I6-rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Terminus »

Er zit sowieso 1 I6A en 1 I6B in elke "Eurocity"-stam. Soms meer. Binnenkort rijdt ook de Treski nog eens, die waarschijnlijk een 12tal I6 bc (ligrijtuigen) zal tellen.

Op zondag (in de studentenperiodes) zou in theorie de IC 2114 (Brussel-Luxemburg), die uit 5 M6 bestaat, en zijn tegenhanger (2141?) versterkt moeten worden met 4 I6b. Geen idee of dat in praktijk ook zo is.

De laatste keer dat ik een I6A in een IC-stam zag, was vorige zomer in Coo. Toen zat er ook een I6A in een van de stammen van de IR Liers-Luxemburg.

Samengevat: op een doordeweekse dag lijken me in theorie nog slechts 3 I6A en 3 I6 B in dienst te zijn.

Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: I6-rijtuigen

Bericht door msts.be »

Terminus schreef:Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Verkoop ? Zou mij niet verwonderen als men de ÖBB achterna gaat en ze naar Tsjechië of Slowakije verkoopt..
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Bibke »

msts.be schreef:
Terminus schreef:Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Verkoop ? Zou mij niet verwonderen als men de ÖBB achterna gaat en ze naar Tsjechië of Slowakije verkoopt..
Zoals met de oude 18-en, de 12-en en 11-en. Dan komt er gegarandeerd weer niets van.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
fredo83

Re: I6-rijtuigen

Bericht door fredo83 »

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik probeer eens zo'n I6 te pakken te krijgen. Klopt het dat ik (binnen België) het meest kans heb op de lijn Liers-Luxemburg? Heb me dat laten vertellen..

Of zou er anders bij de NMBS niemand zijn die deze vraag kan beantwoorden?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Terminus »

Het is niet verboden om een antwoord goed te lezen. Je kan dus beter voor treinen 90, 91, 96 of 97 op de lijn Brussel-Luxemburg gaan. Zie ook het intussen andere (af te sluiten?) topic.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: I6-rijtuigen

Bericht door b-loc »

Al enkele weken staan er 2 I6B rijtuigen aan de wagonwerkplaats van Gentbrugge
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: I6-rijtuigen

Bericht door nahoj »

En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
petit_hund
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
Locatie: Eupen
Contacteer:

Re: I6-rijtuigen

Bericht door petit_hund »

nahoj schreef:En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
Die I6A und I6B,

die I6Bc sollen noch gehalten werden.

Guss, Torsten.
Afbeelding
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Beesty »

nahoj schreef:En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
Zonde :(
Dat waren tenminste nog echte rijtuigen ipv die metrostellen genaamd 'desiro'.
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Winston »

Op lijn 42 Luik/Luxemburg stad rijdt de CFL iedere 2 uur met een stam I6 rijtuigen. Een enkele keer gebeurd het overdag dat men met 4 I6 rijtuigen rijdt. In de ochtend en avond spits heb ik geen antwoord maar dat zou meer dan logisch zijn. Heb een heel enkele keer een CFL loc uit de serie 4000 gezien met dubbeldeks rijtuigen. Inderdaad rijden hier op lijn 42 dan ook de Desiro uit de reeks 085. In het weekend is het normaal dat er hier een zestal stammen geparkeerd staan en overdag/door de week 2 stammen.

Afbeelding

Afbeelding

Echter voordat de nieuwe dienstregeling inging waren hier de gummineuzen (AM96) in het weekend meestal 2 stammen en de reeks 18/19. Deze reeks 18/19 hadden een 10tal rijtuigen achter zich en een stuurstand wagen. Het was geen zeldzaam als er tussen de I11 ook een ander rijtuig tussen stond. Heb het heel vaak mogen zien.

Afbeelding

Maar zoals gezegd met ingang van de nieuwe dienst regeling zijn de AM96 gummineuzen en de reeks 18/19 vertrokken. Als ik goed geïnformeerd ben zullen de Desiro's ook de serie 30 van CFL de dienst gaan overnemen zodra alles op elkaar is afgestemd.

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Shrek »

Dat zijn geen I6, maar I10. Langs buiten is het verschil moeilijk te zien, maar de binnenindeling is helemaal anders.
Ook in die lange stam I11 zaten enkele I10, geen I6.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Steve »

Shrek, helemaal zeker dat er nooit I6 gezeten hebben in de I11-stammen voor de IC-A/O?

Uiterlijk is er trouwens wel een kenmerkend verschil: de I6 heeft onderaan een "rokje" die alle technische uitrustingen en een deel van de draaistellen verbergt, terwijl je bij de I10 alles ziet zitten.
petit_hund
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
Locatie: Eupen
Contacteer:

Re: I6-rijtuigen

Bericht door petit_hund »

Steve schreef:Shrek, helemaal zeker dat er nooit I6 gezeten hebben in de I11-stammen voor de IC-A/O?
I6A hab ich hier in Eupen paar mal gesehen, aber auch ca 1 Jahr her das ich diese das letzte mal gesehen hab.

Gruss, Torsten.
Afbeelding
Winston
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:16
Locatie: Bij mijn vrouw thuis

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Winston »

Torsten,

Wass kommt in Eupen? Fotografierst du auch?

gruss

Wim
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: I6-rijtuigen

Bericht door Steven »

In de meeste gevallen was het inderdaad een i10 zoals op de foto. Een i6 kwam minder frequent voor.
Plaats reactie