Dienstregeling december 2015

Alles over reizigerstreinen in België.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Catenist »

LML

Titel: Re: Dienstregeling december 2015

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2015, 18:33
Offline

Geregistreerd: 07 Mrt 2009, 18:55
Berichten: 935
Woonplaats: tja...

Vanaf december 2015 wordt de L-trein Mol-Antwerpen elektrisch gereden.


_________________
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML schreef:Naast de start van de elektrische dienst van de L-trein Mol-Antwerpen, zou het ook geen overbodige luxe zijn om in het weekend vanuit de Kempen naar Brussel te kunnen sporen via Lier-Mechelen (wat al jaren kan tijdens de week).

Hallo...
No reply? :mrgreen:
Franksken 2.0

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Franksken 2.0 »

deadlock schreef:Dan nog denk ik dat het te krap is. Een stop kost, zelfs met lage snelheid, gewoon tijd.
En centen!
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door rvdborgt »

deadlock schreef:Dan nog denk ik dat het te krap is. Een stop kost, zelfs met lage snelheid, gewoon tijd.
Met geschikt materieel kunnen de huidige stops sneller worden gedaan, zodat er tijd overblijft voor extra stops. In bv. Stuttgart kun je zien hoe dat bij echt S-Bahnmaterieel werkt: in de tijd dat daar op het Hbf iedereen is uit- en ingestapt, is op Brussel-Centraal het uitstappen net klaar.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef:Met geschikt materieel kunnen de huidige stops sneller worden gedaan, zodat er tijd overblijft voor extra stops. In bv. Stuttgart kun je zien hoe dat bij echt S-Bahnmaterieel werkt: in de tijd dat daar op het Hbf iedereen is uit- en ingestapt, is op Brussel-Centraal het uitstappen net klaar.

Groetjes,
Rian
In München gaat het nog 3x sneller: daar is perron aan beide kanten. Rechts uitstappen, links instappen (of omgekeerd). Maar een 2e perron bij elk spoor zie ik ze hier niet bouwen...
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Tijgernoot »

De keuze met betrekking tot de deuren in nog (redelijk) recent materieel bij NMBS heeft mij al vaker verwonderd. Zowel MS96 als MW41 als de I11-rijtuigen hebben gewoon onhandig smalle deuren. Ik kan mij niet voorstellen dat toen het besteld werd men bij de NMBS niet wist dat dit een negatieve invloed heeft op de duur van stationnementen. I11 kan ik nog enigszins begrijpen omdat het tot 200 km/u kan rijden, maar voor de rest zijn enkelbladsdeuren iets wat eigenlijk alleen nog bij hogesnelheidstreinen toegepast zou moeten worden. Wat dat betreft zijn de brede deuren van de Desiro echt een stap voorwaarts, zeker in combinatie met de gelijkvloerse instap bij veel perrons. Natuurlijk, het kan altijd beter maar de treinen rijden nog een behoorlijk eind de streek in dus je houdt de afweging deuren versus zitplaatsen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

Tijgernoot schreef:De keuze met betrekking tot de deuren in nog (redelijk) recent materieel bij NMBS heeft mij al vaker verwonderd. Zowel MS96 als MW41 als de I11-rijtuigen hebben gewoon onhandig smalle deuren. Ik kan mij niet voorstellen dat toen het besteld werd men bij de NMBS niet wist dat dit een negatieve invloed heeft op de duur van stationnementen. I11 kan ik nog enigszins begrijpen omdat het tot 200 km/u kan rijden, maar voor de rest zijn enkelbladsdeuren iets wat eigenlijk alleen nog bij hogesnelheidstreinen toegepast zou moeten worden. Wat dat betreft zijn de brede deuren van de Desiro echt een stap voorwaarts, zeker in combinatie met de gelijkvloerse instap bij veel perrons. Natuurlijk, het kan altijd beter maar de treinen rijden nog een behoorlijk eind de streek in dus je houdt de afweging deuren versus zitplaatsen.
Die bestellingen dateren allemaal van voor de grote reizigerstoename, die rond 1998 begon. Daarvoor was capaciteit niet zo belangrijk als het nu is (toen speelden zaken als comfort nog enigszins mee).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door kika »

Over het stukje Doornik-Lille kwam ik het volgende tegen, voor de nieuwe dienstregeling 'Doornik - Lille Flandres(f): Beschadiging aan de bovenleiding. … Onbepaalde duur van de storing. …' En op dezelfde pagina staat dat het duurt van: 02.03.15, 00:00 - 11.12.15, 23:59. Is dit een typisch gevalletje van systeemfouten (er móet een einddatum ingevuld) of kunnen we wel degelijk een verandering in december verwachten op dat grensoverschrijdende stuk?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door nahoj »

rvdborgt schreef:
groentje schreef:Tenzij je alle treinen door die koker er zou laten stoppen, natuurlijk. Het is het verschil in stoppatroon dat capaciteit vreet, niet de stop an sich. Ik besef ook wel dat dat wellicht een beetje teveel van het goede zou zijn, maar mocht het GEN-verkeer ooit in 1 koker kunnen worden geconcentreerd, dan lijkt het me te overwegen waard om alle GEN-treinen er te laten stoppen.
Als de NMBS nu geschikt S-Bahnmaterieel had, dan zou een stop geen extra capaciteit gebruiken. Ik denk daarbij aan iets als een 423 van DB, dus met voldoende deuren en een gelijkvloerse instap zonder treden. Maar dat is er niet en komt er niet.

