Pagina 13 van 18

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 06 nov 2015, 21:06
door Tram44
Op een deel van het gebied waar die bundel vroeger lag, staan tegenwoordig kantoorgebouwen. Veel ruimte voor uitwijk- of opstelsporen is er niet meer. Je zou nog iets kunnen aanleggen in de driehoek tussen de lijn Delta-Boondaal en de boog Etterbeek-Delta, maar ook die wil men ooit volbouwen.

Stefan

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 06 nov 2015, 21:09
door Steven
Op een deel van die bundel die er vroeger was ligt nu een stuk nieuw perron. Met de aanpassing van de sporen en perrons in Etterbeek is de bundel verdwenen, die gebouwen stonden er toen ook al.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 nov 2015, 10:50
door franksken
Tram44 schreef:Op een deel van het gebied waar die bundel vroeger lag, staan tegenwoordig kantoorgebouwen. Veel ruimte voor uitwijk- of opstelsporen is er niet meer. Je zou nog iets kunnen aanleggen in de driehoek tussen de lijn Delta-Boondaal en de boog Etterbeek-Delta, maar ook die wil men ooit volbouwen.

Stefan
Zijn ze nu reeds mee bezig.Er komt een ziekenhuis.
Trouwens, lag die bundel van Etterbeek toen vlak bij het station?
Ik heb hem alleszins niet gekend(ben in 2009 begonnen bij de spoorwegen).
Wanneer hebben ze die dan weggehaald?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 nov 2015, 10:59
door Steven
Die was net na het station. Het perron van spoor 4 (spoor A van L161A) was toen iets meer richting Brussel Luxemburg gelegen. Er lag dus een deel onder de brug. Met de volledige vernieuwing van het station is de bundel verdwenen en werden alle perrons langer en vernieuwd.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 nov 2015, 12:08
door LHOON
Vroeger was er ook nog een kort opstelspoor aansluitend op spoor 4 aan de andere zijde van de brug kant Brussel-Luxemburg. Het werd gebruikt als opstelspoor voor de Mechelen-Etterbeek die daar zijn eindpunt had.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 nov 2015, 12:53
door Steven
Inderdaad dat was ik al vergeten. Dus voor alle andere maakt dit toch duidelijk dat daar al heel wat veranderd is.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 nov 2015, 14:18
door Franksken 2.0
Bedankt voor de info.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 nov 2015, 00:21
door Steve
Een zeer goede bron om de evolutie van station Etterbeek te bekijken is Hemels Brussel. Intussen zijn er al 8 opnames van vrijwel heel Brussel, van 1930/1935 tot en met 2015, die je netjes naast elkaar kunt leggen om te vergelijken.

In Etterbeek zie je bijvoorbeeld dat alle bundel- en wijksporen ergens tussen 2004 en 2012 weggehaald zijn. Maar er zijn nog zoveel meer spoor- en andere pareltjes te ontdekken. Vergelijk bijvoorbeeld eens Thurn & Taxis tussen 1971, 1996 en 2004. Zie hoe "maagdelijk" de pas aangelegde Noord-Zuidverbinding in 1953 kronkelt in het centrum van Brussel (lees: hoe heel de boel is platgegooid en vervangen is door brede betonvlaktes, het kleurverschil is enorm), en vergelijk zeker eens met 1930/1935 en 1944 om de evolutie te zien. Zie hoe Brussel-Groendreef en het oude Noordstation (aan het Rogierplein) in 1953 nog bestaan terwijl de Noord-Zuidverbinding al is aangelegd, maar hoe beide nog geen 20 jaar later genadeloos weggevaagd zijn. Of hoe in de jaren 30 en 50 de treinsporen al overal lagen en er nog lang geen sprake was van metro - pakweg langs lijn 28 - terwijl je nu de totaal omgekeerde indruk hebt, de trein is daar maar een kneusje vergeleken met de metro ernaast.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 nov 2015, 22:45
door Franksken 2.0
Toffe site.Thanks. :)

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 24 nov 2015, 20:04
door FLV-FGSP
Kreeg het volgende bericht van de woordvoerder van Infrabel:
Gezien het huidige dreigingsniveau in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt de verplichte crisisoefening, die deze week moest plaatsvinden in de nieuwe spoortunnel Schuman-Josafat, geannuleerd.
Deze afgelasting is niet het gevolg van een concrete dreiging maar heeft alles te maken met het onbeschikbaar zijn, wat perfect begrijpelijk en legitiem is, van sommige interventiediensten die momenteel gemobiliseerd zijn voor de bescherming van de bevolking.
De organisatie van deze oefening is een absolute vereiste voor het verkrijgen van de homologatie van de tunnel.

De oorspronkelijke ingebruikname van volgende week 13 december 2015 wordt uitgesteld naar 9 april 2016.
Dit uitstel maakt het voor de hulpdiensten mogelijk om zich te concentreren op hun huidige prioriteiten.
Daarnaast kunnen alle betrokken partners in alle sereniteit doorwerken aan de homologatie van de tunnel eens de situatie opnieuw genormaliseerd is.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 24 nov 2015, 20:14
door overweg13
M.a.w., al die nieuwe verbindingen die door deze Josaphattunnel moesten komen er niet in december? En de planner is dus vanaf nu ook onbruikbaar? Oeps, dat moet onuitgegeven zijn, al zal het in mei 1940 ook niet simpel geweest zijn...

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 24 nov 2015, 20:40
door Shrek
FLV-FGSP schreef:Kreeg het volgende bericht van de woordvoerder van Infrabel:
Gezien het huidige dreigingsniveau in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt de verplichte crisisoefening, die deze week moest plaatsvinden in de nieuwe spoortunnel Schuman-Josafat, geannuleerd.
Deze afgelasting is niet het gevolg van een concrete dreiging maar heeft alles te maken met het onbeschikbaar zijn, wat perfect begrijpelijk en legitiem is, van sommige interventiediensten die momenteel gemobiliseerd zijn voor de bescherming van de bevolking.
De organisatie van deze oefening is een absolute vereiste voor het verkrijgen van de homologatie van de tunnel.

De oorspronkelijke ingebruikname van volgende week 13 december 2015 wordt uitgesteld naar 9 april 2016.
Dit uitstel maakt het voor de hulpdiensten mogelijk om zich te concentreren op hun huidige prioriteiten.
Daarnaast kunnen alle betrokken partners in alle sereniteit doorwerken aan de homologatie van de tunnel eens de situatie opnieuw genormaliseerd is.
Menen ze dat :shock: Heeft heel Infrabel hemel en aarde bewogen om die tunnel op tijd af te krijgen, gaan ze nu om die reden de ingebruikname zo lang uitstellen? :?
Ik geloof het in ieder geval niet tot het echt officieel gecommuniceerd wordt...

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 24 nov 2015, 21:42
door 260689
Dit heb ik ontvangen in m'n mailbox

Beste collega,

Mevrouw, Mijnheer,



Als gevolg van de veiligheidsmaatregelen die door de Federale Regering werden ingesteld naar aanleiding van de afkondiging van niveau 4 van de terreurdreiging door het OCAD, zien wij ons verplicht om de oefening in de tunnel van Schuman-Josaphat - die gepland was in de nacht van 25 op 26 november – te verdagen. Op dit moment wordt met de overheid overlegd of de oefening kan worden uitgevoerd op de oorspronkelijk voorziene reservedatum (nacht van 30 november op 1 december) of moet worden uitgesteld tot een latere datum. Wij zullen u dit zo snel als mogelijk mededelen. Wij verontschuldigen ons voor deze laattijdige wijziging die geheel buiten onze wil valt.



Teneinde er zeker van te zijn dat iedereen verwittigd is over het uitstellen van de oefening willen wij u vragen om ons per kerende via crisiscomcrise@infrabel.be te bevestigen dat u dit bericht over het uitstellen van de oefening hebt ontvangen. Waarvoor onze dank.



Met vriendelijke groeten



Het team Crisiscommunicatie van Infrabel

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 06:24
door K V B
overweg13 schreef:M.a.w., al die nieuwe verbindingen die door deze Josaphattunnel moesten komen er niet in december? En de planner is dus vanaf nu ook onbruikbaar? Oeps, dat moet onuitgegeven zijn, al zal het in mei 1940 ook niet simpel geweest zijn...
Wel, in mei 1940 was het dan ook een echte oorlog, niet een ingebeelde.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 10:58
door Papanero