Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Is het wel een goed idee om verbindingen naar de Luchthaven (waarbij tijd extra kritisch is omwille van de hoge kosten die een reiziger heeft als hij zijn vlucht zou missen) te laten verzorgen door treinen met een lange en vertragingsgevoelige reisweg zoals de Benelux ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Steve »

De Benelux lijkt me voor een deel toch vooral een "plus" op de luchthaven (net zoals op Schiphol overigens), want er zijn ook hopen andere treinen naar de luchthaven. Akkoord, vanuit Mechelen en Antwerpen nu nog niet zoveel, maar dat zal wellicht verbeteren als de Schuman-Josaphattunnel in dienst komt - dan zijn er doorgaande verbindingen mogelijk als Antwerpen - Charleroi of Namen via de luchthaven en Brussel-Schuman.

Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door ostbahnhof »

Dat er maar snel een verbinding komt tussen 0650 en 0750 uit Antwerpen naar de luchthaven.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.

grts
o
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Steve schreef:De Benelux lijkt me voor een deel toch vooral een "plus" op de luchthaven (net zoals op Schiphol overigens)
...ben ik het mee eens. Het is goed dat de Benelux langs de Luchthaven rijdt (directe verbinding tussen onze Luchthaven en Schiphol)

Maar voor lokaal gebruik vanuit Antwerpen en Mechelen is dit niet betrouwbaar genoeg.
(Vanuit Schiphol zijn er veel meer nationale treinverbindingen in alle richtingen, de Benelux dient hier geen lokale behoeften)
Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
Ik kan je redenering niet volgen.
Vliegtuigen vertrekken op alle momenten van de dag dus stiptheid is toch op alle uren van de dag even belangrijk ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

ostbahnhof schreef:Dat er maar snel een verbinding komt tussen 0650 en 0750 uit Antwerpen naar de luchthaven.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.
Inderdaad, dat was me nog niet opgevallen maar de eerste verbinding met de Benelux is inderdaad al veel te laat op de ochtend.
Dit is een bijkomende reden om een andere verbinding dan de Benelux te gebruiken om de luchthaven te bedienen vanuit Antwerpen en Mechelen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Steve »

Portbou schreef:
Steve schreef: Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
Ik kan je redenering niet volgen.
Vliegtuigen vertrekken op alle momenten van de dag dus stiptheid is toch op alle uren van de dag even belangrijk ?
Ik bedoel dat je tabel op het eerste gezicht een overzicht lijkt van de vertragingen van een bepaalde (vaste) trein, of een gemiddelde per dag... maar in werkelijkheid lijk je gewoon steeds de trein met de grootste vertraging van die betrokken dag eruit gehaald te hebben (en enkel op dagen dat er inderdaad een grote vertraging was, want er zijn meerdere gaten). En dat is toch op z'n minst ietwat misleidend.

Het stiptheidsrapport voor januari van Infrabel geeft een algemener beeld, en daar zie je toch iets helemaal anders, onderaan de pagina: de Benelux blijkt er een stiptheid van 89,6% te halen, waarmee hij zelfs een derde plaats haalt bij de tien vermelde grote verbindingen. Ter vergelijking, Oostende - Eupen haalt 83,9% en Brussel - Luxemburg zelfs maar 81,8%.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door dentheo »

Portbou schreef:
Inderdaad, dat was me nog niet opgevallen maar de eerste verbinding met de Benelux is inderdaad al veel te laat op de ochtend.
Dit is een bijkomende reden om een andere verbinding dan de Benelux te gebruiken om de luchthaven te bedienen vanuit Antwerpen en Mechelen.
Ik meen dat vroeger de laatste Benelux keerde in Rotterdam (rond middernacht).
Deze vertrok dan +- gelijk met de eerste uit Amsterdam en reed er een uur voor.
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door LHOON »

Portbou schreef:
ostbahnhof schreef:Dat er maar snel een verbinding komt tussen 0650 en 0750 uit Antwerpen naar de luchthaven.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.
Inderdaad, dat was me nog niet opgevallen maar de eerste verbinding met de Benelux is inderdaad al veel te laat op de ochtend.
Dit is een bijkomende reden om een andere verbinding dan de Benelux te gebruiken om de luchthaven te bedienen vanuit Antwerpen en Mechelen.
Tot voor een tweetal jaar (oude benelux, voorafgaand aan de fyra tragedie), was er 's morgens een Benelux stel dat als P reed tussen Antwerpen en Brussel, volgens de rijtijden van de Benelux (rond 0720 in Mechelen als ik me niet vergis)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Vorige donderdag zag ik in Mechelen dat de Benelux naar de Luchthaven en Brussel van 10h38 afgeschaft was. Reizigers werden gewoon verwezen naar de volgende trein om 11h07. Dit is niet voor het eerst, de Benelux is echt te vertragings- en te afschaffingsgevoelig om betrouwbaar te zijn als verbinding naar de Luchthaven.

Voor de 8,10 EUR die de rit van Mechelen naar de Luchthaven kost (bijna 1€ per minuut) zou de NMBS alles in het werk moeten stellen om te vermijden dat reizigers hun vlucht missen.

Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.

Suggestie op lange termijn : Kies een andere binnenlandse verbinding uit voor een zekerder verbinding tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven. De Benelux kan de Luchthaven blijven bedienen voor reizigers van en naar Nederland maar dan als derde (extra) verbinding.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Eimai »

Portbou schreef:Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.
En dan alle reizigers tussen Antwerpen en Brussel dan maar met vertraging opzadelen en hun aansluitingen laten missen? Het duurt een heel stuk langer om rond te moeten rijden langs de luchthaven, plus dat die dan ongetwijfeld in de weg gaat rijden van andere treinen waardoor je die ofwel nog wat langer overal laat wachten, ofwel nog andere treinen op hun beurt verder vertraging gaat geven. Akkoord dat er soms iets aan de betrouwbaarheid moet gedaan worden, maar dat is het ene probleem oplossen door er elders een ander te creëren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.

Suggestie op lange termijn : Kies een andere binnenlandse verbinding uit voor een zekerder verbinding tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven. De Benelux kan de Luchthaven blijven bedienen voor reizigers van en naar Nederland maar dan als derde (extra) verbinding.
Suggestie op korte termijn is echt slecht, je benadeelt enorm veel mensen terwijl er slechts een handvol voordeel uit halen. Niet doen dus.
Van mensen die naar de luchthaven gaan mag je toch verwachten dat ze zeker een half uurtje speling inbouwen, anders ben je bij de minste file aan de douanecontrole evengoed gejost.
Suggestie op lange termijn: uiteraard zijn meer treinen welkom, maar als er dan toch treinkm bijkomen zijn er volgens mij nuttiger dingen dan een verbinding "voor het geval dat een andere uitvalt". Denk maar aan S-treinen die wat frequenter mogen rijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Voorstel verworpen dus :?
Interparking gaat nog lang goede zaken doen in Zaventem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Shrek »

Inderdaad, probeer anders eens voorstellen te doen om de bestaande trein stipter te maken. Dat is fruit dat veel lager aan de boom hangt :wink:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Inderdaad, probeer anders eens voorstellen te doen om de bestaande trein stipter te maken.
De Benelux beperken tot het traject Brussel-Antwerpen ? Afbeelding
Franksken 2.0

Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen

Bericht door Franksken 2.0 »

En dan gelijk een naamsverandering?
Plaats reactie