Groetjes,
Rian
Desiro ìs S-bahnmaterieel. Optrek- en remkarakteristiek, capaciteit (ook in zitplaatsen), gelijkgronds opstap (op hoge perrons), brede deuren, geen binnendeuren, minimaal binnenmeubilair (ivm vlotte beweging),... In Duitsland wordt met gelijkaardig materieel S-bahn gereden.
Helaas rijden de Desiro's ook in de NZ-verbinding op rijpaden die met pakweg HLE+10xM6 gedeeld worden. De stiptheid heeft er echter wel bij gevaren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door trainlovertje »

nahoj schreef:Desiro ìs S-bahnmaterieel. Optrek- en remkarakteristiek, capaciteit (ook in zitplaatsen), gelijkgronds opstap (op hoge perrons), brede deuren, geen binnendeuren, minimaal binnenmeubilair (ivm vlotte beweging),... In Duitsland wordt met gelijkaardig materieel S-bahn gereden.
Helaas rijden de Desiro's ook in de NZ-verbinding op rijpaden die met pakweg HLE+10xM6 gedeeld worden. De stiptheid heeft er echter wel bij gevaren.
Het grote verschil met de (meeste) Duitse S-Bahnen is dat je na elke 16 zitplaatsen deuren hebt (BR423: 192/12). De Desiro heeft per ca. 47 (280/6) plaatsen deuren, aan beide zijden weliswaar, dat is dus 3 keer minder.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Portbou »

nahoj schreef:Ik durf te stellen dat je met extra snelle verbindingen op bepaalde assen waar het met de auto niet meer zo interessant is (Gent-Mechelen als voorbeeld van minder optimale wegen-infrastructuur: lange afstand op overvolle gewestwegen;
Inderdaad een zeer goed voorbeeld waar de verbinding per trein makkelijk dubbel zo snel gaat als over de weg. Trein zou hier veel meer succes kunnen hebben maar er zou dan wel een halfuurfrequentie moeten komen.
Zeker Gent-Antwerpen kan hier met een extra directe IC (geen stops, <40') op bepaalde momenten echt scoren, gezien de huidige files.
De drie bestaande verbindingen lijken me wel voldoende. De stops onderweg afschaffen gaat volgens mij niet meer mensen aantrekken. Zonder verkeer duurt de autorit Gent Antwerpen 46 minuten.
Nu is het wel zo dat het stuk Mechelen-Leuven deels ontlast zal worden wanneer de 2e havenontsluiting er komt. Dan zou de hoofdas Basel-Antwerpen verlegt worden van Leuven-Mechelen-Antwerpen naar Leuven-Lier-Antwerpen.
Er is toch ook vandaag al plaats voor twee verbindingen per uur op lijn 53A ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Portbou »

LML schreef:Naast de start van de elektrische dienst van de L-trein Mol-Antwerpen, zou het ook geen overbodige luxe zijn om in het weekend vanuit de Kempen naar Brussel te kunnen sporen via Lier-Mechelen (wat al jaren kan tijdens de week).
Lier-Mechelen is ook een goed voorbeeld van een lijn waar het met de trein dubbel zo snel gaat als met de auto (en wellicht driedubbel zo snel als de bus van De Lijn).

Ook hier zouden makkelijk reizigers te winnen zijn... maar dan moet de frequentie ook verdubbelen.
Wat met de stoptrein Zeebrugge-Mechelen die vandaag bijna een vol uur in Mechelen staat te niksen ? Kan deze verbinding niet verlengd worden tot Lier en terug ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Portbou »

groentje schreef:Kapellekerk is een typisch uitstapstation, als je al op een trein zit die er stopt, zal je er uitstappen, maar als je de trein op wil, zal je eerder afzakken naar een groter station in de buurt met een pak meer treinen, zeker met het zeer beperkte aanbod van 1 trein per uur.
Zeer juist.
Echt noodzakelijk is Kapellekerk ook in mijn opinie niet, toch wil ik een lans breken voor een betere bediening ter ontlasting van station Brussel-Centraal.
Naar mijn mening moet de ontlasting van Brussel-Centraal gebeuren door meer treinen via Brussel-West en Brussel-Schuman te sturen. Kapellekerk wordt beter volledig afgeschaft zodat de doorvoer in de NZV verbeterd kan worden. Ook Brussel-Congres zou beter afgeschaft worden, het is niet de rol van een trein om haltes op dergelijke korte afstanden te bedienen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door groentje »

Waarom zou dat geen rol zijn van de trein? De trein moet reizigers transporteren, hoe die gelokt worden, maakt an sich weinig uit, toch? En uiteindelijk is Brussel-Centraal ook nog vrij dichtbij, in Spanje was hier wellicht geen halte gekomen, maar ik zou niet durven pleiten voor de afschaffing. De NZV zal altijd een belangrijke rol spelen in de ontsluiting van de Vijfhoek, en ik ben daar ook niet tegen, maar dan moeten de stations dat wel aankunnen. Waarom zou je trouwens reizigers een extra overstap van bus of tram op trein opdringen als er sporen én een station in de buurt zijn?
Uiteraard sluit dar een betere bediening van L161, L26 of L28 niet uit, integendeel, we zullen het waarschijnlijk ook nodig hebben.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door ostbahnhof »

Een vraagje:
Zijn er plannen om vanaf December rechtstreekse treinen in te leggen Ottignies - Brussel-Nationaal-Luchthaven (via de Josaphat tunnel)
Indien dit het geval is: is er al een dienstregeling gekend?

thks,
o
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2015

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Een vraagje:
Zijn er plannen om vanaf December rechtstreekse treinen in te leggen Ottignies - Brussel-Nationaal-Luchthaven (via de Josaphat tunnel)
Indien dit het geval is: is er al een dienstregeling gekend?

thks,
o
Ja die trein komt er. Het is de trein die nu naar Schaarbeek rijdt (en uit Dinant komt). Het vertrek uur in Ottignies zal waarschijnlijk niet veel wijzigen tegenover vandaag.
Plaats reactie