carlos schreef:
NMBS zou beter de modernisatie van AM80 on hold zetten totdat die nieuwe dubbeldekkersgeleverd zijn.
Dan kan men AM80 tenminste een deftig AM96 interieur inclusief airco geven.
dit lijkt mij een goed idee.
carlos schreef:
Als men op dat moment nog steeds van oordeel is dat capaciteit belangrijk is, dan moet men het middenrijtuig maar vervangen door een dubbeldekrijtuig, eventueel de AM80 verlengen tot 4-ledig, met 2 dubbeldek tussenrijtuigen (waarvan 1 dubbeldekrijtuig voorzien is van tractie)...
dit zou een goed idee geweest zijn als men dit in de periode 1992-1995 had toegepast (dus toen men van 2-ledig naar 3-ledig is overgegaan), maar nu lijkt mij dit gezien de leeftijd van de ABDX en BX "rijtuigen" geen goed idee.
bobby schreef:
dit zou een goed idee geweest zijn als men dit in de periode 1992-1995 had toegepast (dus toen men van 2-ledig naar 3-ledig is overgegaan), maar nu lijkt mij dit gezien de leeftijd van de ABDX en BX "rijtuigen" geen goed idee.
Met de reizigersaantallen van die tijd was dat absoluut geen goed idee geweest, want volstrekt nutteloos. Vergeet niet dat de hoge reizigersaantallen van vandaag volstrekt kunstmatig zijn, d.w.z. niet omdat er nu plots bij de Belgen een diep besef is gegroeid dat de trein een ideaal en milieuvriendelijk vervoermiddel is. De echte reden is de tarievenpolitiek, waarvoor we - mogelijk - binnenkort de prijs zullen betalen. Want na elke periode van lage prijzen volgt er onvermijdelijk een inhaalbeweging, en als je het mij vraagt, staat die nu voor de deur.
Met de reizigersaantallen van die tijd was dat absoluut geen goed idee geweest, want volstrekt nutteloos.
nutteloos?
ik denk het niet want in die periode werd de AM80 gebruikt voor de trein Knokke/Blankenberge - Hasselt/(Luik)Maastricht en zoxel tijdens ochtend als avondspits zaten deze treinen dan toch overvol...
of men in die periode overwogen heeft om dubbeldekrijtuigen te gebruiken voor de verlenging van AM80 weet ik niet, wel is het zo dat AM80 verlengd werd tot 3-ledig omdat dat de goedkoopste oplossing was om extra capaciteit te creeren. In die tijd zat NMBS blijkbaar nog slechter bij kas...
overweg13 schreef:
Met de reizigersaantallen van die tijd was dat absoluut geen goed idee geweest, want volstrekt nutteloos. Vergeet niet dat de hoge reizigersaantallen van vandaag volstrekt kunstmatig zijn, d.w.z. niet omdat er nu plots bij de Belgen een diep besef is gegroeid dat de trein een ideaal en milieuvriendelijk vervoermiddel is. De echte reden is de tarievenpolitiek, waarvoor we - mogelijk - binnenkort de prijs zullen betalen. Want na elke periode van lage prijzen volgt er onvermijdelijk een inhaalbeweging, en als je het mij vraagt, staat die nu voor de deur.
De discussie wordt best eens in een ander topic gevoerd, maar ben je daar zo zeker van? Uiteraard zal het tariefbeleid wel een grote invloed hebben, maar er is ook nog iets anders veranderd sinds "die tijd": tegenwoordig is het wegennet tijdens de ruime spits - en meer en meer ook daarbuiten - bijna overal verzadigd. Zeker in en rond de grote steden (Brussel en Antwerpen voorop) maar ook meer en meer in kleinere steden en plaatsen. Ik zie echt niet in hoe diezelfde wegen plots al dat extra verkeer zouden kunnen slikken in de geopperde hypothese dat een groot aantal reizigers plots niet meer voor de trein zou kiezen bij gewijzigd tariefbeleid. En laten we eerlijk zijn: voor de meeste pendelbewegingen zijn er amper realistische en breed toepasbare alternatieven buiten de auto en de trein.
Occasionele reizigers (die nu echter ook geen supervoordelige tarieven hebben) en pendelaars op minder drukke trajecten zullen misschien wel opnieuw de switch maken, maar op het totale aantal reizigers maken die echt niet zoveel uit. De grafieken die nu steeds getoond worden in de presentaties van de "roadshow" tonen nog eens duidelijk hoe groot het aandeel is van de grote pendelbewegingen - in de spits, en van en naar de grotere steden.
Er werd geopperd om de MS80 in te richten zoals eem MS96, maar mijn insziens is dit niet nodig. Wat men beter gedaan had, was de zetels in het middenrijtuig behouden (het kan, zie maar naar de I10) en de andere zetels dan te vervangen of desnoods ook gewoon te overtrekken als men zo'n grote schrik heeft voor te weinig plaats. Als het zo zou aangepakt worden, denk ik dat de Breaks treinen zouden worden waar mensen met plezier zouden inzittten.
Verder zouden tekeningen op de muren (en dit bij alle materieel) niet misstaan. Wie kent nog de slogan "ruil het grijs voor een subtropisch paradijs".
Nu bekruipt mij steeds het gevoel van "wel willen, maar niet kunnen" bij het betreden van een gerenoveerde Break.
Merijn schreef:Er werd geopperd om de MS80 in te richten zoals eem MS96, maar mijn insziens is dit niet nodig. Wat men beter gedaan had, was de zetels in het middenrijtuig behouden (het kan, zie maar naar de I10) en de andere zetels dan te vervangen of desnoods ook gewoon te overtrekken als men zo'n grote schrik heeft voor te weinig plaats. Als het zo zou aangepakt worden, denk ik dat de Breaks treinen zouden worden waar mensen met plezier zouden inzittten.
Verder zouden tekeningen op de muren (en dit bij alle materieel) niet misstaan. Wie kent nog de slogan "ruil het grijs voor een subtropisch paradijs".
Nu bekruipt mij steeds het gevoel van "wel willen, maar niet kunnen" bij het betreden van een gerenoveerde Break.
wat is er mis met een interieur zoals MS96?
gelet op het grote aantal Desiro's mag men verwachten dat de MS80 in de toekomst voornamelijk op IC treinen gebruikt zal worden.
Een deftig niveau van comfort is dan wel aangewezen; de gerenoveerde versie is een veel te mager beestje.
Merijn schreef:Er werd geopperd om de MS80 in te richten zoals eem MS96, maar mijn insziens is dit niet nodig. Wat men beter gedaan had, was de zetels in het middenrijtuig behouden (het kan, zie maar naar de I10) en de andere zetels dan te vervangen of desnoods ook gewoon te overtrekken als men zo'n grote schrik heeft voor te weinig plaats. Als het zo zou aangepakt worden, denk ik dat de Breaks treinen zouden worden waar mensen met plezier zouden inzittten.
Verder zouden tekeningen op de muren (en dit bij alle materieel) niet misstaan. Wie kent nog de slogan "ruil het grijs voor een subtropisch paradijs".
Nu bekruipt mij steeds het gevoel van "wel willen, maar niet kunnen" bij het betreden van een gerenoveerde Break.
Ik denk dat de telling van zitplaatsen in een break gewoon onrealistisch is. De mensen staan liever recht dan met 3 naast elkaar te zitten.
bobby schreef:wat is er mis met een interieur zoals MS96?
gelet op het grote aantal Desiro's mag men verwachten dat de MS80 in de toekomst voornamelijk op IC treinen gebruikt zal worden.
Een deftig niveau van comfort is dan wel aangewezen; de gerenoveerde versie is een veel te mager beestje.
Met een MS96 is er absoluut niets mis (behalve de uitlijning van zetels tov ruiten, maar dat is een andere discussie), maar ik wil nu wel aannemen dat dit net iets te hoog gegrepen is voor een renovatie (lees te duur). Het zou in ieder geval wel beter zijn, want tegenwoordig moet alles blijkbaar zo grijs mogelijk zijn.
Het is precies al weer eens een tijdje stil rond de Breaks - iemand soms enig nieuws over nieuwe exemplaren, of de welke momenteel hun modernisatie ondergaan?
Over Breaks gesproken, trouwens, er is iets wat ik me al geruime tijd afvraag: het is me namelijk opgevallen dat een heleboel van de oude Breaks vrijwel dezelfde deuk op hun front hebben (bijvoorbeeld Breaks 333, 358, 388 en nog ettelijke exemplaren). Iemand die soms weet wat zulke deuken kan veroorzaken?
Trein30 schreef:Het is precies al weer eens een tijdje stil rond de Breaks - iemand soms enig nieuws over nieuwe exemplaren, of de welke momenteel hun modernisatie ondergaan?
Dat is een tienjarenplan denk ik. Minstens. Tegen de tijd dat de laatste klaar is, kan de eerste buiten dienst...
37. 306 sinds 19/06/13 - probleem met HS - nog niet gespot
-38. 337 sinds 04/07/13
-39. 435 sinds 05/08/13
-40. 344 sinds 04/09/13
-41. 332 sinds 07/10/13
42. 364 sinds 11/10/13
43. 355 sinds 07/11/13
44. 312 sinds 28/11/13
45. 362 sinds 16/12/13
46. 363 sinds 31/12/13
47. 359 sinds 27/01/14
48. 352 sinds 25/02/14
49. 357 sinds 28/04/14
Dan de oudste revisie datum zijn:
307 29/01/2007 IN UIT
350 12/02/2007 IN UIT 306 21/02/2007 IN 348 7/03/2007 IN UIT
342 22/03/2007 IN UIT 355 3/04/2007 IN 332 18/04/2007 IN UIT 362 4/05/2007 IN 337 22/05/2007 IN UIT
435 30/05/2007 IN UIT 357 11/06/2007 IN
312 27/06/2007 IN
436 18/07/2007 361 25/07/2007 IN UIT 352 1/08/2007 IN
359 9/08/2007 IN
363 22/08/2007 IN
430 31/08/2007
426 5/09/2007
331 17/09/2007
344 28/09/2007
336 11/10/2007
431 23/10/2007
346 20/11/2007
326 22/11/2007
333 11/12/2007
427 21/12/2007
Bedankt voor de lijst! Dus op ongeveer 3 jaar (ik ben zo vriendelijk om pas vanaf midden 2011 te tellen) zijn er 40 gedaan. Tegen dat ritme zal Rian er met z'n 10 jaar er pal op zitten.
Zelfs als je het tempo van 2013 als referentie neemt (19 stuks), blijft er nog steeds minstens 5 à 6 jaar te gaan.
Tegen dan zullen de eerste MS80 zo ongeveer hun 40 kaarsjes mogen uitblazen.