Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Trammist

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Trammist »

Tjah Kristofke, bij de modernisatie van de M5'en heeft men eveneens de kans laten schieten om airco te installeren. Men vond het schijnbaar teveel werk om de elektrische installaties te vervangen... Blijkbaar kunnen ze in zo'n rijtuig of treinstel àlles veranderen en vervangen, maar niet de elektrische installaties Afbeelding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Shrek »

Het kan wel, maar het kost gewoon onverantwoord veel. Liever geen airco in de breaks dan wel airco en pakweg 10 desiro's minder :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering Breaks

Bericht door overweg13 »

Dag

Ik heb enkele jaren geleden de vraag i.v.m. airco in te renoveren materieel aan de NMBS gesteld. Het antwoord was vrij duidelijk: soms is de mogelijkheid er gewoon niet (o.a. door plaatsgebrek), vaak zou het plaatsen van airco onevenredig veel kosten, t.o.v. de voordelen. Want laat ons eerlijk zijn: als een zomer 30 dagen boven de 25° telt, dan is dat al een zeer goede zomer. Als je dus alleen daarvoor airco moet plaatsen, dan is dat wel een hele kost voor een minimaal voordeel.
Let wel: ik apprecieer airco ook wel, maar we moeten redelijk blijven. Plaatsen als het kan, maar zotte kosten moet je er niet voor doen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Kristofke »

met elke graad boven de 25 graden dan liefst 1 euro korting per graad op ritten zonder airco ;) :p
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

Kristofke schreef:met elke graad boven de 25 graden dan liefst 1 euro korting per graad op ritten zonder airco ;) :p
van een beetje warmte ontplof je niet hé ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Kristofke »

ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Modernisering Breaks

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
Dat is natuurlijk allemaal erg relatief: in de jaren 1950 moesten de treinwachters bijvoorbeeld hun uniform respecteren, het is pas sinds de jaren 1970 dat ze er iets luchtigers gekleed mochten bij lopen op hete zomerdagen. Idem voor ambtenaren, die in pak (kostuum) moesten werken mét das, en die er niet zouden aan denken om die wegens de hitte uit te trekken. Mensen stierven toen niet vaker aan een hitteslag dan vandaag, integendeel, vandaag worden die hitteslagen het vaakst op vakantie opgelopen. Maar het is een feit dat het behoorlijk warm kan zijn in de trein.
Nog even relativeren: toen de breaks pas reden, reden er ook nog M1, M2, M3, L en K-rijtuigen. Daar was het zo mogelijk nog vele keren warmer op dan in de breaks die tenminste al speciale beglazing en een vrij performante luchtverversing hadden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Trammist

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Trammist »

Ik heb al eens in een break gezeten (Herentals-Turnhout) waar in mijn compartiment (waar echter bijna niemand meer inzat) ALLE schuifraampjes openstonden :o Ook op de Antwerpse Hermelijntram zie je dikwijls alle raampjes openstaan, hoewel die airco hebben (aan het plafond, naast de verlichting).
Dietrich

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dietrich »

In veel gevallen doet de airco niet veel goeds... mensen hebben de neiging van als ze die hebben deze te laag te zetten. Met als gevolg dat door de grote temperatuurschommelingen uw weerstand juist naar beneden gaat en je minder goed aan de temperatuur gewoon wordt.

Ik heb maar een paar keer het te warm gehad en dit telkens in bordeauxkleurig materieel... wat dus aan het verdwijnen is.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Kristofke »

ze schilderen het gewoon modern grijs

dat is nog veel bedriegelijker :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

nee door de lichte kleur zal de kast minder snel warmte opnemen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

Kristofke schreef:ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
zo erg is het ook niet hoor ... van de zomer er ook opgezeten bij 30 graden ... vond dat het best wel meeviel hoor, ruitje open en tis al direct frisser

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HLE 2302 »

Kristofke schreef:ze schilderen het gewoon modern grijs

dat is nog veel bedriegelijker :)
en daar zit je er serieus naast ...

de stellen die VERNIEUWD worden (dus niet gewoon overschilderd !) zijn slechts de nieuwste (met thyristoren en de eerste 600ers nog met JH)
de oudste JH stellen gaan er dus uit ... geen andere liverei of dergelijke
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Duikbril AM86

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Duikbril AM86 »

Nog altijd geen foto's over de gemoderniseerde Breaks?
Wat is het verschil tussen de 1se en 2de klas in de Breaks?
Enkel een zetelbekleding die een andere kleur heeft?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

de eerste break is af ;) , wel zonder nummer dus ik weet niet over welke het gaat maar deze stond gistere in Mechelen met de 3 kasten aan elkaar gekoppeld onder de hoogspanning. Zetels staan er ook in na lange tijd :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie