Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Naar ik heb begrepen is die halte nooit verder geraakt dan het wenslijstje door het Vlaams Gewest, en is er nooit beslist dat die halte er zou komen, laat staan dat er een datum was. Al werd de ruimte dacht ik wel gereserveerd, het wordt m.a.w. niet onmogelijk gemaakt voor de toekomst...
Er wordt in ieder geval op de plannen rekening mee gehouden. Maar hoe dan ook stoppen er de eerste jaren nog geen treinen langs L50A.
En nu even terug naar de dienstregeling van dit jaar :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Asterix »

Zoals eerder al geschreven: Anderlecht is voorzien voor december 2017. Nu eerst Mouterij en Tour & Taxis, juni volgend jaar Arcade en Schepdaal is totaal ongepland.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door kika »

jotie schreef:Dit lijkt me een netkaart ontworpen door en voor LSD-gebruikers :)
Wat ik wel positief vind, is dat dit van MIVB én NMBS is, het is ook niet gelimiteerd tot het gewest. Daar begint toch (eindelijk) wat positiefs te bloeien.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Papanero »

Ja, maar MIVB en NMBS slagen erin om hun haltes "Thurn & Taxis" bijna anderhalve kilometer van elkaar te plaatsen.
De MIVB heeft een halte "Thurn & Taxis" op de plek van de rode cirkel helemaal onderaan op onderstaande kaart, nabij het hoofdgebouw van "Thurn & Taxis".
De NMBS gaat haar treinhalte Pannenhuis (helemaal bovenaan) omdopen tot "Thurn & Taxis". Maar die halte ligt meer dan een kilometer van het hoofdgebouw van "Thurn & Taxis" vandaan (tenminste als je de kortste weg volgt, d.w.z. te voet door het pas nieuw aangelegde park).
Zouden ze niet beter gewoon de naam "Pannenhuis" behouden ?
Bijlagen
Omgeving van "Thurn & Taxis", met dank aan Google Maps
Omgeving van "Thurn & Taxis", met dank aan Google Maps
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door mervyn »

Steve schreef:Op deze pagina staat wat bijkomende info, maar veel wijzer word je er niet van. Zo zou de S9 een piekuurverbinding zijn (Leuven - 's-Gravenbrakel via Schuman), maar wat dan met de bestaande verbinding via de NZV? Blijft die dan toch om het halfuur rijden?

Of nog eentje: S4 Aalst - Jette - Schuman - Etterbeek - Merode - Vilvoorde (wat een kronkellijn trouwens!) staat ook als piekuurverbinding vermeld! Dat zou dan betekenen dat er buiten de spitsuren helemaal geen treinen meer zijn tussen Aalst en Etterbeek (waar nu de Aalst - Halle de hele dag rijdt)? Of geldt het enkel voor bv. het deeltje Luxemburg - Vilvoorde?
Ivm S4 Aalst - Jette - Schuman - Etterbeek - Merode - Vilvoorde: ik heb even gekeken op de routeplanner en deze zou dus buiten de spits maar tot Brussel-Luxembourg rijden (vanuit Aalst).
Wat dus inderdaad betekent dat er buiten de spits geen rechtstreekse treinen Aalst-Etterbeek zijn. Voor de mensen van L60 betekent dit dus (buiten de spits) tweemaal overstappen om tot in Etterbeek te geraken.
Dat vind ik nu toch echt geen vooruitgang. Ok de totale reistijd verhoogt maar met enkele minuten maar tweemaal overstappen op een relatief korte afstand vind ik toch wat van het goede teveel.
Te meer omdat je nu de hele dag maar 1 maal moet overstappen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Ook voor de verplaatsingen van en naar de VUB en ULB is die beperking tot Luxemburg een slechte zaak. De colleges en andere activiteiten op de campus hebben immers vaak grillige tijden die lang niet altijd met een werkdag van 9 tot 17 u overeenkomen, en dus plots een stuk moeilijker met de trein.

Ook in het bijzonder de verbinding tussen de twee campussen van de VUB (Jette en Etterbeek) wordt hierdoor nóg een stuk moeilijker.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

mervyn schreef:Ivm S4 Aalst - Jette - Schuman - Etterbeek - Merode - Vilvoorde: ik heb even gekeken op de routeplanner en deze zou dus buiten de spits maar tot Brussel-Luxembourg rijden (vanuit Aalst).
Wat dus inderdaad betekent dat er buiten de spits geen rechtstreekse treinen Aalst-Etterbeek zijn. Voor de mensen van L60 betekent dit dus (buiten de spits) tweemaal overstappen om tot in Etterbeek te geraken.
Dat vind ik nu toch echt geen vooruitgang. Ok de totale reistijd verhoogt maar met enkele minuten maar tweemaal overstappen op een relatief korte afstand vind ik toch wat van het goede teveel.
Te meer omdat je nu de hele dag maar 1 maal moet overstappen.
Je kan toch ook gewoon via Brussel-Noord? Duurt op enkele minuten na even lang volgens de routeplanner.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

Enige échte achteruitgang die ik tot dusver heb gevonden is de bediening van de stations Merode en Delta, die buiten de piekuren nog maar 1 trein per uur kennen: S7 Mechelen - Halle.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

trainlovertje schreef:Enige échte achteruitgang die ik tot dusver heb gevonden is de bediening van de stations Merode en Delta, die buiten de piekuren nog maar 1 trein per uur kennen: S7 Mechelen - Halle.
Ergens stond dat natuurlijk in de sterren geschreven na de opening van Schuman-Josaphat: de as Etterbeek - (Mouterij) - Luxemburg - Schuman is op zich veel interessanter dan Delta - Merode.

