Staken: wakostda?

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Staken: wakostda?

Bericht door profke »

neen, hier geen politieke wrevel of woeste besparingspraaatjes
ook niet de tegenstanders hiervan,

gewoon de nuchtere vraag: vandaag heeft "heel den nmbs" gestaakt; of toch grotendeels. Werkwillig of niet wil ik nu niet weten.
Feit is: er hebben een heel aantal treinen niet gereden

Dus: een aantal rijpaden zijn niet benut
een hoopje stroom is niet verbruikt,
een aantal (eenmalige)kosten zijn niet gedaan.

Welke van die kosten vallen weg, en welke moeten toch gedaan worden?
Voorbeeld: leasen van een loco: lease blijft doorgaan
doch: rijpad voor bijvoorbeeld een trein van O8u05 in antwerpen berchem richting X; die heeft niet gereden, moet dan rijpad aan infrabel betaald of niet?
wat met de stroomfactuur,
....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staken: wakostda?

Bericht door Steven »

je vergeet dat er altijd links en rechts werkwilligen zullen zijn en die lonen lopen ook gewoon door. Dat is een kost die er dus ook was.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Staken: wakostda?

Bericht door stefanic »

profke schreef:neen, hier geen politieke wrevel of woeste besparingspraaatjes
ook niet de tegenstanders hiervan,

gewoon de nuchtere vraag: vandaag heeft "heel den nmbs" gestaakt; of toch grotendeels. Werkwillig of niet wil ik nu niet weten.
Feit is: er hebben een heel aantal treinen niet gereden

Dus: een aantal rijpaden zijn niet benut
een hoopje stroom is niet verbruikt,
een aantal (eenmalige)kosten zijn niet gedaan.

Welke van die kosten vallen weg, en welke moeten toch gedaan worden?
Voorbeeld: leasen van een loco: lease blijft doorgaan
doch: rijpad voor bijvoorbeeld een trein van O8u05 in antwerpen berchem richting X; die heeft niet gereden, moet dan rijpad aan infrabel betaald of niet?
wat met de stroomfactuur,
....
Een rijpad dat niet x weken vooraf is geannuleerd, dient gewoon betaald te worden.
spoorwegrealist
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Staken: wakostda?

Bericht door profke »

stefanic schreef:
profke schreef:
Dus: een aantal rijpaden zijn niet benut
een hoopje stroom is niet verbruikt,
een aantal (eenmalige)kosten zijn niet gedaan.

Welke van die kosten vallen weg, en welke moeten toch gedaan worden?
Voorbeeld: leasen van een loco: lease blijft doorgaan
doch: rijpad voor bijvoorbeeld een trein van O8u05 in antwerpen berchem richting X; die heeft niet gereden, moet dan rijpad aan infrabel betaald of niet?
wat met de stroomfactuur,
....
Een rijpad dat niet x weken vooraf is geannuleerd, dient gewoon betaald te worden.
ok; dus rijpad blijft te betalen ( puur winst voor infrabel :lol: )
personeelskost valt (deels) weg (alleen de stakenden)
in ruil een berg(je) overuren om alsnog treinen op juiste plaats te brengen

resteert nog:
* electriciteit (bovenleiding) of zit die in de rijpadvergoeding?

Laatste (bij)vraagje: staakte Infrabel ook mee? en zoja: waren er dan vervoerders in de on-mogelijkheid om te rijden wegens gebrek aan spoor-beveiliging?
zoja wordt de winst van hierboven al teniet gedaan door schadevergoedingen aan dezen?
mvg,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staken: wakostda?

Bericht door Steven »

Men maakt geen overuren voor treinbestuurders om dat materiaal juist te zetten. Dat doet men binnen voorziene prestaties. Soms gewoon door een deel materieel te koppelen. Soms door een lege rit die men laat uitvoeren door een bestuurder die reserve is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staken: wakostda?

Bericht door Steven »

Alle seinhuizen waren waarschijnlijk gesloten er kon dus geen enkele trein rijden.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Staken: wakostda?

