Pagina 17 van 18

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 10 dec 2015, 20:43
door kika
Merijn schreef:Het zou me straf lijken dat men hierop zou beboeten, denk ik dan. Iemand die 1 keer per jaar vanuit Brugge naar de luchthaven gaat, kijkt maar naar 1 iets: de eindbestemming. Die reiziger kan onmogelijk verweten worden de reisroute niet te kennen.
Dat is dan eerder een vraag of speculatie over de mens en de TBG. Vraag was met Railpas, dus daar kan je ook weer 1 en ander veronderstellen. Mocht je een boete krijgen, dan is die wel relatief aanvechtbaar, zie andere argumenten.

Maar wat heeft dat te maken met de dienstregeling en waarom staat dat niet gewoon bij reisinformatie?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 14 dec 2015, 17:48
door Steve
Ziedaar de nieuwe dienstregeling... welke materieelverschuivingen zijn er opgevallen?

Op het S-net heb ik niet meteen grote verrassingen vastgesteld... maar toch al zeker één verschuiving gezien die wellicht als doel heeft om Desiro's vrij te maken, zoals eerder in dit topic voorspeld: P 8094 bestaat opnieuw uit 21 + 6 M4, waar dit voorheen 2x MS08 geworden was. P 8094 die nu overigens ook "S3" heet, terwijl hij niét stopt in Mollem, Heizijde en Sint-Gillis - leve de leesbaarheid van het netwerk.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 14 dec 2015, 19:16
door b-loc
P7955 Zottegem-Schaarbeek (21+M4) wordt ook aangekondigd als S3.
Zelfde stopplaatsen tussen Zottegem en Brussel-Noord met een extra stop in Liedekerke.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 14 dec 2015, 19:19
door Davy
Op het eerste gezicht zijn de klassiekjes verdwenen op de lijn Brugge - Kortrijk, deze die om 14h20 binnenkomt in Brugge was vandaag een Desiro, dat was totvoorkort nog een klassiek.

Iemand een idee waar nu nog klassiekers rijden en eventueel ook varkensneuzen?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 14 dec 2015, 20:35
door Asterix
Steve schreef:P 8094 die nu overigens ook "S3" heet, terwijl hij niét stopt in Mollem, Heizijde en Sint-Gillis - leve de leesbaarheid van het netwerk.
Men heeft een groot deel P-treinen uit dezelfde windstreek commercieel dezelfde S-nummering gegeven.

De reeks 2150 rijdt nu Aalst <> Merode, de reek 4000 wordt doorgetrokken tot Schaarbeek en er werden twee nieuwe treinreeksen gecreëerd: de reeks 3250 die de P-treinparen Landen <> Schaarbeek en Braine-l'Alleud <> Brussel-Luxemburg inhouden, alsook de reeks 900 die pendelt tussen Halle en Brussel-Luxemburg.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 17 dec 2015, 08:30
door Shrek
De nieuwe dienstregeling heeft helaas geen soelaas gebracht voor de Essen-Brussel. Dat blijft een echte ramptrein die absoluut te mijden is. Het probleem ligt bij het materieel M5+ een enkele oude loco, dit is onbetrouwbaar en niet performant genoeg. Ik zou durven voorstellen de M5 te vervangen door breaks, er is dan minder zitplaats, maar het zou de stiptheid enorm verbeteren.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 21 dec 2015, 21:16
door b-loc
De P7015, P7016 Aalst-Brussel-Zuid en hun terugritten P8015 en P8016 worden terug gereden met HLE21+M4. Nadat deze in september 2015 waren vervangen door desiro's.
Behalve tijdens de vakantieperiode worden er terug desiro's hiervoor ingezet.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 dec 2015, 12:49
door Terminus
De P-trein die in Vilvoorde uitwijkt, heeft ook opnieuw M4'en i.p.v. Desiro's.
En Wallorail vond enkele treinen die nu met de vrijgekomen MW41 rijden: http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... -habituels

