Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
BVG1988
Berichten: 574
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

M96

Bericht door BVG1988 »

IC23 23xx en 28xx is met breaks en M-18 M6
In het weekend is zijn het dan AM96s. vorige zondag geen breaks opgemerkt hier op L50A
Laatst gewijzigd door BVG1988 op 20 dec 2014, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
Steve schreef:Toch zou ik nog even wachten alvorens te oordelen, want dit is nu een typisch geval waarbij iedereen een trein neemt op het gewoonlijke tijdstip en op basis van de beschikbare informatie (IC naar Brussel-Zuid) niet meteen vermoedt dat hij nu eigenlijk met een veredelde IR te doen heeft... en dat er een kwartier eerder of een kwartier later een snellere trein is met wellicht nog meer capaciteit.
Niet wellicht, die treinen voor en na rijden met 8 M6 en zaten de afgelopen dagen alles behalve vol !
Een snellere trein kan je nog opzoeken, maar hoe kan je als gewone reiziger weten dat je beter een kwartier vroeger of later een trein neemt om meer plaats te hebben? Tenzij je toevallig eens die trein neemt, of je de volgende trein neemt omdat je op de IR niet meer bij kan, of er niet meer bij wilt. Maar niet iedereen kan/wil dat (vaste werktijden, aansluitingen op trein of bus, ...). Eigenlijk is daar een rol weggelegd voor de omroeper/ster en/of TBG.

Op Antwerpen-Brussel heb je nog wat keuze, maar aan de mensen vandaag in het gangpad en op het balkon op de 3615 ts Gent en Denderleeuw (de vroegere IC-K die nu ook een aantal stops van de ir-h overneemt) die maar 1 of 2 treinen per uur hebben, kan je moeilijk vragen om 30 of 60 minuten te wachten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5331
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

rdv schreef:
Shrek schreef: Niet wellicht, die treinen voor en na rijden met 8 M6 en zaten de afgelopen dagen alles behalve vol !
Een snellere trein kan je nog opzoeken, maar hoe kan je als gewone reiziger weten dat je beter een kwartier vroeger of later een trein neemt om meer plaats te hebben? Tenzij je toevallig eens die trein neemt, of je de volgende trein neemt omdat je op de IR niet meer bij kan, of er niet meer bij wilt. Maar niet iedereen kan/wil dat (vaste werktijden, aansluitingen op trein of bus, ...). Eigenlijk is daar een rol weggelegd voor de omroeper/ster en/of TBG.

Op Antwerpen-Brussel heb je nog wat keuze, maar aan de mensen vandaag in het gangpad en op het balkon op de 3615 ts Gent en Denderleeuw (de vroegere IC-K die nu ook een aantal stops van de ir-h overneemt) die maar 1 of 2 treinen per uur hebben, kan je moeilijk vragen om 30 of 60 minuten te wachten.
Hoe kan die reiziger dat weten? Proefondervindelijk, en dat zal volgens mij echt niet zo lang duren. Als je meerdere keren op een bomvolle trein terecht komt, ga je echt wel eens kijken of er geen alternatieven zijn, en die zul je hier al snel ontdekken.

Mooi ander voorbeeld is Gent - Brussel. De eerste dagen zag je op bv. de Twitter-account van de NMBS meldingen over hoge bezettingen, maar die waren duidelijk afkomstig van mensen die het gewend waren om op een bepaald tijdstip de trein te nemen. Dan kijk je eens in de dienstregeling, en zie je dat er op het drukste moment van de spits tot 7-8 (snelle) treinen per uur zijn (iets waar het Twitter-team ook op hamerde). Daar zullen er heus wel een paar tussen zitten waar er nog plaats overblijft...

