Pagina 2 van 18

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 29 mar 2015, 20:19
door Paul
Ik ben het met Olivier en Groentje eens dat een IC Gent - Leuven die niet via Brussel gaat, erg zinvol zou zijn. Het is bovendien de kortste route.
En dan liefst een echte IC, met enkel stops in Gent SP, Dendermonde, Mechelen en Leuven, dan zal het sneller zijn dan via Brussel. En in Mechelen goede aansluitingen richting Antwerpen, Vilvoorde (en eventueel verder L. 26) en Sint-Niklaas.
Maar in die vorm kan dat vermoedelijk enkel met extra materieel en personeel. Dus voorlopig wellicht niet haalbaar.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 29 mar 2015, 21:31
door groentje
Ik zou er nog een stop aan toevoegen in Wetteren, dat is tenslotte al een IC-halte, en dan haal je quasi dezelfde snelheid als over Brussel. De beruchte studentenexpress op zondagavond volgt ook deze route. Ik ben ervan overtuigd dat deze route best wel volk zou aantrekken.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 29 mar 2015, 21:50
door LHOON
Shrek schreef: Maar je zal nooit een trein op de NZV kunnen uitsparen door een andere in te leggen die niet langs Brussel gaat, de kwartierfrequentie op Leuven-Brussel en Brussel-Gent is immers echt geen overbodige luxe. Je hebt dus geen winst met een sneltrein Leuven-Mechelen-Gent.
In hoeverre is er behoefte aan een direct Mechelen-Leuven? Deze heeft jarenlang met succes gereden samen met de L, maar heden ten dage stopt hij wel veel vaker

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 29 mar 2015, 23:26
door Shrek
Paul schreef:Ik ben het met Olivier en Groentje eens dat een IC Gent - Leuven die niet via Brussel gaat, erg zinvol zou zijn. Het is bovendien de kortste route.
En dan liefst een echte IC, met enkel stops in Gent SP, Dendermonde, Mechelen en Leuven, dan zal het sneller zijn dan via Brussel. En in Mechelen goede aansluitingen richting Antwerpen, Vilvoorde (en eventueel verder L. 26) en Sint-Niklaas.
Maar in die vorm kan dat vermoedelijk enkel met extra materieel en personeel. Dus voorlopig wellicht niet haalbaar.
Maar voor wie zou dat dan zinvol zijn?
Kan je een concreet voorbeeld geven?
De aansluitingen begrijp ik ook niet goed. Leuven-Temse kan je toch moeilijk beter doen dan vandaag? Idem voor Leuven-Antwerpen.
En dan nog, goede aansluitingen in Mechelen kan je ook geven met een IC-trein die na Mechelen verder rijdt als L-trein.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 29 mar 2015, 23:33
door Shrek
LHOON schreef:In hoeverre is er behoefte aan een direct Mechelen-Leuven? Deze heeft jarenlang met succes gereden samen met de L, maar heden ten dage stopt hij wel veel vaker
Alledrie de treinen Leuven-Mechelen hebben veel in/uitstappers onderweg. Hetzij in de luchthaven, hetzij in stations als Haacht of Boortmeerbeek. Je zou veel meer mensen benadelen dan bevoordelen met haltes te schrappen. Daarenboven is de snelheid van de 3 treinen nog wel aanvaardbaar, al kan er volgens mij links en rechts nog wel enkele minuutjes af.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 29 mar 2015, 23:39
door groentje
Reizigers op die as? Zowel Gent, Mechelen als Leuven zijn bronnen van vaak hooggeschoolde arbeid, en die komen vaak niet uit de directe omgeving. Momenteel heeft Gent een behoorlijke verbinding met Leuven via Brussel, alleen kan die as de druk nog amper aan, een deel van de reizigers zou volgens mij gerust willen overstappen op de route over Mechelen, als het hen niet teveel tijd kost. Vanuit Mechelen valt het nog mee, maar Dendermonde en Wetteren doen het al veel minder richting Leuven, dankzij de lange rittijd van de IC/stoptrein tussen Mechelen en Leuven. Een snellere verbinding zou hier extra reizigers kunnen lokken, zeker omdat het wegennet op deze as ook al is verzadigd.
Natuurlijk moet de stoptrein bewaard blijven, en liefst versneld, maar een snelle, Brussel-vermijdende Oost-Westverbinding heeft volgens mij echt wel nut.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 00:47
door Shrek
groentje schreef:Reizigers op die as? Zowel Gent, Mechelen als Leuven zijn bronnen van vaak hooggeschoolde arbeid, en die komen vaak niet uit de directe omgeving. Momenteel heeft Gent een behoorlijke verbinding met Leuven via Brussel, alleen kan die as de druk nog amper aan, een deel van de reizigers zou volgens mij gerust willen overstappen op de route over Mechelen, als het hen niet teveel tijd kost. Vanuit Mechelen valt het nog mee, maar Dendermonde en Wetteren doen het al veel minder richting Leuven, dankzij de lange rittijd van de IC/stoptrein tussen Mechelen en Leuven. Een snellere verbinding zou hier extra reizigers kunnen lokken, zeker omdat het wegennet op deze as ook al is verzadigd.
Natuurlijk moet de stoptrein bewaard blijven, en liefst versneld, maar een snelle, Brussel-vermijdende Oost-Westverbinding heeft volgens mij echt wel nut.
Dat er veel reizigers zijn op de as spreek ik zeker niet tegen, maar die kan je met het huidige aanbod ook vervoeren.