Bericht door rdv »

Steven schreef:Men maakt geen overuren voor treinbestuurders om dat materiaal juist te zetten. Dat doet men binnen voorziene prestaties. Soms gewoon door een deel materieel te koppelen. Soms door een lege rit die men laat uitvoeren door een bestuurder die reserve is.
Dat is toch een ander verhaal dan het mantra dat de communicatiedienst iedere keer gebruikt: "We doen ons uiterste best om alle treinen op hun plaats te krijgen". Uiterste best betekent voor mij dat je bijkomende ritten inlegt en bijkomende bestuurders hiervoor oproept of hun diensten verlengd (wat natuurlijk geld kost). Als ik op het werk mijn uiterste best doe (moet doen) om iets opgelost te krijgen, betekent dat (onbetaalde) overuren.

Ach we weten natuurlijk allemaal al langer dat we de beloftes van communicatiemensen met een korrel zout moeten nemen. De inzet van Desiro's op ICs was ook maar tijdelijk tot aan het nieuwe vervoersplan, of de besparingen op vroege treinen in 2012 was ook maar tijdelijk tot aan het nieuwe vervoersplan.
Duikbril AM86

Re: Staken: wakostda?

Bericht door Duikbril AM86 »

En de besparingen van de zomer van 2010 dat was om TBL1+ te kunnen inbouwen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staken: wakostda?

Bericht door Steven »

rdv schreef:
Steven schreef:Men maakt geen overuren voor treinbestuurders om dat materiaal juist te zetten. Dat doet men binnen voorziene prestaties. Soms gewoon door een deel materieel te koppelen. Soms door een lege rit die men laat uitvoeren door een bestuurder die reserve is.
Dat is toch een ander verhaal dan het mantra dat de communicatiedienst iedere keer gebruikt: "We doen ons uiterste best om alle treinen op hun plaats te krijgen". Uiterste best betekent voor mij dat je bijkomende ritten inlegt en bijkomende bestuurders hiervoor oproept of hun diensten verlengd (wat natuurlijk geld kost). Als ik op het werk mijn uiterste best doe (moet doen) om iets opgelost te krijgen, betekent dat (onbetaalde) overuren.

Ach we weten natuurlijk allemaal al langer dat we de beloftes van communicatiemensen met een korrel zout moeten nemen. De inzet van Desiro's op ICs was ook maar tijdelijk tot aan het nieuwe vervoersplan, of de besparingen op vroege treinen in 2012 was ook maar tijdelijk tot aan het nieuwe vervoersplan.
men legt zeker bijkomende ritten in, maar dit allemaal binnen de voorziene prestaties die er al bestaan, lukt dit niet binnen die uren dan moet dat wachten tot wanneer dat wel gaat.
Speciaal personeel oproepen op dit te doen na een staking heb ik nog niet weten gebeuren (waarmee ik niet zeg dat het nooit gebeurd is, ik heb er gewoon geen weet van, toch niet in Brussel).
overuren voor een treinbestuurder in een zelfde dienst is iets heel gevaarlijk. Treinbestuurders zijn beschermd tot aan de 9u prestatie. Indien ze er over gaan is dat op hun eigen verantwoordelijkheid. Je kan raden wat dit zou geven in geval er iets zou voorvallen. Zou jij altijd die beslissing nemen dat verder rijden op uw eigen verantwoordelijkheid is? Denk rustig na voor je hierbij een antwoord geeft... want je hebt het hier over een veiligheidsfunctie.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Staken: wakostda?

Bericht door rdv »

Steven schreef:
rdv schreef:
Steven schreef:Men maakt geen overuren voor treinbestuurders om dat materiaal juist te zetten. Dat doet men binnen voorziene prestaties. Soms gewoon door een deel materieel te koppelen. Soms door een lege rit die men laat uitvoeren door een bestuurder die reserve is.
Dat is toch een ander verhaal dan het mantra dat de communicatiedienst iedere keer gebruikt: "We doen ons uiterste best om alle treinen op hun plaats te krijgen". Uiterste best betekent voor mij dat je bijkomende ritten inlegt en bijkomende bestuurders hiervoor oproept of hun diensten verlengd (wat natuurlijk geld kost). Als ik op het werk mijn uiterste best doe (moet doen) om iets opgelost te krijgen, betekent dat (onbetaalde) overuren.

