor het eerste uitstippelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Matthias »

Asterix schreef:Ik vind het een oneerlijke vergelijking, je hebt immers van de app gebruik gemaakt om vast te stellen dat de trein niet meteen zou doorkomen waardoor je van reistactiek bent veranderd. En dat is dan de fout van... diezelfde app? En wat als je nu de papieren versie zou hebben gebruikt en al even min ergens was geraakt omdat het verkeer volledig verstoord was? Dat had toch even goed gekund? Waar zit dan het magische van zo een papieren versie?

Wat doen jullie trouwens als je pakweg van Leuven naar de Gentse regio moet met zowel in Leuven als in Gent verschillende mogelijke busverbindingen, bovenop de treinreis? Zeker als je zo lang mogelijk wil blijven, wordt dat toch een heel gedoe om je ideale reis uit te stippelen?
Ik weet niet op welke manier we hier beland zijn, maar ik heb nooit gezegd dat ik tegen de app ben, dat ik het een rotding vind en dat ik het nooit wil gebruiken. In geval van ernstige storingen daarentegen is het jammer genoeg wel dikwijls het geval dat de app geen goed reisadvies geeft. Ik probeerde gewoon aan te stippen dat er situaties zijn wanneer een dienstregeling op papier best nogal handig kan zijn in bepaalde gevallen, maar nu wordt er plots van gemaakt dat ik een conservatieve purist ben die tegen alle technologie is, wat niet het geval is, voor de duidelijkheid.

Het enige punt dat ik probeerde te maken was dat er situaties bestaan dat de app niet overzichtelijk is of niet meewerkt of bepaalde combinaties over het hoofd ziet, en dat het daardoor handig kan zijn om een overzicht op papier te hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

Matthias schreef:
Asterix schreef:Ik vind het een oneerlijke vergelijking, je hebt immers van de app gebruik gemaakt om vast te stellen dat de trein niet meteen zou doorkomen waardoor je van reistactiek bent veranderd. En dat is dan de fout van... diezelfde app? En wat als je nu de papieren versie zou hebben gebruikt en al even min ergens was geraakt omdat het verkeer volledig verstoord was? Dat had toch even goed gekund? Waar zit dan het magische van zo een papieren versie?

Wat doen jullie trouwens als je pakweg van Leuven naar de Gentse regio moet met zowel in Leuven als in Gent verschillende mogelijke busverbindingen, bovenop de treinreis? Zeker als je zo lang mogelijk wil blijven, wordt dat toch een heel gedoe om je ideale reis uit te stippelen?
Ik weet niet op welke manier we hier beland zijn, maar ik heb nooit gezegd dat ik tegen de app ben, dat ik het een rotding vind en dat ik het nooit wil gebruiken. In geval van ernstige storingen daarentegen is het jammer genoeg wel dikwijls het geval dat de app geen goed reisadvies geeft. Ik probeerde gewoon aan te stippen dat er situaties zijn wanneer een dienstregeling op papier best nogal handig kan zijn in bepaalde gevallen, maar nu wordt er plots van gemaakt dat ik een conservatieve purist ben die tegen alle technologie is, wat niet het geval is, voor de duidelijkheid.

Het enige punt dat ik probeerde te maken was dat er situaties bestaan dat de app niet overzichtelijk is of niet meewerkt of bepaalde combinaties over het hoofd ziet, en dat het daardoor handig kan zijn om een overzicht op papier te hebben.
Het vraagt een beetje finesse, maar uit de app haal je alle info die in de tabellen staat. Gewoon een beetje spelen met vertrektijden en trajecten en je vindt alles. Misschien moeten ze in het onderwijs wat aandacht besteden aan de app?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: RE: Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: Het vraagt een beetje finesse, maar uit de app haal je alle info die in de tabellen staat. Gewoon een beetje spelen met vertrektijden en trajecten en je vindt alles. Misschien moeten ze in het onderwijs wat aandacht besteden aan de app?
In het spoorboekje hoef je niet te spelen: alles staat klaar en overzichtelijk vermeld. En ik zou hier graag dezelfde opmerking maken als Matthias: ik heb ook niets tegen alle mogelijke apps en maak er ook vaak gebruik van - onderweg - maar het overzicht ontbreekt volledig in de apps, ook als je ermee speelt. En bovendien heb ik een gezond wantrouwen tegenover de informatica in al zijn aspecten.
Ik ben bijv. ook weerwaarnemer en heb sinds 1983 een ononderbroken reeks weerwaarnemingen (temperatuur, neerslag, bewolking, relatieve vochtigheid enz.) Sinds een zevental jaren beschik ik ook over een semi-professioneel weerstation, dat me inderdaad toelaat om nog wat meer te doen dan louter manueel. Maar ik prijs me gelukkig dat ik er nooit mee gestopt ben mijn goeie ouwe alcohol- en kwikthermometers, pluviometers, barometer in de eerste plaats af te lezen: die raken immers nooit defect, terwijl de Vantage Pro2 toch wel al enkele keren is uitgevallen, als het al niet de laptop is waarop hij is aangesloten, die het begeeft.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:
Asterix schreef:Ik vind het een oneerlijke vergelijking, je hebt immers van de app gebruik gemaakt om vast te stellen dat de trein niet meteen zou doorkomen waardoor je van reistactiek bent veranderd. En dat is dan de fout van... diezelfde app? En wat als je nu de papieren versie zou hebben gebruikt en al even min ergens was geraakt omdat het verkeer volledig verstoord was? Dat had toch even goed gekund? Waar zit dan het magische van zo een papieren versie?

Wat doen jullie trouwens als je pakweg van Leuven naar de Gentse regio moet met zowel in Leuven als in Gent verschillende mogelijke busverbindingen, bovenop de treinreis? Zeker als je zo lang mogelijk wil blijven, wordt dat toch een heel gedoe om je ideale reis uit te stippelen?
Het is nochtans eenvoudig: gelukkig zijn ook van De Lijn en van de TEC pdf's met overzichten van volledige dienstregelingen beschikbaar. Ik leg die gewoon naast die van de NMBS en kan dus op dezelfde manier wat reserve inbouwen, een idee krijgen van de frequentie en van de amplitude van de dienst. En doordat ik zodoende een beeld heb van de mogelijkheden, kan ik ook sneller en efficiënter ingrijpen als het even anders loopt. Om te weten hoe het concreet loopt, gebruik ik dus wel de apps, maar nooit voor het eerste uitstippelen.
Ik begrijp je punt maar het gaat verder dan dat, de app van De Lijn biedt je ook de mogelijkheid om een deel te wandelen en door te steken naar een bustraject en daar aan te pikken op een andere lijn. Mocht je dit ambachtelijk willen beheren, je zou ook nog een netkaart bij de hand moeten nemen, allemaal zeer omslachtig.

Ik ben het wel met je eens dat de verstrekte info correct moet zijn, ongeacht via welk medium ze wordt verstrekt. Met halve info is niemand iets. Daar maakt zo een app dan ook weer soms helemaal niet het verschil. Tijdens de afgelopen stakingsdagen bij DL stonden alle bussen netjes aangekondigd met theoretische vertrektijd. Van een app zou je mogen verwachten dat hij dan enkel de relevante ritten - die die zijn uit gereden - weergeeft.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Paul »

Het voordeel van een spoorboekje - en dan bedoel ik niet noodzakelijk een gedrukte, papieren versie; een elektronische pdf is even goed - is dat je in één oogopslag de volledige dienstregeling op een lijn kunt zien, en dat je zo onmiddellijk een totaalbeeld krijgt. Met de app kun je dat inderdaad ook allemaal stukje per stukje achterhalen, maar dat is zeer omslachtig, duurt veel langer en je krijgt nooit het totaalbeeld te zien. En ik vind het, zoals Vic, heel belangrijk om dat te kunnen zien wanneer je een reis plant. Ik neem aan dat de NMBS voor intern gebruik altijd zo'n totaaloverzichten zal blijven maken, hoe kunnen ze anders een dienstregeling opstellen. Het is dus een kleine moeite om die pdf's beschikbaar te stellen én up to date te houden via de website. Zodat wie ze wil raadplegen (of desnoods afprinten) dat altijd kan.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Paul »

Een ander nut van het spoorboekje (en nu bedoel ik wel een gedrukte, papieren versie) is de historische waarde of de archiefwaarde ervan. Ik prijs me gelukkig dat ik papieren spoorboekjes in mijn verzameling heb vanaf 1907. Wie zich voor spoorweggeschiedenis interesseert, vindt daarin schatten aan informatie. Ik vermoed dat het over vijftig jaar nog altijd gemakkelijk zal zijn om de exploitatiegeschiedenis van ons spoorwegnet te achterhalen tot circa 2015, maar dat men voor de jaren daarna in het duister zal tasten...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Inderdaad: de techneuten die de informatica ophemelen vergeten een techniek die minstens zo belangrijk was als de ICT: de boekdrukkunst.
Zowel qua historische waarde als praktische waarde schat ik de druk van onze spoorse dienstregeling hoger in dan de ICT-variant.
Die is handig, maar als er iets verandert, is dat morgen alweer vergeten.
En komen we dus voor een kloof te staan: in 2017, hoe het dan zat...we weten het niet meer...hebben het niet willen weten eigenlijk.
Het grootste pluspunt aan de planner vind ik dat er ritten en overstappen tussen kunnen zitten die je zelf niet meteen bedenkt.
En die kunnen best een aangename afwisseling zijn, zowel per trein als met de bus.
De trein.
Alleen voor durvers.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door trainlovertje »

Ik weet niet of het nog iemand is opgevallen, maar deze link wordt ook al niet meer bijgewerkt...
http://witb.businesscatalyst.com/werf-infos.html
En er wordt ook niet meer doorverwezen naar deze link vanaf deze pagina: http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... finfo.aspx
Men verwijst voor werfinfo nu enkel door naar de routeplanner, wat gewoonweg onhandig is om een overzicht te bekomen over de wijziging van de verschillende treinreeksen tijdens werken aan de spoorinfrastructuur.
Ik gebruikte die link heel vaak, maar de kans bestaat dat ik één van de weinigen was, omdat die link goed verstopt zit en het de meeste reizigers ook weinig interesseert, omdat velen enkel snel de routeplanner checken.

Edit: Ik moet er wel nog aan toevoegen dat er doorverwezen wordt naar deze pagina: http://www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs- ... r=custom1&. Hier staat helaas enkel info van de huidige werven op, niet over de toekomstige werven.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Hoera, vandaag (of enkele dagen eerder, ik had het al opgegeven) zijn de lijnfolders van 11.06.2017 gepubliceerd. Van het volledige spoorboekje is (nog) geen sprake. Een vermoedelijke vertraging van net geen 4 maanden dus.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Ondertussen zijn sinds een tweetal dagen ook de lijnfolders van 10.12.2017 gepubliceerd. Toch enkele opmerkingen:
- in de weekendbladzijden is er geen paginering;
- de lijnfolder van lijn 50A is die van vorig jaar, dus mét koppeling van de Knokke - Blankenberge. Laat dat nu net de tabel zijn met wijzigingen die het grootste aantal reizigers betreft;
- van een spoorboekje (compilatie van de folders met doorlopende paginering) is er (voorlopig nog) geen sprake. Voorlopig kan het volledige spoorboekje dus nog niet afgedrukt worden, terwijl dat net als alternatief voor het papieren spoorboekje naar voren geschoven werd;
- een aantal folders (o.a. lijn 36) kan niet worden geopend in Firefox en IE.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 08 dec 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 08 dec 2017, 11:55 Ondertussen zijn sinds een tweetal dagen ook de lijnfolders van 10.12.2017 gepubliceerd.
Is dat niet vroeger dan andere jaren?
Plaats reactie