Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

Rétro schreef:Dus mss eens beginnen met mensen met echte kennis van zaken aan het woord te laten!?!
De laatste die ik "met echte kennis van zaken" aan het woord heb gehoord,was Etienne De Ganck, iemand die jarenlang het project van de nieuwe dienstregelingen heeft geleid.
Nu gingen we het eens zien, se. Ja, de mensen zouden morren maar dat zou louter in de beginfase zo zijn. Na enkele weken zou iedereen het roerend eens zijn dat we sinds 1998 enorme stappen voorwaarts hebben gezet: klokvaste verbindingen, hoogstens 2 materieeltypes per relatie, een mooie spreiding van de treinen in een uur, het laten rijden van IC's volgens objectieve maatstaven. Kortom, de wereld opnieuw uitgevonden.
Het grootste deel van die principes heeft men voor de inwerkingtreding van het plan al snel overboord gegooid en ik ben eens benieuwd hoe de rest zal uitdraaien. Het enige dat ik tot op heden heb gehoord, is dat het eigenlijk allemaal de schuld van de reiziger is: dat is immers een dommerik die de verkeerde treinen neemt en dus eigenlijk de oorzaak is dat de treinen nu vaak overvol zitten.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:
Rétro schreef:Dus mss eens beginnen met mensen met echte kennis van zaken aan het woord te laten!?!
De laatste die ik "met echte kennis van zaken" aan het woord heb gehoord,was Etienne De Ganck, iemand die jarenlang het project van de nieuwe dienstregelingen heeft geleid.
Nu gingen we het eens zien, se. Ja, de mensen zouden morren maar dat zou louter in de beginfase zo zijn. Na enkele weken zou iedereen het roerend eens zijn dat we sinds 1998 enorme stappen voorwaarts hebben gezet: klokvaste verbindingen, hoogstens 2 materieeltypes per relatie, een mooie spreiding van de treinen in een uur, het laten rijden van IC's volgens objectieve maatstaven. Kortom, de wereld opnieuw uitgevonden.
Het grootste deel van die principes heeft men voor de inwerkingtreding van het plan al snel overboord gegooid en ik ben eens benieuwd hoe de rest zal uitdraaien. Het enige dat ik tot op heden heb gehoord, is dat het eigenlijk allemaal de schuld van de reiziger is: dat is immers een dommerik die de verkeerde treinen neemt en dus eigenlijk de oorzaak is dat de treinen nu vaak overvol zitten.
1) we zitten nog in de beginfase!
2) inderdaad zijn principes niet overal kunnen toegepast worden omdat er veel strikter dan voorzien moest bespaard worden (en nog zal moeten worden bespaard), dat infrawerven niet klaar waren die klaar hadden moeten zijn, dat er politici, die van zichzelf ook dachten dat ze het allemaal beter wisten hun voorwaarden en aanpassingen moesten doorduwen, reizigersgroeperingen die HUN wil voor HUN trein moesten doorduwen (met hulp wederom van de vorige groep), ondanks de nefaste gevolgen voor andere groepen reizigers, etc. etc. etc.

Ik wil niet beweren dat ik ale wijsheid in pacht heb, verre van zelfs, maar ik denk dat ik nog altijd meer weet over de situatie dan het gros van de roepers hier.
spoorwegrealist
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:1) we zitten nog in de beginfase!
Is men bereid nog wijzigingen aan de dienstregelingen door te voeren? Tot op heden heb ik van de woordvoerders in de pers vernomen dat dit onbespreekbaar is (wat ik ook wel kan begrijpen, anders blijf je maar bezig). Ik vermoed dus dat men ergens doelt op verschuivingen van reizigers naar andere treinen en dat men ook nog zal schuiven met de samenstellingen, maar ook niet meer dan dat. Maar voor die verhalen uit Luxemburg, West-Vlaanderen en Waals-Brabant met vooral scholieren die er enorm op achteruit gaan (jij zal die krantenknipsels ook wel kennen), zit daar nog marge voor verbetering in?
stefanic schreef:2) inderdaad zijn principes niet overal kunnen toegepast worden omdat er veel strikter dan voorzien moest bespaard worden (en nog zal moeten worden bespaard), dat infrawerven niet klaar waren die klaar hadden moeten zijn, dat er politici, die van zichzelf ook dachten dat ze het allemaal beter wisten hun voorwaarden en aanpassingen moesten doorduwen, reizigersgroeperingen die HUN wil voor HUN trein moesten doorduwen (met hulp wederom van de vorige groep), ondanks de nefaste gevolgen voor andere groepen reizigers, etc. etc. etc.
Ik begrijp niet dat van die grote kleppers die tot in de hoogste regionen van de NMBS vertoeven op dat vlak het klappen van de zweep niet kennen? Waarom wordt door hen tot op de vooravond van de ingebruikname van het nieuwe plan datzelfde plan op die manier verkocht? Men wist dan toch op dat ogenblik al beter?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Momenteel wordt de ontplooiing van het plan in detail gevolgd. Ikzelf en heel wat collega's, hebben er al enkele erg zware en lange dagen opzitten, uren in stations treinsamenstellingen controlleren, bezettingen, stiptheid...
Mensen die in Berchem passeren of opstappen tussen de allereerste trein en 9u hebben me daar misschien wel staan kou lijden.
Het is niet de bedoeling om nu al 'paniekvoetbal' te spelen en her en der allerlei dingen aan te passen. Reizigers moeten inderdaad in vele gevallen hun weg nog wat vinden naar HUN ideale trein. Wat ons echter niet weerhoud om op bepaalde plaatsen wel asap in te grijpen. Want er zijn effectief al treinsamenstellingen aangepast, of waarvoor momenteel al het nodige wordt gedaan om dat bij voorkeur gisteren al in orde te krijgen. Ook wordt er al naar gestreefd om voor gewoon al de voorziene samenstelling in orde te krijgen.
Dienstregelingen aanpassen is minder evident, daar dit -zeker ingeval van vervroegen- risico's inhoudt voor de reizigers, die ook tijdig van die aanpassingen op de hoogte moeten zijn.

