Pagina 12 van 18

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 17:57
door groentje
Maar wat met de doorgaande reizigers van Gent naar Leuven? Akkoord, de meesten zitten op een van de IC's over Brussel, daar de broodnodige capaciteit van en naar Brussel kannibaliserend, maar dat is, lijkt mij, vooral omdat de verbinding over Mechelen onvoldoende aantrekkelijk is, inderdaad omdat de IC een stoptrein wordt na Mechelen. De koppeling met de stoptrein mag van mij ook vervallen, maar dan wel vervangen door een betere optie, niet door een slechtere.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 18:31
door Shrek
groentje schreef:Maar wat met de doorgaande reizigers van Gent naar Leuven? Akkoord, de meesten zitten op een van de IC's over Brussel, daar de broodnodige capaciteit van en naar Brussel kannibaliserend, maar dat is, lijkt mij, vooral omdat de verbinding over Mechelen onvoldoende aantrekkelijk is, inderdaad omdat de IC een stoptrein wordt na Mechelen. De koppeling met de stoptrein mag van mij ook vervallen, maar dan wel vervangen door een betere optie, niet door een slechtere.
Om de breuk in Leuven-Gent op te vangen hoef je niets te voorzien, want vandaag zijn er gewoon geen doorgaande reizigers Leuven-Gent via Mechelen. Dat traject is zinloos en tijdrovend. Misschien is er wel een handjevol voor Leuven-Dendermonde, die de snellere optie met overstap in Brussel niet willen nemen. Maar zij vallen in het niets vergeleken met het aantal pendelaars dat vandaag al vanop L53 richting Bordet moet, als de trein langs Schuman gaat zullen dat er enkel nog meer worden.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 20:05
door groentje
Maar een trein via Mechelen hoeft helemaal niet trager te zijn, dat bewijst de studentenpendel op zondagavond wel. Mochten al een deel van de doorgaande reizigers Brussel kunnen vermijden, dan zou dat de reizigersdruk op de treinen door Brussel al een beetje kunnen verlichten zonder meteen veel extra treinen te moeten inleggen in een reeds verzadigde NZV.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 20:12
door Steven
Inderdaad mensen die van Gent naar Leuven willen kunnen met een vlotte verbinding over Mechelen even snel of zelfs sneller ter plaatse zijn.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 20:38
door Portbou
groentje schreef:Maar een trein via Mechelen hoeft helemaal niet trager te zijn, dat bewijst de studentenpendel op zondagavond wel. Mochten al een deel van de doorgaande reizigers Brussel kunnen vermijden, dan zou dat de reizigersdruk op de treinen door Brussel al een beetje kunnen verlichten zonder meteen veel extra treinen te moeten inleggen in een reeds verzadigde NZV.
Hoezo sneller met de studentenpendel tussen Gent en Leuven ?
P8900 = 1h15'
IC Oostende-Eupen = 1h02'

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 20:50
door Steve
Met nog iets minder stops (een echte IC als de Oostende-Eupen zou echt niet in Merelbeke en Londerzeel stoppen), een kortere stilstand in Mechelen en een iets minder genereuze rittijd moeten daar volgens mij wel heel wat minuten af kunnen, waardoor het verschil bijna verwaarloosbaar zou worden. Tel daar ook een kleinere vertragingsgevoeligheid bij.

Neemt wel niet weg dat er niet per se minder treinen door de NZV door zouden rijden, want die treinen worden natuurlijk ook zeer druk gebruikt voor trajecten tussen Gent/Leuven en Brussel. De spreekwoordelijke paar reizigers op de langere afstand zullen echt niet zoveel plaatsen vrijmaken dat er plots een treintje uit de kwartierdienst kan worden gelicht.

Randvraagje: waar is het eigenlijk goed voor dat die P 8900 tegenwoordig kennelijk tot Sint-Joris-Weert rijdt?!

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 okt 2015, 21:15
door groentje
In mijn tijd (een dikke 10 jaar terug) werd er met een T21 en een lange sleep M4 gereden. Tussen Gent en Leuven werd er gestopt in Wetteren, Dendermonde en Mechelen, telkens met een paar minuten stilstand. Die trein was 1 minuutje trager dan de IC via Brussel, als ik me goed herinner. Toegegeven, ik heb de meest recente dienstregeling niet meer bekeken, ik wist niet dat er bijkomende stops waren ingevoerd, maar het geeft wel aan dat het echt wel sneller kan. En met de reizigersstijging die er naar mijn aanvoelen nog zit aan te komen, zal je zelfs met je kwartierdienst op Brussel niet toekomen. Tenzij je een deel van je reizigers kan afleiden, natuurlijk. Extra treinen door de pijp zijn immers geen evidentie. Natuurlijk zal zo'n verbinding wat tijd nodig hebben om te groeien, maar waarom zou alles op Brussel gericht moeten blijven? Voor een stukje versterkt dat zichzelf, Brussel is het best ontsloten, Brussel is centraal gelegen, andere plaatsen liggen perifeer, of zijn best bereikbaar via Brussel... Maar als we alles bij het oude laten, zullen we dat ook nooit kunnen keren. Zelfs als zo'n trein niet vol zou zitten met reizigers tussen Gent en Leuven, er zijn voldoende reizigers voor Gent-Wetteren, Gent-Dendermonde, Dendermonde-Mechelen, Dendermonde-Leuven, etc.

Die piekuurtrein reed altijd al door tot St-Joris-Weert, maar reed vanaf Heverlee leeg, St-Joris-Weert is de eerste plaats waar er kan gekeerd worden. In Heverlee stappen nog een massa studenten uit, die in Arenberg op kot zitten, of in Lerkenveld, of elders in Heverlee, en die geen zin hebben in een overvolle pendelpus vanaf Leuven station. Ik wist niet dat die nu is opengesteld voor reizigers tot St-Joris-Weert, maar eigenlijk lijkt me dat maar logisch, als je een trein hebt met boordpersoneel die toch naar daar moet, kan je maar beter het handvol reizigers dat verder wil ermee van dienst zijn.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 07 okt 2015, 19:00
door HLE 2302
Steve schreef:Met nog iets minder stops (een echte IC als de Oostende-Eupen zou echt niet in Merelbeke en Londerzeel stoppen), een kortere stilstand in Mechelen en een iets minder genereuze rittijd moeten daar volgens mij wel heel wat minuten af kunnen, waardoor het verschil bijna verwaarloosbaar zou worden. Tel daar ook een kleinere vertragingsgevoeligheid bij.

Neemt wel niet weg dat er niet per se minder treinen door de NZV door zouden rijden, want die treinen worden natuurlijk ook zeer druk gebruikt voor trajecten tussen Gent/Leuven en Brussel. De spreekwoordelijke paar reizigers op de langere afstand zullen echt niet zoveel plaatsen vrijmaken dat er plots een treintje uit de kwartierdienst kan worden gelicht.

Randvraagje: waar is het eigenlijk goed voor dat die P 8900 tegenwoordig kennelijk tot Sint-Joris-Weert rijdt?!
De uurregeling is sinds december veel ruimer geworden. Zou in feite +- 10 minuten van af kunnen, want met wat geluk ben je 5 minuten te vroeg in Leuven. Helaas is het zo dat je met die trein tussen allerlei andere rijpaden inzit en achter een andere trein terecht komt; Deinze tot Gent en Merelbeke tot Schellebelle. Het is ook een vrij drukke trein dus je hebt in de grote stations zoals Gent, Mechelen en Leuven echt wel die 4 tot 5 minuten nodig om alle mensen de kans te geven om op/af te stappen. De stilstand in Londerzeel valt trouwens zeer goed te verdedigen want daar staan met gemak om en bij de 150 reizigers onder het studentenjaar (mensen de streek rond Londerzeel afkomstig zijn).

En om op je laatste vraag te antwoorden, die trein heeft altijd tot St Joris Weert gereden. Alleen zonder reizigers tussen Heverlee en St Joris Weert, reden is simpel. In Heverlee is er geen mogelijkheid om te keren van rijrichting (technische beperkingen aan de infrastructuur) en zodus werd altijd verder gereden tot St Joris Weert, het eerste station met de mogelijkheid tot keren van rijrichting. De reden dat die trein nu als definitieve bestemming St Joris Weert heeft ipv Heverlee is ook simpel, helemaal niet voor eventuele reizigers want over het algemeen zit er eigenlijk niemand meer op, maar gewoon voor het beëindigen van de trein door de boorchef. Heverlee is een kleine stopplaats in volle baan, men kan de trein daar geen 10 minuten of iets langer laten stilstaan om door de trein te wandelen om na te kijken of iedereen is afgestapt/niets heeft laten liggen, 4 breaks of 12 rijtuigen is tenslotte niet niets (recent verleden 8M6 + T18) In St Joris Weert staat de trein op een zijspoor en is er bijgevolg tijd genoeg.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 24 okt 2015, 22:54
door steved
Shrek schreef:Om de breuk in Leuven-Gent op te vangen hoef je niets te voorzien, want vandaag zijn er gewoon geen doorgaande reizigers Leuven-Gent via Mechelen. Dat traject is zinloos en tijdrovend. Misschien is er wel een handjevol voor Leuven-Dendermonde, die de snellere optie met overstap in Brussel niet willen nemen. Maar zij vallen in het niets vergeleken met het aantal pendelaars dat vandaag al vanop L53 richting Bordet moet, als de trein langs Schuman gaat zullen dat er enkel nog meer worden.
Ahja? Echt? Ik knip toch altijd redelijk wat kaartjes/go&railpassen/campuskaarten Gent-Leuven op die 41xx hoor ;)
Steve schreef:Met nog iets minder stops (een echte IC als de Oostende-Eupen zou echt niet in Merelbeke en Londerzeel stoppen), een kortere stilstand in Mechelen en een iets minder genereuze rittijd moeten daar volgens mij wel heel wat minuten af kunnen, waardoor het verschil bijna verwaarloosbaar zou worden. Tel daar ook een kleinere vertragingsgevoeligheid bij.
Welke lange stilstand? Die 1 à 2 minuten? En sinds wanneer stopt de 41xx in Merelbeke ;)

grtz

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 24 okt 2015, 23:05
door Steve
steved schreef: Welke lange stilstand? Die 1 à 2 minuten? En sinds wanneer stopt de 41xx in Merelbeke ;)
Het ging over de studenten-P (8900)...

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 03 nov 2015, 11:25
door Steve
Tiens, ik merk een kleine verandering op in de dienstregeling voor S4 (Aalst - Jette - Luxemburg - Etterbeek - Bordet - Vilvoorde).

Aanvankelijk was het voorzien dat die enkel tijdens de spitsuren reed tussen Luxemburg en Vilvoorde, en daarbuiten dus enkel tussen Aalst en Luxemburg. Wat natuurlijk een behoorlijk kwalijke zaak was voor onder meer de bereikbaarheid van VUB en ULB (een duidelijke achteruitgang tegenover vandaag, want lesdagen die beginnen om 7-8 u en eindigen om 16-17 u zijn behoorlijk uitzonderlijk).

Nu kijk ik eens opnieuw, en ik zie dat diezelfde verbinding buiten de spits nog tot... Merode zal rijden! Goed nieuws voor onder meer VUB en ULB, maar wel een behoorlijk ongewoon eindstation. Temeer omdat de trein duidelijk niet daar zal blijven stilstaan: hij komt om u38 aan op spoor 1 en vertrekt om u21 op spoor 2. Geen idee waar hij dan gaat keren en stilstaan.

Hoewel het dus een goede evolutie is, blijft het wel een ietwat halfslachtige oplossing volgens mij. Waarom kan de trein dan niet gewoon doorrijden tot Vilvoorde, waar de 10 minuten keertijd (u55 / u05) buiten de spits toch zouden moeten volstaan?

Wie weet meer?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 03 nov 2015, 17:34
door FLV-FGSP
Oorspronkelijk was inderdaad voorzien om de S4 tot Bru-Luxemburg te beperken (op 2 spitsritten naar Vilvoorde na dan) maar daar is niet genoeg perroncapaciteit om de treinen 66 minuten aan een perron te laten staan, en 6 minuten is te nipt. Vanuit VUB-kringen was er een duidelijke vraag naar een verlenging naar Etterbeek, maar dat station is al evenmin geschikt als eindpunt. Daarom besloot de NMBS om de verbinding door te trekken naar Merode (eindpunt voor de reizigers) en de treinstellen in Josaphat te laten pauzeren.
Doortrekken naar Vilvoorde zou redelijk wat extra kilometers betekenen, en die zijn bij Infrabel voorlopig nog aan de dure kant :-(

Zie hier voor nog wat details voor december.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 03 nov 2015, 17:39
door LHOON
FLV-FGSP schreef:... Vanuit VUB-kringen was er een duidelijke vraag naar een verlenging naar Etterbeek, maar dat station is al evenmin geschikt als eindpunt....
Vroeger was er daar een bundel, en Etterbeek was het eindpunt voor tal van P-treinen.
Daarom besloot de NMBS om de verbinding door te trekken naar Merode (eindpunt voor de reizigers) en de treinstellen in Josaphat te laten pauzeren.
Waarom niet eindpunt Meiser, hij moet daar toch langs?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 05 nov 2015, 07:21
door Portbou
LHOON schreef:Waarom niet eindpunt Meiser, hij moet daar toch langs?
Goed idee.
Aankomsttijd in Meiser zou dan om xx.41 zijn.
Dat geeft dan min of meer aansluiting op de Halle-Schuman-Mechelen om xx.54.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 06 nov 2015, 17:57
door Franksken 2.0
De P-treinen tot Etterbeek werden na leegmaking naar een bundel in Schaarbeek gereden.
Om dan 'savonds terug leeg naar MTB te rijden om daar weer als reizigerstrein te vertrekken.
Werden alleszins niet in MTB gestald.