Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
Dietrich

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Dietrich »

trainlovertje schreef:IC Landen - De Panne: break
IC's 3615 en 3629 rijden in ieder geval met DMT's.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door calabria »

IC Leuven - Aarschot - Antwerpen: Desiro / Breaks (?)
IC Hasselt - Luchthaven Antwerpen: Breaks
L Hasselt - Leuven - Antwerpen: Breaks
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:IC11 Turnhout-Binche is grotendeels in M4, met enkele treinen in M6 en nog slechts enkele in AM75/AM66.
Dat zijn meer dan twee types materieel per verbinding. Dat ging toch worden afgeschaft?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
stefanic schreef:IC11 Turnhout-Binche is grotendeels in M4, met enkele treinen in M6 en nog slechts enkele in AM75/AM66.
Dat zijn meer dan twee types materieel per verbinding. Dat ging toch worden afgeschaft?
In feite zelfs 4 verschillende, als je de MS75 en MS66 apart bekijkt. Ander voorbeeld zijn de IC's Oostende - Kortrijk - Luchthaven en Luchthaven - Brugge (weliswaar gekoppeld), waar M6, MS96 en in mindere mate MS80 door elkaar rijden.

Enfin, ik veronderstel dat die regel van 2 types per verbinding vooral een streefdoel was, maar daarom nog geen absolute wet...

Moeilijker te begrijpen vind ik dat de Desiro's absoluut hoogtij vieren op de IC's (en lang niet enkel op die IC's die vroeger IR/L waren), terwijl er net was aangekondigd dat dit grotendeels zou verdwijnen. Het omgekeerde is gebeurd.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Steve schreef:
Jeroen schreef:
stefanic schreef:IC11 Turnhout-Binche is grotendeels in M4, met enkele treinen in M6 en nog slechts enkele in AM75/AM66.
Dat zijn meer dan twee types materieel per verbinding. Dat ging toch worden afgeschaft?
In feite zelfs 4 verschillende, als je de MS75 en MS66 apart bekijkt. Ander voorbeeld zijn de IC's Oostende - Kortrijk - Luchthaven en Luchthaven - Brugge (weliswaar gekoppeld), waar M6, MS96 en in mindere mate MS80 door elkaar rijden.

Enfin, ik veronderstel dat die regel van 2 types per verbinding vooral een streefdoel was, maar daarom nog geen absolute wet...

Moeilijker te begrijpen vind ik dat de Desiro's absoluut hoogtij vieren op de IC's (en lang niet enkel op die IC's die vroeger IR/L waren), terwijl er net was aangekondigd dat dit grotendeels zou verdwijnen. Het omgekeerde is gebeurd.
Het materieel is inderdaad een lachertje. Het was een streefdoel: één type voor de piek, en eventueel een ander type tijdens de daluren. Maar de materieelomlopen en vooral de zeer krappe omlopen (om zoveel mogelijk treinen te kunnen rijden met het beschikbare materieel) hebben tot gevolg dat materieel wel eens kan varieren op één verbinding.
En die Desiro's; tja... combinatie van veel materieel nodig, en noodzaak om die Desiro's, ook omwille van garantievoorwaarden, zoveel mogelijk km te laten rijden. En ik zie hier eerlijk gezegd de komende jaren geen verandering in komen, wel integendeel, simpelweg omdat er EXTREEM veel te weinig dubbeldekkers zijn om in te zetten waar deze nodig zijn. Het zal dus -volgens mijn persoonlijk gedacht- wachten worden op de grote instroom van M7 vooraleer er Desiro's van de IC's zullen verdreven worden.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

stefanic schreef: Het materieel is inderdaad een lachertje. Het was een streefdoel: één type voor de piek, en eventueel een ander type tijdens de daluren. Maar de materieelomlopen en vooral de zeer krappe omlopen (om zoveel mogelijk treinen te kunnen rijden met het beschikbare materieel) hebben tot gevolg dat materieel wel eens kan varieren op één verbinding.
En die Desiro's; tja... combinatie van veel materieel nodig, en noodzaak om die Desiro's, ook omwille van garantievoorwaarden, zoveel mogelijk km te laten rijden. En ik zie hier eerlijk gezegd de komende jaren geen verandering in komen, wel integendeel, simpelweg omdat er EXTREEM veel te weinig dubbeldekkers zijn om in te zetten waar deze nodig zijn. Het zal dus -volgens mijn persoonlijk gedacht- wachten worden op de grote instroom van M7 vooraleer er Desiro's van de IC's zullen verdreven worden.
Daar valt in de week inderdaad wellicht iets voor te zeggen, maar ik snap de keuzes voor het weekend in het bijzonder niet zo goed. Dan rijden de Desiro's proportioneel nog méér IC's, terwijl er juist dan meer materieel voorhanden is. Neem nu verbindingen als Dinant - Brussel, Binche - Antwerpen, Lokeren - Brussel - Gent of Antwerpen - Oostende...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Steve schreef:
stefanic schreef: Het materieel is inderdaad een lachertje. Het was een streefdoel: één type voor de piek, en eventueel een ander type tijdens de daluren. Maar de materieelomlopen en vooral de zeer krappe omlopen (om zoveel mogelijk treinen te kunnen rijden met het beschikbare materieel) hebben tot gevolg dat materieel wel eens kan varieren op één verbinding.
En die Desiro's; tja... combinatie van veel materieel nodig, en noodzaak om die Desiro's, ook omwille van garantievoorwaarden, zoveel mogelijk km te laten rijden. En ik zie hier eerlijk gezegd de komende jaren geen verandering in komen, wel integendeel, simpelweg omdat er EXTREEM veel te weinig dubbeldekkers zijn om in te zetten waar deze nodig zijn. Het zal dus -volgens mijn persoonlijk gedacht- wachten worden op de grote instroom van M7 vooraleer er Desiro's van de IC's zullen verdreven worden.
Daar valt in de week inderdaad wellicht iets voor te zeggen, maar ik snap de keuzes voor het weekend in het bijzonder niet zo goed. Dan rijden de Desiro's proportioneel nog méér IC's, terwijl er juist dan meer materieel voorhanden is. Neem nu verbindingen als Dinant - Brussel, Binche - Antwerpen, Lokeren - Brussel - Gent of Antwerpen - Oostende...
In het weekend geldt:
-veel minder zware samenstellingen nodig
-de voorwaarde tot veel rijden met de Desiro's blijft
spoorwegrealist
Le90

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Le90 »

Wat rijdt er eigenlijk op de IC's Kortrijk-Brugge met treinnummers 8xx.
Vandaag zat ik op de 811, die bestond uit gemoderniseerde klassiekjes. De 832 reed met AM96. Is dit reeds de normale samenstelling? Ik had opgevangen dat daar Desiro's gingen op ingezet worden.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Henk »

Le90 schreef:Wat rijdt er eigenlijk op de IC's Kortrijk-Brugge met treinnummers 8xx.
Vandaag zat ik op de 811, die bestond uit gemoderniseerde klassiekjes. De 832 reed met AM96. Is dit reeds de normale samenstelling? Ik had opgevangen dat daar Desiro's gingen op ingezet worden.
Klassiekjes en desiro's waren aangekondigd (zoals de L vroeger). AM96 is vreemd.
tonicorsari

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door tonicorsari »

Henk schreef:
Le90 schreef:Wat rijdt er eigenlijk op de IC's Kortrijk-Brugge met treinnummers 8xx.
Vandaag zat ik op de 811, die bestond uit gemoderniseerde klassiekjes. De 832 reed met AM96. Is dit reeds de normale samenstelling? Ik had opgevangen dat daar Desiro's gingen op ingezet worden.
Klassiekjes en desiro's waren aangekondigd (zoals de L vroeger). AM96 is vreemd.

Zag vandaag ook een ''Break''.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

8001 schaarbeek - oostende bestondt uit 1804 met m4 rijtuigen plus 21 achter op iemand die weet wrm die er bij hangde ?
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door loic1811 »

3241 bestond uit 9xM6 en een T18 8)
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

jpvdveer schreef: * IC Brussel - Luik via Namen MS80
En M4

* IC Luxemburg - Brussel Zuid: ook M4 (machine niet gezien)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steven »

Zou mij verbazen dat er een trein met M4 op de relatie met Luxemburg zit. Zover ik weet betreft het bij alle diensten toch nog ms96 of hle13 met M6
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

Steven schreef:Zou mij verbazen dat er een trein met M4 op de relatie met Luxemburg zit. Zover ik weet betreft het bij alle diensten toch nog ms96 of hle13 met M6
Was idd MS96, heb 2 treinen door mekaar gehaald. :oops:
Plaats reactie