Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Alles over reizigerstreinen in België.
EC 91

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door EC 91 »

HLE 2302 schreef:Het gras is altijd groener aan de overkant, mijn waarde. :wink:
Ik heb nooit gezegd dat hier alles slecht is, en elders beter, en dat ben ik ook niet van plan. Maar mijn mening is dat voor de zaken die ik aanhaal, het gras hier niet eens groen is, maar vergeeld. :cry:
En als men zelfs geen ambitie heeft om zich te laten inspireren door de besten, zal men niet vooruit geraken.
Shrek schreef:In Zwitserland is het effectief wel beter, maar daar geeft de overheid in verhouding bijna 3 keer zoveel uit aan spoorwegen dan hier. Dan is het natuurlijk niet moeilijk om op alle vlakken de beste te zijn.
Nederland of Frankrijk zijn betere vergelijkingslanden, daar zijn de budgetten vergelijkbaar met hier.
Klopt, maar daat gaat het niet over. Het ging bewust over zaken die niet veel kosten, of toch oneindig veel minder dan meer treinen laten rijden, nieuwe treinen kopen of infra aanpassen.
EC 91

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door EC 91 »

Jeroen schreef: Er wordt vaak op het allerlaatste ogenblik van spoor veranderd omdat dit de regeling van het treinverkeer ten goede komt. Bijvoorbeeld: twee opeenvolgende treinen komen in theorie met een interval van 5' op hetzelfde perron aan en vertrekken meteen terug. De eerste zou dus niet meer in de weg van de tweede mogen rijden wanneer die tweede 5' laten aankomt. Echter, de eerste trein blijft vlak voor het binnen rijden van het station 5' treuzelen waardoor de tweede trein die op tijd rijdt, opeens zal moeten wachten tot het perronspoor werd vrijgemaakt door de eerste. In zo een geval wordt de tweede trein dan snel verspoord naar een ander perron om toch wat tijd te kunnen winnen en de reizigers van de tweede trein al te laten uitstappen. Nog een ander voorbeeld: een trein moet een volledig rooster doorlopen omdat hij in het noordoosten van een station aankomt en na zijn stop in het zuidwesten een lijn moet oprijden. Ga je die trein ten oosten van de perrons al door de wisselstraat laten rijden of ten westen, na zijn stop? Dat maakt een heel verschil uit qua spoor waarop hij zal stoppen maar soms komt de kruising na zijn stop veel beter uit dan voor zijn stop omdat er in realtime vanalles anders loopt dan gepland.

Op zo een momenten zou je inderdaad genoeg aandacht moeten hebben voor de reizigers maar wie neemt dat initiatief? Infrabel moet een vertraging vanaf 2' kunnen wettigen dus men heeft er daar alle belang bij om treinen zo snel mogelijk terug te laten vertrekken. Het initiatief zou dus van de NMBS moeten komen (RDV, de onderstationschef perron) zodat zij die vertragingen op hen nemen. Ik heb echter niet de indruk dat dit van kortbij wordt opgevolgd. De focus ligt op een seinhuis immers volledig op de regeling van treinen, niet noodzakelijk van reizigers. Misschien dat dit beter wordt de dag dat de vervoerder mee op het seinhuis zit om de prioriteiten te kunnen bepalen?
Uiteraard, dit zijn de redenen om te versporen en ik heb er geen probleem mee dat Infrabel dat toepast, ze mogen van mij vanalles uithalen om het verkeer rond de stations vlotter te krijgen. NMBS daarentegen, dat is een ander verhaal. Ze moeten zich met de reizigers bezighouden en ofwel zeggen "geen versporingen in laatste minuten voor aankomst, we nemen de gevolgvertraging wel op ons als onze trein talmt om het station uit te rijden", ofwel "OK verspoor maar dan wacht die trein nog enkele minuten na aankomst (met open deuren wel te verstaan)". We hopen voor de toekomst. En als iemand nu zegt dat voor de splitsing alles beter was, ik ben ervan overtuigd dat twee goed georganiseerde bedrijven perfect met elkaar kunnen samenwerken, en ook dat twee diensten in één slecht georganiseerd bedrijf voortdurend met elkaar kunnen vechten. Maar dit terzijde.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

Weet er iemand welke materiaal er zouw rijden van eupen naar oostende om 21u17 want ei wordt om geLeidt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steven »

HLE18+i11 normaal
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:HLE18+i11 normaal
Ik vermoed vandaag iets anders. De 517 is opgeheven, vanaf Luik reed er een vervangende trein naar Eupen het materieel daarvan zal als de 544 om 21:17 wel terug naar Oostende rijden, maar mag niet over lijn 2.

Groetjes,
Rian
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door bram2727 »

en verzekerst vannacht trug gereden worden naar luik
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door groentje »

E544 is omgeleid via lijn 36, rijdt inderdaad met gelegenheidsmaterieel. Reden voor afschaffing E517: geen overeenstemming tussen locomotief en stuurrijtuig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steven »

Die vervangende trein kan materieel zijn dat afkomstig is van de weekrelatie Kortrijk Welkenraedt dan. Normaal zou daarvan toch 1 trein in Luik blijven dacht ik (tijdens de weekends). De reden van omleiding hoeft niet noodzakelijk aan de rijtuigen te liggen.
Storing TBL2 grondinstallatie volstaat. Storing TBL2 stuurpostinstallatie kan ook.
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Desirotje »

