Inzet Klassieke Motorstellen

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
materieel64
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2015, 22:45
Locatie: Eindhoven, NL

Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door materieel64 »

Aangezien ze door de instroom van die verschrikkelijke Desiro's steeds meer zullen verdwijnen is het misschien een goed idee om een overzicht te hebben waar deze klassiekjes nog rijden.
Ik als vooral Nederlandse trein/spoorweg liefhebber zou namelijk graag zoveel mogelijk trajecten nog met deze treinstellen willen bereizen.

De informatie die ik hier vind blijkt helaas niet meer helemaal te kloppen. http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... llingstock

-Piekuurtrein 8959 blijkt namelijk al met een Desiro te rijden, althans vandaag. De vraag is of dit alle dagen al zo het geval is.
-Gisteren een Desiro gespot in de volgende serie's: 4900 (Luik-Namen), 4700 (Charleroi Zuid- Erquelinnes), 4500 (Jambes-Ottignies).
-De treinen van de 5500 serie (Liers-Marloie) lijken al geheel met Desiro te rijden, evenals de piekuurtreinen Charleroi-Zuid-Erquelinnes.

Ik ben (nog) niet zo bekend met de spoorwegen in België. Maar mijn vraag is welke treinen/series rijden wel nog geheel met Klassiekjes?
Zit er verschil tussen weekdagen en weekend? Zijn er ook nog series waar deels klassiekjes deels Desiro's rijden? Zo ja, welk?

Verder misschien een idee om hier ook te melden als een serie die nu nog met klassiekjes rijdt, ineens met Desiro's gaat rijden.
Want ik heb het idee dat ik persoonlijk niet de enigste ben met dit idee.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door Steven »

Spa - Aachen zijn normaal nog klassiekjes (aangezien andere motorstellen Aachen niet binnen mogen)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door Asterix »

materieel64 schreef:Ik ben (nog) niet zo bekend met de spoorwegen in België. Maar mijn vraag is welke treinen/series rijden wel nog geheel met Klassiekjes?
Volgens mijn gegevens:

tijdens de week (N67):

- L-treinen 4050 - 4099
- L-treinen 4250 - 4299
- L-treinen 4350 - 4399
- L-treinen 4450 - 4499
- L-treinen 4550 - 4599
- L-treinen 4650 - 4699
- L-treinen 4850 - 4899
- L-treinen 5150 - 5199
- L-treinen 5250 - 5299
- L-treinen 5550 - 5599

tijdens het weekend (R67):

De reeksen 4850, 4950 en 5250

Ze worden ook nog op verschillende andere verbindingen ingezet maar dan in combinatie met ander materieel dat ook op die verbindingen rijdt. Vaak zie je daar dan ook Desiro's rijden.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door trainlovertje »

Sinds kort rijdt de L-trein tussen Landen en Luik-Guillemins (reeks 5150+) in het weekend ook met klassiekjes, net zoals de beide P-treinen tussen Landen - Leuven - Bordet - Brussel-Luxemburg - Schaarbeek (en vice versa) op weekdagen. Deze beide relaties worden namelijk met hetzelfde materieel gereden.
Een maand geleden nog werden bovenstaande verbindingen gereden met breaks.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door Matthias »

Er zijn twee treinen van de relatie Turnhout-Binche die met één klassiekje rijden, 3443 en 3419. Daarnaast zijn er, vooral op Turnhout-Antwerpen, maar ook af en toe op Turnhout-Binche combinaties die met een varkensneus en een klassiekje rijden.

Edit: Oeps, had de geheel niet gelezen. Bovenstaande kan dan alleszins dienen als referentie.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door HLE 2302 »

Bijna alle treinen van de relatie 8** Kortrijk - Brugge worden met MR66 gereden.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
materieel64
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2015, 22:45
Locatie: Eindhoven, NL

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door materieel64 »

Bedankt voor alle reactie's. Ik heb dus nog wat te doen :)

In Nederland bestaat een site waar precies op staat welke trein met welk materieel rijdt, bestaat zo'n site ook voor Belgische treinen? Beluxtrains klopt dus niet helemaal.
poxer

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door poxer »

Heb er laatst nog enkele gezien in Barvaux sur ourthe komende uit Luik (maandje geleden wel)
materieel64
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2015, 22:45
Locatie: Eindhoven, NL

Re: Inzet Klassieke Motorstellen

Bericht door materieel64 »

Nu, 2016 lijkt de inzet van de Klassieke Motorstellen niet heel erg gewijzigd.

Enkel tussen Brugge en Kortrijk en tussen Jemeppe-Sur-Sambre en Gembloux lijken ze nu echt weg te zijn.
Het is mijzelf niet helemaal duidelijk of er nog een omloop gepland is tussen Liers en Marloie.
Plaats reactie