Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Wat zouden eigenlijk de consequenties zijn mocht Schuman-Josaphat dan toch niet op tijd klaar zijn? Ik mag hopen dat de boel dan niet meteen een volledig jaar uitgesteld wordt?

Wat ik me nog afvraag: het ziet er dus naar uit dat men Charleroi - Brussel-Luxemburg en Dinant - Schaarbeek zal verlengen respectievelijk omleiden naar de luchthaven, via Schuman en Bordet... maar zal men ook de bediening uitbreiden? Op deze beide verbindingen rijdt er nu 's avonds en in het weekend helemaal niets (de Dinant rijdt in het weekend zoals voorheen naar Brussel-Zuid, en 's avonds is er enkel een L naar Namen), en dat zou dan wel erg sneu zijn voor zo'n nieuwe bediening naar de luchthaven. Temeer daar er bijvoorbeeld op zondagnamiddag- en avond een belangrijke trafiek is van eurocraten, expats en andere reizigers tussen de luchthaven en de Europese wijk.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door LML »

wappie schreef:Weet iemand iets over de trein Mol- Brussel op lijn 15?
's Morgens Mol-Brussel, 's avonds Brussel-Mol. Dienstregeling weet ik (nog) niet. Het kan zijn dat er 's morgens een 2de P-trein wordt ingelegd. Tractie: elektrisch. Welk materieel: staat nog volledig open.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

LML schreef:
wappie schreef:Weet iemand iets over de trein Mol- Brussel op lijn 15?
's Morgens Mol-Brussel, 's avonds Brussel-Mol. Dienstregeling weet ik (nog) niet. Het kan zijn dat er 's morgens een 2de P-trein wordt ingelegd. Tractie: elektrisch. Welk materieel: staat nog volledig open.
Vermits het eigenlijk de huidige P naar Herentals is die verlengd wordt zou ik alvast geld durven inzetten op de stinkbakken MS75 :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Wat zouden eigenlijk de consequenties zijn mocht Schuman-Josaphat dan toch niet op tijd klaar zijn? Ik mag hopen dat de boel dan niet meteen een volledig jaar uitgesteld wordt?
Hij is klaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Hier werd iets gevraagd over de IC Dinant-Luchthaven: Eerste vertrek in Dinant om 5.57, aankomst in de luchthaven om 7.43.

Er is wel nog één trein vroeger tussen Schuman en de luchthaven, namelijk die uit Charleroi 5.37. Die komt aan om 7.13.

De rechtstreekse Mol-Brussel vertrekt om 6.22 en 7.22 in Mol.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Bedankt, dat geeft al een goed beeld... en bij vertrek vanaf Schuman pas na 7 u in de luchthaven kunnen aankomen is toch niet echt fantastisch te noemen. Jammer dat er kennelijk geen gedeeltelijke vroegere rit wordt ingezet vanaf Namen/Ottignies respectievelijk Eigenbrakel/Nijvel, of desnoods Brussel-Luxemburg.

... maar de vraag ging eigenlijk over de bediening 's avonds en in het weekend (vandaag de dag onbestaande op deze beide IC's). Heb je daar enige info over? Ik vrees dat het nog steeds noppes zal zijn, maar je weet nooit.

De vermelde tijden bevestigen alvast dat er aan het stoppatroon van beide verbindingen niets lijkt te veranderen, dus het zullen nog steeds veredelde L-treinen zijn, en dan vooral die vanuit Charleroi. 1u36 voor Charleroi - luchthaven is bijzonder lang, en zelfs een stuk langer dan de 1u23 die je er over doet met een overstap in Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Bedankt, dat geeft al een goed beeld... en bij vertrek vanaf Schuman pas na 7 u in de luchthaven kunnen aankomen is toch niet echt fantastisch te noemen. Jammer dat er kennelijk geen gedeeltelijke vroegere rit wordt ingezet vanaf Namen/Ottignies respectievelijk Eigenbrakel/Nijvel, of desnoods Brussel-Luxemburg.

... maar de vraag ging eigenlijk over de bediening 's avonds en in het weekend (vandaag de dag onbestaande op deze beide IC's). Heb je daar enige info over? Ik vrees dat het nog steeds noppes zal zijn, maar je weet nooit.

De vermelde tijden bevestigen alvast dat er aan het stoppatroon van beide verbindingen niets lijkt te veranderen, dus het zullen nog steeds veredelde L-treinen zijn, en dan vooral die vanuit Charleroi. 1u36 voor Charleroi - luchthaven is bijzonder lang, en zelfs een stuk langer dan de 1u23 die je er over doet met een overstap in Brussel.
Er zijn dan ook geen echte wijzigingen in de dienstregelingen, het gaat gewoon om een kleine uitbreiding.
De laatste Schuman-Luchthaven vertrekt om 22u56, aankomst 23u13.