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 dec 2015, 19:19
door Matthias
Ik heb vandaag en gisteren is bekeken hoe het met het materieel op de IC Turnhout-Binche zit, het meeste is bij het oude gebleven, alleen zijn de ritten met een varkensneus vervangen door een Desiro. Eén rit blijft met desondanks met een varkensneus rijden:


3431 Desiro
3432 Desiro
3433 27 + 9M4 + M4ADX
3434 18 + 7M6 + M6BDX
3435 27 + 9M4 + M4ADX
3436 1 klassiek motorstel of 1 AM75
3437 8 + 7M6 + M6BDX
3438 27 + 9M4 + M4ADX
3439 2x Desiro
3440 M4ADX + 9M4 + 27

3408 1 klassiek motorstel of 1 AM75
3409 M4ADX + 9M4 + 27
3410 M6BDX + 7M6 + 18
3411 M4ADX + 9M4 + 27
3412 Desiro
3413 Desiro
3414 M4ADX + 9M4 + 27
3415 M6BDX + 7M6 + 18
3416 M4ADX + 9M4 + 27


8209 2x Desiro

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 dec 2015, 19:52
door Steve
En een extreem voorbeeld van hoe relatief het principe van "maximaal twee materieeltypes per verbinding" geworden is. Vijf verschillende types, of vier als je klassiek en MS75 als één rekent. En dan ook nog eens een groot verschil qua prestaties tussen pakweg een 27 met een stam van 10 M4'en (vrij traag), een klassiekje (gemiddeld) en een Desiro (flitsend).

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 dec 2015, 21:41
door dentheo
Inderdaad en daarom mag je geen "scherpe" dienstregeling verwachten....
Verschillende instaptijden , dus stoptijden, verschillende optrek-karakteristieken enz.
Resultaat: dienstregeling op "lamste" trein incl. slechtste deurverdeling.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 22 dec 2015, 21:54
door Davy
Vandaag was ik even in Luik (op weg naar Nederland om daar nog met Mat'64 te rijden), en ook daar zijn de klassiekjes nog goed vertegenwoordigd, ze reden nog op Herstal - Verviers, als stoptrein naar Namen en ook het stoptreintje naar Waremme was een klassiekje.

Iemand al kunnen zien of er ook nog klassiekjes naar Erquelinnes rijden (was met oude dienstregeling 1 omloop, ander was Desiro), en met wat de L-trein Jambes - Ottignies wordt gereden (was meest klassiek met 1 omloop Desiro)?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 23 dec 2015, 09:47
door HLE 2302
Davy schreef:Op het eerste gezicht zijn de klassiekjes verdwenen op de lijn Brugge - Kortrijk, deze die om 14h20 binnenkomt in Brugge was vandaag een Desiro, dat was totvoorkort nog een klassiek.

Iemand een idee waar nu nog klassiekers rijden en eventueel ook varkensneuzen?
Op de 8** treinen naar brugge rijden nu alleen nog Desiro's, DMT's en breaks.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 dec 2015, 18:51
door Desirotje
Komen er nu nog klassiekjes op L50/L50A?

Tot een paar jaar geleden zag ik ze daar nog regelmatig, maar nu niet meer?

En hoe zit het op L90 met de klassiekjes en sprinters?
Naar mijn mening is het daar meer en meer een saaie bedoening aan het worden met al die Desiro's :cry:

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 25 dec 2015, 19:43
door am62
Op L90 tussen Geraardsbergen en Jurbise (verder naar Mons - Tournai) zijn de gemoderniseerde motorstellen heer en meester, zelf zat ik onlangs in de P8922 en dat waren twee gemoderniseerde motorstellen als semi-direct FDD - FNN - FGRA. Verder zie ik 's morgens sprinters in FGRA richting FDD... Maar in de jaarlijkse vakantieperiode (nu dus) is dat wel anders.... Dus ja er zijn nog sprinters en gemoderniseerde motorstellen op L90 (sprinters enkel op het deel FGRA /FDD) zowel 's morgens als 's avonds al zijn de Misero's natuurlijk alomtegenwoordig als 15xx FDD - FGRA - FSR.