Ik twijfel er niet aan dat een deftige dienstregeling opstellen voor het hele land en voor de meeste reizigers heel moeilijk is en enorm veel werk vraagt. En iedereen zijn perfecte trein geven is onmogelijk, maar sommige zaken zou NMBS de dag van vandaag toch veel beter moeten kunnen, en die kosten weinig tot niets, maar vergen goede wil en klantgerichtheid. Enkele voorbeelden:
- communicatie: is het echt zo moeilijk om wat concrete uitleg te geven over wat waarom gedaan is? Moet elke communicatie echt beperkt zijn tot 3 zinnen, zoals nu: "de reiziger weet nog niet goed welke trein nemen"? Ja, hoe moet hij dat dan weten? Alle ochtend- en avondtreinen binnen bv. een uur uitproberen en zien wat het beste uitkomt? Hoeveel reizigers zouden dit spontaan doen? En als men vanalles belooft voor 14 dec 2014 dat men niet kan realiseren (spreiding) of waarvoor maanden zoniet jaren nodig zijn om te verbeteren (stiptheid) moet men nu niet verbaasd zijn dat de mensen veel klagen.
- samenstellingen en verwachte bezetting aankondigen: is het met de communicatiemiddelen van vandaag echt zo moeilijk om aan te geven hoe lang een trein is en in welke zone van het station hij stopt? In omringende landen (en uiteraard Zwitserland) wordt dit al vele jaren toegepast maar België zal weer een speciaal geval zijn zeker waar het niet kan... Ik wil uiteraard de echte samenstelling kennen van die dag en niet de theoretische gezien het in Belgie een sport is om de voorziene samenstelling in te korten. De echte samenstelling communiceren tot bij de speakers en de schermen kan toch niet zo moeilijk zijn. De mensen zullen zich dan wel beter verpreiden op het perron en minder klagen over overvolle treinen waar aan hun beide uiteinden eigenlijk nog plaatsen vrij zijn. En als op een dag een stuk van de trein er niet bij is en de speaker zegt "sorry vandaag 6 rijtuigen ipv 9 door een defect maar 10 minuten later komt de volgende trein en die rijdt wel in zijn normale (of zelfs versterkte
) samenstelling", zullen de reizigers zich een stuk meer gerespecteerd voelen. Men heeft gedurende een bepaalde periode de verwachte bezetting op de dienstregeling op de website aangeduid: reeds jaren geleden verdwenen. Komt dit ooit terug (in Zwitserland hebben ze dit wel, uiteraard).
- men zegt dat niet iedereen een rechtstreekse verbinding kan hebben en de mensen moeten overstappen. Uiteraard klopt dit maar de mensen willen blijkbaar niet overstappen. Iemand zich afgevraagd waarom? Risico om aansluitende trein te missen (en tot 60 min wachten) en geen plaats. Wel, doe daar iets aan. Duid aan welke aansluitingen voorzien zijn, welke trein op welke wacht en hoelang (die tabellen heb ik al een hele tijd niet meer gezien in de stations en op de website heb ik ze nog nooit gevonden). Organiseer de dienstregeling zodat overstappen zoveel mogelijk op hetzelfde perron zijn, respecteer ze, en stop ook om 2 minuten voor aankomst van de trein nog van spoor te wisselen, of indien het echt moet, laat de trein dan lang genoeg wachten zodat iedereen zich heeft kunnen verplaatsen. Begin ook eindelijk de aansluitingen bij vertragingen te beheren, nu heb ik de indruk dat er geen enkele regel bestaat: als het personeel ter plaatse op dat moment wakker en aandachtig is, lukken sommige dingen, anders lukt niets.
Is eigenlijk bij NMBS iemand bezig met dergelijke zaken? Bestaat er een visie over en wil om te verbeteren? En wanneer zien we iets van resultaat?