Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 11 jun 2019, 17:47
Ik ben even kwijt waar het stond, maar de laatste niet-gemoderniseerde breaks staan allemaal in CW Mechelen.
Ze hebben allicht nog even werk met de modernisering van de AM/MS75? Er staan er nog een hoop in Schaarbeek op hun beurt te wachten. De meeste moeten nog "gestript" worden.Teach2 schreef: ↑10 jun 2019, 23:04 Zijn er nu nog steeds niet-gemoderniseerde exemplaren op de baan, of is de laatste al in Mechelen binnengelopen?
Is er iemand die weet wat de plannen voor Mechelen zijn wanneer de modernisering van de Breaks afloopt? Wordt er met de modernisering van een andere reeks begonnen (I11 en AM96 kunnen stilaan wel eens een stevige opfrisbeurt gebruiken), of iets anders? Redelijk wat capaciteit die vrijkomt...
Idem in Gentbrugge en Merelbeke. Ik krijg onwillekeurig het idee dat er veel te veel stellen aan de dienst zijn onttrokken om eindeloos te wachten tot ze aan de beurt zijn.Wouterh12 schreef: ↑13 jun 2019, 19:55Ze hebben allicht nog even werk met de modernisering van de AM/MS75? Er staan er nog een hoop in Schaarbeek op hun beurt te wachten.Teach2 schreef: ↑10 jun 2019, 23:04 Is er iemand die weet wat de plannen voor Mechelen zijn wanneer de modernisering van de Breaks afloopt? Wordt er met de modernisering van een andere reeks begonnen (I11 en AM96 kunnen stilaan wel eens een stevige opfrisbeurt gebruiken), of iets anders? Redelijk wat capaciteit die vrijkomt...
Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
Dat is een gepasseerd station. De stellen hadden 20 jaar geleden al een renovatie moeten krijgen en nu naar de sloop maar de NMBS heeft iets anders gekozen. Maar in feite hebben ze in Mechelen veel te veel tijd nodig voor de renovatie. Tegen de tijd dat ze eindelijk klaar zijn, kunnen de eerste stellen al naar de sloop denk ik.
Dat zijn de gemoderniseerde AM75 nog steeds niet: keiharde en veel te smalle 2+3 bankjes, kleinere bagagerekken dan voorheen, nog steeds geen airco en nauwelijks ontoegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het enige echte pluspunt zijn de waterdichte ramen maar voor die prijs is dat toch echt een pover resultaat. Hopelijk is er dan tenminste voor de machinisten ook een groter verschil. Als ik me niet vergis, hebben zij wel een airco gekregen?Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
Als bestuurder kan ik zeggen dat ik de gemoderniseerde versie een pak aangenamer vind dan de oude. Properder, een goede stoel met armleuningen, een tafel om de dienstfiche op te leggen (voorheen was er gewoon niets), betere zonnewering, véél betere koplichten, deftige zekeringenkast en schakelaars én idd airco.Tram44 schreef: ↑15 jun 2019, 13:46Dat zijn de gemoderniseerde AM75 nog steeds niet: keiharde en veel te smalle 2+3 bankjes, kleinere bagagerekken dan voorheen, nog steeds geen airco en nauwelijks ontoegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het enige echte pluspunt zijn de waterdichte ramen maar voor die prijs is dat toch echt een pover resultaat. Hopelijk is er dan tenminste voor de machinisten ook een groter verschil. Als ik me niet vergis, hebben zij wel een airco gekregen?Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.
Dat is dan een kwestie van mening, want ik vond het een prima trein voor de minder korte afstanden. Liever een oude trein die bijna uit elkaar valt dan meer dan een uur in een Desiro moeten zitten.
De aanzicht van het interieur is toch ook radicaal veranderd, het maakt een heel andere indruk dan de totaal versleten binnenkant van de originele uitvoering. Samen met de ramen is dat de echte verbetering (en misschien de gesloten toiletten, al zal dat systeem ook nadelen hebben). Ik heb ook niet de indruk dat ze (mechanisch) uit elkaar vallen, ze worden vrij vaak ingezet als IC Brussel-Antwerpen in de late uren en het traject Brussel-Mechelen wordt met zwier afgewerkt (veel sneller dan in de spits, de seinen staan allemaal groen veronderstel ik).Tram44 schreef: ↑15 jun 2019, 13:46Dat zijn de gemoderniseerde AM75 nog steeds niet: keiharde en veel te smalle 2+3 bankjes, kleinere bagagerekken dan voorheen, nog steeds geen airco en nauwelijks ontoegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het enige echte pluspunt zijn de waterdichte ramen maar voor die prijs is dat toch echt een pover resultaat. Hopelijk is er dan tenminste voor de machinisten ook een groter verschil. Als ik me niet vergis, hebben zij wel een airco gekregen?Gelukkig maar, die niet-gemoderniseerde MS75 waren echt niet meer geschikt om nog comfortabel reizigers te vervoeren.