Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door jens123 »

Ik deed vandaag de 3334 en 3315 tussen Brussel Zuid en Binche: deze bestonden uit 2 ms75 (normaal is er 10 M4 voorzien). Op dit stuk zwaar overdreven, maar vermoedelijk zijn deze wel nuttig tussen Brussel en Antwerpen...
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door BVG1988 »

IC 23 2814 reed gisteren met M6 + HLE 27.
Donderdag had ik een paar (M6 + 27 + M6 + 27) gezien aan elkaar. Ik denk dat deze reden richting Antwerpen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

overweg13 schreef:Vandaag zaterdag (december - 1 week voor Kerstmis!) 3312 Binche - Antwerpen-C. met 1 tweeledig stel. En dat op een dag dat bancontact het weer begeeft en dat bepaalde Antwerpse straten door de drukte moeten worden afgesloten. In Halle zat de trein al vol, al zal die in Brussel wel grotendeels leeglopen. Maar wat voor taferelen moet dat gegeven hebben tussen Brussel en Antwerpen?
3312 is normaal voorzien met 2xDesiro. 't Betrof dus niet de voorziene samenstelling.
spoorwegrealist
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

BVG1988 schreef:IC 23 2814 reed gisteren met M6 + HLE 27.
Donderdag had ik een paar (M6 + 27 + M6 + 27) gezien aan elkaar. Ik denk dat deze reden richting Antwerpen.

Heb ik ook gezien donderdag in brussel- noord geen idd na waar
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door nahoj »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:Mooi ander voorbeeld is Gent - Brussel. De eerste dagen zag je op bv. de Twitter-account van de NMBS meldingen over hoge bezettingen, maar die waren duidelijk afkomstig van mensen die het gewend waren om op een bepaald tijdstip de trein te nemen. Dan kijk je eens in de dienstregeling, en zie je dat er op het drukste moment van de spits tot 7-8 (snelle) treinen per uur zijn (iets waar het Twitter-team ook op hamerde). Daar zullen er heus wel een paar tussen zitten waar er nog plaats overblijft...
Misschien. Of ook niet. Er zijn namelijk minder treinen (ik tel er 1 minder tussen 7 uur en 8:39 - toen vertrok vorig jaar de laatste P-trein) waarvan er nu bovendien minder met M6 rijden. Er is dus echt minder capaciteit in die periode die ook nog eens anders verdeeld is: niets tussen 7:23 en 7:38, maar daarna ineens een hoop treinen kort na elkaar. Het zou me niets verbazen als bv. de 7:38 structureel overbezet blijft. Ik moet wel zeggen dat er tussen 6:30 en 7 uur wel meer treinen rijden dan vorig jaar, maar ik moet nog zien dat dat helpt voor de overbezetting van de 7:38.

Groetjes,
Rian
Ik kan gevoelsmatig (m.a.w. geen objectieve cijfers) bevestigen dat de capaciteit Gent-Brussel in de ochtendpiek verminderd is. En daar was geen ruimte voor...
De verhouding 1e/2e klasse in de piekuurtreinen is ook gedaald. En daar was evenmin ruimte voor.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Matthias »

Ik heb de afgelopen dagen eens de samenstellingen van de IC-treinen Turnhout-Binche opgelijst; het viel me op dat de samenstelling van deze treinen nogal durft variëren...

3407: 27 + 5M4B + M4A + 4M4B + 27
3431: AM75 of 1 klassiek motorstel
3408: 4x klassiek motorstel of M4BDX + 4M4B + M4A + 4M4B + 27 of 27 + 4M4B + M4A + 4M4B + M4BDX of AM75 + klassiek motorstel
3432: AM75
3409: 27 + 4M4B + M4A + 5M4B + 27
3433: AM75 x2 of 27 + 5M4B + M4A + 4M4B + 27
3410: 18 + 4M6B + M6A + 2M6B + M6BDX
3434: M6BDX + 2M6B + M6A + 4M6B + 18
3411: 27 + 4M4B + M4A + 4M4B + M4BDX of 3x klassiek of 2xAM75
3435: 27 + 5M4B + M4A + 4M4B + 27
3412: AM75 of 1x klassiek
3436: 4x klassiek of 27 + 4M4B + M4A + 4M4B + M4BDX of 27 + 4M4B + M4A + 4M4B + M4BDX + 27
3413: AM75
3437: M6BDX + 2M6B + M6A + 4M6B + 18
3414: 27 + 5M4B + M4A + 4M4B + 27
3438: 27 + 4M4B + M4A + 4M4B + M4BX + 27 of 3x klassiek of 2xAM75
3415: M6BDX + 2M6B + M6A + 4M6B + 18
3439: AM75 + klassiek
P8209: AM75
3416: 27 + 10M4 + 27
3419: 1 klassiek motorstel
3443: 1 klassiek motorstel
3420: AM75
3421: 27 + 10M4 + 27 (slechts een viertal toegangelijk)
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

