Railtime verdwijnt over 2 weken

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door Shrek »

am62 schreef:Dat die NMBS app echt niks waard is bewijst het volgende voorval : vanavond vertrekt L1867 met +20 in Gent Sint-Pieters naar Geraardsbergen, maar wanneer je dan om 17.25 uur bij vertrek in Gent controleert (via het treinnummer) hoe het zit met de vertraging is er geen spoor meer van vertraging en zit de trein zogezegd al in Moortsele... Je vraagt je af wie zo'n ondingen bedenkt. Op Railtime kreeg je tenminste te zien dat de trein net vertrokken was in Gent en de vertraging stond aangegeven. Nu mag je alweer raden en gissen. NMBS woordvoerder Crols mag dan wel beweren dat de mobiele applicatie een succes is door de massale downloads, hij vergeet erbij te vertellen dat er geen alternatief is voor de slechte NMBS app (de waardering op het Ios-platform door de gebruikers is 1,5 op 5).
Maar dat probleem ligt niet helemaal aan de app. Op een groot deel van dat traject hebben we een relais-seininrichting. Die geeft niet regelmatig door waar de trein zit. Zelfs op de seinhuizen of traffic control weten ze niet exact waar hij is, ook de app kan onmogelijk weten waar de trein al is.

Natuurlijk moet de app dan niets gaan verzinnen, maar gewoon aangeven wat de laatste gekende positie is (wat railtime deed).
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door am62 »

Shrek schreef:Maar dat probleem ligt niet helemaal aan de app. Op een groot deel van dat traject hebben we een relais-seininrichting. Die geeft niet regelmatig door waar de trein zit. Zelfs op de seinhuizen of traffic control weten ze niet exact waar hij is, ook de app kan onmogelijk weten waar de trein al is.

Natuurlijk moet de app dan niets gaan verzinnen, maar gewoon aangeven wat de laatste gekende positie is (wat railtime deed).
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt (dat van die puntering onderweg weet ik ook wel) maar het probleem ligt hierin : Vanaf de trein vertrokken is zie je op de app (als je zoekt via treinnummer) niet meer dat hij ook maar één minuut vertraging heeft ! Trein vertrekt met +20, na vertrek om 17.20 uur is het alsof er niks aan de hand is. Het station van vertrek vermeldt gewoon de trein als op tijd vertrokken. Zoals je zegt : er zou op zijn minst moeten bijstaan dat er vertraging is. Met Railtime was dat makkelijk : je kon verder navigeren door op de stationsnaam te klikken van bijvoorbeeld je station van overstap op uit te rekenen of je nog een aansluiting kon halen. Nu moet je dat via een omweg doen en het is echt niet klantvriendelijk. Ik begrijp überhaupt niet dat de NMBS hun eigen 'mobeiel' informatieverstrekking aan de reiziger zelfs niet in vraag durven stellen. Laat ons hopen dat massaal veel reizigers hun grieven overmaken aan de NMBS want zo kan het moeilijk verder.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door kika »

Shrek schreef:[…]de app kan onmogelijk weten waar de trein al is.

Natuurlijk moet de app dan niets gaan verzinnen, maar gewoon aangeven wat de laatste gekende positie is (wat railtime deed).
Gooi die informatie gewoon op straat, het is geen raketwetenschap om app-gebruikers te misbruiken om hun positie door te geven. Het kán beter, sneller en eenvoudiger. Mooier zal ik niet zeggen, want op dat gebied faal ik zelf ook consequent :mrgreen:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door Eimai »

Met de staking was er ook iets merkwaardigs te merken, het lijkt wel alsof de data van Infrabel en NMBS niet met elkaar gekoppeld zijn. Zo kon je rond 22u 's avonds nog een hoop treinen volgen op nmbs die schijnbaar gewoon aan het rijden waren, en je kon mooi volgen hoe die van station naar station reed als je regelmatig een update deed. Ging je dan bij Infotrain zien stond er dat die afgeschaft was. Railtime zat tenminste rechstreeks gekoppeld met het systeem van Infrabel en je was er zeker van dat de info die daaruit kwam ook overeenkwam met de werkelijkheid, en een trein die stilstond reed niet als spooktrein verder. De nmbs site doet er precies maar een gooi naar waar de trein zit als er geen invoer van data is (en zit ook vaak nog eens minuten naast de werkelijkheid).
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door ToMiKoN »

Eimai, dat zijn ook het soort klachten die ik ook op Twitter lees. Treinen die als vertrokken worden aangeduid als ze nog in een (begin)station staan of afgeschaft zijn. Erg hinderlijk en onbetrouwbaar dus. De IT dienst zou er aan werken ... al had men dit beter getest voor het afschaffen van Railltime!

Daarnaast hoor ik vooral klachten over het te veel aan informatie die je krijgt als je een station selecteert. Standaard zou je gewoon treinen moeten zien.

Ook het niet kunnen zien van de vertragingen in het verleden in de app is voor veel mensen erg onhandig! Want de vertragingen zijn helaas niet verdwenen met het nieuwe vervoersplan.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door profke »

het is vooral de combinatie van gebreken die het onwerkbaar maken.
bij "incident" op een traject met overstap was het in railtime als volgt:

A-) je kijkt op railtime, in realtime, naar het geschatte aankomstuur in uw overstapstation.
B-) je klikt "door" op de naam van uw overstapstation, en ziet alle treinen die op dat uur, of erna aankomen, inclusief de treinen die "hadden gepasseerd moeten zijn, maar nu door de vertraging nog te nemen zijn".
C-) je spurt ineens naar het juiste perron.

In de "nmbs app" is dit een stap of 10 ; inclusief grondig gokwerk van de vertragingen.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door TommyG »

Eimai schreef:Met de staking was er ook iets merkwaardigs te merken, het lijkt wel alsof de data van Infrabel en NMBS niet met elkaar gekoppeld zijn. Zo kon je rond 22u 's avonds nog een hoop treinen volgen op nmbs die schijnbaar gewoon aan het rijden waren, en je kon mooi volgen hoe die van station naar station reed als je regelmatig een update deed. Ging je dan bij Infotrain zien stond er dat die afgeschaft was. Railtime zat tenminste rechstreeks gekoppeld met het systeem van Infrabel en je was er zeker van dat de info die daaruit kwam ook overeenkwam met de werkelijkheid, en een trein die stilstond reed niet als spooktrein verder. De nmbs site doet er precies maar een gooi naar waar de trein zit als er geen invoer van data is (en zit ook vaak nog eens minuten naast de werkelijkheid).
Met de staking had ik het volgende : Ik zoek de treinen op die vertrekken in station Muizen, bij een deel van de treinen stond niet vermeld dat de trein afgeschaft was. Als je de trein aanklikt lijkt het alsof die trein effectief aan het rijden is, in mijn geval zag ik de trein in Wijgmaal. Dat zag er dus goed uit. Maar wanneer je dan op "refresh" klikte dan pas werd alles doorstreept...
cracker1985

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door cracker1985 »

Op gebied van klantvriendelijkheid en informatieverstrekking zijn we na de afschaffing van Railtime een eeuwigheid teruggekeerd. Railtime had ook al eens kuren, maar je kon er tenminste nog nuttige info terugvinden.

Momenteel staat tussen Oudenaarde en Kortrijk een trein in nood (wellicht P 7957, maar kan dat niet bevestigen).
De reizigers van IC 2329 staan op dit moment (+/-08:20 nog steeds vast in Oudenaarde - voorzien vertrek om 07:30!).
Volgens de NMBS-site in "real-time" rijdt deze trein echter perfect op tijd en zou deze nu in Roeselare moeten zijn...

Een vriend van me die momenteel in deze trein in Oudenaarde zit, terwijl hij al in Roeselare moest zijn voor het werk, zal dit dus niet kunnen staven aan zijn werkgever, want volgens NMBS was de trein op tijd.

Het is me al vaker opgevallen dat in de NMBS-app of via de site vertragingen niet waarheidsgetrouw of helemaal niet worden weergegeven. Wie zijn vertragingen dus wil bijhouden en het juiste aantal minuten vertraging wil opzoeken om compensatie te bekomen, is er dus aan voor de moeite.

Zit hier een achterliggende bedoeling om het aantal uit te betalen compensaties wegens vertragingen terug te dringen, of speelt mijn cynische denkwijze hier weer op?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door Steve »

Bij de NMBS argumenteren ze dat ze daarvoor een aparte vertragingsattest-functie gemaakt hebben, en daar vind je 'm (nu althans) met 50 à 60 min vertraging en een gedeeltelijke afschaffing: http://sncb-siv.hafas.de/bin/help.exe/n ... ertificate
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door Glodenox »

Ze hebben de gegevens dus wel, maar ze willen ze niet weergeven in de real-time informatie. Het zou me niet verbazen dat de component voor vertragingsattesten bij het "oude" systeem van Infrabel gaat opvragen wat de exacte vertraging was.
Het huidige overzicht met "real-time" informatie zal waarschijnlijk volledig manueel ingegeven worden?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door kika »

[oeps verkeerd topic]
Laatst gewijzigd door kika op 05 mei 2015, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door hmmm »

Afgelopen zaterdag, station Leuven omstreeks 6u09 trein 3629 naar de Panne. Volgens de NMBS-app met een minuutje vertrokken in Landen, maar zou tijdig in Leuven zijn.
Afbeelding Linkerdeel de NMBS-app, rechterdeel achteraf de functionaliteit van de vertragingsattestenwebsite. Op het perron stond er trouwens wel correct aangegeven dat de trein 17 minuten vertraging had. Zulke situaties zijn te dwaas voor woorden, waarom verkondig je het als een applicatie met 'realtime' gegevens als het dat keer op keer niet blijkt te zijn :evil:.

Frustrerend, daar er voordien wel een functionerende app was.
wimpie3

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door wimpie3 »

Nog straffer... ik zat maandagavond op een trein die op de app als "afgeschaft" stond! En gisteren zou ik op 11 minuten vanuit Brussel in Leuven geraakt zijn...

Dit soort dingen kwam ik nooit tegen in Railtime. Integendeel, ik kon vaak de medereizigers informeren als een trein met vertraging nog moest vertrekken ("hij staat nog in Brussel Zuid mannekes, hij zal er nog niet direct zijn") :-)

Sorry, maar dit is echt een aanfluiting. Ik begrijp het afschaffen van Railtime, maar zorg er dan alstublieft voor dat de informatie in de app CORRECT is, want nu is mijn vertrouwen echt helemaal zoek...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door profke »

met de eerstvolgende stakingsdag weer gestart ondertussen, hoe zit het met de verwachtingen om terug echte REAL realtime info te krijgen op de mobile apps?
Iemand die iets van geruchten opgevangen heeft of zo?
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Bericht door HLE18 »

wimpie3 schreef:Nog straffer... ik zat maandagavond op een trein die op de app als "afgeschaft" stond! En gisteren zou ik op 11 minuten vanuit Brussel in Leuven geraakt zijn...

Dit soort dingen kwam ik nooit tegen in Railtime. Integendeel, ik kon vaak de medereizigers informeren als een trein met vertraging nog moest vertrekken ("hij staat nog in Brussel Zuid mannekes, hij zal er nog niet direct zijn") :-)

Sorry, maar dit is echt een aanfluiting. Ik begrijp het afschaffen van Railtime, maar zorg er dan alstublieft voor dat de informatie in de app CORRECT is, want nu is mijn vertrouwen echt helemaal zoek...
Ja ik heb dat ook al meegemaakt :roll:
Plaats reactie