Natuurlijk zul je altijd wel een aantal mensen hebben die gebonden zijn aan vrij strakke uren, maar ik denk dat er bij de gemiddelde reiziger toch behoorlijk wat flexibiliteit is, pakweg -30 / +30 minuten. Bij veel van de grote publiekstrekkers (overheidsinstellingen, ministeries, grote bedrijven, ...) zijn flexibele uren (of zelfs helemaal niet meer prikken) tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, en ik denk dat zelfs diegenen met echt vaste uren het wel zullen overwegen om tot een kwartiertje vroeger te vertrekken als ze daarmee een comfortabelere rit hebben.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Wouterh12 »

thejay schreef:
ferry schreef:IC "33xx" Brussel-Zuid -Essen: M5+ type 21; Desiro's en stel 800+klassiek stel
Heb het ook al aan het NMBS-Twitterteam gemeld, maar de 3328 is of wordt een mogelijk probleemgeval.
Vroeger kwam de IC Essen->Charleroi vertrek Berchem om 7:53 uur al goed gevuld aan. Nog een zitplaats vinden was al een zeldzaamheid, meestal stond op elk balkon wel een reiziger of 4-5. Tot vorige week was dit M6 met ik denk 6/7/8 rijtuigen.

Nu is dit dus van Essen tot Berchem in principe dezelfde trein, echter: M5 (boven dus al een pak minder zitplaatsen) met ik denk max 6 rijtuigen. Gevolg: gisteren waren de balkons én gangpaden van Berchem nodig om het volk mee te krijgen. Vanochtend was het iets beter en waren de gangpaden minder of niet nodig.
Maar: nu stopt deze trein ook nog in Oude God, Nekkerspoel en Vilvoorde. Ik weet niet of er van die stations nog veel volk op de trein is geraakt, want ik ik heb ze maar laten passeren en de volgende trein naar Mechelen genomen.
Stefanic heeft in het topic van de nieuwe dienstregeling laten weten dat de 3328 eigenlijk 8M5 rijtuigen zou moeten tellen, in plaats van de 6 die er tot nu gesignaleerd worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Steve schreef:Toch zou ik nog even wachten alvorens te oordelen, want dit is nu een typisch geval waarbij iedereen een trein neemt op het gewoonlijke tijdstip en op basis van de beschikbare informatie (IC naar Brussel-Zuid) niet meteen vermoedt dat hij nu eigenlijk met een veredelde IR te doen heeft... en dat er een kwartier eerder of een kwartier later een snellere trein is met wellicht nog meer capaciteit.
Niet wellicht, die treinen voor en na rijden met 8 M6 en zaten de afgelopen dagen alles behalve vol !
Dat men dan die M5'en en M6'en onderling ruilt. Dan is het blijkbaar opgelost.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:
Shrek schreef:
Steve schreef:Toch zou ik nog even wachten alvorens te oordelen, want dit is nu een typisch geval waarbij iedereen een trein neemt op het gewoonlijke tijdstip en op basis van de beschikbare informatie (IC naar Brussel-Zuid) niet meteen vermoedt dat hij nu eigenlijk met een veredelde IR te doen heeft... en dat er een kwartier eerder of een kwartier later een snellere trein is met wellicht nog meer capaciteit.
Niet wellicht, die treinen voor en na rijden met 8 M6 en zaten de afgelopen dagen alles behalve vol !
Dat men dan die M5'en en M6'en onderling ruilt. Dan is het blijkbaar opgelost.
Zo simpel is dat allemaal niet. Laten we eerst maar afwachten tot de voorziene samenstellingen rijden. Mij werd gisteren gemeld dat men daar volop aan werkt. En laat ook de reizigers het nieuwe aanbod ontdekken en hun nieuwe 'ideale' trein kiezen. Pas na half januari zal bekeken worden waar er echt aan de voorziene samenstellingen dient gesleuteld te worden, na een normalere periode voor de reizigers.
spoorwegrealist
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

