Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Klassiekje schreef:Zijn er eigenlijk al vorderingen voor het openen van de halte Mouterij op L.161 en (her)openen van Pannenhuis (Thurn & Taxis) op L.28?

De laatste keer dat ik Mouterij passeerde lag het er nog altijd vrij erbarmelijk bij. :)
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 944C8.ashx

Vanaf december wordt Mouterij dus in gebruik genomen :wink:
Tour & Taxis staat er ook op (voorheen Pannenhuis)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Maar zou het station Thurn & Taxis gewoon het station Pannenhuis zijn? Op het plan staat het immers apart vermeld, op enige afstand van metrostation Pannenhuis en zonder indicatie van een verbinding tussen de twee (laat staan een gemeenschappelijke halte).

Hoe dan ook zullen ze zich - net als bij Mouterij - flink moeten haasten als het de bedoeling is om die halte eind dit jaar te openen, zoals het plan duidelijk suggereert. Een heropening van Pannenhuis zal flink wat opknapwerk vragen, en de eventuele constructie van een nieuwe halte (voor het geval ze een stukje verder richting Belgica zou komen) lijkt me al helemaal onrealistisch op zo'n korte tijd.

In dit artikel op Brusselnieuws klinkt een ander geluid: Mouterij zou eind dit jaar open gaan, terwijl zowel Thurn & Taxis als Arcaden voor eind 2016 zouden zijn. Geen idee wat hun bron is.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Klassiekje »

Dat ze Pannenhuis zouden opknappen lijkt mij in ieder geval logischer, het perron ligt er al en dan ook nog vlak naast dat nieuw aangelegde park.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

http://www.infrabel.be/nl/pers/100-dage ... nt-schuman

Ga er dus maar vanuit dat deze tunnel met de nodige feestelijkheden geopend zal worden :wink:
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door mervyn »

Weet niet of dit de juiste topic is...

Deze morgen op de L-trein Aalst-Halle werd een aansluiting in Brussel-Schuman (ik denk richting Louvain-La-Neuve) aangeduid met S20 ipv L
Is dit niet de nieuwe benaming voor de GEN-lijnen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

Bedoel je dat het werd aangeduid met S20 op de aankondigingsschermen in de Desiro?
S20 zou volgens de bijgevoegde kaart van dat persbericht trouwens Leuven - Ottignies zijn, en die komt dus niet in Brussel. Natuurlijk zouden er al wijzigingen qua nummering kunnen hebben plaatsgevonden. Verder heb ik geen idee waarvoor die S20 nog zou kunnen staan, dus ik denk eveneens dat het dan om die nieuwe benaming ging.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door mervyn »

Het werd inderdaad aangeduid op de aankondigingsschermen in de Desiro.

Het was zeker S20 maar ik ben niet 100% zeker meer over welke verbinding het ging.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door wrpint »

Heb horen waaien dat de HLE13 de gesleepte reizigerstreinen naar Aarlen en Luxemburg vanaf december niet meer zal trekken. HLE18 wordt de vervanger. Mag die in Luxemburg rijden? Iemand meer info of is dit een kwakkel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

Dat zal enkel ok zijn als tegen dan de etcs voor deze locs ok is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Anderzijds zou het eindelijk ook eens tijd mogen worden... hoe lang rijden ze intussen wel niet rond?!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steven »

Mja niet simpel. Het is een werkje voor Siemens want dat was voorzien in het aankooporder. Ik weet dat er twee locs zijn waarmee men alle testen doet ivm etcs.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door BVG1988 »

Ik neem aan dat de 13 dan enkel nog zal worden ingezet dan op de bedevaartstreinen naast het goederenverkeer als de 18 Luxemburg binnen mag. :?: :|
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

BVG1988 schreef:Ik neem aan dat de 13 dan enkel nog zal worden ingezet dan op de bedevaartstreinen naast het goederenverkeer als de 18 Luxemburg binnen mag. :?: :|
neen, de 18 zal ook naar frankrijk rijden
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Papanero »

Maar zou het station Thurn & Taxis gewoon het station Pannenhuis zijn? Op het plan staat het immers apart vermeld, op enige afstand van metrostation Pannenhuis en zonder indicatie van een verbinding tussen de twee (laat staan een gemeenschappelijke halte).
Ja, dat is intussen officieel: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/v ... hurn-taxis

Het metrostation ligt ten noorden van de Charles Demeersstraat, het treinstation ten zuiden. Overstappen zal dus alleen kunnen door tot straatniveau te klimmen, de straat over te steken en aan de overkant terug naar het spoorniveau af te dalen.

En de oversteekplaats tussen de twee stations ligt - op zijn Brussels - enkele tientallen meter voorbij het einde van een "zone30".

NB: Behalve voor de treinreizigers van de lijn naar Dendermonde zal het Noordstation allicht de snelste weg naar Thurn & Taxis blijven.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

NMBS heeft op zijn website een apart kopje gemaakt over het voorstedelijk aanbod met een hoop nieuwe informatie: http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... d_BXL.aspx
Plaats reactie