Weet iemand met welk materieel de P 7015 gereden wordt?
Het staat niet op beluxtrains maar vermoed MS08 of M4.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Steve »

Desirotje schreef:Weet iemand met welk materieel de P 7015 gereden wordt?
Het staat niet op beluxtrains maar vermoed MS08 of M4.
Ik ben er vrij zeker van dat het een 21 is met 5 M4, maar zal er bij gelegenheid eens op letten (als ik al wakker ben... :) ).
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Wouterh12 »

Vandaag werd de IC 3415 gereden door één enkele MS75, de 808. Ik kon deze trein in Brussel Noord nemen naar Mechelen (hij rijdt verder naar Turnhout), maar ik heb daar maar van afgezien wegens de bestorming op het perron. Ik vrees dat sommige reizigers voor Lier, Herentals, Tielen of Turnhout er niet zijn opgeraakt. De trein bleef lang staan in een poging om iedereen aan boord te krijgen, terwijl de bestuurder regelmatig door het zijraampje kwam kijken of iedereen die nog wou opstappen daar al in geslaagd was.

Ik hoop dat dit niet de normaal voorziene bezetting van deze trein is?
EC 91

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door EC 91 »

Wouterh12 schreef:Vandaag werd de IC 3415 gereden door één enkele MS75, de 808. Ik kon deze trein in Brussel Noord nemen naar Mechelen (hij rijdt verder naar Turnhout), maar ik heb daar maar van afgezien wegens de bestorming op het perron. Ik vrees dat sommige reizigers voor Lier, Herentals, Tielen of Turnhout er niet zijn opgeraakt. De trein bleef lang staan in een poging om iedereen aan boord te krijgen, terwijl de bestuurder regelmatig door het zijraampje kwam kijken of iedereen die nog wou opstappen daar al in geslaagd was.

Ik hoop dat dit niet de normaal voorziene bezetting van deze trein is?
Volgens een recente post van stefanic zou die trein met 8xM6 moeten zijn. Dat stel is zeker ergens uitgevallen, maar dan met 1 varken afkomen... geen commentaar.
Op railtime staat trouwens "Huidige vertraging te wijten aan : personen langs het spoor". Ironisch eigenlijk, ontbreekt juist één detail: "personen op het perron langs het spoor" :lol:
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Matthias »

Wouterh12 schreef:Vandaag werd de IC 3415 gereden door één enkele MS75, de 808. Ik kon deze trein in Brussel Noord nemen naar Mechelen (hij rijdt verder naar Turnhout), maar ik heb daar maar van afgezien wegens de bestorming op het perron. Ik vrees dat sommige reizigers voor Lier, Herentals, Tielen of Turnhout er niet zijn opgeraakt. De trein bleef lang staan in een poging om iedereen aan boord te krijgen, terwijl de bestuurder regelmatig door het zijraampje kwam kijken of iedereen die nog wou opstappen daar al in geslaagd was.

Ik hoop dat dit niet de normaal voorziene bezetting van deze trein is?
Ik denk dat dat te maken had met de boom op het spoor tussen Herentals en Turnhout, waardoor de stam met M6'en niet uit Turnhout is kunnen vertrekken om de tegenrit in de spits te verzekeren.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Wouterh12 »

EC 91 schreef:
Wouterh12 schreef:Vandaag werd de IC 3415 gereden door één enkele MS75, de 808. Ik kon deze trein in Brussel Noord nemen naar Mechelen (hij rijdt verder naar Turnhout), maar ik heb daar maar van afgezien wegens de bestorming op het perron. Ik vrees dat sommige reizigers voor Lier, Herentals, Tielen of Turnhout er niet zijn opgeraakt. De trein bleef lang staan in een poging om iedereen aan boord te krijgen, terwijl de bestuurder regelmatig door het zijraampje kwam kijken of iedereen die nog wou opstappen daar al in geslaagd was.

Ik hoop dat dit niet de normaal voorziene bezetting van deze trein is?
Volgens een recente post van stefanic zou die trein met 8xM6 moeten zijn. Dat stel is zeker ergens uitgevallen, maar dan met 1 varken afkomen... geen commentaar.
Op railtime staat trouwens "Huidige vertraging te wijten aan : personen langs het spoor". Ironisch eigenlijk, ontbreekt juist één detail: "personen op het perron langs het spoor" :lol:
In de trein die ik genomen heb (de IC 3316, ook met vertraging) werd omgeroepen dat er personen op het spoor waren tussen Buda en Vilvoorde.

@Matthias: bedankt voor de verklaring, het was dus gelukkig niet de normale bezetting.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Materieelinzet nieuwe dienstregeling

Bericht door Glodenox »

Ik stond ook op datzelfde perron voor de L-trein naar Antwerpen een beetje later en mocht het geheel ook aanschouwen. De treinbegeleider antwoordde op de vraag van een reiziger dat het inderdaad normaal gezien dubbeldekkers dienen te zijn, maar dat "dit alles is dat ze hem konden aanbieden".

Gisterenmorgen op de heenrit naar Brussel in L1979 was het trouwens enorm druk omdat er slechts 1 Desiro was in plaats van de nu gebruikelijke 2 gekoppelde Desiro's. Dat is ook al een serieuze achteruitgang omdat we voor de nieuwe dienstregeling 3 gekoppelde Desiros hadden. Maar toegegeven: dat was eigenlijk meer capaciteit dan nodig voor de gebruikelijke drukte. Enkel bij vertraging was die capaciteit nodig omdat er dan extra mensen opstappen.
Plaats reactie