stefanic schreef:Laten we eerst maar afwachten tot de voorziene samenstellingen rijden. Mij werd gisteren gemeld dat men daar volop aan werkt. En laat ook de reizigers het nieuwe aanbod ontdekken en hun nieuwe 'ideale' trein kiezen. Pas na half januari zal bekeken worden waar er echt aan de voorziene samenstellingen dient gesleuteld te worden, na een normalere periode voor de reizigers.
Januari is ook geen "normale periode" voor de reizigers: hogeschoolstudenten pendelen veel minder want er zijn examens en blok. Pas na de krokusvakantie zit de pendel weer op maximum niveau denk ik.
Ik begrijp niet dat het materiaal nog steeds niet aan zijn voorziene samenstelling zit: men is al meer dan een week materiaal aan het uitwisselen en als je de communicatiemensen mag geloven heeft men vorig WE "er ALLES aan gedaan om het materiaal op de juiste plaats te krijgen". Akkoord er was de staking, maar die was al 2 maand op voorhand aangekondigd, dus kon men dat toch mee in de planning verwerken. Ik heb blijkbaar een andere definitie van "er alles aan doen". Soit, ik ga er niet meer over zagen, maar zo een communicatie werkt gewoon averechts en brengt de geloofwaardigheid van de NMBS meer in het gedrang dan dat men pro-actief zou zeggen: "Dit is een gigantische operatie, we moeten X treinen verplaatsen, en dat zal enkele weken duren. Onze excuses ervoor".
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5331
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

rdv schreef:
stefanic schreef:Laten we eerst maar afwachten tot de voorziene samenstellingen rijden. Mij werd gisteren gemeld dat men daar volop aan werkt. En laat ook de reizigers het nieuwe aanbod ontdekken en hun nieuwe 'ideale' trein kiezen. Pas na half januari zal bekeken worden waar er echt aan de voorziene samenstellingen dient gesleuteld te worden, na een normalere periode voor de reizigers.
Januari is ook geen "normale periode" voor de reizigers: hogeschoolstudenten pendelen veel minder want er zijn examens en blok. Pas na de krokusvakantie zit de pendel weer op maximum niveau denk ik.
Ik begrijp niet dat het materiaal nog steeds niet aan zijn voorziene samenstelling zit: men is al meer dan een week materiaal aan het uitwisselen en als je de communicatiemensen mag geloven heeft men vorig WE "er ALLES aan gedaan om het materiaal op de juiste plaats te krijgen". Akkoord er was de staking, maar die was al 2 maand op voorhand aangekondigd, dus kon men dat toch mee in de planning verwerken. Ik heb blijkbaar een andere definitie van "er alles aan doen". Soit, ik ga er niet meer over zagen, maar zo een communicatie werkt gewoon averechts en brengt de geloofwaardigheid van de NMBS meer in het gedrang dan dat men pro-actief zou zeggen: "Dit is een gigantische operatie, we moeten X treinen verplaatsen, en dat zal enkele weken duren. Onze excuses ervoor".
Zonder het uitblijven van een aantal definitieve samenstelling te verdedigen, wil ik toch even melden dat er niet alleen de (inderdaad aangekondigde) staking op maandag is geweest, maar ook een (veel minder aangekondigde maar even vervelende) staking de donderdag ervoor, een hele reeks regionale stakingen de weken ervoor, enzovoort. Ook al waren een deel van al die acties aangekondigd, het begin van de nieuwe dienstregeling is al veel langer gepland en is ongetwijfeld een enorme logistieke operatie.

Je kunt overigens ook niet dagenlang op voorhand alles beginnen te verschuiven: in afwachting van de nieuwe dienstregeling is het materieel nog gewoon nodig om de "oude" dienstregeling te kunnen uitvoeren, en de situatie qua materieel is nu ook niet zo rooskleurig dat men de helft op overschot heeft op werkdagen. De echt grote materieelverschuivingen kunnen dus per definitie pas 1 à 2 dagen op voorhand plaatsvinden.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door stefanic »