Merode was (en is) vaak een bestemming voor overstap op de metro, maar dat kan nu nog een pak makkelijker in Schuman, waar metro en trein vlak boven elkaar stoppen. Bij mijn weten zijn er niet zoveel mensen die echt aan Merode zelf moeten zijn, en dan nog zit je daar echt niet zo ver van Schuman.

Delta is vooral interessant voor studenten van de nabijgelegen ULB-campus (die overigens maar een deel is, het belangrijkste ligt verderop in Elsene). Station Etterbeek (waar de treinen dan in de plaats stoppen) is echter nog steeds vrij dicht daarbij, zeker als er in de toekomst eindelijk werk wordt gemaakt van die nieuwe toegang via de Pleinlaan. Voor VUB-studenten is Etterbeek sowieso makkelijker.

Iets lastiger is het voor wie naar station Delta gaat voor de aansluiting met het uiterste stukje van lijn 5 (richting Herrmann-Debroux): vanaf Schuman is het resterende metrotraject een stuk langer, en zul je dus wat langer onderweg zijn.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door AGE-411 »

Ook Geraardsbergen slechts 1 trein per uur! Het kaartje laat nochtans uitschijnen dat de huidige spitsverbinding ieder uur zou rijden.
Wat een teleurstelling zeg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

AGE-411 schreef:Ook Geraardsbergen slechts 1 trein per uur! Het kaartje laat nochtans uitschijnen dat de huidige spitsverbinding ieder uur zou rijden.
Wat een teleurstelling zeg.
Er verandert toch niets tegenover vandaag? Vanwaar dan de teleurstelling? :roll:
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door BVG1988 »

De S3-verbinding blijft dan toch zoals het nu is. De trein rijdt vanaf december ook tot Oudenaarde en niet tot Zottegem zoals de kaart doet vermoeden. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door kika »

Shrek schreef:Er verandert toch niets tegenover vandaag? Vanwaar dan de teleurstelling? :roll:
Bij een fatsoenlijk S-bahnnetz hoort ook een fatsoenlijke dienstregeling. Mensen denken aan pakweg Berlijn en niet aan Freudenstadt (Schwarzwald). Maar ja, een kaartje en een logo, zijn wat goedkoper dan treinen laten rijden. Als je hoopte op veel meer en veel beter, begrijp ik de teleurstelling. Ik vind het ook een gemiste kans, maar ben niet verbaasd, gezien de politiek en de financiering.
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door jotie »

Inderdaad, bij het concept S-Bahn denk je aan veel hogere frequenties. Nu heb ik in Berlijn ook wel al eens 30 minuten op een S1 naar Oranienburg gewacht, maar dat hield verband met werken. Met frequenties van minder dan 1 trein per 20 minuten mag je dat toch echt geen S-Bahn noemen, dat is gewoon gebakken lucht verkopen.

Niet dat ik iets anders verwacht had hoor, gegeven de politieke situatie in dit land.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Portbou »

Ben akkoord dat een frequentie van 20 minuten toch wel het minimum is om van een S-Bahn zoals in Duitsland te kunnen spreken.

Ik begrijp dat Rome niet in één dag gebouwd wordt maar momenteel zijn er toch wel erg veel stations met slechts uurbediening. Zo ook Thurn-en-Taxis ex-Pannenhuis : is het werkelijk de moeite om heel dat station terug op te kalefateren voor zo'n magere bediening ? Of is dit om volgend jaar nog overtuigender rode cijfers te kunnen voorleggen en het hele S-project weer stop te kunnen zetten ?

Nog iets dat bij echte S-Bahnen niet voorkomt zijn afwijkende haltepatronen.
vb. S1 tussen Mechelen en Brussel rijdt tweemaal per uur. Eén van de twee bedient Buda en Schaarbeek, de andere niet. Toch heten ze allebei S1. Of S3 naar Dendermonde die tijdens het spitsuur extra ritten heeft met minder stops. En er zullen allicht nog wel voorbeelden zijn.
Dit is nodeloos verwarrend.

Ook tussen Schaarbeek(130000 inw + tewerkstellingszone) en Vilvoorde(42000 inw + tewerkstellingszone) blijft er maar 1 trein per uur rijden... zelfs op het spitsuur ! Jongens toch :cry:
Plaats reactie