Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
Rétro

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Rétro »

Wat me opvalt (ook in de media) hoeveel keer men het niet heeft over 'oude treinen'... nu is het weer dat. Dat het een en ander mss beter zou kunnen zal ik zeker niet zeggen , maar gaat men nu niet een beetje overdrijven? Men wil nu blijkbaar al zelf gaan kiezen welk materieel aan zijn of haar station moet stoppen??? :shock: Het meeste oude materieel is er nu toch vantussen of zal in korte tijd worden herzien?
En is het modern materieel (Ik denk dat we het dan over M6'en, desiro moeten hebben,aangezien al de rest wss oude treinen zijn) dan zoveel beter? Klassiek stel vs desiro? Ok, sommige stellen maken wel wat 'lawaai' ,bok bok bok, klak klak klak... & geeft al eens een duwtje in de rug bij het aanzetten... men mag al eens de jas uit doen bij het iets te enthousiast worden van de chauffage :mrgreen: ,maar zijn dat nu echt plotseling de dingen waar de mensen zich onnoemelijk gaan aan storen?

Wss is het gewoon het i.d bij de meeste doorsnee mensen dat ze op hun perron die 'oude stalen tank' :twisted: zien afkomen en op het perron ernaast die mooie nieuwe plastieken trein met LED-verlichting!!! En als de media dat nu nog 100 keer herhaalt en uitvergroot zal dat zeker nog meer geloofd worden. Man man man, wat een OUDE treinen die hier nog rond rijden bij ons zeg!

Is een desiro dan zo comfortabel...??? Deftige tafels? Hier ook geen enkele last van 'zware deuren' want =>Tussenwanden, ook niet meer nodig? Métro-sfeer totaal. Volgens mij goed voor een korte rit maar ook niet meer dan dat. Of is het zitje aan het toilet waar je met je knieën tegen de wc zit ook een echte zitplaats?
Aan die schuine ruit zitten op een m6 met de airco die in je nek blaast, is dat zo comfortabel?Een gemoderniseerde I10 zou dan wss toch een pak comfortabeler kunnen zijn.

Beter zal het altijd wel kunnen tenzij we de orient express dagelijks kunnen gaan gebruiken :wink:. Helaas zal het altijd een compromis blijven tussen kosten & capaciteit. Zeker nu er hoe langer hoe meer reizigers mee moeten met diezelfde trein.

Hopelijk staat het comfort bij volgende bestellingen toch weer iets hoger op de verlanglijst.
Laatst gewijzigd door Rétro op 07 jan 2015, 16:54, 21 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door overweg13 »

Desirotje schreef: Die M4 zijn snel vol, oud en het doorlopen van de trein tijdens de rit is lastig wegens de vele en zware deuren.
Snel vol? Er is nog een type rijtuig dat nog meer dan 100 plaatsen per rijtuigbak biedt, en dat zijn net de M4. En dat doorlopen van treinen, waar is dat eigenlijk goed voor, tenzij dat andere reizigers het er op de heupen van krijgen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

Rétro schreef:Wat me opvalt (ook in de media) hoeveel keer men het niet heeft over 'oude treinen'... nu is het weer dat. Dat het een en ander mss beter zou kunnen zal ik zeker niet zeggen , maar gaat men nu niet een beetje overdrijven? Men wil nu blijkbaar al zelf gaan kiezen welk materieel aan zijn of haar station moet stoppen??? :shock: Het meeste oude materieel is er nu toch vantussen of zal in korte tijd worden herzien?
En is het modern materieel (Ik denk dat we het dan over M6'en, desiro moeten hebben,aangezien al de rest wss oude treinen zijn) dan zoveel beter? Klassiek stel vs desiro? Ok, sommige stellen maken wel wat 'lawaai' ,bok bok bok, klak klak klak... & geeft al eens een duwtje in de rug bij het aanzetten... men mag al eens de jas uit doen bij het iets te enthousiast worden van de chauffage :mrgreen: ,maar zijn dat nu echt plotseling de dingen waar de mensen zich onnoemelijk gaan aan storen?
Ik denk dat je het effect van een verandering niet mag onderschatten, in het bijzonder als het in de "slechte" richting gaat. Het is altijd heel delicaat als je iemand iets geeft en dan later terugneemt - het wordt al snel als een soort verworven recht beschouwd, en dan zit het spel natuurlijk op de wagen.