rdv schreef:
stefanic schreef:Laten we eerst maar afwachten tot de voorziene samenstellingen rijden. Mij werd gisteren gemeld dat men daar volop aan werkt. En laat ook de reizigers het nieuwe aanbod ontdekken en hun nieuwe 'ideale' trein kiezen. Pas na half januari zal bekeken worden waar er echt aan de voorziene samenstellingen dient gesleuteld te worden, na een normalere periode voor de reizigers.
Januari is ook geen "normale periode" voor de reizigers: hogeschoolstudenten pendelen veel minder want er zijn examens en blok. Pas na de krokusvakantie zit de pendel weer op maximum niveau denk ik.
Als ik had gezegd: we wachten tot februari-maart om iets te ondernemen, zou je weer hele andere reacties krijgen... Ik denk dat we in januari al een goed beeld zullen krijgen van bezettingen, zeker al voor de tweede bijsturingen (want ook nu al worden er bepaalde duidelijke problemen aangepakt)
spoorwegrealist
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: M96

Bericht door HLE 2302 »

BVG1988 schreef:IC23 23xx en 28xx is met breaks en M-18 M6
In het weekend is zijn het dan AM96s. vorige zondag geen breeks opgemerkt hier op L50A
Dat is niet helemaal correct. :)

In de week is het verdeeld tussen MR96, MR80 en 2x T18 met 9 M6 en stuurrijtuig in het midden gekoppeld. (12 treinen met MR80, 12 treinen met MR96 en 11 treinen met T18.)
In het weekend worden de stammen 18 met M6 gesplitst en rijden deze dus 18 met 4 M6 of 18 met 5 M6 afgewisseld met af en toe MR96, maar in hoofdzaak word er in het weekend met 18 en M6 gereden. (24 treinen met 18 en M6, maar 10 treinen met MR96.) :)

Deze gegevens tellen wel enkel voor de 23** variant, maar dat zal op de 28** variant wel niet veel afwijken.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:Zo simpel is dat allemaal niet. Laten we eerst maar afwachten tot de voorziene samenstellingen rijden. Mij werd gisteren gemeld dat men daar volop aan werkt. En laat ook de reizigers het nieuwe aanbod ontdekken en hun nieuwe 'ideale' trein kiezen. Pas na half januari zal bekeken worden waar er echt aan de voorziene samenstellingen dient gesleuteld te worden, na een normalere periode voor de reizigers.
Ik ben weer niet mee. Hoe ziet men eigenlijk dat procédé van de "ideale trein" kiezen?

Ik bijvoorbeeld heb vorig zondag op de website van de NMBS gekeken, vastgesteld dat de vertrouwde treinen die ik nam, niet meer op die precieze uren reden en dan maar gekeken naar de alternatieven. Vervolgens heb ik mijn privé-leven daar wat aan aangepast. Einde.

Wat verwacht men nu dat er de komende weken op dat vlak nog gaat gebeuren? Dat mensen uiteindelijk worden weggepest naar een andere trein of de wagen? Wellicht wel maar dat is toch geen klantgerichte houding? Als mensen trein A willen nemen en er is te weinig plaats, gaat het m.i. niet op om betuttelend te zeggen dat die klant eigenlijk een dommerik is die beter zijn huiswerk opnieuw maakt. Je merkt daar aan dat de klant nog altijd niet centraal staat. Het materieel staat centraal en het is de klant die zich maar moet aanpassen, door desnoods nòg vroeger of nòg later te vertrekken. Ik vind dat weer zeer jammer. Het enige relevante verschil dat later nog zou kunnen spelen, is het feit dat er na de vakantie terug méér reizigers de trein gaan nemen. Dat is toch geen enkele reden om nu te wachten met de treinen te versterken? Er is nu al te weinig plaats.

Dat men nu ook nog volop werkt om dat materieel op de juiste plaats te krijgen, snap ik al even min. Men heeft jaren voorbereidingstijd gehad waarbij er zogezegd nauw werd samengewerkt met onder andere de verdelers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Ik ben weer niet mee. Hoe ziet men eigenlijk dat procédé van de "ideale trein" kiezen?

Ik bijvoorbeeld heb vorig zondag op de website van de NMBS gekeken, vastgesteld dat de vertrouwde treinen die ik nam, niet meer op die precieze uren reden en dan maar gekeken naar de alternatieven. Vervolgens heb ik mijn privé-leven daar wat aan aangepast. Einde.

Wat verwacht men nu dat er de komende weken op dat vlak nog gaat gebeuren? Dat mensen uiteindelijk worden weggepest naar een andere trein of de wagen? Wellicht wel maar dat is toch geen klantgerichte houding? Als mensen trein A willen nemen en er is te weinig plaats, gaat het m.i. niet op om betuttelend te zeggen dat die klant eigenlijk een dommerik is die beter zijn huiswerk opnieuw maakt. Je merkt daar aan dat de klant nog altijd niet centraal staat. Het materieel staat centraal en het is de klant die zich maar moet aanpassen, door desnoods nòg vroeger of nòg later te vertrekken. Ik vind dat weer zeer jammer. Het enige relevante verschil dat later nog zou kunnen spelen, is het feit dat er na de vakantie terug méér reizigers de trein gaan nemen. Dat is toch geen enkele reden om nu te wachten met de treinen te versterken? Er is nu al te weinig plaats.

Dat men nu ook nog volop werkt om dat materieel op de juiste plaats te krijgen, snap ik al even min. Men heeft jaren voorbereidingstijd gehad waarbij er zogezegd nauw werd samengewerkt met onder andere de verdelers.
De klant is niet dom, maar een deel van de klanten is wel flexibel. In plaats van dus honderden miljoenen uit te geven aan nieuwe treinstellen kan je ook gewoon wachten tot ze zichzelf verdelen. Dat is een proces dat effectief gebeurt. Misschien niet bij jou persoonlijk, maar duizenden dagelijkse pendelaars kiezen wel "hun" trein in functie van de bezetting en zelfs materieeltype. Daardoor zal de drukte zich vanzelf uitmiddelen.
Ik heb dat proces deze morgen in Leuven nog zelf zien gebeuren. 7u52, 7u59 en 8u03 zijn er treinen naar Brussel. In totaal geven deze 3 treinen samen genoeg capaciteit, maar voorlopig is er één nog overbezet.
Jij zou dan nieuwe dubbeldeksrijtuigen aankopen om iedereen toch maar op die trein van .52 te krijgen?
Gelukkig maar kiest de nmbs daar niet voor - er wordt al genoeg geld uitgegeven-. Gewoon enkele dagen wachten en het volk heeft zich mooi verspreid over de 3 treinen, zonder dat nmbs extra investeringen te moeten doen.
En moest je het nog niet geloven: De mensen stonden in de gang onder de perrons zich af te vragen op welke trein het meeste plaats zou zijn, je kan het schouwspel zelf gaan bekijken :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:De klant is niet dom, maar een deel van de klanten is wel flexibel. In plaats van dus honderden miljoenen uit te geven aan nieuwe treinstellen kan je ook gewoon wachten tot ze zichzelf verdelen.
Dan staat de klant niet centraal. Dat men het dan ook eindelijk eens zo zegt.
Men biedt treinen aan op 3 tijdstippen maar eigenlijk weet de NMBS op voorhand dat voor elke reiziger misschien maar 1 trein in aanmerking komt wil hij ietwat comfortabel reizen. Is het plan dan niet te ambitieus voor de NMBS?
Shrek schreef:Dat is een proces dat effectief gebeurt. Misschien niet bij jou persoonlijk, maar duizenden dagelijkse pendelaars kiezen wel "hun" trein in functie van de bezetting en zelfs materieeltype.
Moeten wij spoormensen daar trots op zijn? Vind jij dat echt een positief iets? Ik vind dat eigenlijk beschamend.
Shrek schreef:Jij zou dan nieuwe dubbeldeksrijtuigen aankopen om iedereen toch maar op die trein van .52 te krijgen?
Ik vind dat als je een trein om .52 wil aanbieden in een bepaald station je dan ook de ambitie mag hebben om iedereen ietwat comfortabel mee te krijgen, ja.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: Dan staat de klant niet centraal. Dat men het dan ook eindelijk eens zo zegt.
Men biedt treinen aan op 3 tijdstippen maar eigenlijk weet de NMBS op voorhand dat voor elke reiziger misschien maar 1 trein in aanmerking komt wil hij ietwat comfortabel reizen. Is het plan dan niet te ambitieus voor de NMBS?
De unieke klant staat niet centraal neen, het gaat om zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk te bedienen. Maar het punt is vooral dat er een heleboel reizigers zijn voor wie de 3 treinen in aanmerking komen. Dan is het volgens mij niet verkeerd om te verwachten dat ze een andere nemen.
Jeroen schreef: Moeten wij spoormensen daar trots op zijn? Vind jij dat echt een positief iets? Ik vind dat eigenlijk beschamend.
Ik heb daar weinig problemen mee, en een heel groot deel van de reizigers ook niet.
Ik denk dat je met je schaamte vrijwel alleen staat :wink:

Er zijn veel ergere dingen dan 5 minuten later moeten vertrekken...
Jeroen schreef: Ik vind dat als je een trein om .52 wil aanbieden in een bepaald station je dan ook de ambitie mag hebben om iedereen ietwat comfortabel mee te krijgen, ja.
Ambitie genoeg, maar geen centen. Meer capaciteit op 1 moment/plaats = minder capaciteit op een ander moment of plaats.
Ik heb dan liever een overvolle trein wanneer er binnen de 10 minuten 2 andere zijn dan pakweg een 2-uursdienst in het weekend of geen treinen voor 10u op zondag.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rdv »

Steve schreef: Je kunt overigens ook niet dagenlang op voorhand alles beginnen te verschuiven: in afwachting van de nieuwe dienstregeling is het materieel nog gewoon nodig om de "oude" dienstregeling te kunnen uitvoeren, en de situatie qua materieel is nu ook niet zo rooskleurig dat men de helft op overschot heeft op werkdagen. De echt grote materieelverschuivingen kunnen dus per definitie pas 1 à 2 dagen op voorhand plaatsvinden.
Misschien was het toeval, maar de week voor 14/12 heb ik geen enkele stam M4 gehad op de IR-f, allemaal klassiekjes. Hier op het forum werden toch al redelijk wat materiaalverschuivingen en lege ritten gesignaleerd in de week voor 14/12 De staking van donderdag was later aangekondigd en zal wel wat roet in het eten gegooid hebben.
Steve schreef: De klant is niet dom, maar een deel van de klanten is wel flexibel. In plaats van dus honderden miljoenen uit te geven aan nieuwe treinstellen kan je ook gewoon wachten tot ze zichzelf verdelen. Dat is een proces dat effectief gebeurt. Misschien niet bij jou persoonlijk, maar duizenden dagelijkse pendelaars kiezen wel "hun" trein in functie van de bezetting en zelfs materieeltype. Daardoor zal de drukte zich vanzelf uitmiddelen.
Ik heb dat proces deze morgen in Leuven nog zelf zien gebeuren. 7u52, 7u59 en 8u03 zijn er treinen naar Brussel. In totaal geven deze 3 treinen samen genoeg capaciteit, maar voorlopig is er één nog overbezet.
Dat is een luxe-situatie die je maar op een paar stations en verbindingen hebt.
Ik ga echt niet een half uur vroeger vertrekken om daarna een half uur te moeten wachten op mijn bestemming omdat ik dan misschien niet moet rechtstaan, ook al neem ik de trein omdat ik me daar nuttig kan bezighouden ipv op de weg te moeten letten.
Plaats reactie