Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Is het wel een goed idee om verbindingen naar de Luchthaven (waarbij tijd extra kritisch is omwille van de hoge kosten die een reiziger heeft als hij zijn vlucht zou missen) te laten verzorgen door treinen met een lange en vertragingsgevoelige reisweg zoals de Benelux ?
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
De Benelux lijkt me voor een deel toch vooral een "plus" op de luchthaven (net zoals op Schiphol overigens), want er zijn ook hopen andere treinen naar de luchthaven. Akkoord, vanuit Mechelen en Antwerpen nu nog niet zoveel, maar dat zal wellicht verbeteren als de Schuman-Josaphattunnel in dienst komt - dan zijn er doorgaande verbindingen mogelijk als Antwerpen - Charleroi of Namen via de luchthaven en Brussel-Schuman.
Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
-
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Dat er maar snel een verbinding komt tussen 0650 en 0750 uit Antwerpen naar de luchthaven.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.
grts
o
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.
grts
o
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
...ben ik het mee eens. Het is goed dat de Benelux langs de Luchthaven rijdt (directe verbinding tussen onze Luchthaven en Schiphol)Steve schreef:De Benelux lijkt me voor een deel toch vooral een "plus" op de luchthaven (net zoals op Schiphol overigens)
Maar voor lokaal gebruik vanuit Antwerpen en Mechelen is dit niet betrouwbaar genoeg.
(Vanuit Schiphol zijn er veel meer nationale treinverbindingen in alle richtingen, de Benelux dient hier geen lokale behoeften)
Ik kan je redenering niet volgen.Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
Vliegtuigen vertrekken op alle momenten van de dag dus stiptheid is toch op alle uren van de dag even belangrijk ?
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Inderdaad, dat was me nog niet opgevallen maar de eerste verbinding met de Benelux is inderdaad al veel te laat op de ochtend.ostbahnhof schreef:Dat er maar snel een verbinding komt tussen 0650 en 0750 uit Antwerpen naar de luchthaven.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.
Dit is een bijkomende reden om een andere verbinding dan de Benelux te gebruiken om de luchthaven te bedienen vanuit Antwerpen en Mechelen.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Ik bedoel dat je tabel op het eerste gezicht een overzicht lijkt van de vertragingen van een bepaalde (vaste) trein, of een gemiddelde per dag... maar in werkelijkheid lijk je gewoon steeds de trein met de grootste vertraging van die betrokken dag eruit gehaald te hebben (en enkel op dagen dat er inderdaad een grote vertraging was, want er zijn meerdere gaten). En dat is toch op z'n minst ietwat misleidend.Portbou schreef:Ik kan je redenering niet volgen.Steve schreef: Overigens is je tabel toch een beetje misleidend. Ik ga niet ontkennen dat de Benelux meer dan andere treinen storingsgevoelig is, maar je tabel toont vrijwel steeds andere treinen. Als je de gemiddelde vertraging van alle treinen zou berekenen, zou het wellicht al een stuk minder spectaculair zijn.
Vliegtuigen vertrekken op alle momenten van de dag dus stiptheid is toch op alle uren van de dag even belangrijk ?
Het stiptheidsrapport voor januari van Infrabel geeft een algemener beeld, en daar zie je toch iets helemaal anders, onderaan de pagina: de Benelux blijkt er een stiptheid van 89,6% te halen, waarmee hij zelfs een derde plaats haalt bij de tien vermelde grote verbindingen. Ter vergelijking, Oostende - Eupen haalt 83,9% en Brussel - Luxemburg zelfs maar 81,8%.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Ik meen dat vroeger de laatste Benelux keerde in Rotterdam (rond middernacht).Portbou schreef:
Inderdaad, dat was me nog niet opgevallen maar de eerste verbinding met de Benelux is inderdaad al veel te laat op de ochtend.
Dit is een bijkomende reden om een andere verbinding dan de Benelux te gebruiken om de luchthaven te bedienen vanuit Antwerpen en Mechelen.
Deze vertrok dan +- gelijk met de eerste uit Amsterdam en reed er een uur voor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Tot voor een tweetal jaar (oude benelux, voorafgaand aan de fyra tragedie), was er 's morgens een Benelux stel dat als P reed tussen Antwerpen en Brussel, volgens de rijtijden van de Benelux (rond 0720 in Mechelen als ik me niet vergis)Portbou schreef:Inderdaad, dat was me nog niet opgevallen maar de eerste verbinding met de Benelux is inderdaad al veel te laat op de ochtend.ostbahnhof schreef:Dat er maar snel een verbinding komt tussen 0650 en 0750 uit Antwerpen naar de luchthaven.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
vb om 0720 waar momenteel de Benelux ontbreekt.
Dit is een bijkomende reden om een andere verbinding dan de Benelux te gebruiken om de luchthaven te bedienen vanuit Antwerpen en Mechelen.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Vorige donderdag zag ik in Mechelen dat de Benelux naar de Luchthaven en Brussel van 10h38 afgeschaft was. Reizigers werden gewoon verwezen naar de volgende trein om 11h07. Dit is niet voor het eerst, de Benelux is echt te vertragings- en te afschaffingsgevoelig om betrouwbaar te zijn als verbinding naar de Luchthaven.
Voor de 8,10 EUR die de rit van Mechelen naar de Luchthaven kost (bijna 1€ per minuut) zou de NMBS alles in het werk moeten stellen om te vermijden dat reizigers hun vlucht missen.
Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.
Suggestie op lange termijn : Kies een andere binnenlandse verbinding uit voor een zekerder verbinding tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven. De Benelux kan de Luchthaven blijven bedienen voor reizigers van en naar Nederland maar dan als derde (extra) verbinding.
Voor de 8,10 EUR die de rit van Mechelen naar de Luchthaven kost (bijna 1€ per minuut) zou de NMBS alles in het werk moeten stellen om te vermijden dat reizigers hun vlucht missen.
Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.
Suggestie op lange termijn : Kies een andere binnenlandse verbinding uit voor een zekerder verbinding tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven. De Benelux kan de Luchthaven blijven bedienen voor reizigers van en naar Nederland maar dan als derde (extra) verbinding.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
En dan alle reizigers tussen Antwerpen en Brussel dan maar met vertraging opzadelen en hun aansluitingen laten missen? Het duurt een heel stuk langer om rond te moeten rijden langs de luchthaven, plus dat die dan ongetwijfeld in de weg gaat rijden van andere treinen waardoor je die ofwel nog wat langer overal laat wachten, ofwel nog andere treinen op hun beurt verder vertraging gaat geven. Akkoord dat er soms iets aan de betrouwbaarheid moet gedaan worden, maar dat is het ene probleem oplossen door er elders een ander te creëren.Portbou schreef:Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Suggestie op korte termijn is echt slecht, je benadeelt enorm veel mensen terwijl er slechts een handvol voordeel uit halen. Niet doen dus.Portbou schreef:Suggestie op korte termijn : indien de Benelux sterk vertraagd of afgeschaft is wordt de IC naar Charleroi-Zuid van xx.45 via de Luchthaven gestuurd. Omgekeerd kan hetzelfde gelden voor het vertrek vanaf Brussel-Zuid om xx.50 als er een probleem is met de Benelux van xx.45.
Suggestie op lange termijn : Kies een andere binnenlandse verbinding uit voor een zekerder verbinding tussen Antwerpen, Mechelen en de Luchthaven. De Benelux kan de Luchthaven blijven bedienen voor reizigers van en naar Nederland maar dan als derde (extra) verbinding.
Van mensen die naar de luchthaven gaan mag je toch verwachten dat ze zeker een half uurtje speling inbouwen, anders ben je bij de minste file aan de douanecontrole evengoed gejost.
Suggestie op lange termijn: uiteraard zijn meer treinen welkom, maar als er dan toch treinkm bijkomen zijn er volgens mij nuttiger dingen dan een verbinding "voor het geval dat een andere uitvalt". Denk maar aan S-treinen die wat frequenter mogen rijden.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Voorstel verworpen dus
Interparking gaat nog lang goede zaken doen in Zaventem.
Interparking gaat nog lang goede zaken doen in Zaventem.
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
Inderdaad, probeer anders eens voorstellen te doen om de bestaande trein stipter te maken. Dat is fruit dat veel lager aan de boom hangt
Re: Bediening Luchthaven vanaf Antwerpen en Mechelen
De Benelux beperken tot het traject Brussel-Antwerpen ?Shrek schreef:Inderdaad, probeer anders eens voorstellen te doen om de bestaande trein stipter te maken.