Pagina 4 van 6

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 21 apr 2015, 15:10
door Shrek
Ik betrap mezelf erop dat ik sinds het verdwijnen van railtime vooral op artweb kijk, de nmbs-app is echt traag om iets te vinden. Alleen is die artweb natuurlijk niet voor iedereen beschikbaar...

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 21 apr 2015, 16:29
door thejay
Ik gebruik nu de mobiele versie (m.nmbs.be), ook op gewone PC's.
Maar Railtime wordt zeer gemist inderdaad.

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 21 apr 2015, 17:50
door groen1976
En we zijn blijkbaar niet alleen...

http://newsmonkey.be/article/39542

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 07:26
door am62
Het is een ramp, maar de woordvoerder van de NMBS lijkt wel een lid van het orkest op de Titanic. Voor hem is er niks aan de hand, integendeel.
http://www.demorgen.be/technologie/-was ... um=twitter

Vandaag (stakingsdag 22 april) maakt duidelijk dat de NMBS realtime dienstregeling zowel op internet als via de app niet zo goed verloopt. Volgens een bericht op Twitter gebeurt de afschaffing van treinen "manueel" (voor de app) en proberen de app-mensen volgens een bericht rond 07.40 uur dit zo snel mogelijk in orde te maken (software probleem)

Ik vrees dat tal van mensen zich hebben laten (mis)leiden door foutieve (slechte) informatie zoals een reiziger voor trein 2029 Antwerpen - Charleroi-Sud die aangegeven staat als rijdend. Komt daarbij nog dat er wel treinen zijn die rijden... Probeer dan maar eens uit te vissen hoe het zit.

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 10:28
door Steve
De weergegeven reactie van Galant (als ze klopt) is wel vrij hallucinant: "Het heeft weinig zin dat de NMBS als enige haar gegevens vrijgeeft".

Bij de MIVB zijn die gegevens verdorie al een paar jaar beschikbaar, en ook De Lijn en zelfs de TEC zijn al enige tijd geleden op de kar gesprongen. De NMBS is dus de enige die de gegevens... NIET vrijgeeft!

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 10:51
door dentheo
Maar de gegevens van de lijn kloppen vandaag precies weer niet, of hier moeten ALLE bussen rijden.
Maar die komen bij mij niet voorbij.
Volgens de geluiden op het eind van de straat klopt NMBS app wel...

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 17:39
door thejay
Realtime afschaffingen van De Lijn zijn nog NIET zichtbaar.

De enige indicatie is dat enkel de theoretische vertrektijd (met sterretjes) verschijnt.
Maar dit komt eigenlijk gewoon omdat het systeem dan geen contact kan maken met het voertuig dat de betreffende rit aan het uitvoeren zou moeten zijn.
En dat kan ook gewoon zijn als de GPS van de bus defect is, er geen ontvangst is (interferentie) of de chauffeur de prodata niet correct heeft staan.

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 17:46
door overweg13
thejay schreef:Realtime afschaffingen van De Lijn zijn nog NIET zichtbaar.

De enige indicatie is dat enkel de theoretische vertrektijd (met sterretjes) verschijnt.
Maar dit komt eigenlijk gewoon omdat het systeem dan geen contact kan maken met het voertuig dat de betreffende rit aan het uitvoeren zou moeten zijn.
En dat kan ook gewoon zijn als de GPS van de bus defect is, er geen ontvangst is (interferentie) of de chauffeur de prodata niet correct heeft staan.
M.a.w. het hele systeem is absoluut onbetrouwbaar. Ik heb al meegemaakt dat een bus met realtime info aangekondigd staat, plots alleen nog theoretische info geeft en uit de gegevens verdwijnt. Maar niet wanhopen: de bus kan alsnog passeren.
En dat bussen die niet rijden toch in het systeem zitten, is helemaal om te huilen.
Ook de infoborden in de stations zijn onbetrouwbaar: daaruit kun je nl. niet eens afleiden of het om realtime of theoretische info gaat. Zaterdag nog meegemaakt: de bus wordt over 6 minuten verwacht, maar komt toch parmantig het busstation binnenrijden. Wat heb je nu aan dergelijke info. (Voor de volledigheid: de chauffeur heeft wel op het officiële doortochtuur gewacht.)

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 17:49
door thejay
overweg13 schreef:
thejay schreef:Realtime afschaffingen van De Lijn zijn nog NIET zichtbaar.

De enige indicatie is dat enkel de theoretische vertrektijd (met sterretjes) verschijnt.
Maar dit komt eigenlijk gewoon omdat het systeem dan geen contact kan maken met het voertuig dat de betreffende rit aan het uitvoeren zou moeten zijn.
En dat kan ook gewoon zijn als de GPS van de bus defect is, er geen ontvangst is (interferentie) of de chauffeur de prodata niet correct heeft staan.
M.a.w. het hele systeem is absoluut onbetrouwbaar. Ik heb al meegemaakt dat een bus met realtime info aangekondigd staat, plots alleen nog theoretische info geeft en uit de gegevens verdwijnt. Maar niet wanhopen: de bus kan alsnog passeren.
En dat bussen die niet rijden toch in het systeem zitten, is helemaal om te huilen.
Ook de infoborden in de stations zijn onbetrouwbaar: daaruit kun je nl. niet eens afleiden of het om realtime of theoretische info gaat. Zaterdag nog meegemaakt: de bus wordt over 6 minuten verwacht, maar komt toch parmantig het busstation binnenrijden. Wat heb je nu aan dergelijke info. (Voor de voleldigheid: de chauffeur heeft wel op het officiële doortochtuur gewacht.)
De huidige gebruikte technologie is jammergenoeg > 20 jaar oud, maar de nieuwe systemen zijn ondertussen wel besteld. De boordcomputer hebben we ondertussen al overal maar kan de gegevens nog niet kwijt zolang die nieuwe systemen nog niet uitgerold zijn.

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 22 apr 2015, 18:14
door am62
En even terug naar de problemen met de informatievoorziening door de NMBS vandaag... als de NMBS het niet kan, moet een ander het maar doen.

http://www.demorgen.be/opinie/het-idee- ... -a2295153/

Hopend op betere tijden...

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 23 apr 2015, 09:19
door ToMiKoN
Dan zal de NMBS het maar onder dwang moeten doen ...
http://www.demorgen.be/plus/de-croo-gaa ... 745762352/

De Lijn is een ander Belgisch verhaal waar veel mis loopt: Geen real time data, geen halte-aankondiging op bus, niet werkende infoschermen, defecte automaten, MOBIB laat veel te lang op zich wachten ... best een andere topic over starten!

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 23 apr 2015, 11:58
door Tijgernoot
Echte open data is inderdaad een goede ontwikkeling en kan zorgen voor goede apps van derden...

Maar zelfs als dat bestaat, is het probleem dat de officiële app van de NMBS "niet zo heel goed" is nog niet opgelost en dat ligt niet alleen aan de NMBS, want andere spoorwegen met dezelfde technologie van HaCon hebben ook niet zo'n fantastische app: gebruikersonvriendelijk, crashgevoelig en een ontwerp uit de jaren 80. Als de NMBS echt werkt maakt van een goede open data API, dan kunnen ze misschien beter zelf ook maar een nieuwe app bouwen die van die gegevens gebruikt maakt.

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 23 apr 2015, 13:13
door Shrek
Maar er was een app die het goed deed, dat ze die gewoon herlanceren. Railtime hoeft niet in strijd te zijn met NMBS-app, het kan er een mooie aanvulling op zijn.

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 23 apr 2015, 14:44
door dentheo
Inderdaad, want de "actuele info" is afkomstig vanuit de Infrabel infrastructuur....

Re: Railtime verdwijnt over 2 weken

Geplaatst: 23 apr 2015, 19:04
door am62
Dat die NMBS app echt niks waard is bewijst het volgende voorval : vanavond vertrekt L1867 met +20 in Gent Sint-Pieters naar Geraardsbergen, maar wanneer je dan om 17.25 uur bij vertrek in Gent controleert (via het treinnummer) hoe het zit met de vertraging is er geen spoor meer van vertraging en zit de trein zogezegd al in Moortsele... Je vraagt je af wie zo'n ondingen bedenkt. Op Railtime kreeg je tenminste te zien dat de trein net vertrokken was in Gent en de vertraging stond aangegeven. Nu mag je alweer raden en gissen. NMBS woordvoerder Crols mag dan wel beweren dat de mobiele applicatie een succes is door de massale downloads, hij vergeet erbij te vertellen dat er geen alternatief is voor de slechte NMBS app (de waardering op het Ios-platform door de gebruikers is 1,5 op 5).