Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Shrek schreef:breaks trekken al rapper op dan MS96 of de klassiekskes (inclusief MS75) dus zo slecht zijn ze ook weer ni he :wink:
Ik heb nergens gezegd dat breaks slecht zijn hé, integendeel zelf.
Enkel dat de deuren traag dichtgaan, en dat kunnen ze, als ze willen direct oplossen.
Er moet al veel gebeuren alvorens ik een moterstel in de grond boor.
Laatst gewijzigd door Bart op 30 sep 2006, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Automotrices AM 80
Description

Commandées en 1980 auprès de l'association momentanée BN - ACEC, les 140 automotrices AM 80 (également appelées "breaks") marquent une évolution importante dans le parc des automotrices de la SNCB, alors composé essentiellement des automotrices doubles classiques. En effet, non seulement elles disposent d'un attelage automatique totalement novateur (et incompatible avec les autres automotrices), mais leur vitesse maximale de 160 km/h est également nettement plus importante et permet leur utilisation sur des relations rapides longues distances, qui étaient jusqu'alors l'apanage des rames tractées.
Revêtues d'une livrée bordeaux, elles furent l'emblème du lancement du plan IC/IR en 1984. :D

L'attelage des AM80 est de type intégral automatique GF : il réalise de manière très simple et rapide l'accouplement mécanique ainsi que l'accouplement entre les circuits pneumatiques et électriques. Ceci permet d'accoupler ou de scinder deux automotrices en quelques minutes seulement, entraînant un gain de temps considérable. Par contre, cet attelage est incompatible avec celui équipant les anciennes automotrices, ce qui implique que les breaks doivent ne peuvent être couplées qu'entre elles.

A l'origine, les AM 80 étaient constituées de 2 éléments (un élément moteur et une remorque) et proposaient 171 places assises. Des problèmes de capacité se posèrent assez rapidement aux heures de pointes, notamment en raison du fait que l'attelage GF imposait obligatoirement une autre AM 80 pour compléter le train (avec un maximum de 6 automotrices). Pour faire face à ce problème, la SNCB décida au début des années 1990 d'ajouter une caisse intermédiaire non motorisée, permettant du même coup d'augmenter le confort puisqu'elle dispose de sièges individuels. Toutes les automotrices furent ainsi transformées par l'AC Malines entre 1992 et 1995, et reçurent simultanément une nouvelle livrée grise à bandes bleue et rouge, surnommée "Memling".

Les automotrices break ont sillonné toutes les lignes principales du réseau belge. Dès leur livraison, elles furent engagées sur la relation Bruxelles-Luxembourg ainsi que vers la côte, avec des services de type IC. Elles ont progressivement varié leur trajet, mais c'est avec le lancement du plan IC/IR 98 qu'elles firent leur apparition sur de nombreux autres parcours, notamment vers l'aéroport. Aujourd'hui, elles s'imposent toujours comme un matériel de choix pour les relations IC, même si cette position leur est de plus en plus fréquemment ravie par les nouvelles AM 96
Bron: http://www.belrail.be

Ik ben zeer benieuwd voor de modernisering van mijn favoriete stellen de Breaks, dus zo gauw jullie nieuws hebben over de modernisering .. :D
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Bart schreef:
Shrek schreef:de breaks rijden zeer goed vind ik. Als ze er nu airco en zetels à la MS96 inzetten heb je de perfecte omnibus :P
Niet echt vind ik :wink: Tenzij ze de deuren iets sneller laten dichtgaan.
Ik vind breaks beter geschikt voor IR & IC treinen dan voor L treintjes.
Ook trekken ze minder snel op dan bv een sprinterke, dat is het enigste moterstel dat perfect is voor een L trein. Trekt zeer snel op, en de deuren sluiten vrij snel. Alleen spijtig dat ze niet tegen regen kunnen 8)
Die Breaks kunnen ook 160 km/h. De Klassiekskes, MS 75, MS 86 kan dit allemaal niet. Die eigenschap zal de Breaks nog lang op de IC's houden!
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

Die Breaks kunnen ook 160 km/h. De Klassiekskes, MS 75, MS 86 kan dit allemaal niet. Die eigenschap zal de Breaks nog lang op de IC's houden!
De breaks werden destijds wel besteld als 'sprinters' voor stopdiensten : snel afremmen en snel optrekken. GEN avant la lettre zeg maar. Maar tegen dat het materieel geleverd werd had het al een andere bestemming en werden er IC's mee gereden.
Is trouwens niet de eerste keer (en ook niet de laatste) dat materieel anders wordt ingezet dan waarvoor het besteld is.
(vb. I11 voldoet aan alle internationale normen - zie maar de lijst toegelaten landen op de zijkant - maar verlaat nog amper het land, M6 ging piekuurtreinen verzorgen en wordt al op diverse IC's ingezet, enz...)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