In het weekend zijn er momenteel geen treinen gepland in de Schuman-Josaphat tunnel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef:Bedankt, dat geeft al een goed beeld... en bij vertrek vanaf Schuman pas na 7 u in de luchthaven kunnen aankomen is toch niet echt fantastisch te noemen. Jammer dat er kennelijk geen gedeeltelijke vroegere rit wordt ingezet vanaf Namen/Ottignies respectievelijk Eigenbrakel/Nijvel, of desnoods Brussel-Luxemburg.

... maar de vraag ging eigenlijk over de bediening 's avonds en in het weekend (vandaag de dag onbestaande op deze beide IC's). Heb je daar enige info over? Ik vrees dat het nog steeds noppes zal zijn, maar je weet nooit.

De vermelde tijden bevestigen alvast dat er aan het stoppatroon van beide verbindingen niets lijkt te veranderen, dus het zullen nog steeds veredelde L-treinen zijn, en dan vooral die vanuit Charleroi. 1u36 voor Charleroi - luchthaven is bijzonder lang, en zelfs een stuk langer dan de 1u23 die je er over doet met een overstap in Brussel.
Er zijn dan ook geen echte wijzigingen in de dienstregelingen, het gaat gewoon om een kleine uitbreiding.
De laatste Schuman-Luchthaven vertrekt om 22u56, aankomst 23u13.

In het weekend zijn er momenteel geen treinen gepland in de Schuman-Josaphat tunnel.
Die avondbediening is dan toch iets uitgebreid, want momenteel komt de laatste Charleroi-Zuid om 21.51 u aan in Brussel-Luxemburg. Lijkt er dus op dat die een uur later zal gaan rijden. Geen idee wat er met de Dinant zal gebeuren, temeer daar er na ongeveer 18 u enkel nog stoptreintjes naar Namen vertrekken uit Dinant.

Het ontbreken van weekendbediening is daarentegen een heel spijtige zaak, en neemt heel veel van het potentieel tussen de Europese wijk en de luchthaven weg. De meeste eurocraten, expats en soortgelijk komen zondagnamiddag en -avond aan in de luchthaven...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Die avondbediening is dan toch iets uitgebreid, want momenteel komt de laatste Charleroi-Zuid om 21.51 u aan in Brussel-Luxemburg. Lijkt er dus op dat die een uur later zal gaan rijden. Geen idee wat er met de Dinant zal gebeuren, temeer daar er na ongeveer 18 u enkel nog stoptreintjes naar Namen vertrekken uit Dinant.

Het ontbreken van weekendbediening is daarentegen een heel spijtige zaak, en neemt heel veel van het potentieel tussen de Europese wijk en de luchthaven weg. De meeste eurocraten, expats en soortgelijk komen zondagnamiddag en -avond aan in de luchthaven...
Vanuit Dinant kom je om 22u43 aan op de luchthaven.
Het is inderdaad zeer jammer dat er nog niets voorzien is in het weekend, maar als de verbinding in de week succes heeft kan dat er wel snel komen volgens mij.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door dcr »

Shrek schreef:
LML schreef:
wappie schreef:Weet iemand iets over de trein Mol- Brussel op lijn 15?
's Morgens Mol-Brussel, 's avonds Brussel-Mol. Dienstregeling weet ik (nog) niet. Het kan zijn dat er 's morgens een 2de P-trein wordt ingelegd. Tractie: elektrisch. Welk materieel: staat nog volledig open.
Vermits het eigenlijk de huidige P naar Herentals is die verlengd wordt zou ik alvast geld durven inzetten op de stinkbakken MS75 :wink:
Deze is al een paar maanden vervangen door een Desiro :D
Shrek schreef:De rechtstreekse Mol-Brussel vertrekt om 6.22 en 7.22 in Mol.
De tweede verbinding is bevestigd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

dcr schreef:De tweede verbinding is bevestigd?
Dat weet ik niet, de dienstregeling is nog niet officieel gepubliceerd. Maar er is in ieder geval een rijpad voorzien.
dcr schreef: Vermits het eigenlijk de huidige P naar Herentals is die verlengd wordt zou ik alvast geld durven inzetten op de stinkbakken MS75 :wink:
Deze is al een paar maanden vervangen door een Desiro :D [/quote]
Toevallig niet sinds begin juli?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Terminus »

Nope, is intussen al maanden zo.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Klassiekje »

Zijn er eigenlijk al vorderingen voor het openen van de halte Mouterij op L.161 en (her)openen van Pannenhuis (Thurn & Taxis) op L.28?

De laatste keer dat ik Mouterij passeerde lag het er nog altijd vrij erbarmelijk bij. :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef:Zijn er eigenlijk al vorderingen voor het openen van de halte Mouterij op L.161 en (her)openen van Pannenhuis (Thurn & Taxis) op L.28?

De laatste keer dat ik Mouterij passeerde lag het er nog altijd vrij erbarmelijk bij. :)
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... 944C8.ashx

Vanaf december wordt Mouterij dus in gebruik genomen :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

Volgens de bijgevoegde afbeelding bij de persconferentie die NMBS gaf in het voorjaar (http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx) zouden beide stations in december geopend moeten worden.
Plaats reactie