Ach we weten natuurlijk allemaal al langer dat we de beloftes van communicatiemensen met een korrel zout moeten nemen. De inzet van Desiro's op ICs was ook maar tijdelijk tot aan het nieuwe vervoersplan, of de besparingen op vroege treinen in 2012 was ook maar tijdelijk tot aan het nieuwe vervoersplan.
men legt zeker bijkomende ritten in, maar dit allemaal binnen de voorziene prestaties die er al bestaan, lukt dit niet binnen die uren dan moet dat wachten tot wanneer dat wel gaat.
Speciaal personeel oproepen op dit te doen na een staking heb ik nog niet weten gebeuren (waarmee ik niet zeg dat het nooit gebeurd is, ik heb er gewoon geen weet van, toch niet in Brussel).
overuren voor een treinbestuurder in een zelfde dienst is iets heel gevaarlijk. Treinbestuurders zijn beschermd tot aan de 9u prestatie. Indien ze er over gaan is dat op hun eigen verantwoordelijkheid. Je kan raden wat dit zou geven in geval er iets zou voorvallen. Zou jij altijd die beslissing nemen dat verder rijden op uw eigen verantwoordelijkheid is? Denk rustig na voor je hierbij een antwoord geeft... want je hebt het hier over een veiligheidsfunctie.
Natuurlijk moet men de veiligheidsreglementen respecteren. Ik kan me moeilijk inbeelden dat iedere TB (of TBG) steeds een dienst van exact 9u heeft. In de spitsuren rijden pakweg 30% meer treinen, het kan toch niet dat de puzzel zodanig klopt dat alle bestuurders die dan rijden een dienst van 9u bij mekaar kan rijden. Ik kan mij inbeelden dat er eens een dienst van 3u tussen zit (1 of 2 P rijden), waarna de TB terug naar huis mag. Of zitten die allemaal in reserve tussen de spitsen in? (Soit, we zijn serieus off-topic aan het gaan).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Staken: wakostda?

Bericht door profke »

rdv schreef: In de spitsuren rijden pakweg 30% meer treinen, het kan toch niet dat de puzzel zodanig klopt dat alle bestuurders die dan rijden een dienst van 9u bij mekaar kan rijden. ...., waarna de TB terug naar huis mag. Of zitten die allemaal in reserve tussen de spitsen in? (Soit, we zijn serieus off-topic aan het gaan).
en in die reserve uren mag hij nu dus een extra ritteke zonder haltes maken.. klinkt toch aannemelijk?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Staken: wakostda?

Bericht door Steven »

rdv schreef:
Natuurlijk moet men de veiligheidsreglementen respecteren. Ik kan me moeilijk inbeelden dat iedere TB (of TBG) steeds een dienst van exact 9u heeft. In de spitsuren rijden pakweg 30% meer treinen, het kan toch niet dat de puzzel zodanig klopt dat alle bestuurders die dan rijden een dienst van 9u bij mekaar kan rijden. Ik kan mij inbeelden dat er eens een dienst van 3u tussen zit (1 of 2 P rijden), waarna de TB terug naar huis mag. Of zitten die allemaal in reserve tussen de spitsen in? (Soit, we zijn serieus off-topic aan het gaan).
De minimumprestatie bedraagt 6u en de maximum prestatie bedraagt 9u, het splitsen van diensten (zoals dit wel bij De Lijn bestaat) kennen ze bij de NMBS niet.
wat wel kan gebeuren is dat een treinbestuurder een stuk van zijn dienst zich als passagier verplaatst en dat men dit dan gaat aanpassen naar een rijdende rit, al dan niet ledig materieel.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staken: wakostda?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Alle seinhuizen waren waarschijnlijk gesloten er kon dus geen enkele trein rijden.
Dat is meestal het geval. En als er op de seinhuizen niet gestaakt wordt, dan bezetten vaak enkele saboteurs enkele strategische seinhuizen en zorgen ze dat het personeel van de volgende diensten niet binnen kan komen.

Groetjes,
Rian
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Staken: wakostda?

Bericht door profke »

.... en wie moet dan rijpad bekostigen?
nmbs omdat ze het vroegen? of infrabel omdat het geblokkeerd is?
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Staken: wakostda?

Bericht door ferry »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:Alle seinhuizen waren waarschijnlijk gesloten er kon dus geen enkele trein rijden.
Dat is meestal het geval. En als er op de seinhuizen niet gestaakt wordt, dan bezetten vaak enkele saboteurs enkele strategische seinhuizen en zorgen ze dat het personeel van de volgende diensten niet binnen kan komen.

Groetjes,
Rian
Volgens de wet van 1963 op de bescherming van de vitale sektoren is het verboden om seinhuizen te bezetten! Maar ja wie ligt daar hier in 't apenland nog wakker van!
Plaats reactie