Pagina 18 van 18

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 28 dec 2015, 16:43
door bram2727
Welke uren vertrekt er 2700+M6 op lijn Antwerpen - Charleroi? Al tijdje geleden dat ik in Antwerpen ben geweest.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 28 dec 2015, 19:58
door Steve
bram2727 schreef:Welke uren vertrekt er 2700+M6 op lijn Antwerpen - Charleroi? Al tijdje geleden dat ik in Antwerpen ben geweest.
Die combinatie vind je op het merendeel van de treinen (beide reeksen) en dan vooral tijdens de spits. Daarbuiten kun je ook wel een varken of Desiro tegenkomen.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 dec 2015, 07:15
door Asterix
Desirotje schreef:Komen er nu nog klassiekjes op L50/L50A?

Tot een paar jaar geleden zag ik ze daar nog regelmatig, maar nu niet meer?
Er is zeker nog één rit: E2303 wordt gereden met 2 gekoppelde klassiekjes. Vanaf Brussel-Noord worden deze - buiten de vakantieperiode - ME7923 om via L50 en L90 naar G'bergen te rijden en daar een P-trein naar Denderleeuw te verzekeren.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 dec 2015, 12:47
door b-loc
Asterix schreef:
Desirotje schreef:Komen er nu nog klassiekjes op L50/L50A?

Tot een paar jaar geleden zag ik ze daar nog regelmatig, maar nu niet meer?
Er is zeker nog één rit: E2303 wordt gereden met 2 gekoppelde klassiekjes. Vanaf Brussel-Noord worden deze - buiten de vakantieperiode - ME7923 om via L50 en L90 naar G'bergen te rijden en daar een P-trein naar Denderleeuw te verzekeren.
P7973 en P8975 Geraardsbergen - Gent Sint-Pieters worden verzekerd met 2 klassiekjes via L50A.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 dec 2015, 12:55
door Steve
Asterix schreef:
Desirotje schreef:Komen er nu nog klassiekjes op L50/L50A?

Tot een paar jaar geleden zag ik ze daar nog regelmatig, maar nu niet meer?
Er is zeker nog één rit: E2303 wordt gereden met 2 gekoppelde klassiekjes. Vanaf Brussel-Noord worden deze - buiten de vakantieperiode - ME7923 om via L50 en L90 naar G'bergen te rijden en daar een P-trein naar Denderleeuw te verzekeren.
En aldus nog een verbinding die misschien zelfs de kampioen is qua diversiteit van samenstellingen, hoewel je dat op het eerste gezicht niet zou verwachten door de passage via HSL 2. Afhankelijk van het tijdstip kun je 18+M6+18, 18+I11, MS80, klassiekjes en 's avonds zelfs een MS96 tegenkomen. Vraag me af of er op die avondritten zelfs geen MS08 of M4-stam tussen zit.

Ook qua ritten is er trouwens grote variatie. Buiten de gewone Kortrijk - Welkenraedt heb je ook nog Kortrijk - Schaarbeek (waarbij opgemerkt moet worden dat Schaarbeek niét bediend wordt door de varianten die verder rijden...), Kortrijk - Leuven, Oostende - Welkenraedt en Kortrijk - Gent.

Minstens 5 verschillende materieeltypes en ook 5 verschillende ritvarianten dus... :)

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 dec 2015, 21:57
door BVG1988
De IC12 419 en 442 worden normaal met HLE 21/27 + 5 M4 + HLE 27/27 gedaan buiten de vakantieperiode en in de vakantieperiode is dat normaal 1x AM08.

Op de IC23 heb ik de volgende sammenstelling tot nu gezien: 2x of 3x AM96, 2 of 3x AM80, I11 + 8 M6 + HLE 18 en 9 M6 + HLE 18. Die laatse heb ik tot nu toe enkel in het weekend gezien.
2x klassiekjes heb ik gezien deze zomer tijdens de middag.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 30 dec 2015, 23:49
door HLE 2302
BVG1988 schreef:De IC12 419 en 442 worden normaal met HLE 21/27 + 5 M4 + HLE 27/27 gedaan buiten de vakantieperiode en in de vakantieperiode is dat normaal 1x AM08.
Dat is niet juist, E419/E442 worden buiten de jaarlijkse schoolvakantie gereden met voorzien HLE 27 en 6 M4 rijtuigen, meestal is dit echter een 21 met 6 M4 rijtuigen. In de schoolperiodes worden deze treinen gereden met 2 breaks. E420 en E421 rijden met desiro.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 jan 2016, 21:06
door materieel64
Steve schreef: Die combinatie vind je op het merendeel van de treinen (beide reeksen) en dan vooral tijdens de spits. Daarbuiten kun je ook wel een varken of Desiro tegenkomen.
Rijden die varkensneuzen nog steeds als trein: 2003, 2020, 2035, 2041, 2043 en 2045?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 10 jan 2016, 15:47
door Wouterh12
Gisteren heb ik in Mechelen de IC (ex-IR) naar Antwerpen van 10:58 genomen. De samenstelling was het minimum: één enkele Desiro. Deze trein komt uit Binche en Brussel en was al quasi vol toen hij Mechelen binnenreed; mensen die in Nekkerspoel of Mortsel Oude God nog opstapten moesten waarschijnlijk rechtstaan.

Gezien het nu solden is en Antwerpen een populaire winkelstad is, is dit misschien geen goed idee. Het gevolg van de drukte is dat gezinnen/families niet bij elkaar kunnen zitten en dat minder aangename plaatsen op een Desiro ("blinde" zitplaatsen en de zeer nauwe klapstoelen tegenover het toilet) ook gebruikt moeten worden. Als er dan ook nog iemand met een fiets (geen vouwfiets) had moeten meerijden weet ik niet of dat überhaupt mogelijk zou zijn geweest. Het ene toilet op de trein had ook te kampen met wachtrijen; gelukkig werkte het nog.

De NMBS heeft hopen Desiro's en ik betwijfel of 2 stellen laten rijden meer gaat kosten dan 1 stel, buiten een kleine meerkost aan elektriciteitsverbruik en iets hogere prijs voor het onderhoud. Waarom er niet twee voorzien op zo'n belangrijke verbinding, zelfs al is het weekend? Ik heb de indruk dat de NMBS nog altijd niet staat te springen om ook in het weekend klanten te werven of te houden.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 mei 2016, 23:13
door Wouterh12
Dit weekend toevallig gemerkt dat Mechelen ineens een rechtstreekse verbinding met Oostende schijnt te hebben, althans in het weekend. Het gaat om IC's met de code's 18xx; ze vertrekken uit Antwerpen en rijden via Gent en Brugge naar Oostende. Ik vermoed dat het om de IC02 gaat, die voor zover ik weet altijd via Sint-Niklaas heeft gereden en dat in de week nog doet. De routeplanner geeft echter aan dat Sint-Niklaas geen rechtstreekse lijn naar Oostende (meer) heeft in het weekend.

Iemand enig idee waarom dit veranderd is? Is dit een tijdelijke maatregel door werken ergens tussen Gent en Antwerpen, of is het de bedoeling dat dit zo blijft tot de volgende (grote) veranderingen in de dienstregeling?

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 mei 2016, 23:20
door Steven
Dit heeft te maken met werken. De planner kent deze werken en de treinen hebben gewoon een commerciële stop in Mechelen gekregen. De affiches hierover hangen op te Mechelen.

Re: Dienstregeling december 2015

Geplaatst: 08 mei 2016, 23:31
door Wouterh12
Bedankt.

Die affiches waren me nog niet opgevallen, komende week ga ik dat eens bekijken.