Ok, voor de reizigers op Dendermonde-Leuven is het inderdaad een klein beetje sneller, maar dat is dan ook de enige (en kleine) groep.
Vergeet ook niet dat de huidige snelste route daar over Brussel loopt en 47 minuten bedraagt, daar moet je dus (ruim) onder zitten.

Dat de Oost-West as verzadigd is durf ik wel tegen te spreken. Dat is enkel zo in de spits en op vrijdagavond, dus daarvoor hoef je geen klokvaste verbindingen in te leggen. Een snelle P-trein op het traject zou misschien nog iets of wat nu hebben, maar in de daluren zal er niemand op zitten die anders niet in de huidige stop-IC zit.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 10:39
door Asterix
Shrek schreef:Een snelle P-trein op het traject zou misschien nog iets of wat nu hebben, maar in de daluren zal er niemand op zitten die anders niet in de huidige stop-IC zit.
Is dat niet een beetje een vreemd argument? "We gaan geen andere (snellere) trein inleggen want er zal niemand opzitten die anders niet in de trage trein zal zitten." Dat is toch logisch als er geen beter alternatief dan die trage trein voorhanden is? :)

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 16:27
door Shrek
Jeroen schreef:Is dat niet een beetje een vreemd argument? "We gaan geen andere (snellere) trein inleggen want er zal niemand opzitten die anders niet in de trage trein zal zitten." Dat is toch logisch als er geen beter alternatief dan die trage trein voorhanden is? :)
Neen dat is geen vreemd argument. Als je met een nieuwe verbinding geen nieuwe reizigers aantrekt ga je gewoon de kosten verhogen zonder inkomsten te verhogen of meer mensen te bedienen.
Wanneer een nieuwe verbinding wel nuttig is (de rechtstreekse Hasselt-Aarschot-Brussel bijvoorbeeld), ga je het volk niet enkel herverdelen maar ook nieuwe reizigers aantrekken. Dat is iets wat een snelle Gent-Mechelen niet gaat doen.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 16:48
door Steven
Van dat laatste ben ik nog niet zo zeker.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 21:17
door groentje
Als er meer reizigers in comfortabele omstandigheden mee naar Brussel kunnen zonder daar een extra trein in te leggen, is dat ook winst, toch?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 21:34
door Steven
Huidige snelste tijd tussen Gent en Leuven is 01u 03 min

Huidige IC tussen Gent en Mechelen doet er 47 minuten over met extra stops in Wetteren, Dendermonde en Londerzeel.
De snelste verbinding tussen Mechelen en Leuven doet er 26 minuten met 4 tussenliggende stops. Met Boortmeerbeek, Haacht, Wespelaar-Tildonk en Wijgmaal als stops.
Doe Londerzeel uit de lijst alsook de 4 stops tussen Mechelen en Leuven en je kan perfect een IC aanbieden aan een tijd die even snel is als de bestaande IC via Brussel, alle pendelde studenten op deze verbinding krijgen en je ontlast de verbinding via Brussel al een heel stuk, je maakt zelfs drie studentensteden sneller bij elkaar, ondanks Mechelen geen universiteit heeft, heeft ze wel heel wat scholen die volk trekken vanuit een brede omgeving.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 21:48
door ronny
Aangezien dat de snelle verbinding Gent-Leuven via Mechelen gevraagd wordt door de Vlaamse overheid voor de nieuwe dienstregeling van 2018 kan je misschien dit al bij de titel "dienstregeling 2018" plaatsen.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 mar 2015, 21:51
door Steven
ronny schreef:Aangezien dat de snelle verbinding Gent-Leuven via Mechelen gevraagd wordt door de Vlaamse overheid voor de nieuwe dienstregeling van 2018 kan je misschien dit al bij de titel "dienstregeling 2018" plaatsen.
We gaan nog niet te ver vooruitlopen, in dit onderwerp kan dit evengoed, er zijn misschien mensen die nu al vragende partij zijn (zoals mag blijken).

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 31 mar 2015, 00:04
door Franksken 2.0
groentje schreef:Ik zou er nog een stop aan toevoegen in Wetteren, dat is tenslotte al een IC-halte, en dan haal je quasi dezelfde snelheid als over Brussel. De beruchte studentenexpress op zondagavond volgt ook deze route. Ik ben ervan overtuigd dat deze route best wel volk zou aantrekken.
Is de term 'IC-halte ' vandaag de dag niet een beetje uitgehold?
De IC 40XX (Lx-FCR)stopt bvb in Boondaal,St Job,Diesdelle en nog nen hoop stopplaatsen op L124.
Maakt dit van die stopplaatsen dan IC-haltes?