Voor liefhebbers heeft iets ouder materieel vaak ook wel iets, maar voor de modale reiziger telt dat allemaal niet. Als je een MS96 of M6 gewend bent en plots komt er een MS75 of zelfs MS80 af, het is toch een flink verschil, wat ook niet zo verbazend is daar er een kloof van 20 à 30 jaar gaapt. Zeker bij de niet-gerenoveerde stellen zie je de tand des tijds binnen en zeker buiten al flink toeslaan. Sommige niet-gerenoveerde MS80'en zien er echt belabberd uit, en over de MS75 zal ik al helemaal zwijgen...

Het verschil tussen gesleept materieel en een (zeker iets ouder) treinstel is inderdaad ook een belangrijke factor. In de meeste rijtuigen merk je het bijna niet als je vertrekt, terwijl het pakweg in een klassiek stel een en al lawaai en geschok is. En zelfs een MS80 is nu ook niet bijster stil te noemen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door profke »

ik ervaar deze commentaren ook (en deel ze):
bij elke nieuwe dienstregeling gaat de generatie van toestellen eentje achteruit...
in't begin sporadisch, en daarna stelselmatig....
alleen de dieseltjes: die worden gewoon "versletener"...
letterlijk al gehoord: maar goed dat er maar een soort dieseltrein is, anders zochten ze voor ons daar ook nog een ouder exemplaar op...

de desiros die "anderen" krijgen steken inderdaad af..
niet iedereen zit uuren in de trein he;, tot een half uur zijn die dingen echt wel te harden.

het feit dat de veroudering van toestellen (terugklokken in generatie) NIET wordt verzoend door een beter gespreide dienstregeling helpt natuurlijk niet.

vroeger hadden we 20 en 40 minuten tussen twee treinen, nu is het 10,10 en 40 in de heenrit (bij aankomst is het echter maar 13 minuten tussen de vroegste en laatste trein van de groep), in de terugrit is het 10 en 50 minuten tijdsverschil... je ziet nu al dat de bedoeling is om van die twee treinen terug te gaan naar eentje, en dat bij een stijging van reizigers van 30%+ op deze lijn de laatste 5 jaar.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door trainlovertje »

profke schreef:vroeger hadden we 20 en 40 minuten tussen twee treinen, nu is het 10,10 en 40 in de heenrit (bij aankomst is het echter maar 13 minuten tussen de vroegste en laatste trein van de groep), in de terugrit is het 10 en 50 minuten tijdsverschil... je ziet nu al dat de bedoeling is om van die twee treinen terug te gaan naar eentje, en dat bij een stijging van reizigers van 30%+ op deze lijn de laatste 5 jaar.
Die laatste zin geloof ik helemaal niet. Ik hoor Descheemaeker een aantal jaren geleden nog zeggen dat er rond 2020 overal halfuurdienst zou zijn. Dat is met de huidige vooruitzichten natuurlijk onmogelijk, maar ooit (binnen de 15 jaar?) zal die er zoals in Nederland wel komen volgens mij. (sorry als dit off-topic gaat ;p)
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

trainlovertje schreef:
profke schreef:vroeger hadden we 20 en 40 minuten tussen twee treinen, nu is het 10,10 en 40 in de heenrit (bij aankomst is het echter maar 13 minuten tussen de vroegste en laatste trein van de groep), in de terugrit is het 10 en 50 minuten tijdsverschil... je ziet nu al dat de bedoeling is om van die twee treinen terug te gaan naar eentje, en dat bij een stijging van reizigers van 30%+ op deze lijn de laatste 5 jaar.
Die laatste zin geloof ik helemaal niet. Ik hoor Descheemaeker een aantal jaren geleden nog zeggen dat er rond 2020 overal halfuurdienst zou zijn. Dat is met de huidige vooruitzichten natuurlijk onmogelijk, maar ooit (binnen de 15 jaar?) zal die er zoals in Nederland wel komen volgens mij. (sorry als dit off-topic gaat ;p)
Halfuurdienst of kwartierdienst is inderdaad het doel, als er het geld is natuurlijk. Toch ook een kleine 'illustratie' van hoe eenvoudig die halfuurdienst te realiseren is :
Zo ging het ergens in 2010... toen de gewenste treinverbindingen vastgelegd waren...
1) Bij opmaak van het plan is de basis uiteraard het internationale aanbod dat vastligt (Thalys, ICE,...). Dat gek idee moet je trouwens eens aan NS gaan uitleggen :oops: Bij NS is de perfecte spreiding heilig, en moet het internationale aanbod zich maar aanpassen...
2) Allereerste relatie waarvoor effectief uren op de dienstregeling werden geplakt: de ICA (IC01) Eupen-Oostende. Die lieten we op z'n bestaande uren staan. Waarom veranderen om te veranderen, niet?
3) 2e verbinding: de ICO (IC12): simpel toch: die zetten we gewoon perfect op 't halfuur van de IC01. Ja toch?
... NEE... zegt Toegang-net. Kan niet, want dat rijpad geeft conflict bij inrit Brussel-Zuid,wegens kruising met Thalys, dus die zal ietsje moeten verschuiven... We zijn aan de TWEEDE verbinding waar we een dienstregeling willen aan vastklikken hé, en daar gaat het ideaalbeeld van 30/30 al aan flarden... En nog veeeel verbindingen te gaan. Onnodig om hier bij te vertellen dat uiteindelijk nog zeer veel van de gewenste treinverbindingen zijn moeten aangepast worden (niet alleen de dienstregeling, maar de verbinding op zich)

