I6-rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: I6-rijtuigen

Bericht door b-loc »

hein schreef:
Beesty schreef:Aan de carwash te Oostende staan er enkele i6 rijtuigen die inmiddels hun PV nr gekregen hebben :cry:
Het gaat om 3 B rijtuigen 12616 12651 en 12659. Gezien vanop straat op weg naar huis.
Wat is betekent de PV nr?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: I6-rijtuigen

Bericht door LHOON »

b-loc schreef: Wat is betekent de PV nr?
Proces verbaal van afdanking....
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Re: I6-rijtuigen

Bericht door hein »

b-loc schreef:
hein schreef:
Beesty schreef:Aan de carwash te Oostende staan er enkele i6 rijtuigen die inmiddels hun PV nr gekregen hebben :cry:
Het gaat om 3 B rijtuigen 12616 12651 en 12659. Gezien vanop straat op weg naar huis.
Wat is betekent de PV nr?
Hun PVnr is 15 002 op de drie rijtuigen. Het PVnr staat op elk rijtuig
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: I6-rijtuigen

Bericht door FLV-FGSP »

Weet iemand vanaf wanneer de fietsenrijtuigen tussen Luik en Luxemburg opnieuw worden ingezet?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Terminus »

Is dat een hypothetische vraag of is er werkelijk iets voorzien?
Vorig jaar werden er voor enkele treinen DMS-pakwagens ingezet tussen begin juli en midden augustus. Toen ik vorige zomen in Luxemburg heb ik 2 verschillende DMS'en (van de 3 die nog in dienst zijn?) zien passeren.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Terminus »

Sinds 13/04 is de voorziene samenstelling van de Eurocity's gewijzigd: de I6A is vervangen door een I10A. Dus geen I6 eerste klasse meer in de voorziene samenstellingen op het Belgische net...
fredo83

Re: I6-rijtuigen

Bericht door fredo83 »

Lang geleden heb ik deze topic geopend om te polsen naar de stand van zaken aangaande de I6'en. Ondertussen zijn de Eurocity-treinen er niet meer, bijgevolg vraag ik me af wat er ondertussen met de I6en is gebeurd. Bij de NMBS zegt men dat dit materiaal niet meer gebruikt wordt, behalve nog één enkele wagon in de Benelux. Klopt dit?
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: I6-rijtuigen

Bericht door ostbahnhof »

klopt, in de Benelux stam is er 1, deze heeft ook een fietsafdeling. weet niet hoeveel er nog in dienst zijn, grts, o
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: I6-rijtuigen

Bericht door rvdborgt »

ostbahnhof schreef:klopt, in de Benelux stam is er 1, deze heeft ook een fietsafdeling. weet niet hoeveel er nog in dienst zijn, grts, o
Als ik me niet vergis, rijden er inmiddels (of binnenkort) 3 NMBS-stammen in de Benelux. Dat zou dus ook met een rijtuig met fietsafdeling in iedere stam moeten zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Merijn »

Domme vraag, maar toch...na de I6, zijn er de I10-rijtuigen. Blijkbaar zijn er nooit I7, I8 en I9-rijtuigen geweest. Iemand een idee waarom deze nrs overgeslaan werden?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Steve »

Ik weet niet of het dé verklaring is, maar alle I-rijtuigen met klein nummer hadden steeds coupés en waren vaak zelfs ligrijtuigen, terwijl de I10 en latere I11 niet opgedeeld zijn en dus uit één groot compartiment bestaan. Misschien heeft men de I-nummers tussen 6 en 10 willen vrijlaten voor eventuele toekomstige generaties coupérijtuigen?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: I6-rijtuigen

Bericht door 260689 »

Steve schreef:Ik weet niet of het dé verklaring is, maar alle I-rijtuigen met klein nummer hadden steeds coupés en waren vaak zelfs ligrijtuigen, terwijl de I10 en latere I11 niet opgedeeld zijn en dus uit één groot compartiment bestaan. Misschien heeft men de I-nummers tussen 6 en 10 willen vrijlaten voor eventuele toekomstige generaties coupérijtuigen?
Daar heb je wel een punt in. I3, I4, I5 waren ook allemaal met coupe's. I1 en I2 ontga mij hier wel. En vanaf I10, I11 is het een rijtuig met middengang.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: I6-rijtuigen

Bericht door b-loc »

260689 schreef:
Steve schreef:Ik weet niet of het dé verklaring is, maar alle I-rijtuigen met klein nummer hadden steeds coupés en waren vaak zelfs ligrijtuigen, terwijl de I10 en latere I11 niet opgedeeld zijn en dus uit één groot compartiment bestaan. Misschien heeft men de I-nummers tussen 6 en 10 willen vrijlaten voor eventuele toekomstige generaties coupérijtuigen?
Daar heb je wel een punt in. I3, I4, I5 waren ook allemaal met coupe's. I1 en I2 ontga mij hier wel. En vanaf I10, I11 is het een rijtuig met middengang.
Een schets van deze internationale rijtuigen.
I1 en I2 met coupe's.
Afbeelding 1. I1 - Internationaal verkeer
2. I2 - Internationaal verkeer
3. I3 - Ligrijtuig
4. R - Aanhangrijtuig voor motor’ treinen
5. L - Stoptreinen
6. K1 - Doorgaande treinen in binnenverkeer
7. K2 - Doorgaande treinen in binnenverkeer
8. K3 - Doorgaande treinen in binnenverkeer
9. M1 - Stoptreinen
10. M2 - Gemengd verkeer
11. M3 - Stoptreinen

bron: Rixke Rail’s Archives
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Merijn »

Dus wie weet krijgen we ooit nog eens nieuwe rijtuigen met coupés :D Luidop dromen is niet verboden...
Laatst gewijzigd door Merijn op 08 sep 2016, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: I6-rijtuigen

Bericht door rvdborgt »

Merijn schreef:Dus wie weet krijgen we ooit nog eens nieuwe rijtuigen met coupé's :D Luidop dromen is niet verboden...
Ik vrees dat het bij dromen zal blijven. In rijtuigen met coupés (zonder apostrof) zijn er immers minder zitplaatsen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie