Pagina 14 van 18

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 12:54
door trainlovertje
Wow, dit kan toch niet waar zijn? Ik ben in shock... :shock:
Dan keek een mens eens naar iets uit. :oops:
Ben in ieder geval heel benieuwd hoe ze de dienstregeling gaan aanpassen: Alles omleiden via Merode? Of IC17/27 misschien omleiden via Schaarbeek en L36 om toch een verbinding te hebben tussen Schuman en de luchthaven (hoewel er maar 4 minuten stilstand in de luchthaven voorzien zijn)?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 13:23
door Steve
Een uitstel met maar liefst 5 maanden "omdat dan toevallig een geplande aanpassing van de dienstregelingen gebeurt" lijkt mij ook totaal buitensporig voor iets wat vooral een administratief probleem is. Ik hoop dat men hogerop de nodige druk zal uitoefenen om de spoorbedrijven tot snellere actie te dwingen, hoe vervelend dat ook moge zijn voor de interne organisatie. Dit krijg je gewoonweg niet uitgelegd.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 13:41
door Steven
trainlovertje schreef:Wow, dit kan toch niet waar zijn? Ik ben in shock... :shock:
Dan keek een mens eens naar iets uit. :oops:
Ben in ieder geval heel benieuwd hoe ze de dienstregeling gaan aanpassen: Alles omleiden via Merode? Of IC17/27 misschien omleiden via Schaarbeek en L36 om toch een verbinding te hebben tussen Schuman en de luchthaven (hoewel er maar 4 minuten stilstand in de luchthaven voorzien zijn)?
Omdat de trein niet terugkeert van haar hij kwam maar de tunnel gewoon aan de andere kant weer verlaat.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 13:44
door trainlovertje
Persbericht op de site van Infrabel: http://www.infrabel.be/nl/pers/officiel ... uitgesteld

Er staat dus:
In het kader van diezelfde prioriteit voor de veiligheid, werd er ook beslist om geen afwijking te vragen aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Transport. Een crisisoefening kan uitgesteld worden tot na de ingebruikname, op voorwaarde dat je het opnieuw organiseert van zodra het mogelijk is.
Dat vind ik dan toch jammer, dat men kiest om de opening uit te stellen in plaats van door onvoorziene 'ernstige' toestanden de rampoefening te doen na de opening. Maar goed, in dat geval heb je altijd voor- en tegenstanders.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 14:49
door Shrek
trainlovertje schreef:Wow, dit kan toch niet waar zijn? Ik ben in shock... :shock:
Dan keek een mens eens naar iets uit. :oops:
Ben in ieder geval heel benieuwd hoe ze de dienstregeling gaan aanpassen: Alles omleiden via Merode? Of IC17/27 misschien omleiden via Schaarbeek en L36 om toch een verbinding te hebben tussen Schuman en de luchthaven (hoewel er maar 4 minuten stilstand in de luchthaven voorzien zijn)?
De dienstregeling van vandaag is de aanpassing waar je het over hebt. Charleroi- Brussel-Luxemburg en Dinant-Schaarbeek.

In ieder geval is het uitstel een zeer spijtige zaak: deze tunnel is helemaal klaar en nu belemmert het "papierwerk" de indienstname.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 21:01
door thejay
In Berchem en Mechelen hangen de nieuwe vertrekstaten al uit!
Die mogen ze dus weer wegnemen...
Overigens wordt hierop de L-trein Antwerpen-Nijvel als S1 aangeduid, ook voor het deel Mechelen-Antwerpen.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 21:46
door Steven
je hebt het dan over de blauwe affiches neem ik aan?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 21:48
door Shrek
thejay schreef:In Berchem en Mechelen hangen de nieuwe vertrekstaten al uit!
Die mogen ze dus weer wegnemen...
Overigens wordt hierop de L-trein Antwerpen-Nijvel als S1 aangeduid, ook voor het deel Mechelen-Antwerpen.
Het is niet noodzakelijk dat ze al weg moeten. Ik denk dat de treinen die door de nieuwe tunnel rijden vrij geïsoleerd kunnen aangepast worden.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 21:49
door Steven
Waarschijnlijk beperken tot Brussel Luxemburg

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 22:20
door Shrek
Steven schreef:Waarschijnlijk beperken tot Brussel Luxemburg
Dat hoeft niet, gewoon tot Schaarbeek rijden vanuit Dinant blijft volgens mij perfect mogelijk.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 nov 2015, 23:19
door Asterix
Er zal eerstdaags door de NMBS worden gecommuniceerd over de wijzigingen.