trainman schreef:
Die Breaks kunnen ook 160 km/h. De Klassiekskes, MS 75, MS 86 kan dit allemaal niet. Die eigenschap zal de Breaks nog lang op de IC's houden!
De breaks werden destijds wel besteld als 'sprinters' voor stopdiensten : snel afremmen en snel optrekken. GEN avant la lettre zeg maar. Maar tegen dat het materieel geleverd werd had het al een andere bestemming en werden er IC's mee gereden.
Is trouwens niet de eerste keer (en ook niet de laatste) dat materieel anders wordt ingezet dan waarvoor het besteld is.
(vb. I11 voldoet aan alle internationale normen - zie maar de lijst toegelaten landen op de zijkant - maar verlaat nog amper het land, M6 ging piekuurtreinen verzorgen en wordt al op diverse IC's ingezet, enz...)
Bij de NMBS slagen ze er toch niet zo goed in om te doen met het materieel zoals het gepland was. Bij de de NS gaat dat percies veel beter.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Volgens mij is dat veranderen van "taak" voor de treinen bij de NMBS eerder een voordeel: De NMBS durft tenminste flexibel zijn, en te schuiven kwestie van zo goed mogelijk het juiste materieel op de juiste plaats te hebben.

Dit zijnde gezegd: ik denk niet dat men de breaks nog lang hoeft te gebruiken voor IC Diensten, Ik zie ze echter wel lang nog op een glansrijke manier de IR diensten verzorgen.

AM80
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

trainman schreef:
Die Breaks kunnen ook 160 km/h. De Klassiekskes, MS 75, MS 86 kan dit allemaal niet. Die eigenschap zal de Breaks nog lang op de IC's houden!
De breaks werden destijds wel besteld als 'sprinters' voor stopdiensten : snel afremmen en snel optrekken. GEN avant la lettre zeg maar. Maar tegen dat het materieel geleverd werd had het al een andere bestemming en werden er IC's mee gereden.
Is trouwens niet de eerste keer (en ook niet de laatste) dat materieel anders wordt ingezet dan waarvoor het besteld is.
(vb. I11 voldoet aan alle internationale normen - zie maar de lijst toegelaten landen op de zijkant - maar verlaat nog amper het land, M6 ging piekuurtreinen verzorgen en wordt al op diverse IC's ingezet, enz...)
En wat was de reden dat de breaks niet werden ingezet op de L-verbindigen?

De breaks op een L-verbinding??? :(
Waarom wordt lijn 90 Geraardsbergen Ninove Denderleeuw nu sinds de nieuwe dienstregeling met breaks gereden?
Ze kunnen die breaks toch beter gebruiken voor CR of IR verbindingen.

Wat betreft die M6 dubbeldekkers op IC verbindingen, ik ben eigenlijk blij dat de NMBS ingezien heeft dat ze die M6 tijdens de spits ook kunnen inzetten op IC lijnen! De M6 zijn toch meer geschikt voor IC verbindingen dan hun collega's de M5. Die M5 zijn toch maar triestige rijtuigen ze, heb nog veel liever de klassiekjes.
Als je al die IC verbindingen moet rijden tijdens de spits met hetzelfde materiaal als buiten de spits MOETEN DER VEEL REIZIGERS RECHTSTAAN!
Denken we maar aan de overvolle M96 (met hun slechte verhouding 1ste /2de klas) op de verschillende verbindingen, ben zeer blij dat wij op lijn 89 toch nog altijd de breaks hebben. Dat ze die MS96 nog maar op andere lijnen laten rijden. Liever een minder comfortabele zitplaats dan geen zitplaats!
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Duikbril AM86 schreef:Automotrices AM 80
Revêtues d'une livrée bordeaux, elles furent l'emblème du lancement du plan IC/IR en 1984. :D
Vind het eigenlijk wel grappig, materiaal dat bedoelt was voor L-treinen die deel uitmaakt van het embleem voor het 1ste IC/IR plan (1984) in België. :D
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

Ik spreek mij niet uit over het al dan niet zinvol zijn van bepaalde inzetten. Ik stel alleen vast dat er op het moment van bestelling/aankoop een andere motivering geldt dan wanneer de stellen (een paar jaar later) uiteindelijk geleverd worden.

Je zou verwachten dat de NMBS bij de bestelling duidelijk zicht heeft welke inzetnoden met die bestelling zullen worden afgedekt. En dat geldt voor de aankoop van lokomotieven evenzeer als voor de aankoop van reizgersstellen. Een voorbeeld ? Aankoop van de serie 77-78. Zijn officieel rangeerlokomotieven. Hoeveel worden er nu niet ingezet voor lijndiensten, waarvoor ze niet krachtig genoeg zijn en 2- of 3-voudig moeten gekoppeld worden ? Terwijl men de zware lijndiesels (51, ..) eerst uitrangeert om daarna vast te stellen dat men ze nog nodig heeft en een nieuwe aanbesteding uitschrijft. Een klein beetje langetermijnplanning zou toch mogen verwacht worden ?

Dat men M6'en zo ruim mogelijk gebruikt, in elk geval ruimer dan alleen maar P-treinen, is om rendementsredenen alleen al, uiteraard toe te juichen.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

De breaks zijn niet alleen ingezet op de belangrijke IC diensten, gedurende jaren waren ze ook HET uithangbord van de spoorwegen, niet slecht voor een stoptreintje :p

Maar ja, ik ben dan ook niet objectief...

AM80
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

trainman schreef:
Die Breaks kunnen ook 160 km/h. De Klassiekskes, MS 75, MS 86 kan dit allemaal niet. Die eigenschap zal de Breaks nog lang op de IC's houden!
De breaks werden destijds wel besteld als 'sprinters' voor stopdiensten : snel afremmen en snel optrekken. GEN avant la lettre zeg maar. Maar tegen dat het materieel geleverd werd had het al een andere bestemming en werden er IC's mee gereden.
Is trouwens niet de eerste keer (en ook niet de laatste) dat materieel anders wordt ingezet dan waarvoor het besteld is.
(vb. I11 voldoet aan alle internationale normen - zie maar de lijst toegelaten landen op de zijkant - maar verlaat nog amper het land, M6 ging piekuurtreinen verzorgen en wordt al op diverse IC's ingezet, enz...)
Dag,

Ik herinner me de bestelling van de breaks nog vrij levendig, en ik moet eerlijk zeggen dat ik toen nergens, maar dan ook nergens zou gelezen hebben dat deze treinen angekocht werden voor inzet in stoptreinen. De breaks werden zo goed als meteen ingezet in wat men nu een IC Knokke/Blankenberge - Namur - Arlon/Jemelle zou noemen, en de enige stopdiensten die ze reden waren de afgehaakte omnibustreinen Namur - Jemelle en Jemelle - Arlon. Je mag niet vergeten dat wat nu als aftands beschouwd wordt, toen revolutionair vernieuwend was. Op dat ogenblik reden er nog veel treinen met klassieke stellen op belangrijke verbindingen (o.a. op de eerder genoemde Knokke ... Arlon, maar ook tussen Oostende en Welkenraedt), en als ik zeg klassieke stellen dan bedoel ik ook de stellen 051-150, en geloof me, die hadden een weinig behoorlijk veercomfort.
Ik geloof dat maar weinig mensen de komst van de breaks niet toejuichten, ook al omdat door verschuivingen minder en minder treinen met M1 en L konden gereden worden.
Dat ze qua concept ook prima in stoptreinen kunnen ingezet worden, trek ik niet in twijfel, wel dat dat aan de basis van het concept lag.
Met vriendelijke groet

overweg13
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

overweg13 schreef:Je mag niet vergeten dat wat nu als aftands beschouwd wordt, toen revolutionair vernieuwend was. Op dat ogenblik reden er nog veel treinen met klassieke stellen op belangrijke verbindingen.
Vandaar ook hun bijnaam "Break", omdat deze stellen effectief bedoeld waren om de spoorwegen een moderner imago te geven en hun ouderwetse bestaan achterwege te laten! :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Nope, "break" is omdat ze niet gekoppeld kunnen worden met voorgaande reeksten! Niet omdat het een ander concept is...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

SIMPY.be schreef:Nope, "break" is omdat ze niet gekoppeld kunnen worden met voorgaande reeksten! Niet omdat het een ander concept is...
Ik denk niet dat de NMBS (van waar de bijnaam trouwens afkomstig is, niet van liefhebbers) deze toen nieuwe treinsoort een speciale naam zou geven omwille van het feit dat ze niet koppelbaar zijn met andere stellen. De naam "Break" werd/wordt trouwens veel in de media gebruikt om die treinsoort aan te duiden. Ik zie trouwens niet in hoe ze bij de naam "Break" zouden komen omdat ze niet kunnen koppelen met oudere stellen! :?

IC/IR moest de NMBS van zijn ouderwets imago afhelpen en toevallig op dat moment werden de nieuwe, het oude imago doorBREKENDE motorstellen type "Break" voorgesteld! :wink:
Het moest letterlijk een breuk vormen met het oude spoorwegnet en materieel dat de NMBS voor IC/IR 1984 exploiteerde.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Hij koppigaard toch...
Van de website van de NMBS zelf: http://www.b-rail.be/corp/N/history/tra ... /index.php
Tot in de jaren 1980 hadden de motorrijtuigen, met uitzondering van de reeks 800, quasi hetzelfde uiterlijk, met variërende technieken. Met de komst van de Breaks in 1981 werd een nieuwe trend gezet. Ze kunnen niet meer aan de oudere reeksen worden gekoppeld en vormen dus een breuk, zoals hun naam suggereert, ten opzichte van de toen bestaande motorstellen.

Bovendien is er geen doorgang mogelijk tussen de verschillende motorrijtuigen. In april 1992 werd besloten ze te voorzien van een derde tussenrijtuig. Dit rijtuig tweede klas is uitgerust met individuele zetels met een opstelling 2+2, een aanzienlijke verhoging van het comfort. Tezelfdertijd kregen de Breaks een volledig nieuwe beschildering.
Breaks waren er al voor IC/IR 1984...
Break heeft GF koppeling? Klassiekjes an varkensneuzen niet.
Plaats reactie