Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Dieselfreak »

Vandaag stel 391 gezien in Kortrijk, het deed de IC L die om 13 uur 15 richting Brussel vertrekt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Stijn91 »

Dieselfreak schreef:Vandaag stel 391 gezien in Kortrijk, het deed de IC L die om 13 uur 15 richting Brussel vertrekt.
Maandagavond heb ik de 391 gezien in Denderleeuw, was tussen 22:40 en 23:00 denk dat het de IR naar Gent-Sint-Pieters was.
HijDieHetWeet

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HijDieHetWeet »

311 zal maandag 'losgelaten' worden.
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: Modernisering Breaks

Bericht door davyickx »

Hoe ver staat het intussen met de modernisering?
Ik heb tot nu toe volgende stellen als gemoderniseerd genoteerd:

308
380
378
391
313

en dan maandag de 311.

Zijn ze dit allemaal of vergeet ik er nog?
Spoorse groeten,

Davy Ickx
treop

Re: Modernisering Breaks

Bericht door treop »

308
380
378
391
313
383
311

429 is ook al gekoppeld. nu nog de proeven
315 in volle opbouw
316 in volle opbouw
317 staat klaar om aan de opbouw te beginnen
309 voorbereidende werken zijn gestart
Brent

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Brent »

treop schreef: ...
309 voorbereidende werken zijn gestart
DAT werd tijd :
Afbeelding Zo zag hij er uit op 27 februari .

(mijn tweehonderd tweëntwintigste berichtje , 222 :D )
treop

Re: Modernisering Breaks

Bericht door treop »

dat gaat allemaal zo snel nie ze. demontage, zandstralen, ruuwbouwwerken, spuiten,... en als dit allemaal gedaan is kan de opbouw herbeginnen.
dit alles duurt toch enkele weken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

treop schreef:dat gaat allemaal zo snel nie ze. demontage, zandstralen, ruuwbouwwerken, spuiten,... en als dit allemaal gedaan is kan de opbouw herbeginnen.
dit alles duurt toch enkele weken.
zeg maar gerust maanden :roll: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Modernisering Breaks

Bericht door TrainzDr3ver »

Gisterenavond de 308 gezien in Brussel-Noord en in Denderleeuw de 313 op de IC L naar Sint-Niklaas
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Een ICMm is anders in 36 dagen klaar !

Bericht door msts.be »

treop schreef:dat gaat allemaal zo snel nie ze. demontage, zandstralen, ruuwbouwwerken, spuiten,... en als dit allemaal gedaan is kan de opbouw herbeginnen.
dit alles duurt toch enkele weken.
Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..

En nu wat gegoochel met baknummers. Volgens de post van marcad op pagina 65 zou de 429 als volgt samengesteld zijn:
321 1 - 360 2 - 429 3. De 429 1 is verongelukt in Huy, de 360 2 is dan blijkbaar ooit uit de 360 gekomen met een omruilactie en de 429 3 is nog origineel.

Van turnhoutmanage.be had ik deze info:
turnhoutmanage.be schreef:* 2 afgestelde rijtuigen van de treinstellen 321 en 412 hebben al het nieuwe interieur en dienen als 'maquette op ware grootte' in de CW van Mechelen. Ze zijn afgewerkt sinds december 2006.
Welk rijtuig heeft nu als maquette gediend ? 321 3 is het niet, want die zit in de 338. 321 2 zou ook in de 338 zitten, maar heeft om één of andere bizarre reden baknummer 315 2. Tenzij de 315 2 ooit al in de 321 heeft gezeten en de originele 321 2 in de 315 zit. Dus houden we alleen nog de 321 1 over als mogelijke kandidaat, die nu dan in de 429 komt. Moest men dan nog zoveel aanpassen aan de serie-uitvoering ? Of stond die bak enkel maar in de grondverf voor als maquette te dienen ?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Robin »

met de 412 is ook wat gefoefeld hoor ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HijDieHetWeet

Re: Modernisering Breaks

Bericht door HijDieHetWeet »

Marcad heeft gelijk. 360-2 heeft nooit tssen 360-1 en 360-3 gestaan. De enige waarbij dat ooit het geval was, was 308.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

Mmmm.. hoe komt het dan dat men in Nederland maar 36 werkdagen over een Koploper doet, dat komt overeen met 1,5 maand. Ter vergelijking: men is op 21/2/11 begonnen met de demontage van de 316, en die zou nu in opbouw zijn. Da's dus al 5 maand en een week dat men bezig is. Op die tijd kan NedTrain 3 Koplopers erdoorjagen..
Eigenlijk eenvoudig:
-NedTrain ligt onder contract van NS, een contract waarin staat hoe lang een stel uit dienst mag zijn, en een vaste prijs per stel. Te laat leveren = boete betalen. Meer werkuren dan voorzien = extra kost voor rekening NedTrain. Dus werkt NedTrain een strak schema uit voor de renovatie, en wordt erop toegezien dat dit schema nageleefd wordt;
-CW Mechelen maakt gewoon deel uit van de NMBS. De modernisering duurt zolang ze duurt, en kost wat ze kost. Later dan gepland leveren, dan wacht de NMBS wel wat langer. Meer werkuren dan voorzien, dan betaalt de NMBS wel wat meer. Geen contractuele druk, geen vaste opleveringstermijnen, en dus geen strak werkschema, en men lummelt rustig verder. Met de gevolgen die we vandaag zien...

Even in perspectief plaatsen: NedTrain is begonnen met de prototype-renovatie van de ICM rond de tijd dat de NMBS hetzelfde begon te doen met de break. Op dit moment zijn de 87 drieledige ICM's allemaal gerenoveerd, en ook de meeste van de 50 vierledige.
Bij de NMBS zijn er zeven breaks gerenoveerd...

P.S.: die 36 werkdagen, da's voor de VIERledige ICM's. De drieledige waren nog sneller gedaan. En die 36 is ondertussen naar 34 teruggebracht.
Laatst gewijzigd door Teach2 op 14 aug 2011, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Modernisering Breaks

Bericht door TrainzDr3ver »

Dan is het eigenlijk met de M5 in Cuesmes nog sneller gegaan dan met de AM80 in Mechelen? :P
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Teach2 »

Dan is het eigenlijk met de M5 in Cuesmes nog sneller gegaan dan met de AM80 in Mechelen?
Tuurlijk. De M5-renovatie is dan ook gedeeltelijk uitbesteed, aan Bombardier. Die liggen dus ook onder contract, met vaste leveringstermijnen, boeteclausules en de hele rimram. Bombardier heeft zelf de eerste exemplaren gerenoveerd, daarbij het hele proces op punt gesteld, en dan de NMBS-werknemers in Cuesmes opgeleid om hetzelfde te doen.
Plaats reactie