Ook alle klachten etc. worden geanalyseerd, zonder evenwel zomaar op basis van één klacht, of wat 'geroep' oer materieelkeuzes direct in te grijpen. 't is niet omdat reiziger X vind dat een varkensneus voor hem 'te min' is, dat we onmiddellijk ander materieel voorzien. Voor TERECHTE klachten zal zeker bekeken worden wat als oplossing kan geboden worden (evenwel weer zonder enige garantie!)

Daarnaast: er is NOOIT door wie dan ook gezegd dat alles perfect zou zijn qua spreiding, aansluitingen, overal max 2 types materieel etc. WEL is gezegd dat daar zoveel mogelijk naar zou gestreefd worden! En dat IS ook gebeurd. Maar er kan steeds enkel geroeid worden met de riemen die er zijn. Materieel of infra bijtoveren lukt ondanks onze verwoedde pogingen nog steeds niet.
spoorwegrealist
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Matthias »

Ik heb trouwens de indruk dat er op de IC Turnhout-Binche ondertussen al minder varkensneuzen rijden dan eind december en dat één of twee relaties nog vervangen zijn door een stam van M4'en. Klopt die indruk of beeld ik mij dat maar in?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door overweg13 »

Matthias schreef:Ik heb trouwens de indruk dat er op de IC Turnhout-Binche ondertussen al minder varkensneuzen rijden dan eind december en dat één of twee relaties nog vervangen zijn door een stam van M4'en. Klopt die indruk of beeld ik mij dat maar in?
Je beeldt je dat niet in, en dat is al zo sinds het begin.
Met vriendelijke groet

overweg13
EC 91

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door EC 91 »

Ik twijfel er niet aan dat een deftige dienstregeling opstellen voor het hele land en voor de meeste reizigers heel moeilijk is en enorm veel werk vraagt. En iedereen zijn perfecte trein geven is onmogelijk, maar sommige zaken zou NMBS de dag van vandaag toch veel beter moeten kunnen, en die kosten weinig tot niets, maar vergen goede wil en klantgerichtheid. Enkele voorbeelden:

- communicatie: is het echt zo moeilijk om wat concrete uitleg te geven over wat waarom gedaan is? Moet elke communicatie echt beperkt zijn tot 3 zinnen, zoals nu: "de reiziger weet nog niet goed welke trein nemen"? Ja, hoe moet hij dat dan weten? Alle ochtend- en avondtreinen binnen bv. een uur uitproberen en zien wat het beste uitkomt? Hoeveel reizigers zouden dit spontaan doen? En als men vanalles belooft voor 14 dec 2014 dat men niet kan realiseren (spreiding) of waarvoor maanden zoniet jaren nodig zijn om te verbeteren (stiptheid) moet men nu niet verbaasd zijn dat de mensen veel klagen.

- samenstellingen en verwachte bezetting aankondigen: is het met de communicatiemiddelen van vandaag echt zo moeilijk om aan te geven hoe lang een trein is en in welke zone van het station hij stopt? In omringende landen (en uiteraard Zwitserland) wordt dit al vele jaren toegepast maar België zal weer een speciaal geval zijn zeker waar het niet kan... Ik wil uiteraard de echte samenstelling kennen van die dag en niet de theoretische gezien het in Belgie een sport is om de voorziene samenstelling in te korten. De echte samenstelling communiceren tot bij de speakers en de schermen kan toch niet zo moeilijk zijn. De mensen zullen zich dan wel beter verpreiden op het perron en minder klagen over overvolle treinen waar aan hun beide uiteinden eigenlijk nog plaatsen vrij zijn. En als op een dag een stuk van de trein er niet bij is en de speaker zegt "sorry vandaag 6 rijtuigen ipv 9 door een defect maar 10 minuten later komt de volgende trein en die rijdt wel in zijn normale (of zelfs versterkte :D ) samenstelling", zullen de reizigers zich een stuk meer gerespecteerd voelen. Men heeft gedurende een bepaalde periode de verwachte bezetting op de dienstregeling op de website aangeduid: reeds jaren geleden verdwenen. Komt dit ooit terug (in Zwitserland hebben ze dit wel, uiteraard).

- men zegt dat niet iedereen een rechtstreekse verbinding kan hebben en de mensen moeten overstappen. Uiteraard klopt dit maar de mensen willen blijkbaar niet overstappen. Iemand zich afgevraagd waarom? Risico om aansluitende trein te missen (en tot 60 min wachten) en geen plaats. Wel, doe daar iets aan. Duid aan welke aansluitingen voorzien zijn, welke trein op welke wacht en hoelang (die tabellen heb ik al een hele tijd niet meer gezien in de stations en op de website heb ik ze nog nooit gevonden). Organiseer de dienstregeling zodat overstappen zoveel mogelijk op hetzelfde perron zijn, respecteer ze, en stop ook om 2 minuten voor aankomst van de trein nog van spoor te wisselen, of indien het echt moet, laat de trein dan lang genoeg wachten zodat iedereen zich heeft kunnen verplaatsen. Begin ook eindelijk de aansluitingen bij vertragingen te beheren, nu heb ik de indruk dat er geen enkele regel bestaat: als het personeel ter plaatse op dat moment wakker en aandachtig is, lukken sommige dingen, anders lukt niets.

Is eigenlijk bij NMBS iemand bezig met dergelijke zaken? Bestaat er een visie over en wil om te verbeteren? En wanneer zien we iets van resultaat?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

overweg13 schreef:
Matthias schreef:Ik heb trouwens de indruk dat er op de IC Turnhout-Binche ondertussen al minder varkensneuzen rijden dan eind december en dat één of twee relaties nog vervangen zijn door een stam van M4'en. Klopt die indruk of beeld ik mij dat maar in?
Je beeldt je dat niet in, en dat is al zo sinds het begin.
Dus.... Matthias beeldde het zich wel in ;-)
Wat rijdt nog met AM75 (en dat sinds 16/12/2014), eventueel met nog een groentje erbij:
treinen aankomend in Turnhout om 7u56, 14u56, 15u56, 21u56 en 22u56
treinen vertrekkend in Turnhout om 9u04, 10u04, 17u04, 19u04 en 21u04

Met 8xM6 (1074 plaatsen):
aankomend om 8u56, 15u56 en 17u56
vertrekkend om: 7u04, 12u04 en 15u04

Al de rest van de 34 treinen (18 treinen) rijdt met 10xM4 (968 plaatsen)
spoorwegrealist
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

EC 91 schreef:Organiseer de dienstregeling zodat overstappen zoveel mogelijk op hetzelfde perron zijn, respecteer ze, en stop ook om 2 minuten voor aankomst van de trein nog van spoor te wisselen, of indien het echt moet, laat de trein dan lang genoeg wachten zodat iedereen zich heeft kunnen verplaatsen. Begin ook eindelijk de aansluitingen bij vertragingen te beheren, nu heb ik de indruk dat er geen enkele regel bestaat: als het personeel ter plaatse op dat moment wakker en aandachtig is, lukken sommige dingen, anders lukt niets.
Er wordt vaak op het allerlaatste ogenblik van spoor veranderd omdat dit de regeling van het treinverkeer ten goede komt. Bijvoorbeeld: twee opeenvolgende treinen komen in theorie met een interval van 5' op hetzelfde perron aan en vertrekken meteen terug. De eerste zou dus niet meer in de weg van de tweede mogen rijden wanneer die tweede 5' laten aankomt. Echter, de eerste trein blijft vlak voor het binnen rijden van het station 5' treuzelen waardoor de tweede trein die op tijd rijdt, opeens zal moeten wachten tot het perronspoor werd vrijgemaakt door de eerste. In zo een geval wordt de tweede trein dan snel verspoord naar een ander perron om toch wat tijd te kunnen winnen en de reizigers van de tweede trein al te laten uitstappen. Nog een ander voorbeeld: een trein moet een volledig rooster doorlopen omdat hij in het noordoosten van een station aankomt en na zijn stop in het zuidwesten een lijn moet oprijden. Ga je die trein ten oosten van de perrons al door de wisselstraat laten rijden of ten westen, na zijn stop? Dat maakt een heel verschil uit qua spoor waarop hij zal stoppen maar soms komt de kruising na zijn stop veel beter uit dan voor zijn stop omdat er in realtime vanalles anders loopt dan gepland.

Op zo een momenten zou je inderdaad genoeg aandacht moeten hebben voor de reizigers maar wie neemt dat initiatief? Infrabel moet een vertraging vanaf 2' kunnen wettigen dus men heeft er daar alle belang bij om treinen zo snel mogelijk terug te laten vertrekken. Het initiatief zou dus van de NMBS moeten komen (RDV, de onderstationschef perron) zodat zij die vertragingen op hen nemen. Ik heb echter niet de indruk dat dit van kortbij wordt opgevolgd. De focus ligt op een seinhuis immers volledig op de regeling van treinen, niet noodzakelijk van reizigers. Misschien dat dit beter wordt de dag dat de vervoerder mee op het seinhuis zit om de prioriteiten te kunnen bepalen?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:Met 8xM6 (1074 plaatsen):
aankomend om 8u56, 15u56 en 17u56
Wordt die van 15.56u gereden door M6 of MR75?

Is er trouwens ergens een lijst voorhanden met het materieel per IC-verbinding?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:
stefanic schreef:Met 8xM6 (1074 plaatsen):
aankomend om 8u56, 15u56 en 17u56
Wordt die van 15.56u gereden door M6 of MR75?

Is er trouwens ergens een lijst voorhanden met het materieel per IC-verbinding?
Je moet toch maar gewoon lezen wat er staat hé? Met 8xM6: die van 15u56
Is er een lijst? dat was net het doel van dit draadje: ga gewoon in een station staan de hele dag en je hebt heel wat samenstellingen. Ik ken inderdaad alle (theoretische) samenstellingen maar ga daar niet m'n tijd aan verdoen. TTB heeft trouwens ergens alle materieelomlopen publiek gepost, dus daarin staat alles.
spoorwegrealist
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:Je moet toch maar gewoon lezen wat er staat hé? Met 8xM6: die van 15u56
Sorry, het was mij niet helemaal duidelijk.
stefanic schreef:Wat rijdt nog met AM75 (en dat sinds 16/12/2014), eventueel met nog een groentje erbij:
treinen aankomend in Turnhout om 7u56, 14u56, 15u56, 21u56 en 22u56

Met 8xM6 (1074 plaatsen):
aankomend om 8u56, 15u56 en 17u56
Het is dus MR75, gekoppeld met M6. Begrepen.

Zou ik dan nu mijn neus mogen terugkrijgen?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door HLE 2302 »

EC 91 schreef: (en uiteraard Zwitserland) (in Zwitserland hebben ze dit wel, uiteraard)
Het gras is altijd groener aan de overkant, mijn waarde. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:
EC 91 schreef: (en uiteraard Zwitserland) (in Zwitserland hebben ze dit wel, uiteraard)
Het gras is altijd groener aan de overkant, mijn waarde. :wink:
In Zwitserland is het effectief wel beter, maar daar geeft de overheid in verhouding bijna 3 keer zoveel uit aan spoorwegen dan hier. Dan is het natuurlijk niet moeilijk om op alle vlakken de beste te zijn.
Nederland of Frankrijk zijn betere vergelijkingslanden, daar zijn de budgetten vergelijkbaar met hier.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:
stefanic schreef:Je moet toch maar gewoon lezen wat er staat hé? Met 8xM6: die van 15u56
Sorry, het was mij niet helemaal duidelijk.
stefanic schreef:Wat rijdt nog met AM75 (en dat sinds 16/12/2014), eventueel met nog een groentje erbij:
treinen aankomend in Turnhout om 7u56, 14u56, 15u56, 21u56 en 22u56

Met 8xM6 (1074 plaatsen):
aankomend om 8u56, 15u56 en 17u56
Het is dus MR75, gekoppeld met M6. Begrepen.

Zou ik dan nu mijn neus mogen terugkrijgen?
zeg dan dat er iets dubbel stond: 15.56= AM75; 12u56=M6
bye-bye; ik laat het hier aan de 'kenners'
spoorwegrealist
Plaats reactie