Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

S-net

Bericht door Papanero »

Vandaag heeft de NMBS haar nieuwe "S-net" voorgesteld, als onderdeel van het GEN:
Artikel: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/v ... hurn-taxis. Afbeelding (Bron: Brusselnieuws.be: http://www.brusselnieuws.be/sites/defau ... rtsenm.jpg)

Er is iets vreemds met de nummering van S1 tot S10: men plant een S8 Brussel - Ottignies - Louvain-la-Neuve en een S81 Schaarbeek - Ottignies.

Zouden ze die S8 en S81 niet beter samenvoegen, met een lus langs lijn 28? Dan krijg je Ottignies - Schuman - Brussel N/Z - Brussel-West - Simonis - Thurn & Taxis - Schuman - Ottignies - Louvain-la-Neuve zonder dat in Brussel-Zuid een spoor lang wordt bezet om te keren. En zo krijgt het westen van Brussel een directe verbinding met de Europese wijk, met Etterbeek (VUB/ULB), met Louvain-la-Neuve...

Een beetje zoals de S10 Dendermonde - Jette - Brussel N/Z - Brussel-West - Simonis - Thurn & Taxis - Jette - Aalst
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: S-net

Bericht door Shrek »

S81 is een spitsdienst, dus buiten de spits zit je toch met een spoor om te keren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: S-net

Bericht door Steven »

Maar beide verbindingen samenvoegen wilt waarschijnlijk wel zeggen dat het interval tussen beide treinen niet mooi is en eventueel zelfs in conflict komt met een rijpad van een ic op de lijn. Zolang lijn 161 niet is omgevormd tot vier sporen zal je dus vrede moeten nemen met bepaalde oplossingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: S-net

Bericht door Shrek »

Het idee van de S81 langs Brussel-west te sturen is op zich natuurlijk niet slecht, al zou ik zelfs durven voorstellen om van Brussel-west niet naar Zuid te gaan, maar hem door te trekken tot Nijvel of Halle :)
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door AGE-411 »

Eindelijk een beetje duidelijkheid.
S21, S22 en S23 lijken voorlopig in de koelkast te zijn gezet.

Wat zouden de frequenties zijn van de verbindingen?
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

AGE-411 schreef:Wat zouden de frequenties zijn van de verbindingen?
Volgens de website zouden we dat vanaf morgen kunnen opzoeken via de reisplanner van NMBS.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Ben toch wel benieuwd naar die frequenties, temeer daar men eerder had aangekondigd dat die steeds 1x per uur zouden zijn (en meer ook moeilijk haalbaar is zoals het net nu in elkaar zit)... maar bijvoorbeeld voor lijn 36 zou dat wel een flinke aderlating betekenen: in de kleinere stations (zoals Nossegem en Veltem) nog maar 1 trein per uur ipv 2, en in de iets grotere (zoals Kortenberg) weliswaar nog steeds 2 maar slechts 1 tot de NZV.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Op deze pagina staat wat bijkomende info, maar veel wijzer word je er niet van. Zo zou de S9 een piekuurverbinding zijn (Leuven - 's-Gravenbrakel via Schuman), maar wat dan met de bestaande verbinding via de NZV? Blijft die dan toch om het halfuur rijden?

Of nog eentje: S4 Aalst - Jette - Schuman - Etterbeek - Merode - Vilvoorde (wat een kronkellijn trouwens!) staat ook als piekuurverbinding vermeld! Dat zou dan betekenen dat er buiten de spitsuren helemaal geen treinen meer zijn tussen Aalst en Etterbeek (waar nu de Aalst - Halle de hele dag rijdt)? Of geldt het enkel voor bv. het deeltje Luxemburg - Vilvoorde?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door kika »

AGE-411 schreef:Wat zouden de frequenties zijn van de verbindingen?
De S staat voor 'sporadisch' :mrgreen:
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door jotie »

Begrijp ik het goed dat wie van Aalst naar Thurn & Taxis wil, de S10 naar Dendermonde neemt tot Jette, en daar overstapt op de S10 naar... Aalst?
Dit lijkt me een netkaart ontworpen door en voor LSD-gebruikers :)
Wat is er trouwens gebeurd met Anderlecht? De werken daar zijn toch quasi voltooid? Wordt dat niet in dienst genomen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Dat zal alvast onmogelijk zijn als de dienstregeling dezelfde blijft, want de Dendermonde via West passeert 6 minuten eerder dan de Aalst via Noord. En dat vinden die uit Dendermonde overigens prima, want zo kunnen ze iets sneller naar Noord zonder de hele tour te doen. Op de treinen in de spits zie je tientallen mensen die beweging maken in Jette.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

jotie schreef:Begrijp ik het goed dat wie van Aalst naar Thurn & Taxis wil, de S10 naar Dendermonde neemt tot Jette, en daar overstapt op de S10 naar... Aalst?
Dit lijkt me een netkaart ontworpen door en voor LSD-gebruikers :)
Wat is er trouwens gebeurd met Anderlecht? De werken daar zijn toch quasi voltooid? Wordt dat niet in dienst genomen?
De werken in Anderlecht lijken misschien ver af maar ik verwacht die halte pas in dienst als alles daar over de vier sporen klaar is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Steven schreef:
jotie schreef:Begrijp ik het goed dat wie van Aalst naar Thurn & Taxis wil, de S10 naar Dendermonde neemt tot Jette, en daar overstapt op de S10 naar... Aalst?
Dit lijkt me een netkaart ontworpen door en voor LSD-gebruikers :)
Wat is er trouwens gebeurd met Anderlecht? De werken daar zijn toch quasi voltooid? Wordt dat niet in dienst genomen?
De werken in Anderlecht lijken misschien ver af maar ik verwacht die halte pas in dienst als alles daar over de vier sporen klaar is.
Inderdaad, de buitenste sporen van L50A (50C genaamd) zijn nu ongeveer klaar (in februari in dienst). Maar daarna moeten de binnenste sporen nog helemaal uitgebroken worden en weer opgebouwd. Pas daarna kan de eerste trein stoppen in Anderlecht en Schepdaal.
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Beesty »

Shrek schreef:Inderdaad, de buitenste sporen van L50A (50C genaamd) zijn nu ongeveer klaar (in februari in dienst). Maar daarna moeten de binnenste sporen nog helemaal uitgebroken worden en weer opgebouwd. Pas daarna kan de eerste trein stoppen in Anderlecht en Schepdaal.
Gaat de halte in Schepdaal dan toch nog door? Dacht opgevangen te hebben dat die er dan toch niet zou komen..?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje »

Naar ik heb begrepen is die halte nooit verder geraakt dan het wenslijstje door het Vlaams Gewest, en is er nooit beslist dat die halte er zou komen, laat staan dat er een datum was. Al werd de ruimte dacht ik wel gereserveerd, het wordt m.a.w. niet onmogelijk gemaakt voor de toekomst...
Plaats reactie