Dus echt: de dingen die we de laatste dagen en weken horen, over 'dienstregelingen opmaken is niet iets dat NMBS moet overlaten aan jobstudenten' ed... Wij zijn inderdaad ook maar mensen, en dus niet perfect, en meer koppen kunnen meer dan één, en ja dankzij de samenwerking met TTB (waarvoor oprechte dank, ze weten best dat er zijn die hun hulp echt appreciëren!) zijn er fouten weggewerkt, maar de eerste die denkt dat hij een plan kan opstellen voor het hele land, rekening houdend met ELKE randvoorwaarde, beperking etc. (en die lijst is afschuwelijk lang...) mag het direct zeggen. Alle zelfverklaarde 'specialisten' die echter niet verder kunnen kijken dan hun 'eigen' trein of lijn (ik spreek hierbij NIEMAND op dit forum persoonlijk aan!) moeten gewoon hun BA**ES houden!
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Merijn »

Wel Stefanic, ik heb 1 iets opgemerkt, maar er zal daar ook wel een gegronde reden voor zijn: veel mensen klagen over de trein uit De Panne naar Brussel. Die stopt nu overal tussen Gent en Brussel.

Echter vertrekt er op hetzelfde moment als de IR I een directe trein te Gent, ook naar de luchthaven. Dit is een trein die uit Brugge komt. Vermits er in Brugge reeds voldoende rechtstreekse verbindingen zijn: kunnen deze 2 treinen niet gewisseld worden?

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier zelf geen belang bij.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

stefanic schreef: Halfuurdienst of kwartierdienst is inderdaad het doel, als er het geld is natuurlijk. Toch ook een kleine 'illustratie' van hoe eenvoudig die halfuurdienst te realiseren is :
Zo ging het ergens in 2010... toen de gewenste treinverbindingen vastgelegd waren...
1) Bij opmaak van het plan is de basis uiteraard het internationale aanbod dat vastligt (Thalys, ICE,...). Dat gek idee moet je trouwens eens aan NS gaan uitleggen :oops: Bij NS is de perfecte spreiding heilig, en moet het internationale aanbod zich maar aanpassen...
2) Allereerste relatie waarvoor effectief uren op de dienstregeling werden geplakt: de ICA (IC01) Eupen-Oostende. Die lieten we op z'n bestaande uren staan. Waarom veranderen om te veranderen, niet?
3) 2e verbinding: de ICO (IC12): simpel toch: die zetten we gewoon perfect op 't halfuur van de IC01. Ja toch?
... NEE... zegt Toegang-net. Kan niet, want dat rijpad geeft conflict bij inrit Brussel-Zuid,wegens kruising met Thalys, dus die zal ietsje moeten verschuiven... We zijn aan de TWEEDE verbinding waar we een dienstregeling willen aan vastklikken hé, en daar gaat het ideaalbeeld van 30/30 al aan flarden... En nog veeeel verbindingen te gaan. Onnodig om hier bij te vertellen dat uiteindelijk nog zeer veel van de gewenste treinverbindingen zijn moeten aangepast worden (niet alleen de dienstregeling, maar de verbinding op zich)

Dus echt: de dingen die we de laatste dagen en weken horen, over 'dienstregelingen opmaken is niet iets dat NMBS moet overlaten aan jobstudenten' ed... Wij zijn inderdaad ook maar mensen, en dus niet perfect, en meer koppen kunnen meer dan één, en ja dankzij de samenwerking met TTB (waarvoor oprechte dank, ze weten best dat er zijn die hun hulp echt appreciëren!) zijn er fouten weggewerkt, maar de eerste die denkt dat hij een plan kan opstellen voor het hele land, rekening houdend met ELKE randvoorwaarde, beperking etc. (en die lijst is afschuwelijk lang...) mag het direct zeggen. Alle zelfverklaarde 'specialisten' die echter niet verder kunnen kijken dan hun 'eigen' trein of lijn (ik spreek hierbij NIEMAND op dit forum persoonlijk aan!) moeten gewoon hun BA**ES houden!
De communicatie- en marketingmensen hebben de verwachtingen zo hoog geschapen (mooie spreiding, nieuw materieel, minder vertragingen) dat deze niet stroken met de realiteit. Lijkt me dat men daar toch ook wat realiteitszin aan de dag had moeten leggen, en niet de hemel op aarde beloven. Dan zouden er nu (misschien) minder negatieve reacties zijn.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

Merijn schreef:Wel Stefanic, ik heb 1 iets opgemerkt, maar er zal daar ook wel een gegronde reden voor zijn: veel mensen klagen over de trein uit De Panne naar Brussel. Die stopt nu overal tussen Gent en Brussel.

Echter vertrekt er op hetzelfde moment als de IR I een directe trein te Gent, ook naar de luchthaven. Dit is een trein die uit Brugge komt. Vermits er in Brugge reeds voldoende rechtstreekse verbindingen zijn: kunnen deze 2 treinen niet gewisseld worden?

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier zelf geen belang bij.
Dan is Brugge niet blij want dan verliezen ze hun rechtstreekse trein naar de luchthaven voor de toeristen.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

rdv schreef:
Merijn schreef:Wel Stefanic, ik heb 1 iets opgemerkt, maar er zal daar ook wel een gegronde reden voor zijn: veel mensen klagen over de trein uit De Panne naar Brussel. Die stopt nu overal tussen Gent en Brussel.

Echter vertrekt er op hetzelfde moment als de IR I een directe trein te Gent, ook naar de luchthaven. Dit is een trein die uit Brugge komt. Vermits er in Brugge reeds voldoende rechtstreekse verbindingen zijn: kunnen deze 2 treinen niet gewisseld worden?

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier zelf geen belang bij.
Dan is Brugge niet blij want dan verliezen ze hun rechtstreekse trein naar de luchthaven voor de toeristen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Merijn schreef:Wel Stefanic, ik heb 1 iets opgemerkt, maar er zal daar ook wel een gegronde reden voor zijn: veel mensen klagen over de trein uit De Panne naar Brussel. Die stopt nu overal tussen Gent en Brussel.

Echter vertrekt er op hetzelfde moment als de IR I een directe trein te Gent, ook naar de luchthaven. Dit is een trein die uit Brugge komt. Vermits er in Brugge reeds voldoende rechtstreekse verbindingen zijn: kunnen deze 2 treinen niet gewisseld worden?

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier zelf geen belang bij.
Sorry, en niet persoonlijk!, maar daar wordt ik dus ambetant van hé, want zo'n opmerkingen worden door een aantal pippo's opgepikt, en dat komt dan als 'eis' en 'oplossing' via-via op ons bureau terecht.
Is het dan ok dat veel meer reizigers, die nu ipv enkele snelle P-treinen een bijkomende snelle IC krijgen, daar plots langer over moeten gaan doen? Is het ok dat een handjevol reizigers van L73 (het gaat over 7%) persé naast hun P-treinen (sneller dan wat ook in het vorige treinaanbod) ook nog elk uur snel naar Brussel moeten kunnen reizen.
Op L73 kunnen geen lange treincombinaties rijden, dus er is een REDEN dat die treinen langer stilstaan in Gent, voor koppelen/ontkoppelen, omdat tussen Gent en Brussel WEL veel capaciteit nodig is.
Op papier lijkt het allemaal simpel om gewoon in Gent 2 lijntjes anders te verbinden, maar de impact daarvan spoortechnisch, materieeltechnisch en naar reizigersbehoeften is dus gigantisch! Zoals je dus zelf zegt Merijn, is er een GEGRONDE reden dat alles is zoals het is. We zouden niet liever doen dan alle reizigers overal tevreden stellen. We zijn er echt niet op uit om reizigers te pesten, naar de auto te jagen of wat dan ook.
spoorwegrealist
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door profke »