Ik vind dit trouwens helemaal geen belachelijke beslissing. Het "papierwerk" laat naar verluidt wel degelijk toe om de rampoefening te houden na ingebruikname maar men kiest er blijkbaar principieel voor om de ingebruikname pas na de oefening te laten geschieden. Vanuit "safety awareness" kan ik dat enkel maar toejuichen. Er is hier om de haverklap commentaar op het feit dat de spoorwegen zomaar boef-baf nieuwe concepten loslaten op de gebruikers, zonder deze door te testen, maar nu men het anders aanpakt voor iets als exploitatieveiligheid (toch geen futiliteit), is het weer niet goed. Zo erg zijn enkele maanden vertraging na al die jaren toch ook niet? Het gaat maar om een nieuwe tunnel.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 26 nov 2015, 01:46
door Shrek
Asterix schreef:Er zal eerstdaags door de NMBS worden gecommuniceerd over de wijzigingen.

Ik vind dit trouwens helemaal geen belachelijke beslissing. Het "papierwerk" laat naar verluidt wel degelijk toe om de rampoefening te houden na ingebruikname maar men kiest er blijkbaar principieel voor om de ingebruikname pas na de oefening te laten geschieden. Vanuit "safety awareness" kan ik dat enkel maar toejuichen. Er is hier om de haverklap commentaar op het feit dat de spoorwegen zomaar boef-baf nieuwe concepten loslaten op de gebruikers, zonder deze door te testen, maar nu men het anders aanpakt voor iets als exploitatieveiligheid (toch geen futiliteit), is het weer niet goed. Zo erg zijn enkele maanden vertraging na al die jaren toch ook niet? Het gaat maar om een nieuwe tunnel.
Ik vind het niet belachelijk, maar wel zeer spijtig.
De maanden vertraging zijn wel erg, het gaat hier immers om één van de grootste infrastructuurprojecten van de laatste jaren (en tevens het laatste grote project in de komende jaren). Dit gaat over een investering van honderden miljoenen € die er maanden ongebruikt gaat bijliggen. Er zijn duizenden reizigers die vanaf december dan toch niet per trein geraken waar ze moeten zijn, en geloof mij, deze tunnel zal een groot succes kennen. Ook de diabolo zal enkele maanden langer niet op volle capaciteit benut kunnen worden. En bovendien zitten we met een zeer inefficiënte dienstregeling van sommige treinen zolang die niet door die tunnel kunnen.

En tenslotte: de eerste dienstregeling voor de tunnel voorziet in een gat van meer dan 50u in het weekend waarin gemakkelijk een grote rampoefening gepland kan worden zonder ook maar één trein te hinderen.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 26 nov 2015, 03:02
door groentje
Het stoort me nu ook niet echt dat er enig uitstel is, maar 4 maanden? Een maand, misschien, desnoods zelfs een paar weken langer, maar 4 maand? Ik kan er echt niet bij waarom dat nodig is, tenzij de terreurdreiging en de uitgestelde rampoefening niet de enige reden zouden zijn. En dat zou ik wel erg cynisch vinden...

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 26 nov 2015, 10:23
door Asterix
Bij Infrabel weet men uiteraard ook niet hoe lang niveau 4 nog zal worden aangehouden in Brussel. Zolang dat niveau van kracht is, is het blijkbaar onmogelijk om de hulpdiensten voor zo een oefening te mobiliseren. Als je dan ook nog eens rekening houdt met het feit dat de dienstregeling enkel op vaste data wordt aangepast én dat zo oefening heel wat planning vergt (men werkt met 200 figuranten), zou het er praktisch op neerkomen dat men ofwel nu al onmiddellijk terug de oefening inplant voor december/januari (men dan weer het risico dat het verkeerd loopt), dan wel dat men het momentum erna afwacht, in april. Mij lijkt dat allemaal logisch.

Uiteindelijk gaat het hier om een tunnel die een omweg van een paar kilometer en kopmaken onnodig maakt. Als ik dat vergelijk met die vele andere nefaste dienstregelingen die we als reiziger kennen of de megalomane stationsprojecten waarvan de meerwaarde ook niet altijd even duidelijk is, lijkt mij dit alles much ado about nothing.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 26 nov 2015, 10:31
door FLV-FGSP
Er is wel degelijk meer aan de hand, zo hoorde ik gister van een goedgeplaatste Infrabeller. De tunnel was bij aanleg voorzien voor 60 km/h, maar enkele ingenieurs hadden op eigen houtje beslist om de seinen zo op te stellen dat er Vmax=40 zou gelden. Dat is in een laat stadium weer herzien naar Vmax=60, maar toen moesten de procedures voor certificatie/homologatie deels opnieuw beginnen.

Laten we het er maar op houden dat het voorziene tijdspad te ambitieus was, en dat terreurdreiging niveau 4 sommigen nu goed uitkomt.