Rijderen in het wikend duikbrillen rond in antwerpen of moet je echt in de week gaan ?
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

ik versta mij niet in het wikend rijden er 2x een 27 met m6 rijtuigen richting oostende van de luchthaven maar ze rijden gewoon 1keer op en af en tis dan nog alleen savonds weet er daar iemand meer over ?
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Terminus »

Rijdt er nog steeds een P-trein met een resto-rijtuig naar Hasselt in de nieuwe dienstregeling?
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door BVG1988 »

Voor de IC12 treinen van en naar Schaarbeek worden klassiekjes ingezet denk ik.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door The_Knitter »

Winston schreef:Afgelopen week stonden er dagelijks een tweetal Desiro stammen opeen afstel spoor geparkeerd. Iedere dag waren het anderen. Nu staan er zelfs 5!! Maar er staat geen hle uit de reeks 18/19. Weet iemand of dit met de nieuwe dienst regeling heeft te maken en dat ze alleen maar met de Desiro gaan rijden op lijn 42.

Maar gaan deze dan ook door rijden naar Luxembourg stad?

Ik hoor heel graag

Wim
Ik neem aan, gezien andere posts van jou, dat dit Gouvy is? Desiro is nog niet gehomologeerd voor Luxemburg, dus die zal de grens niet oversteken.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Winston »

The_Knitter schreef:
Winston schreef:Afgelopen week stonden er dagelijks een tweetal Desiro stammen opeen afstel spoor geparkeerd. Iedere dag waren het anderen. Nu staan er zelfs 5!! Maar er staat geen hle uit de reeks 18/19. Weet iemand of dit met de nieuwe dienst regeling heeft te maken en dat ze alleen maar met de Desiro gaan rijden op lijn 42.

Maar gaan deze dan ook door rijden naar Luxembourg stad?

Ik hoor heel graag

Wim
Ik neem aan, gezien andere posts van jou, dat dit Gouvy is? Desiro is nog niet gehomologeerd voor Luxemburg, dus die zal de grens niet oversteken.
Inderdaad gaat dit over Gouvy. Ik dacht dat d reeks 085 geschikt waren om oor te kunnen rijden naar Stad Luxembourg? Men wil graag de serie 3000 van CFL vervangen door de Desiro's. Dit gelet op een beter comfort in de rijtuigen maar ook een betere service naar de klanten/reizigers dat men op andere tijden wat meer moet inzetten. En niet zoals d gemeente Gouvy het noemt de vlees in blik dienst naar Luik. Mensen betalen voor hun vervoer maar krijgen een hele slechte service van de NMBS. En gelijk hebben ze.

Wim
Afbeelding
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door The_Knitter »

Desiro is minder comfortabel dan de getrokken rijtuigen I6/I10 (welke rijdt daar?) daar, maar dat terzijde.
Homologatie is nog niet rond, dus tot die tijd kunnen de meerspanningstellen niet naar Luxemburg. Het klopt inderdaad dat men dat wel wil, mede omdat Luxemburg vanaf 2016 enkel nog ERTMS heeft liggen.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Winston »

The_Knitter schreef:Desiro is minder comfortabel dan de getrokken rijtuigen I6/I10 (welke rijdt daar?) daar, maar dat terzijde.
Homologatie is nog niet rond, dus tot die tijd kunnen de meerspanningstellen niet naar Luxemburg. Het klopt inderdaad dat men dat wel wil, mede omdat Luxemburg vanaf 2016 enkel nog ERTMS heeft liggen.
Voorheen met een reeks 18/19 waren het I11 met de CFL serie 3000 zijn het de I10 en die is men kots beu hier

Maar bedankt voor je reactie

Wim
Afbeelding
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door loic1811 »

I10en kots beu ? :o Ik wil ze direct wisselen voor desiro's !
Plaats reactie