^^^^ DIT is het meest toegewezen antwoord:
De communicatie- en marketingmensen hebben de verwachtingen zo hoog geschapen (mooie spreiding, nieuw materieel, minder vertragingen) dat deze niet stroken met de realiteit. Lijkt me dat men daar toch ook wat realiteitszin aan de dag had moeten leggen, en niet de hemel op aarde beloven. Dan zouden er nu (misschien) minder negatieve reacties zijn.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door HLE 2302 »

stefanic schreef:
Merijn schreef:Wel Stefanic, ik heb 1 iets opgemerkt, maar er zal daar ook wel een gegronde reden voor zijn: veel mensen klagen over de trein uit De Panne naar Brussel. Die stopt nu overal tussen Gent en Brussel.

Echter vertrekt er op hetzelfde moment als de IR I een directe trein te Gent, ook naar de luchthaven. Dit is een trein die uit Brugge komt. Vermits er in Brugge reeds voldoende rechtstreekse verbindingen zijn: kunnen deze 2 treinen niet gewisseld worden?

Voor alle duidelijkheid: ik heb hier zelf geen belang bij.
Sorry, en niet persoonlijk!, maar daar wordt ik dus ambetant van hé, want zo'n opmerkingen worden door een aantal pippo's opgepikt, en dat komt dan als 'eis' en 'oplossing' via-via op ons bureau terecht.
Is het dan ok dat veel meer reizigers, die nu ipv enkele snelle P-treinen een bijkomende snelle IC krijgen, daar plots langer over moeten gaan doen? Is het ok dat een handjevol reizigers van L73 (het gaat over 7%) persé naast hun P-treinen (sneller dan wat ook in het vorige treinaanbod) ook nog elk uur snel naar Brussel moeten kunnen reizen.
Op L73 kunnen geen lange treincombinaties rijden, dus er is een REDEN dat die treinen langer stilstaan in Gent, voor koppelen/ontkoppelen, omdat tussen Gent en Brussel WEL veel capaciteit nodig is.
Op papier lijkt het allemaal simpel om gewoon in Gent 2 lijntjes anders te verbinden, maar de impact daarvan spoortechnisch, materieeltechnisch en naar reizigersbehoeften is dus gigantisch! Zoals je dus zelf zegt Merijn, is er een GEGRONDE reden dat alles is zoals het is. We zouden niet liever doen dan alle reizigers overal tevreden stellen. We zijn er echt niet op uit om reizigers te pesten, naar de auto te jagen of wat dan ook.
Alleen is het spijtig dat de mensen er totaal blind voor zijn, zelfs hier op het forum reageren ze en zagen ze maar rustig verder ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Rétro

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Rétro »

Jammer genoeg komt een uitleg als deze van stefanic weinig of niet in de media. Niet dat ik verwacht dat er dan meer begrip zou zijn voor bepaalde problemen maar bon. Men hitst liever wat op door iedere 14 dagen hetzelfde te vertellen in het nieuws dan eens met een deftige uiteenzetting voor de dag te komen.
Natuurlijk is het niet plezant als je telkens een aansluiting moet missen of telkens op een overvolle trein moet zitten/staan of met een hoop vertraging moet rekenen. Zeker en vast niet als je zelf het volledige (dure ) trein ticketje moet betalen. Men mag toch iets deftig terug verwachten. Maar de laatste tijd ontbreekt het mss toch ook wel een klein beetje aan 'inlevingsvermogen' bij sommige reizigers (o.a over die 'oude' treinen, bij vertragingen door ongevallen, defecten, etc )?
Op sociale media en via kranten,forum's etc kunnen mensen tegenwoordig natuurlijk ook al hun kritieken ,i.d'en, bedenkingen en klachten uitspuwen en dat zullen sommigen dan wel voor waarheid aannemen wss.

Dus mss eens beginnen met mensen met echte kennis van zaken aan het woord te laten!?!
Laatst gewijzigd door Rétro op 08 jan 2015, 13:33, 19 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie