Pagina 6 van 12

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 14 dec 2015, 18:48
door groentje
Dat dacht ik ook. Da's dan toch één extra streepje bij de klachtentellingen. Ik had slechts recht op een antwoordmail, maar ik ben dan ook niet zeker dat ik mijn adres heb opgegeven...

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 14 dec 2015, 20:00
door am62
groentje schreef:Dat dacht ik ook. Da's dan toch één extra streepje bij de klachtentellingen. Ik had slechts recht op een antwoordmail, maar ik ben dan ook niet zeker dat ik mijn adres heb opgegeven...
Mijn klacht is ook binnen, ik verwacht er niets van, maar uiteraard reageer ik op het ontbreken. Heb het per ongeluk naar de Ombudsdienst gestuurd, maar zij zullen de klacht doorsturen naar de NMBS. Snelle reactie vanwege die dienst in elk geval !

Ondertussen probeer ik om het binnenkort via mijn werk te laten afdrukken als boekje... als het online komt tenminste. Je zou verwachten dat het bij de start van de nieuwe dienstregeling toch online staat. Maar niet dus.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 14 dec 2015, 20:05
door overweg13
Die Josaphathistorie is toch wel een echte kwelling, zowel voor de klant als voor de mensen van de NMBS die instaan voor de lijnfolders en de spoorboekjes. Ondertussen is al een nieuwe versie beschikbaar van de betrokken lijnfolders, zonder erratum, zoals bij de eerste versie. Vermoedelijk moet ook het pdf-spoorboekje nog bijgewerkt worden en zal het dan beschikbaar worden.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 14 dec 2015, 23:25
door rvdborgt
Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Er is vraag naar het spoorboekje en het kan kostenneutraal worden gedrukt en verkocht. Waarom zou je het dan niet doen? En als je er dan toch mee wilt stoppen, waarom bied je het drukken en de verkoop dan niet eerst aan een derde partij aan?
Wie beweert er dat het kostenneutraal gedrukt kan worden? Een vzw met vrijwilligers kan dat misschien, maar voor een bedrijf ligt zoiets toch anders.
Treinreiziger.nl is geen vzw. Rover verkoopt zelf bij mijn weten geen spoorboekjes maar verstrekt alleen kortingsbonnen aan de eigen leden.

Groetjes,
Rian

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 17 dec 2015, 18:22
door overweg13
En ondertussen zou het pdf-spoorboekje beschikbaar moeten zijn. Alleen... ik krijg een foutmelding (beschadigd bestand) en kan het dus niet openen.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 19 dec 2015, 18:27
door trainlovertje
overweg13 schreef:En ondertussen zou het pdf-spoorboekje beschikbaar moeten zijn. Alleen... ik krijg een foutmelding (beschadigd bestand) en kan het dus niet openen.
Waar staat (of stond) dat spoorboekje eigenlijk? Ik zie enkel bij Lijnfolders het volgende: Spoorboekjes: binnenkort beschikbaar

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 19 dec 2015, 18:36
door overweg13
trainlovertje schreef:
overweg13 schreef:En ondertussen zou het pdf-spoorboekje beschikbaar moeten zijn. Alleen... ik krijg een foutmelding (beschadigd bestand) en kan het dus niet openen.
Waar staat (of stond) dat spoorboekje eigenlijk? Ik zie enkel bij Lijnfolders het volgende: Spoorboekjes: binnenkort beschikbaar
Precies daar waar nu staat binnenkort beschikbaar kon je klikken en dan had er zich een pdf-bestand moeten openen. Maar dat gebeurde dus niet. Meer dan enkele uren is het trouwens niet (on)beschikbaar geweest en toen heb ik het gemeld aan de klantendienst.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 20 jun 2016, 11:02
door overweg13
Het grote verschil met de vorige jaren is dat we ons dit jaar rond deze tijd geen zorgen hoeven te maken over het laattijdig verschijnen van het spoorboekje. Of toch? Nu ze het vertikken om het zelf af te drukken, slagen ze er nog niet in om de pdf's tijdig ter beschikking te stellen.
Want wat lezen we op de NMBS-site? De dienstregelingsfolders van juni 2016 worden zo vlug mogelijk online geplaatst. De prioriteit wordt gegeven aan de lijnen met de meeste aanpassingen.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 22 jun 2016, 21:19
door dekooiker
Wat trouwens op zich niks zeggen wil.
Wie per bus voor- of natransport nodig heeft moet het net hebben van een minuut meer of minder; dat maakt of dat er aansluiting of geen aansluiting is.
Ook bij De Lijn kon ik vorige week in Turnhout geen busboekje van de aldaar belangrijkste lijn vastkrijgen: ze worden immers niet meer bijgedrukt.
Zelf afdrukken dus en hoe onhandig het ook moge wezen, dat is de reiziger zijn zorg!
Geen snel zicht meer op frequentie, amplitude, hoe zit het in de vroege en late uren...
De man aan het loket zei me dat het allemaal via iPhone zou gaan.
Geen probleem, dat De Lijn en NMBS er me maar eentje bezorgen zodat ik alsnog op een min of meer passende wijze kan opzoeken hoe en waar ze wensen te rijden!

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 23 jun 2016, 14:05
door overweg13
Ik heb nog een poging ondernomen om er de NMBS op te wijzen dat ze misschien opnieuw konden beginnen met het uitgeven van een spoorboekje, maar meer dan een botte bevestiging dat er geen meer kwam, heb ik niet gekregen. Vermits de motivering ontbrak, had ik er nadien eigenlijk mee naar de ombudsman moeten stappen, maar wat haalt het uiteindelijk uit.
Ik had er nochtans fijntjes op gewezen dat ik op 22/03 niets had aan alle apps en dies meer, omdat zo goed als alles langere tijd plat lag, dat hebben ze gewoon genegeerd.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 23 jun 2016, 19:44
door kika
overweg13 schreef:… had ik er nadien eigenlijk mee naar de ombudsman moeten stappen, maar wat haalt het uiteindelijk uit.
Ik had er nochtans fijntjes op gewezen dat ik op 22/03 niets had aan alle apps en dies meer, omdat zo goed als alles langere tijd plat lag, dat hebben ze gewoon genegeerd.
Ik ben meestal ook niet zo positief gestemd, anderzijds, soms is het wel net een druppel zijn om ergens wat radertjes in beweging te zetten. Ik zou het op prijs stellen als je het alsnog doet.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 20 jul 2016, 18:59
door overweg13
Ik heb een en ander ondertussen aanhangig gemaakt bij de ombudsman. Het is toch gewoon wraakroepend dat ze beweren dat je het spoorboekje voortaan zelf kunt afdrukken. Vandaag 20/7 zijn er welgeteld 3 pdf's van juni beschikbaar: lijnen 26, 53 en 122. In de voorbije week werd gemiddeld 1 (één) boekje per dag gepubliceerd. Het lijkt wel alsof ze na het schrappen van het papieren boekje nu ook nog willen verhinderen dat klanten op het geschikte moment over zelf afgedrukte lijnfolders kunnen beschikken.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 08 aug 2016, 14:22
door overweg13
Ondertussen is het probleem "opgelost": je kunt alleen nog afzonderlijke lijnfolders downloaden, het woord spoorboekje komt mogelijk niet eens meer voor op de gehele website. Blijkbaar is het al te moeilijk geworden om alle folders in één pdf-bestand te bundelen zodat je toch nog vrij eenvoudig het volledige spoorboekje kunt afdrukken.
Maar ja, er lopen nu eenmaal mensen rond bij de NMBS die weten en beslissen wat goed voor ons is. Armzielige sukkels...

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 09 aug 2016, 11:48
door dekooiker
U begrijpt het duidelijk niet.
Middels dure hoogtechnologische infrastructuur (vooral milieuvriendelijk en energiezuinig!) dient u na te gaan welke treinen in uw station stoppen.
Al de rest is bijzaak want hoort niet meer begrepen te worden in deze tijd.
Daar komt het voor de vervoermaatschappijen op neer: weer een werkingskost afgeschaft, mede dankzij de besparingen welgekomen, zodat weliswaar minder belangrijke zaken weer van de nodige fondsen kunnen voorzien worden.

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Geplaatst: 09 aug 2016, 12:02
door rdv
overweg13 schreef:Ondertussen is het probleem "opgelost": je kunt alleen nog afzonderlijke lijnfolders downloaden, het woord spoorboekje komt mogelijk niet eens meer voor op de gehele website. Blijkbaar is het al te moeilijk geworden om alle folders in één pdf-bestand te bundelen zodat je toch nog vrij eenvoudig het volledige spoorboekje kunt afdrukken.
Maar ja, er lopen nu eenmaal mensen rond bij de NMBS die weten en beslissen wat goed voor ons is. Armzielige sukkels...
Vic, zo een taalgebruik zijn we niet van je gewoon, de frustratie zit duidelijk hoog.
Maar je hebt gelijk. Het is heel jammer om te zien dat men er de moeite niet voor neemt om een lay-outer vier uurtjes aan het werk te zetten (veel meer dan dat zal dat wellicht niet in beslag nemen) om zo iets te maken. Kostprijs aan manuren nog geen 240 EUR.